24 óra, 1992. november (3. évfolyam, 258-282. szám)

1992-11-14 / 269. szám

8 Légiesen forogtak, pörögtek a táncparketten Lyonban bizonyíthat az Opál páros Volt egyszer egy táncverseny Sopron, Dunaharaszti, Győr, Budapest, Eger, Pécs, Miskolc, Kiskunhalas, Szigetvár táncosai adtak randevút egymásnak és a helybélieknek Bánhidán, a Pus­kin Művelődési Házban a mi­nap. Elit mezőnyben, színvona­las versenyen bizonyíthatták ügyességüket, rátermettségüket a résztvevők. Szeretettel, jószívvel fogad­ták a táncosokat a házigazdák. Az Opál baráti egyesülete a Puskin Művelődési Házzal kö­zösen rendezte meg — pályáza­ton nyert pénzből — a bajnok­ságot. Mindenki otthonosan, reme­kül érezte magát, felszabadul­tan, légiesen forogtak, pörög­tek, röpültek a parketten a pá­rok. Gyönyörű látvány volt a századnyi bájos fiatal szárnya­lása. Nemcsak a közönségnek volt meghatározó élmény, ha­nem a gyerekek is rengeteget tanultak egymástól. Felmérhet­ték saját tudásukat, elhelyezhet­ték magukat a rangsorban. A D. junior 1 kategóriában standard táncban szigetvári pá­ros, Kása Péter, Kis Angéla volt a legügyesebb. Latin táncban Opálos versenyzők, Barabás Róbert, Pintér Eszter vitte a prímet. A junior 2. standard táncban az egri Szarvas Attila, Vadász Judit páros lett az első. Latin táncban pedig Szabó László, Döntse Boglárka pécsi páros bizonyult legjobbnak. C. kategóriában a standard tánco­sok közül a miskolci Sólyom At­tila, Licsák Orsolya páros tán­colt fel a dobogó legfelső fo­kára. Latin táncban Kiskunha­lasnak Tóth Szilárd, Juhász Ág­nes páros szerzett dicsőséget. Remekül táncolt az Opálos Vankó Lajos, Huber Judit páros is. A C. junior 2. kategóriában harmadikként jegyezte őket a zsűri. Mindenképpen óriási él­mény volt látni a szebbnél szebb táncosokat, együtt érezni velük a ritmust, a forgás örö­mét. Minden párost megtapsol­tak, természetesen az Opál tán­cosok érezhették a legnagyobb szeretetet. A legfényesebb közönségsi­kerben mégis a Zelenák Attila, Berényi Judit páros fürödhetett. A legeredményesebb Opál tán­cosok a hat meghívott magyar páros egyikeként képviselik ha­zánkat Lyonban, a Savaria nemzetközi versenyen. A Puskin és az Opál már a következő versenyre készül. November 29-én A. C. és E., azaz kezdő kategóriában ren­deznek versenyt a házban. Le­hetőséget teremtenek arra, hogy a még kevéssé gyakorlott, ki­bontakozóban lévő táncosok is publikum elé kerüljenek, bemu­tassák produkciójukat, élvez­hessék a tapsot. Magyar Elnöke Fotó: Kiss T. József és Labant Libbenek a selyemszoknyák, suhannak a csinos lányok, nyalka legények a táncparkettan Berényi Judit és Zelenák Attila brillírozott 1992. november 14., szombat Kiss Benedek: Babits Mihály a szőlőhegyen Fönt, a szőlőhegyen jó nekem, hol nem ér el a város zsivaja! Idegen faj, minden idegen a világban, s minden idegem mégis az otthont, rokont akarja. De rokonom nincs e kocsmazajba, mit fájó torokkal nem tudok túldalolni, s mit nem állhatok. Itt ha új avar hull holt avarra: Isten lép csak. Ott, minden unott. Ott engem már minden elhagyott, nem lehet már magam tovább csalni. Kit szerettem, mind megtagadott, s tudom, nemsokára meghalok - a jaj, meg kell halni, meg kell halni! Szívem mindig félt a lakodalmi vígságoktól - nem kell félni már. Belenyugszom: nem kell élni már... S mégis: mégis. S­ ó jaj, meg kell halni! Fájt lennem, és­ elmúlnom is fáj. Harcok ura lesz, ki lekaszál, mégis! - mindig harcba kényszerültem: élt, kinek a harc biztos halála, ki akkor jut messzebbre, ha áll, s töpreng