24 óra, 1994. szeptember (5. évfolyam, 205-230. szám)
1994-09-12 / 214. szám
4 KL LJ L T LJ R. AZ ÉLET ML Ó D 1994. szeptember 12., hétfő Kömlődön jártunk Az emlékezés melege Tizennyolc éve ment nyugdíjba Hegyháti Alajos, a kömlődi gyógypedagógiai iskola igazgatója. Szeme még ma is könnybe lábad, amikor a kezdetekről, az alapításról, a beilleszkedésről beszél. Ugyanakkor több a szépről való emlék, ma is melegítik a szívét, de mindenkiét, aki valaha is kapcsolatban volt vele, mint intézetvezetővel. - Budapesten végeztem, soha nem gondoltam, hogy éppen gyógypedagógus leszek. Hogy miért és hogyan, azt most ne firtassuk - nekem ez jutott. Ma már vallom, hogy az ember nem mindig azt csinálja, amit akar, amit szeretne, de ha mindent, amibe belefog, becsülettel, szívvel véghezviszi, egész földi életére megnyugvással tölti el. Nem volt sem sima, sem „kedves” az a kacskaringó, amely a háborús kitérőkkel tarkítva Kömlődre hozta. Felkérésre szervezte meg a szellemi fogyatékos gyerekek számára azt az intézetet, amelyet eleinte nemigen akart befogadni a falu. Nehéz évek voltak, hiszen az alapítás 1954-re esett. -Ma sem neheztel senkire azért, hogy annak idején nem tudta megérteni, miért éppen Kömlődre telepítették ezt az iskolát? - Negyven gyerekkel kezdtünk a Hugonay-kastély elhagyott, leromlott épületében. Agyat kiszuperált honvédségi vaságyakból és szalmazsákból csináltunk, a ruhát úgy szedtük össze, a gondozónők éjjel stoppolták a zoknikat, varrták a szakadásokat. Lassan rájöttek a faluban is, hogy ez egy munkahely, itt lehet dolgozni, s a gyerekek ragaszkodók, szeretetre vágynak. Sokan megszerették az intézetben folyó munkát, van, akinek leszármazottja is itt dolgozik ma is. Én azt hiszem, hogy a lelkiismeretem tiszta. Felkaroltunk egy olyan képzési formát, amelyik minden becsületes, humánus érzésű ember egyetértésével találkozott. Ott dolgozik a fiam, a lányom, kedves volt beosztottaim gyerekei, néhányan még az idősebbek közül is. Olyanok is akadnak, akik itt, ennek az intézetnek az állományában végezték el a gimnáziumot vagy éppen a főiskolát. Tudom, hogy jót tettünk, jól csináltuk. Ezek a gyerekek nem tehettek, tehetnek arról, hogy sérülten születtek, joguk volt, van az élethez, a társadalom, az emberek gondoskodásához. Nem akar ,,vallani” az 1973-ban kapott Állami díj III. fokozatáról, szerinte ezt egy egész kollektíva érdemelte volna meg, mert nélkülük soha nem ért volna el az intézet oda, ahol most van.Amellett, hogy nagyon sok szakmai könyvet olvasott, ideje nagy részét elvette a sok szervezési munka, a kicsikart építkezések ügyintézése, a szüntelen foglalkozás a gyerekekkel, mégis, mi volt, amit igazán kedvtelésből csinált? Mindig nagyon szerettem rajzolni, a karikatúrában éreztem azt, hogy egy-egy jellegzetes emberi vonást ki tudok fejezni, ezért nagyon sok ilyen „alkotás” van mögöttem. A levelezéseim kollégáimmal is úgy festettek, hogy egy oldal írásjegy oldalrajz. Aztán mivel a 38-as végzős osztályunk már nehéz körülmények között érett, tablónk nem volt. A harmincéves találkozóra készítettem egy karikatúra-tablót, s nagy örömömre szolgált, hogy mindenki meglelte a saját és a tanáraink „fényképét”. Ma már nemigen veszek ceruzát a kezembe, lassan az ember az emlékeibe temetkezik, nappalait a mindennapi tennivalók, a kert, a