Dolgozók Lapja, 1984. szeptember (39. évfolyam, 205-230. szám)

1984-09-19 / 220. szám

Régi városképek A Magyar Munkás­­mozgalmi Múzeum fény­képtára szeptember 21- től kiállítást rendez régi városképekből. Gyűj­teményükben mintegy 15 ezer városfotót őriz­nek, ezekből választották ki azt a háromszázat, amelyet hamarosan hat a nagyközönség. lát­tárlaton magyar és kül­­­földi vonatkozású felvé­telek egyaránt szerepel­nek. Az 1860 és 1918 között készült fényképek építészeti, város- és fo­tótörténeti szempontból egyaránt érdekesnek ígérkeznek. Az ábrázolt témát és a fotók kelet­kezésének időpontját többnyire sikerült a ku­tatóknak A szerzők azonosítaniuk, személye saj­nos kevésbé ismert, mert a fotográfusok nem lát­ták el kézjegyükkel az eredeti képeket. A városfényképezés ak­kor kezdett el­­ igazán fejlődni, amikor gyárta­ni kezdték a szárazleme­zeket. Ezek birtokában a fotográfusok már nem voltak laboratóriumhoz kötve, mert a fényérzé­keny üveglemezeket hosszabb ideig tárolhat­ták, szállíthatták. nyomdatechnika fejlődé­­­se, a fényképek nyom­dai sokszorosítása, a ké­pes levelezőlapok elter­jedése ugyancsak jóté­kony hatással volt a műtermen kívüli fényké­­­pezésre. A századforduló tájékán az országnak szinte valamennyi tele­püléséről készültek fény­képek, amelyek hűen megőrizték a korabeli ál­lapotokat, így a kiállítá­son is találkozhatunk Zircen, Kecskeméten, Debrecenben, Szegeden és Esztergomban exponált, 80—100 éves felvételek­kel. A városfotók meg­jelenési formái is válto­zatosak lesznek a készülő kiállításon: láthatunk majd sztereóképeket, pa­norámafotókat, kat, nagyméretű, albumo­átvilá­gított üveglemezeket. Az „Esztergomi lát­kép a bazilikával” című felvétel az 1880-as évek­ből való és eredeti meg­jelenési helye a Duna­­album volt. Mivel a múzeumban az album­ból csak ez az egy kép lelhető fel, a fotográfus és a kiadó nevét, helyét nem sikerült megállapí­tani. Előzetesként a kiállí­tás anyagából még két felvételt közlünk: Az egyiken az Erzsébet-hí­­dat örökítették meg 1885-ben, míg a másikon az Operaház épületét 1899-ben. Ez utóbbi fény­kép különösen hiszen rövidesen aktuális, adják át a felújított Operahá­zat, ismét a közönség­nek. Érdemes lesz össze­hasonlítani a mát a múlttal. Akinek az eredeti, ko­rabeli fényképek képpen felkeltették kellő­ér­deklődését a „Régi vá­rosképek” iránt, az a ki­állítást a Munkásmoz­galmi Múzeum aulájában tekintheti meg. Gy. L. Az esztergomi Bazilika (1880 körül) Erzsébet-híd (1885) Operaház (1899) DOLGOZÓK LAPJA Közművelődés, ha jól csinálják II. Nem lenne teljes a kép, ha csak a színházról szólnánk. A Népház az otthona a Bányász Művészegyüttesnek, amely­nek az első félévben százhúsz fellépése volt, csaknem öt­venezer néző előtt. Az együttes szakágai — a szimfonikus, illetve a fúvószenekar, a vegyes kórus, a táncegyüttes és színpad — többnyire tájelőadásokat tartott. A táncegyüttes ez idő alatt kapott ezüst I. fokozatot a szegedi országos mi­nősítő táncfesztiválon, s a fúvószenekar is sikerrel szere­pelt a siklósi várfesztiválon. A vegyes kórus is megújult. A Bányász Művészegyüttes művészeti tanácsának kez­deményezésére hétfői napo­kon Lakótelepi nyári esték című sorozatot szerveztek. A kórus illetve a táncegyüttes ezen a nyáron eddig két-két alkalommal kereste fel város lakótelepeit. Madrigál­ó estjüket, s szabadtéri „táncházukat” alkalmanként négy-ötszázan látogatták. A fúvószenekar pedig „lakóte­lepi” térzenéket adott. Si­kere nyomán terveznek majd „lakótelepi” szimfonikus ze­nét, s színjátszást is. A képzőművészeti élet hagyományosan színes a Bá­nyász Közművelődési Intéz­ményhálózatban. Az idén — június végéig — hét ki­állítást rendeztek, ezeket csaknem harmincezren lát­ták. Bemutatkozott többek között Lóránt Zsuzsa szob­rász, Korga György festő­művész és SZOT-ösztöndíja­­sok is kiállították munkái­kat. Általában két-három hetenként mutatkozik be egy-egy művész a Népház­ban, de a többi