magán, magán elmerülten. De immár a tőkék közé ültem — itt, a szőlőhegyen jó nekem. Nem nagy árom, pannon táj, mit hűtlen nem hagytam el, bárhová kerültem. Nem árom, de szőlőt, bort terem. Ülj mellém a padra, kedvesem, add a kezed: este van már, este. A hold­ lámpás ég, de már nekem cigány tücskök cirpelik idelenn altatómat: Tente, tente, tente... Gondolatok A türelem igazi próbája az, amikor valaki jótett helyébe jót vár. Az önimádat gyakran riasztó példája annak, hogy az ember méltatlanra pazarolja szerete­­tét. A képmutató még azt is leta­gadja, hogy a vakaródzás élve­zetet okoz neki. Jót nehéz cselekedni, de ha az ember valami rosszat akar tenni, az rendszerint túlságosan jól sikerül. Csoóri Sándor Illyés Gyula szellemi társa volt, a fénykö­rébe tartozott csaknem ne­gyedszázadon át, és ma is mesterének vallja a költőfeje­delmet. Arra kérem, játs­­­szunk. Játsszuk azt, vajon mit mondana ma a mester a tanít­ványának bizonyos fogalmak­ról, történésekről, mi az, ami Illyés életművének, személyi­ségének ismeretében ma is élő, ma is érvényes. Élete nagy ajándéka - Szívesen belemegyek, hi­szen Illyés szelleme mindig rá­­kapatott a játékra. Ő például nem szerette a nagyon komor igazságokat. Az Ozorán el­hangzott műsor is bizonyos ér­telemben a kedve ellen lett volna, mert ennél sokkal vilá­gosabb és változatosabb szel­lem volt. Nem szabadna csak azt su­gallni, hogy ő a nemzet komor költője volt, hogy bús, kö­nyöklő férfiú, aki állandóan a Dunát nézi, elmerengve a ma­gyar történelem szörnyű ese­ményein... Ez egy vers, amit a maga helyén kell elmondani. Ellenkezően: Illyés a legkülö­nösebb pillanatokban is talált feloldást. Ez volt élete nagy ajándéka. Azt mondta: amikor már olyan nehéz a sors, hogy elviselhetetlen, akkor kell iga­zán nekifeküdni a gerendacipe­­lésnek és mosolyogni. Nem kérkedésből - kényszerből - Kezdjük hát: mit mon­dana a mester, mit mond a ta­nítvány arról a fogalomról, hogy magyarság? - Ez a fogalom ma, a mai új­ságírásban elég robbanékony és kísérteties fogalom. Illyés sze­rint országunk mohácsi vész utáni három részre szakadása mindenünket meghatározta­ a történetünket, a kultúránkat. Gondolja el, Franciországban, a Loire mentén ott vannak a kas­télyok, de elég, ha az ember csak Bécsig megy el... Ugyan a második világháborúban Szent István Dómot lerombol­a­ták, de előtte, szinte minden megmaradt. Nekünk majdnem minden olyan értékünk, amely a történelmet Falakba zárva, ter­mekben, képekben megőrizte volna, elveszett. Ha most ma­gunkról gondolkodunk, akkor a képzeletünkben kell felépíte­nünk a lerombolt várakat, ott kell restaurálni az ellopott vagy eltüntetett képeket. És a képze­letünkbe kell megírni a zene­műveket is, ahogy ezt Kodály próbálta... Nekünk visszafele is kell élni, és megint Illyésre hi­vatkozom: nekünk nem csak a jövőt, a múltat is kell építeni. Azok, akik a magyarság szó hallatán rögtön nacionalizmust értenek, fogalmuk nincs erről a nagy távolságról: nekünk a tör­ténelmünket egészen Mátyásig kell visszagondolnunk. Mi lehet az, ami ezt a sokfelé szakadt or­szág különféle részeit összetart­hatja? Nem a vallás, mint például a lengyeleknél, hanem csak az a tudat, hogy a marosvásárhelyi ugyanúgy magyar, mint a kecs­keméti vagy az ozorai. Tehát ezt nekünk nem kérkedésből, ha­nem kényszerből kell állandóan a tudtunkban tartani. Tulajdon­képpen nem jó erről beszélni, mert az ember a piacra viszi a maga keserveit. Illyés az egyik versében, a Kézfogások kötet Bevezetőjében írja: „... magyar, ki