24 óra, 1992. november (3. évfolyam, 258-282. szám)

1992-11-14 / 269. szám

1992. november 14., szombat 7 Kádár Péter riportja: A Turul-madár végre hazaérkezett Dunántúl nyugati sarkából utazva, akkoriban, az ötvenes évek elején, mi gyerekek két helyen nyomtuk a vonatablakhoz orrunkat. Először Tatabányán, ahol a Sziklahegy tetején tanyá­zott egy bronzmadár, másodszor a budaörsi repülőtéren. Mert, hátha látunk egy igazi gépmadarat. A Turul-madarat mindig láttuk. Távolról kicsi volt, de úgy is méltóságos. Tatabányát az idegennek a szénen kívül a Tu­rul-madár jelentette. Később, amikor életem regénye szerint Tatabányára kerül­tem, megtudtam, hogy Európa egyik legnagyobb madárszobor ábrázolása. Első tatabányai lakásom gyermekszobájának ablaka éppen a madárra nézett. Bözsi lányommal gyakran figyeltük. Szélfútta napokon, mozgott, ingott, mintha repülni vágyna. írtam is egy mesét, mely többek között az akkori Nők Lapjában jelent meg. Arról szólt, hogy egy éjszaka, amikor mindenki alszik, elrepül a Turul-madár. S viszi a magyar gyerekeket a hátán. A csillago­kig érő boldogságba, majd hazafelé. 1. A rendszerváltás nemzeti szimbólumokért való érzékeny­sége, végre megmentette a Kő­hegyről lenéző nemes jel­kép-madarat, melynek végrom­lását az amatőr szocialista bri­gádok betetőzni látszottak. Tör­ténetét szinte mindenki ismeri, hiszen elsősorban tatabányai ügy volt, maradt, s csak utána lett országos. De azért frissítsük fel: Előbb a honfoglalás ezeréves évfordu­lójára (a millenniumra), majd hogy ez nem sikeredett, a rész­ben legenda táplálta bánhidai csata évfordulójára, utóbb Ár­pád fejedelem halálának ezeré­ves évfordulójára adták át nagy ünnepség keretében. A bánhidai és a környező tet­lepülések tehetős polgárai, vál­lalkozói, intézményei ugyanis nem adakoztak időben és eleget a hatalmas madár felépítésének költségeire. Majd, ahogy a ko­rabeli annalesek írják, a megal­kotott, s a magas kőalapzatra, (posztamensre) szerelt, már csaknem kész madár testéből, a „cigányok nagy darabokat el­loptak, s ennek pótlása sok időt igényelt.” Nem én találom ki, a forrá­sokhoz bárki hozzáférhet, a most József Attiláról elnevezett megyei könyvtárban. Milyen volt, volt egyáltalán úgyneve­zett faji előítélet? Tény, hogy a réz, vagy bronz ellopását a (vértesszőlősi) cigányokra fog­ták. Mellesleg a réz már akkor sem lehetett értéktelen, s a hul­­ladékfém-gyűjtő szakma sem mai keletű. A közjátékok miatt, szórás is keletkezett Bánhidán. Ha valaki nagyon lassan épített fel vala­mit, mondjuk a házát, azt mond­ták a „Luca széke” mintájára, hogy „olyan lassan épül, mint a Turul-madár”. Végül mégis elkészült, büsz­kén állják körül a korabeli ké­pen szép bajuszú eleink, a nota­­bilitások, s a többiek. A legenda szerint hófehér tollú a Turul tolla. A szoboré itt átadáskor is aligha volt fehér, de hirdette egy nép büszke ma­gyarságtudatát. 2. Jött a háború, a második. Az ostrom alatt megsérült a szobor. Utána sem kímélték. Egy ideig nem törődtek vele. Más jelké­peket, emlékeket, hősöket eltün­tettek, ezt, a leglátványosabbat, hagyták. Pusztulni. Mind inga­tagabbá vált. Ám jelentkeztek szocialista brigádok, üzemek munkásai, hogy majd ők megjavítják. Az akkori bánya központi műhelye a karbantartást vállalta, aztán a Keripar 5-ös számú gyára a tel­jes felújítást. Magánelszántak sem marad­tak ki. A jóindulatot kétségbe­vonni nincs okunk. A nyolcva­nas években, az 56-os