ház körüli munka foglalja el, s aztán jön az éjszaka, ami vagy álmatlanul vagy a múltba feledkezve telik el. 18 éve vagyok nyugdíjban. A feleségemmel és a 102 éves mamával pergetjük napjainkat. Örömöt a gyerekek, unokák hoznak, de van mindkettőnknek lelki tartaléka, így elmondhatom - nem éltem hiába, tettem valamit az emberek egy csoportjáért, s remélem, eredménnyel... ádám - Jusztin *3 Aki életében sok jót tett, azon nem látszik a kora... Bianca Megjelent a Bianca szeptemberi száma Julie Kistler: Ki van az ágyamban ? Jack McKeegant ijedt női sikoly ébreszti fel mély álmából. A másnaposságtól kótyagos férfi elhűlve állapítja meg, hogy idegen ágyban fekszik, meztelenül, ráadásul ruhája, pénze, bérelt kocsija és fontos irata szőrén-szálán eltűnt. Kénytelen igénybe venni a halálra rémisztett hölgy segítségét. Kölcsönös vonzalom ébred bennük, Jack érzi, hogy a kisebbrendűségi érzéssel küszködő nő nem kapható futó kalandra, és meg kell küzdenie, hogy meggyőzze őt igaz szerelméről. Mozgásterek, lehetőségek, belső erők, világnézeti nyitottság, új alapelvek, örömiskolák Báthory Zoltán tanévnyitó meditációja Izgatottak a pedagógusok. Kapkodják a fejüket, vajon megint mi zajlik körülöttük. Volt már egy rendszerváltás, az oktatásban forradalmi változásokkal, felszabadultság érzésével párosulva. Több éves előkészületek után végre kibontakozóban van az évszázados hagyományokra jobban támaszkodó, mégis liberálisabb iskolarendszer. A jobbítás szándékával, közös munka eredményeként körvonalazódott a Nemzeti Alaptanterv, új alapelvekkel, követelményekkel. Eltelt az első négy esztendő, az idén tavasszal csak a demokráciák életében mindennaposnak számító esemény történt, az előző kormány visszaadta lejárt mandátumát, és a demokratikusan megválasztott magyar parlament, az új vezérkar átvette a stafétabotot. A pedagógus társadalom egyáltalán nem követelődző, mindössze nyugalmat, állandóságot szeretne. Kicsivel több anyagi, erkölcsi megbecsülést. Bízni abban, hogy a választások nem hoznak minden negyedik esztendőben gyökeres változásokat, és ami ma érvényes, az holnap, vagy négy év múlva is az lesz... Tatabányán, a Jászai Mari Színház, Népházban dr. Báthory Zoltán, a Művelődési Minisztérium közoktatási helyettes államtitkára tartott fórumot a minap a szakmabelieknek, a pedagógusoknak. A zsúfolásig megtelt színházteremben Tanévnyitó meditáció címmel mondta el gondolatait a magas rangú vendég. A szakma mozgásterének bővüléséről, a lehetőségekről, valamint az autonóm iskola esélyeiről gondolkodott hangosan. Nagyon lényeges, hogy a folyamat elkezdődött, az intézmények saját elképzelésük szerint önálló szakmai műhelyként működhetnek, az igazgatók, a tanárok a kérdésekre nem kívülről, vagy felülről kapják a választ. Nyilvánvaló valamennyiünk számára, hogy minden válasz ott van az iskolában. Csak meg kell keresni. Az önállóság lehetősége rangot ad az intézménynek, a Nemzeti Alaptanterv, a helyi sajátosságokkal kiegészítve, alkotó munkára ösztönzi a tantestület tagjait. Sok múlik a belső erőn, az iskolaszékek tartalmi munkáján. A sokszínűséget szolgálja az is, ha a tanulók, a szülők tájékozottabbak az iskola belső ügyeiről, nagyobb rálátással javasolhatnak, szólhatnak bele az intézmény életébe. A civil szféra, a jogos szülői igények közvetítését is