24 óra, 1994. szeptember (5. évfolyam, 205-230. szám)

1994-09-12 / 214. szám

4 KL LJ L T LJ R. A­Z ÉLET M­L Ó D 1994. szeptember 12., hétfő Kömlődön jártunk Az emlékezés melege Tizennyolc éve ment nyug­díjba Hegyháti Alajos, a köm­­lődi gyógypedagógiai iskola igazgatója. Szeme még ma is könnybe lábad, amikor a kezde­tekről, az alapításról, a beil­leszkedésről beszél. Ugyanak­kor több a szépről való emlék, ma is melegítik a szívét, de mindenkiét, aki valaha is kap­csolatban volt vele, mint inté­zetvezetővel. - Budapesten végeztem, soha nem gondoltam, hogy ép­pen gyógypedagógus leszek. Hogy miért és hogyan, azt most ne firtassuk - nekem ez jutott. Ma már vallom, hogy az ember nem mindig azt csinálja, amit akar, amit szeretne, de ha min­dent, amibe belefog, becsület­tel, szívvel véghezviszi, egész földi életére megnyugvással tölti el. Nem volt sem sima, sem „kedves” az a kacskaringó, amely a háborús kitérőkkel tar­kítva Kömlődre hozta. Felké­résre szervezte meg a szellemi fogyatékos gyerekek számára azt az intézetet, amelyet eleinte nemigen akart befogadni a falu. Nehéz évek voltak, hiszen az alapítás 1954-re esett. -Ma sem neheztel senkire azért, hogy annak idején nem tudta megérteni, miért éppen Kömlő­dre telepítették ezt az is­kolát? - Negyven gyerekkel kezd­tünk a Hugonay-kastély elha­gyott, leromlott épületében. Agyat kiszuperált honvédségi vaságyakból és szalmazsákból csináltunk, a ruhát úgy szedtük össze, a gondozónők éjjel stop­polták a zoknikat, varrták a szakadásokat. Lassan rájöttek a faluban is, hogy ez egy munkahely, itt le­het dolgozni, s a gyerekek ra­gaszkodók, szeretetre vágynak. Sokan megszerették az intézet­ben folyó munkát, van, akinek leszármazottja is itt dolgozik ma is. Én azt hiszem, hogy a lelkiismeretem tiszta. Felkarol­tunk egy olyan képzési formát, amelyik minden becsületes, humánus érzésű ember egyetér­tésével találkozott. Ott dolgozik a fiam, a lányom, kedves volt beosztottaim gyerekei, néhá­­nyan még az idősebbek közül is. Olyanok is akadnak, akik itt, ennek az intézetnek az állomá­nyában végezték el a gimnázi­umot vagy éppen a főiskolát. Tudom, hogy jót tettünk, jól csináltuk. Ezek a gyerekek nem tehettek, tehetnek arról, hogy sérülten születtek, joguk volt, van az élethez, a társadalom, az emberek gondoskodásához. Nem akar ,,vallani” az 1973-ban kapott Állami díj III. fokozatáról, szerinte ezt egy egész kollektíva érdemelte volna meg, mert nélkülük soha nem ért volna el az intézet oda, ahol most van.­­Amellett, hogy nagyon sok szakmai könyvet olvasott, ideje nagy részét elvette a sok szer­vezési munka, a kicsikart épít­kezések ügyintézése, a szünte­len foglalkozás a gyerekekkel, mégis, mi volt, amit igazán kedvtelésből csinált?­­ Mindig nagyon szerettem rajzolni, a karikatúrában érez­tem azt, hogy egy-egy jellegze­tes emberi vonást ki tudok fe­jezni, ezért nagyon sok ilyen „alkotás” van mögöttem. A le­velezéseim kollégáimmal is úgy festettek, hogy egy oldal írásjegy oldal­rajz. Aztán mivel a 38-as végzős osztályunk már nehéz körülmények között érett, tablónk nem volt. A har­mincéves találkozóra készítet­tem egy karikatúra-tablót, s nagy örömömre szolgált, hogy mindenki meglelte a saját és a tanáraink „fényképét”. Ma már nemigen veszek ceruzát a ke­zembe, lassan az ember az em­lékeibe temetkezik, nappalait a mindennapi tennivalók, a kert, a ház körüli munka foglalja el, s aztán jön az éjszaka, ami vagy álmatlanul vagy a múltba fe­ledkezve telik el. 18 éve va­gyok nyugdíjban. A felesé­gemmel és a 102 éves mamával pergetjük napjainkat. Örömöt a gyerekek, unokák hoznak, de van mindkettőnknek lelki tarta­léka, így elmondhatom - nem éltem hiába, tettem valamit az emberek egy csoportjáért, s re­mélem, eredménnyel... ádám - Jusztin *3 Aki életében sok jót tett, azon nem látszik a kora... Bianca Megjelent a Bianca szeptem­beri száma Julie Kistler: Ki van az ágyamban ? Jack McKeegant ijedt női sikoly ébreszti fel mély álmából. A más­naposságtól kótyagos férfi elhűlve állapítja meg, hogy idegen ágyban fekszik, meztelenül, ráadásul ru­hája, pénze, bérelt kocsija és fontos irata szőrén-szálán eltűnt. Kényte­len