bányász közművelődési intézményben s a bányaüzemek üzemi galériáiban is, így például a nagyegyházi aknán Santos Chavez chilei grafikusművész állított ki, a megnyitót szo­lidaritási rendezvénnyel kö­tötték össze. A Népház sa­ját képzőművész körének tagjai rendszeresen szerepel­nek munkáikkal a megyei tárlatokon, de önálló kiállí­tásokat is rendeznek. Immár fél évtizedes múltra tekint vissza a bányász fafaragó kör, mely kiállítással egy nagyszabású jelentkezett az idei bányásznapon. A fotó­klub alkotói is gyakran sze­repelnek országos pályázato­kon és kiállításokon. Az intézményhálózatban nagy figyelmet fordítanak új közönség nevelésére. Feb­ruártól május végéig a Nép­házban átlag száz résztvevő­vel igen változatos gyermek­­foglalkozásokat tartottak. Az itt dolgozó népművelőkből, Tóth Zsóka vezetésével ala­kult csoport gondozta a ren­dezvénysorozatot. A gyer­mekeknek volt itt bábkészí­tés, tojásfestés, játék csere­bere, filmvetítés. Olyan si­keres volt ez a hogy a következő program, évadban folytatják. A Bányász Körzeti Könyv­tár megtartotta pozícióit, annak ellenére, hogy a szénbányák üzemeinél át­szervezések történtek, s ez jelentős befolyással volt az üzemi olvasók, a könyvköl­csönzések számának­ ala­kulására. Nemcsak a költé­szet napi, az ünnepi könyv­heti, a mezőgazdasági könyv­hónapi rendezvények, író— olvasó találkozók adnak al­kalmat az olvasás népsze­rűsítésére. Figyelnek a gyer­mekek olvasóvá nevelésére, a nyugdíjasokra, a Gerecse munkásszállón évek óta Új Tükör Klub működik. Könyv- és hanglemezkiállí­tásaikkal az intézmények programjaihoz kapcsolód­nak. A Bányász Művelődési és Oktatási Központ a szocia­lista brigádok művelődésé­nek a bázisa, s elsősorban a Váci Mihály szocialista bri­gádklub otthona. Program­jai nélkülözhetetlen segítsé­get nyújtanak a brigádok művelődéséhez, szórakozá­sához. Legnépszerűbbek a havonta megrendezett zenés játékos klubestek, melyeknek egy-egy üzem, illetve brigád a gazdája. S e kollektívák ekkor be is mutatkoznak. A központban működik a szén­bányáik legnépesebb — két­száz taggal — nyugdíjas­klubja, melynek művész­­együttese is van. A nyugdí­jasokból alakult és tevé­kenykedő kórus, zenekar és színjátszók nemcsak a vá­rosban, hanem vidéken is rendszeresen fellépnek. Bányász Művelődési és Ok­­­tatási Központ az idén — az első félévben — csak­nem száz brigádrendezvény­nek adott helyet. A közművelődési intéz­ményhálózat fontos része a tatabánya-kertvárosi Bá­nyász Művelődési Otthon, amely elsősorban a gyer­mekek iskolán kívüli fog­lalkoztatásának a fő helye. Óvodákkal, iskolákkal mű­ködik együtt, s így területi művelődési feladatokat is el­lát. Igen sikeresek gyerme­keknek szervezett rendezvé­nyei, rendhagyó „közmű­velő” órái. Másrészt a vá­rosrész fontos bányásztele­pülés, természetesen itt sok a nyugdíjas. Az itteni­is­ekből működik egy nyugdí­jasklub, s benne egy rend­szeresen fellépő, Pávakör minősítést elnyert vegyes kórus. A kertvárosi műve­lődési otthonban tevékenye­kedik a rádiós kör, tagjai­ közül számosan voltak már: országos verseny helyezette fel- 19-i írásunkban a tatabányai­, Bányász Közművelődési Innn­tézményhálózat munkájáról igyekeztünk ízelítőt Reméljük, hogy sikerült adn­i öi a legfontosabbakat munk, s példaként: felmutat«, milyen is sokrétű lehet a „hétköznap­­i” közművelődés, ha odafj­rv­gyelnek rá és jól csináljákiar Botlik József .