vállalniuk kell. A színes, átjárható iskolarendszerben minden diák megtalálhatja a számára legkedvezőbb lehetőséget. A szülővel a háta mögött többször kerül döntési helyzetbe. Most már négyféle megoldás közül választhat. Változtathat iskolát negyedik osztály után, majd hatodik, nyolcadik után, vagy maradhat 16 éves koráig ugyanabban az intézményben, ahol egy évtizeddel azelőtt, hatévesen elkezdte tanulmányait. Menet közben is megmarad a lehetőség a változtatásra. Az elemi iskola, az alsó fok, az első 4-6 esztendő. Az alsó középfok a hatodik évfolyamtól a tizedikig tart. Felső középfok a 11-12. évfolyam. A tanítóképzés is elmozdult az iskolaszerkezet-változás irányába, hiszen nemcsak a négy osztályra készítik fel a tanítójelölteket, hanem egy-egy tantárgyat, esetleg többfélét oktathatnak is felsőbb osztályokban. A gazdasági recesszió nem kedvez az iskoláknak. A piaci verseny életbe lépésével az átlagos magyar iskola lejtőre kerül. Csökkenő technikai színvonal, negatív tendenciák érvényesülnek, jobban a kaelkezdődött leépülés folyamata folytatódik. Pedigteljűen egyébszükség van erre az iskolatípusra, nem kerülhet mindenki elit intézménybe, a képességek, az anyagi lehetőségek bizonyos korlátokat állítanak. Megváltozik a minisztérium szerepe. Szolgáltató minisztériumként minden segítséget megad az autonómiához. Függetlenül attól, hogy önkormányzati-, egyházi-, alapítványi-, vagy magániskoláról van szó, létszámarányosan egyforma támogatásban kell részesülniük. A Nemzeti Alaptanterv nem magánügy, szögezte le a helyettes államtitkár. Egy szűk réteg nem határozhatja meg. Társadalmi kérdés, mi legyen benne. Átdolgozás helyett újra kell írni az alapelveket, majd teljes egészében kerüljön a parlament elé. Fontos a világnézeti nyitottság. Ne beszéljünk semlegességről, mert az nem létezik. Mindenkinek van saját világnézete, de ugyanúgy a másságot is el kell fogadni. A vizsgarendszer minden iskolatípusban azonos követelményeket állít. A negyedik, a hatodik, a nyolcadik, a tizedik és a tizenkettedik évfolyam végén adnak számot a diákok tudásukról. A kötelező alapvizsga a tizedik évfolyam végén teszi próbára a gyerekeket. Minden iskolatípusban egyformán. Két évvel odébb pedig az érettségi, ami később, a feltételek megteremtése után majd kétszintű lesz. Vizsgaügyben divergencia helyett konvergenciára, egységesítésre törekszik a minisztérium. A Tankerületi Oktatásügyi Központok infrastuktúráját felhasználva alakítják ki a vizsgaközpontokat. Éppen ideje, hogy a rossz beidegződés, a sokszor bántóan pedagógusellenes közhangulat megváltozzon. Az alattvalókból, a nemzet napszámosaiból egyenrangú társak, alkotó egyéniségek legyenek. A település vezetőin nagyon sok múlik. Jó iskolát kialakítani csak úgy lehet, ha szövetségesek a szülők, az önkormányzat, ha közügy a felnövekvő nemzedék tudása, az értékteremtés, a jövő. A jól felszerelt intézményben, anyagilag megbecsült, kiegyensúlyozott pedagógusok között örömiskolában tanulhat, okosodhat, fejlődhet a gyerek. A pozitív légkör nemcsak nekik, mindnyájunknak előny. Magyar Emőke Dr. Báthory Zoltán (Fotó: Haraszti Norbert) Kos (III.21.-IV.21.) Szerelem: Új arcokat szeretne látni, akik elfogadják, akik nem tudnak semmit a múltjáról. Hivatás: Nagy elhatározásokkal vág neki a hétnek. Rendezni próbálja elmaradt ügyeit, keresi a lehetőséget, hogy bebizonyíthassa feletteseinek: számíthatnak önre. Bika (IV.21.