ellenál­lók sorában később sűrűn je­lentkező Venczel Ernő például többször állította személyesen e sorok írójának, hogy a madár koronáját saját költségén hozta rendbe negyvenezer forintért. A korona eltűnt. Szerinte valahol a Hazafias Népfrontnál kell ke­resni. Akkoriban a Hazafias Nép­front megyei és városi szerve­zete tényleg felkarolta a madár rendbe hozását, sőt a városi ta­nács szintén költött rá. Sárközi Géza tanácselnök említette is, (1986-ban) hogy addig minden „smafu” volt és látszatmunka, de most a tanács sarkára áll, s négy éven belül felújítják a Tu­rult. Négy éven belül? Tudjuk, hogy mi történt közben. A szakszerűtlen, rengeteg kárt okozó áljavítgatásokat mindenki tagadja. A madarat mindenképpen meg kellett men­teni, s ez csak úgy volt lehetsé­ges, ha elviszik helyéből és rendbe hozzák. Előbb egy helyi ötvös-ko­­vácsművész vállalta eredeti ter­vek szerint a teljes újraalkotást. Egy fővárosi vállalkozó szob­rász-testvérpár kevesebbért, s­zorosabb határidőre, különö­sebb feltételek nélkül. Nem vé­letlen, hogy az ő pályázatuk nyerte el a megbízást. Többször jártunk az alkotó­­műhelyben, írtunk a teljes re­konstrukció különböző fázisai­ról. A tatabányai, megyei polgár várta a fejleményeket. Amikor a félig kész madarat a helyére emelték, s először vi­lágították ki, egy csoport gyerek közül valaki felkiáltott az utcán: „Odanézzetek, ott van megint, visszarepült a madarunk!” A lé­nyeg a „megint” szón van. Kissé Tatabánya-Dózsákert felé fordítva koronás fejét a vá­ros fölé terjeszti óvó szárnyát. Szép így távolról. November 29-én avatják ünnepélyesen. De úgy van megírva a sors könyvé­ben ennek a magyar Turulnak, az egyetlen hazánkban maradt nagyméretű Turul-szobornak a sorsa, hogy ismételt átadása kö­rül mondvacsinált és valódi in­dulatok vessenek hullámokat. 3. Horváth Dénes rendőr-alez­redes a Komárom-Esztergom megyei rendőrfőkapitány köz­­biztonságért felelős helyettese a tatabányai Turul-szobor avatá­sának ünnepségéről a követke­zőket tartotta fontosnak elmon­dani: - Az ünnepségsorozat már november 28-án, szombaton el­kezdődik. Aznap este hat órától a forgalom elől lezárjuk az Ár­pád szállótól a cipőáruházig ter­jedő szakaszt, s az a rész sétáló­utcává alakul át, így még töb­ben láthatnak majd fel a Kő­helyre a Turul-madárhoz, mely ebben az időpontban természe­tesen nem lesz megközelíthető. Ott ugyanis a nagyszabású tűzi­játék röppentyűszerkezeteit he­lyezik el. Még nem eldöntött, hogy a három jelentkező cég közül ki kapja a megyei jogú város önkormányzatától a lát­ványosság megrendezését. A köztársasági elnök irodájá­tól kért legutóbbi tájékoztatás szerint a program nem válto­zott: Göncz Árpád köztársasági elnök, a Turul Emlékbizottság fővédnöke avatja fel az új szob­rot, s mond ünnepi beszédet. Az eseményen részt vesz több or­szág nagykövete, illetve promi­nens személyisége. A közbiztonsági előírások és szabályok is az esemény rang­jának megfelelőek lesznek. Az ünnepség hivatalos része november 29-én, délelőtt 11 órakor kezdődik, s a beszédek­kel, valamint a műsorral együtt várhatóan egy órán keresztül tart. Jelentős résztvevő tömegre számítanak. A szobor mögötti tér nem elég nagy. Ezért ott járművek már nem férnének el. November 29-én egész nap, az átadási ünnepséget követő órákig a Turul-szoborhoz, il­letve a parkerdőhöz vezető Pa­noráma utat magángépkocsik, autóbuszok nem használhatják, a személyi forgalom elől