§ (Vége) HYPPOLIT A NÉPHÁZBAN A Játékszín produkciójaként nagy sikert aratott Tatabányán, a Népházban is Zágon— Nóti—Eisemann zenés játéka, a Hyppolit, a lakáj. Jelenet a szatirikusra hangolt játék­ból. Fotó: Tatai Tibor jtn Befejezés előtt Teljes szépségében ki­­bontakozott a Magyar Állaft­­i Operaház megfiatalított százéves épülete: a homlok­zati állványok eltávolítását követően most már lebon­tották az építők felvonulási területének utolsó kerítés­­szakaszát is a Középületépítő Vállalat dolgozói. A kocsi­feljáróknál még dolgoznak, az utolsó simításokat vég­zik a díszes mennyezet res­taurátorai és aranyozói. Az építők néhány helyiségben még apróbb munkákat vé­geznek, amelyeket a hiva­talos átadáskor pótlólag kér­tek a műszaki átvevők, de egy-két napon belül ezeket is befejezik. Ezzel véget ér az 1981. augusztusában, a színpadtechnikai berende­zések lebontásával megkez­­dőtött operaházi rekonst­­rukció. Az építőket szep­­­tember 25-én díszelőadás­­sal köszöntik a dalszínház művészei, s az épület fenn­állásának századik évfordu­­­lóján, szeptember 2­7-éb­en hivatalosan is kapuit az Operaház. megnyitja, - Gulyás Katalin nem elő­ször szerepelt a televízió­ban. Két évvel ezelőtt, az Egri János vezette „Lehet egy kérdéssel több?” vetél­kedőműsorából megismer­hette már az ország. A Kap­csoltam telefonos társasjá­ték vasárnapi adásában csak hangját hallhattuk, de­lamennyien drukkoltunk va­a tatabányai tanárnőnek, aki impozáns magabiztossággal nyert 5120 forintot. Más­nap munkahelyén, Tatabá­nyán, a Dózsa György Ál­talános Iskolában találtam meg, s ott csatlakoztam a gratulálókhoz. — Mit érzett, mikor meg­szólalt a telefon? — Meglepődtem, amikor visszahívtak, hogy — ha az idő engedi — bekerülök a műsorba. Telefonáltam a szüleimnek, hogy szorítsa­nak nekem. — A telefonszámokat rög­tön tudta? a — Nem. Segítségemre volt Világtörténelem évszá­mokban című kötet. Azt la­pozgatva három perc alatt tudtam felhívni a stúdiót. Más munkaeszközt használtam és egyedül nem ját­szottam. — Milyennek érezte a­­ küzdelmet? — Nem nevezném küzde­lemnek. Játék az egész. Utólag úgy érzem, hogy könnyen ment. Legnehe­zebbnek a fekete kockákkal kapcsolatos logikai feladat tűnt. — Miért nem játszott to­vább? — Kellemetlen tapaszta­lataim voltak. Abban a bi­zonyos Egri-vetélkedőben az utolsó előtti fordulónál buktam el. Féltem attól, hogy megint így lesz. Ha az utolsót nem tudom — mint ahogy nem is tudtam volna — vesztes vagyok. Így vi­szont nyertesként tehettem le a kagylót. — Fizika-kémia szakos tanár. Mégis óriási jártas­ságról tett tanúbizonyságot a művészetek körében. Honnan méretanyag?ez a hatalmas is­. A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen végeztem. Szerintem, ha va­lakinek fontos, hogy ne él­jen szürke életet, az sokat olvas és megragad minden lehetőséget, hogy például zenét hallgasson. Gyakran járok színházba, moziba, koncertekre. Szeretem klasszikusokat, de a moder­n nőt is befogadom. Soha nem törekedtem arra, hogy min­dent tudjak. Vegyésznek ké­szültem, de örülök annak, hogy pedagógus lettem. Sze­retem a munkámat. Az én nehéz tárgyaimat is lehet játékosan oktatni. A gyere­kek is jobban szeretik, ha így nyújtok számukra­ új ismereteket. — Mi a véleménye erről a műsorról? — Szeretem a vetélkedő­ket. Talán édesanyámtól örököltem a játékos hajla­mot. Gyakran fejtek be­a tesztrejtvényt, anélkül, hogy megfejtéseket bekülde­­ném. A Kapcsoltam-ot job­ban kedveltem, míg Vit­­ray vezette. Rózsa György más. Úgy éreztem, hogy sokszor oldott akart lenni és indiszkrétté vált. Mosta­nában visszafogottabb. Né­hány szavas segítségéért vi­szont — az operahősökhöz kapcsolódó város megneve­zésében — hálás vagyok ne­ki. Egyetlen hibáját a népsze­rű adásnak abban látom, hogy néha nagyon eltérő nehézségűek az azonos ka­tegóriába tartozó kérdések. — Mire fordítja majd a nyereményét? — Nem tudom pontosan. Talán külföldi út lesz belő­le, de az is lehet, hogy lakásomba veszek majd va­a­lami szépet. Az ilyen vá­ratlanul jött bevételnek ne­hezebben találom helyét, mint annak az meg­a ös­­­szegnek, amit hónapokon keresztül spórolok össze. Megszólal az iskolacsen­gő. Egy óra van. Kezdődik a délutáni tanítás. Míg tanárnő kikísér, tornaruhás a gyerekek vonulnak az ud­varra. Sűrű köszöngetéseik között én is ötezerszázhúsz ... meghallom: százhúsz ... Kívánom, ötezer­­hogy legközelebb ezt suttogják a folyósokon!: száznegyven ... Tízezer-két­Tízezer­kétszáznegyven ... Palásti Péter 19*4. szeptember 19., szerda

Next