már magyar csak mindenütt. Világjáró, kiművelt, s ostoba, vad pusztafi, ki nem okul soha, annyi terv s út, ahányat vált agyunk, de mégis egy sors, mert hisz meghalunk —...” Ez a gyö­nyörű i nézet jellemzi Illyést, azt, hogy ő a magyarságát úgy vállalta, ahogy minden európai ember természetes módon vál­lalja a saját nemzetéhez való tartozást. Hogy ezt miért kell ál­landóan magyarázni, azt én nem tudom megérteni. A beteg népeket gyógyítani kell - Sokszor elhangzik mosta­nában Illyés Gyulára emlé­kezvén, hogy kereső ember volt, az igazságot kereső em­ber. Mit mondana erről ma a tanítványnak? -Tudja, soha nem úgy be­szélt velem, mint mester a ta­nítványával. Nagyon különös, szemérmes férfi volt. Nem olyan értelemben, hogy nem mondta ki, amit gondolt, ellen­kezőleg: az emberi viszonyla­tokban volt szemérmes. Másban kísérteties, metsző aggyal mondta mindig azt, amit gon­dolt. Hogy most mit mondana? Nyilván azt, hogy kezdjétek magatokkal, kezdjétek magato­kat minél jobban megismerni, hogy meg tudjátok fogalmazni, mi történt veletek. Hozzá kell járulnotok a politikai élethez azzal a valósággal, amit maga­tokban fölfedeztetek. Tudniil­lik, aki meg meri igazán ismerni saját magát, az a másikat is kí­váncsibbá teszi önmaga iránt. És Illyésben hihetetlen kíván­csiság élt. Azt mondta: ha akár­kit be akarok hozzá vinni, akár erdélyit, felvidékit, nem is kell megkérdeznem. „Maga olyan mint az én kamarásom, ha maga azt mondja, akkor bejöhet.” Tréfálkozott, de tudta, hogy én nem élek vissza az idejével, csak olyanokat viszek fel hozzá, akik az ő számára is fontosak. A leggyönyörűbb gesztus, ami egy embert érhetett, Janics Kálmánt érte. Ő a Hontalanság évei című kéziratát hozta át Magyarországra. Amikor Illyés elolvasta, azt mondta, ez a leg­fontosabb könyv, amit magya­rul írtak az utóbbi időben és ezért a legféltettebb tárgyai kö­zül a sárszentlőrinci orvos ba­rátjától kapott botot adta Ja­­nicsnak ajándékba, melynek gyógyító erejében valaha hittek, amely még valószínű Petőfi édesanyja kezének érintését is őrzi. Illyés megtalálta azt a pon­tos metaforikus helyzetet, amelyben ezt Janics Kálmánnak ajándékba adhatta. Azt mondta: a könyved gyógyító erejű, és azért adom neked ezt a botot, hogy ne feledd, ezt kell foly­tatni, mert ebben a térségben a népek betegek, a beteg népeket pedig gyógyítani kell. Ne a babonák alapján ítéljetek!­ ­ Úgy a ’60-as évektől kez­dődően - úgy gondolom - rendkívül fontos volt a ma­gyar szellemi életben - leg­alábbis annak bizonyos köre­iben - az egymás pontosabb megismeréséhez szükséges párbeszéd. Nekem úgy tűnik, mára ez valahol megszakadt. — Ellehetetlenült. Sok min­den miatt, amit csak hosszan le­hetne elmondani. Ezért is utal­tam rá, hogy az önvallomások segíthetnének föloldani ezt a helyzetet. A magyar irodalom­ban akár Ady A magyar Pimp­­dánjára, akár Rákóczi Vallomá­saira, akár Illyés egész életmű­vére vagy Németh László Ho­mályból homályba, Magam he­lyett című művére gondolok: azzal, hogy feltárták saját ma­gukat, a levegőt tették sza­baddá. Azt mondták, íme ilyen vagyok, tessék, ismerjetek meg, ne a babonák alapján ítéljetek! Akik nem folytatnak párbeszé­det, akik nem találkoznak, azok fantomizálják a másikat. Akkor már nem az az igazság, amit ő képvisel, hanem az, hogy én rossz kedvemben vagy éppen némaságomban mit gondolok róla. Azok, akik vitatkoznak, vagyis akik még beszélgetnek, nem gyűlölhetik egymást. A magyar irodalomban egyébként éppen Illyés volt az, aki a legkü­lönfélébb szellemiségű