-V.20.) Szerelem: Nem hajlandó megalkudni. Aki nem vállalja önt a mostani nehéz feltételek között, annak le is út, fel is út. Akkor is szakít, ha ez önnek fáj jobban. Hivatás: Ki se látszik a munkából. A felfordulás akkora, hogy már szinte gátolja a feladatok elvégzésében is. Ikrek (V.21.-VI.21.) Szerelem: Bár nem túl ragaszkodó a szerelemben, szívesen venné, ha ez a kapcsolat tartós maradna. (Talán érzi, hogy párja már nem kötődik szorosan önhöz?) Hivatás: Lát, fut, intézkedik, elemében van. Egyedül annyit dolgozik, mint három kollégája együtt. Rák (VI.22.-VII.22.) Szerelem: Áldozatot akar hozni szeretteiért. Valami nagy jótéteményt fontolgat, pedig jobb lenne, ha egyszerűen csak megértené partnerét. Ez volna számára a legnagyobb ajándék. Hivatás: A munkahelyén nem igazán áll jól a szénája. Figyeljen jobban a határidőkre! Oroszlán(VII.23.-VIII.23.) Szerelem: Talán ez az a hét, amikor végre magába száll, és rájön, eddig mit, hol rontott el. Még nem késő, mindent helyre lehet hozni. Hivatás: A munkában is új életet kezd, nem veszi félvállról a teendőket, sőt egyre inkább átveszi a kezdeményezést, a vezető szerepet. Szűz (VIII.24.-IX.23.) Szerelem: Álarc mögé bújik, és igyekszik elrejteni még a gondolatait is mások elől. ő, szegény, talán nem is önbe szerelmes, hanem a szerepbe, amit ön játszik. Ha rájön, lehet, hogy odébbáll! Hivatás: Halmozódnak az elintézetlen dolgok, mert belebonyolódik a részletekbe. Mérleg (IX.24.-X.23.) Szerelem: Hirtelen lángra lobban a szíve valaki iránt, akin nincs „semmi érdekes”. Talán szalmaláng az egész, de ki tudja? Néhány Mérlegnél mindenesetre tartós kapcsolattá válhat. Hivatás: Anyagi biztonsága érdekében akár különmunkára is hajlandó. Skorpió (X.24.-XI.22.) Szerelem: Az érzelmek veszik át a szerepet éltében. Most nincs észérv és józanság. Még akkor sem, ha a kapcsolat nem legális. Hivatás: Örömét leli abban, amit csinál. Egyre inkább körvonalazódik a cél, amit maga elé tűz - elsősorban, hogy magának bizonyítson. Nyilas (XI.23.-XII.21.) Szerelem: A tiltott gyümölcs íze izgatja. Nem sok esélye van a kapcsolat elmélyítésére. Talán nagy a korkülönbség? Hivatás: Vége az álmodozások korának, elérkezett a cselekvés ideje. Elsősorban tudását szeretné gyarapítani, valamilyen tanfolyamra jelentkezik. Bak (XII.22.-1.19.) Szerelem: Most néhány meghitt órára vágyik, amikor kirekesztheti a hétköznapokat, átadhatja magát a szerelemnek. De a napi gondok estig kísérik, és nem tud feloldódni. Hivatás: Rengeteg problémát tartogat ez a hét. Főleg mások miatt fő a feje, de mindig talál kiutat! Vízöntő (1.20.-II.20.) Szerelem: Megpróbál kimászni abból a slamasztikából, amibe saját meggondolatlansága miatt került. Nem lesz könnyű, a héten talán sikerül. Hivatás: Ne hagyja, hogy más irányítsa az életét! Ahhoz, hogy közelebb jusson kitűzött céljához, határozottnak kell lennie! Halak (11.21.-III.20.) Szerelem: Az utóbbi időben mintha figyelmetlenebb volna a partnerével. Ezt ő a szerelem elmúlásának fogja fel, ami elkeseríti. Ebből vita kerekedhet. Hivatás: Ahhoz, hogy bizonyíthassa tehetségét, nagyobb mozgástérre van szüksége. Ezt egyedül kell kiharcolnia! Horoszkóp * Horoszkóp * Horoszkóp 1994. szeptember 12-18-ig