lezár­ják. A helyszín megközelítése ki­zárólag a Vértes Volán autóbu­szaival történhet, melyek ál­landó körforgásban viszik fel a hegyre az ünnepség résztvevőit. A menetjegy ára negyven fo­rint. Az autóbuszok a tatabányai (újvárosi) vasútállomás mellől indulnak. A rendőrség kéri a vendégeket, hogy ne is próbál­ják meg gépkocsival megközelí­teni a Kőhegy ormán lévő szob­rot. 4. Makacsul tartja magát a hí­resztelés, hogy a skinhead-ek, magyarán bőrfejűek, ahogy ők előszeretettel nevezik magukat a rendpártiak, ezen a napon or­szágos, sőt nemzetközi skin­head találkozó színhelyéül szán­ják Tatabányát, már csak azért­ is, mert különböző nevű csopor­tosulásaik közül többnek jel­képe a Turul-madár. Az Ifjú Kisgazdák egyik képviselője, aki öltözékében, minden skinhead külsőséget hordoz, nem tagadja az orszá­gos találkozó szándékát. De hangsúlyozza, hogy mint min­dig, szándékaikban most is bé­kések lesznek. Ők elítélik az erőszakot, a cél nélküli rombo­lást. Csupán egy szebb, jobb Magyarországot akarnak, ahol nyugodtan élhet mindenki, s büszke lehet magyarságára, ahol nem fenyeget a növekvő bűnözés. Még élénken emlékszik min­denki a Kossuth téren október 23-án történt rendzavarásra. Ta­tabánya aligha lesz vevő a szél­sőségekre. A bőrfejűek faji, et­nikai, külföldiekkel szembeni felfogása közismert. Éppen azért a Tatabányán élő cigány etnikum is aggodalom­mal fogadta a híreszteléseket. Több prominens képviselője elmondta, hogy nem kezdemé­nyeznek, de felkészültek. A környezetükben lévő markos legények, nevezzük őket jobb híján testőröknek, azt is megje­gyezték, hogy részükről fé­lelemről szó sincs, de egyetlen embert sem hagynak bántal­mazni. A teljes helyi rendőri ál­lomány készenlétben áll, nem csak az ünnepség alatt, hanem utána is, a különböző városré­szekben fokozott közlekedési és közbiztonsági ellenőrzés lesz. A rendőrség képviselője an­nak a meggyőződésének adott hangot, hogy a Turul-emlékmű átadásakor semmiféle rendbon­tás nem történik, s nem lesz szükség rendkívüli intézke­désre. 5. Szép folytatása lenne a majd egy évszázados hagyományok­nak, ha a polgári rendezők egy része - amint az szóba került - bányász díszegyenruhában mű­ködne közre. Részleteiben is ismerve a közbiztonsági felké­szülést, túlzás nélkül elmond­ható: Tatabányán aligha lehet­séges a Kossuth térihez hasonló rendbontás. A Turul-madár újbóli avatása az egész ország ünnepe, s né­pünk ősi totemállatának vissza­helyezése a Kőhegyre egyben a Bánhidával egyesült Tatabánya történelmi múltjára is utal. A rekonstrukció munkálatai­nak költségében minden tatabá­nyai adófizető polgár forintja benne van. E jelképet védeni és óvni erkölcsi kötelesség. Donáth Gyula szobrászművész modellje. Feszty Árpád javasla­tára a Turul emlékműveket a képen látható sasról mintáz­­ták.(Feszty Istvánná közlése alapján.) (Fotó: Venczel Ernő) Az energiapolitikáról Szalay Gábor képviselő felszólalása az Országgyűlés vitájában Szalay Gábor Tatabánya országgyűlési képviselője az SZDSZ vezérszónokaként mondott véleményt a kormány energiapoliti­kai koncepciójáról november 4-én a parlamenti vitában. Felszó­lalásának több fontos elemét közreadjuk­­ részben, mert me­gyénk gazdaságát is súlyosan érinti a szénbányászat elsorvasz­tása. A magyar energiapolitika légüres térben áll, hisz anélkül készült el, hogy világos és kö­vetkezetes gazdaságpolitikai koncepció rendelkezésre állna, melynek azután egy