embe­reket mindig oda tudta csalo­gatni, akár a Válaszba, akár a Nyugatba, akár a Magyar Csil­lagba, mert ha úgy tetszik, ő egyszerre volt urbánus és népi-nemzeti. Manapság pedig tele van a magyar szellemi élet babonákkal. Többek között az­zal is, hogy a népi-nemzeti tár­saságnak az urbánusok az ellen­felei. Holott az igazi ellenfél az álnemzeti. Ugyanúgy, ahogy az urbánusnak sem a népi-nemzeti az ellenfele, hanem a hamis ur­bánus, a provinciális urbánus. Mert sajnos egy részük az lett. Gondolja csak meg, hogy mennyire nem vették észre bi­zonyos urbánusnak mondott ba­rátaink a nemzeti kérdések fon­tosságát. A környékben most ezek miatt folyik a vér. Ha ide­jében észreveszik, akkor esetleg felkészíthettük volna a nemze­teket, hogy vigyázzunk, mert ez lesz itt a legkínosabb és legké­nyesebb kérdés. Miért? Mert a világháborúk utáni békeszerző­désekben rosszul intézték el en­nek a térségnek az életét. Mind­annyian, akik ezzel foglalkoz­tunk, tudtuk, hogy ezek a kérdé­sek előjönnek, fel fognak rob­­bani. Urbánus barátaink javaré­sze azt mondta, ezek nem érde­kesek. A nagy államnemzetek szétesnek, ebben egyetértet­tünk, csakhogy ettől még a nemzeti kérdés nem oldódik meg.­­ Ahhoz, hogy ezeket vagy ehhez hasonló kérdéseket a je­lenben is - mégpedig idejében - felismerjünk, ahhoz azért vissza kellene egy kicsit tekin­teni. Van erre idő, van erre valóban akarat? - Akarat bennem van, és két­ségbeesés is: elhatározom, el is kezdem­, de mindig visszazuha­nok egy olyan állapotba, amikor lehetetlen folytatni. De elkerül­hetetlen lesz, hogy éppen az Il­­­lyésék, Német Lászlóék, Cs. Szabóék, Máraiék után a nem­zedékek közt megszakadt vi­szonyt újra összebogozzuk, mert a szellemi életben nem le­het megszakadás, ott nem es­hetnek ki láncszemek. Vissza kellene kapcsolódnunk újra a Magyar Csillag, a Válasz, A Nyugat nemzedékeihez, és ak­kor azt mondhatnánk, hogy mi a magyar irodalom jogfolytonos­ságát lélekben is őrizzük és tart­juk. A történelem egyszer tesz ajánlatot egy - Engedjen meg végezetül személyesebb kérdést. Nem tudom pontosan mikor járt utoljára Ozorán. Arra emlékszem, hogy 1985-ben mindenképpen, amikor az ozorai iskola felvette Illyés Gyula nevét. Akkor a hatalom által ugyancsak mellőzött köl­tőként. Ma költő-politikus­ként? Mindenesetre, ami a változásokat illeti, óriási idő telt el azóta, bekerült a gya­korlati politikai életbe. Hogy érzi magát? -Nem tudom mennyire jól ítéli meg a helyzetemet. Ha én a gyakorlati politikai életbe kerül­tem volna be, akkor ma képvi­selő, miniszter vagy miniszter­­elnök lennék. Ezeket én elhárí­tottam magamtól. Mindegyiket. Természetesen nem álltam távol a politikától, főként kezdetben, amikor azt hittem, föl tudjuk gyorsítani azt a folyamatot, amivel ezt az országot valóban meg lehet változtatni, a kábu­latból, a tompaságból ki lehet emelni. Az, hogy nem lehetett, annak egyaránt oka a kormány és az ellenzék. Mert nekem az­tán ne mondja senki, hogy csu­pán egy oka lehet valaminek. De ezt ugyancsak végig kellene elemezni, a kerekasztal-tárgya­lásoktól mostanáig. Hol zök­kent ki a magyar történelem, a pártok egyike vagy másika hol vitte félre? Vissza kellene pör­getni az eseményeket, de én in­kább íróként szeretnék ezzel foglalkozni. A Nappali hold kö­tetem utolsó részében már meg­írtam, hogy ez egy „veszélyez­tetett kegyelmi idő”. A történe­lem egyszer tesz ajánlatot. Kamarás Katalin Mesteridéző beszélgetés Csoóri Sándorral Magyarságról, igazságkeresésről, önismeretről, párbeszédről...

Next