részeként, abból világosan levezethető, és konzisztens módon lennének tárgyalhatóak az országos és re­gionális energetikai kérdések, az ellátási igények, az ezekkel kapcsolatos rendek, stratégiai döntési javaslatok és azok indo­kai. A magyar energiapolitika kö­zéppontjában a földgázfelhasz­nálás rohamos növekedése áll, hisz ezt feltételezi mind a kom­binált ciklusú erőműprogram, mind a földgázhálózat kiépíté­sének gyorsítása. Mindez akkor, amikor egyrészt a hazai földgázkitermelés az 1980 évi 6,1 milliárd köbméterről az évezred fordulóra 4,5 milliárd köbméterre csökken, s Nyu­­gat-Európa maga is nettó gá­zimportőr, felhasználásának 15 százalékában az orosz importra szorul, így kevéssé tűnik való­színűnek, hogy a gázszolgáltató vállalatok privatizációjának azon módszere, miszerint az új tulajdonos ellátási forrást is kell, hogy biztosítson, gyakor­lati eredménnyel járhatna, s va­lós biztonságot is jelenthetne majd. Marad tehát nagyrészt az egyoldalú orosz földgázim­portra utaltságunk, annak min­den kockázatával együtt. Ezál­tal lényegében a teljes jövőbeni energiaigény növekményünket, sőt a gazdaságtalannak minősí­tett széntermelés nagy részének kiváltását is arra az energiahor­dozóra építjük, amelynek im­portálásában a legkiszolgálta­tottabb helyzetben vagyunk. A magyar energiapolitika olyan árrendszert kíván beve­zetni, mely egyrészt teljes önfi­nanszírozást tesz lehetővé (be­ruházásoknál, műszaki fejlesz­téseknél egyaránt), másrészt biztosítja a külföldi tőke bevo­nása végett az ebben a szektor­ban nemzetközileg kialakult át­lagos profitot is, méghozzá úgy, hogy ugyanakkor az a lakossági fogyasztóknál ne okozzon elvi­selhetetlen és társadalmi robba­nást kiváltó feszültséget. Ezek egymásnak ellentmondó célok, s így megvalósíthatatlanok. A helyzet abszurditását csak fo­kozza, hogy mindezenközben a gyakorlatban az érdekeltség a fogyasztókat folyamatosan a vezetékes energiahordozók irá­nyába tereli, hisz ezek nemcsak kényelmesebbek, de olcsóbbak is (lévén, hogy továbbra is a ha­tósági árkategóriába tartoznak), miközben pontosan a vezetékes energiahordozó biztosítása a le­ginkább beruházás- és fejlesz­tésigényes. Miközben a magyar energia­­politika a földá­zfelhasználást lényegében dotálja, valamint keresztfinanszírozással a lako­sági árat messze a fejlett orszá­gok árszínvonala alá nyomja (25-35 Ft/köbméter ár helyett az nálunk 8-9 Ft/köbméter), addig a szénbányászatra még az el­múlt időszak felhalmozott adós­ságainak nagy részét is ráterheli és ezzel azt nagyrészt vissza­fordíthatatlanul felszámolja. Ezáltal azt az energiahordozót (földgáz), aminek ellátásában a legkiszolgáltatottabbak va­gyunk és amelyiknek használata a legkényelmesebb, dotálja, míg arra az energiahordozóra (szén), amelynél teljes lehetne az ellá­tás-biztonságunk a pillanatnyi világpiaci energiaárak teljes konkurenciáját rászabadítja, sőt­­ nagyrészt rá akarja terhelni - a múlt semmilyen körülmények között már vissza nem nyerhető - ráfordításainak terhét is. A magyar energiapolitika az erőműépítés fő megoldása gya­nánt az elkövetkező 8-10 évre a hőszolgáltatási rendszerhez kö­tött kombinált ciklusú gázturbi­nás egységek létesítését irá­nyozza elő, miközben a távhő­­szolgáltató rendszerek léte is teljesen bizonytalanná vált azál­tal, hogy a kormány a feltételek biztosítása nélkül hárította az önkormányzatokra a teljes önfi­nanszírozást (beleértve a fej­lesztést) biztosító árkialakítás felelősségét. A magyar energiapolitika egyik fő céljának az energiaha­tékonyság növelését, illetve az energiatakarékosságot jelöli meg, miközben a gyakorlati közgazdasági környezet mind­ezt nem ösztönzi. Az energiata­karékossági, környezetvédelmi és a megújuló energiafajták fel­használási céljait szolgáló adó-, vám- és hitelkedvezmények eszköztára teljes mértékben hi­ányzik az elképzelések közül. Nem esik szó az anyagban a fej­lett országokban sikerrel alkal­mazott úgynevezett DSM­ (de­mand sidte managment, azaz igényoldali befolyásolás) mód­szeréről, melynek eszköztára rendkívül széles, a teljesítmény- és energiatakarékosságra ösz­tönző tarifarendszerek mellett, a csúcsigény csökkentési megol­dásokon, energiatakarékos technológiák elterjesztésén át különféle fogyasztói befolyáso­lási lehetőségekig, így egyáltalán nem várható, hogy a valós folyamatok a dek­larált célok irányában fognak menni. Mind ez ideig semmi­lyen előrelépés nem történt, sőt a gazdaság visszaesése jelentő­sebb, mint az energiafelhaszná­lásé, így elmondható, hogy az energiahatékonyságunk (sok energiafaló üzem bezárása mel­lett is) csökkent. A feketegaz­daság teljesítményét is figye­lembe véve, legfeljebb stagnált. A döntéshozatali mechanizmus demokratizálásának áttörési pontját jelenti az az alapelv, hogy az energetikai létesítmé­nyek beruházásának megkez­dése előtt azok társadalmi elfo­gadtatását szükséges biztosí­tani. Egy Bős - Nagymaros kü­lönösen kínzóan figyelmeztet erre mindannyiunkat. A tájékoztatóban szó sem esik az energetikai fejlesztése­ket, a szerkezetátalakításokat nagyban segítő Phare program­ról, s az Európai Energetikai Chartára is alig történik utalás. A nyugati országokban ezek a szervezetek léteznek (Public Utility Comission) és komoly szerepük van a tarifák jóváha­gyásában, engedélyezési eljárá­sokban, s elsősorban a vezeté­kes ellátást biztosító energetikai vállalatok ellenőrzésében. A tájékoztatóhoz a G. B. fel­kérésére utólagos kiegészítés készült, különösképpen a szén­­bányászati fejezetek értelem­szerű aktualizálása céljából. Ebben a kiegészítésben egy jel­szó szintű, kegyes óhaj fogal­mazódik meg, miszerint „a meglévő erőműi telephelyek kapacitásainak nagyobb hatás­fokot és minimális környezeti terhelést biztosító megújítását célszerű megvalósítani”. Szép. De uraim, hol van erre a finan­szírozási forrás? Egy szenes erőmű kéntelenítővel történő felszerelése közel annyiba ke­rült, mint maga az erőmű. A Duna menti Erőműben az elfo­gadott normákat többszázszoro­­san túllépő nehézfém emisszió­jának csökkentéséhez a kőolaj­­feldolgozót kellene alapvetően modernizálni stb. stb. Komo­lyan vehető-e tehát ezek alapján egy ilyen deklaráció?! A magyar energiapolitikáról szóló tájékoztatásban kifejtett célok többségükben elfogadha­tóak. Megvalósulásukat azon­ban mind a jelenlegi reálfolya­matok alapján, mind pedig az elkövetkező évek reális lehető­ségei alapján alapvető korlátok és ellentmondások gátolják. A tájékoztató készítői sok he­lyütt megelégedtek tetszetős deklarációk kinyilvánításával és igyekeztek azt a látszatot kel­teni, mintha a megjelölt célok elérését szolgáló megoldással is rendelkeznének, holott erről szó sincs, így a Szabad Demokraták Szövetsége a tájékoztatót magát csak tudomásul venni, de támo­gatni semmiképpen nem tudja - összegezte Szalay Gábor a sza­baddemokraták véleményét a kormány koncepciójáról.

Next