igénybe venni a halálra rémisz­­tett hölgy segítségét. Kölcsönös vonzalom ébred bennük, Jack érzi, hogy a kisebbrendűségi érzéssel küszködő nő nem kapható futó ka­landra, és meg kell küzdenie, hogy meggyőzze őt igaz szerelméről. Mozgásterek, lehetőségek, belső erők, világnézeti nyitottság, új alapelvek, örömiskolák Báthory Zoltán tanévnyitó meditációja Izgatottak a pedagógusok. Kapkodják a fejüket, vajon megint mi zajlik körülöttük. Volt már egy rendszerváltás, az oktatásban forradalmi változá­sokkal, felszabadultság érzésé­vel párosulva. Több éves előkészületek után végre kibontakozóban van az évszázados hagyományokra jobban támaszkodó, mégis libe­rálisabb iskolarendszer. A job­bítás szándékával, közös munka eredményeként körvo­nalazódott a Nemzeti Alaptan­terv, új alapelvekkel, követel­ményekkel. Eltelt az első négy esztendő, az idén tavasszal csak a demok­ráciák életében mindennapos­nak számító esemény történt, az előző kormány visszaadta lejárt mandátumát, és a demokratiku­san megválasztott magyar par­lament, az új vezérkar átvette a stafétabotot. A pedagógus társadalom egyáltalán nem követelődző, mindössze nyugalmat, állandó­ságot szeretne. Kicsivel több anyagi, erkölcsi megbecsülést. Bízni abban, hogy a választá­sok nem hoznak minden ne­gyedik esztendőben gyökeres változásokat, és ami ma érvé­nyes, az holnap, vagy négy év múlva is az lesz... Tatabányán, a Jászai Mari Színház, Népházban dr. Bátho­ry Zoltán, a Művelődési Mi­nisztérium közoktatási helyet­tes államtitkára tartott fórumot a minap a szakmabelieknek, a pedagógusoknak. A zsúfolásig megtelt színházteremben Ta­névnyitó meditáció címmel mondta el gondolatait a magas rangú vendég. A szakma mozgásterének bővüléséről, a lehetőségekről, valamint az autonóm iskola esélyeiről gondolkodott hango­san. Nagyon lényeges, hogy a fo­lyamat elkezdődött, az intéz­mények saját elképzelésük sze­rint önálló szakmai műhelyként működhetnek, az igazgatók, a tanárok a kérdésekre nem kí­vülről, vagy felülről kapják a választ. Nyilvánvaló vala­mennyiünk számára, hogy minden válasz ott van az isko­lában. Csak meg kell keresni. Az önállóság lehetősége rangot ad az intézménynek, a Nemzeti Alaptanterv, a helyi sajátossá­gokkal kiegészítve, alkotó munkára ösztönzi a tantestület tagjait. Sok múlik a belső erőn, az iskolaszékek tartalmi mun­káján. A sokszínűséget szol­gálja az is, ha a tanulók, a szü­lők tájékozottabbak az iskola belső ügyeiről, nagyobb rálá­tással javasolhatnak, szólhat­nak bele az intézmény életébe. A civil szféra, a jogos szülői igények közvetítését is vállal­niuk kell. A színes, átjárható iskola­­rendszerben minden diák meg­találhatja a számára legkedve­zőbb lehetőséget. A szülővel a háta mögött többször kerül dön­tési helyzetbe. Most már négy­féle megoldás közül választhat. Változtathat iskolát negyedik osztály után, majd hatodik, nyolcadik után, vagy maradhat 16 éves koráig ugyanabban az intézményben, ahol egy évti­zeddel azelőtt, hatévesen el­kezdte tanulmányait. Menet közben is megmarad a lehető­ség a változtatásra. Az elemi iskola, az alsó fok, az első 4-6 esztendő. Az alsó középfok a hatodik évfolyamtól a tizedikig tart. Felső középfok a 11-12. évfolyam. A tanítóképzés is elmozdult az iskolaszerkezet-változás irá­nyába, hiszen nemcsak a négy osztályra készítik fel a tanítóje­lölteket, hanem egy-egy tantár­gyat, esetleg többfélét oktathatnak is felsőbb osz­tályokban. A gazda­sági reces­­­szió nem kedvez az is­koláknak. A piaci verseny életbe lépé­sével az átla­gos magyar iskola lejtőre kerül. Csök­kenő techni­kai színvo­nal, negatív tendenciák érvényesül­nek, jobban a ka­el­kezdődött le­épülés fo­lyamata foly­tatódik. Pe­dig­teljűen egyéb­szükség van erre az isko­latípusra, nem kerülhet min­denki elit intézménybe, a ké­pességek, az anyagi lehetősé­gek bizonyos korlátokat állíta­nak. Megváltozik a minisztérium szerepe. Szolgáltató miniszté­riumként minden segítséget megad az autonómiához. Füg­getlenül attól, hogy önkor­mányzati-, egyházi-, alapítvá­nyi-, vagy magániskoláról van szó, létszámarányosan egy­forma támogatásban kell része­sülniük. A Nemzeti Alaptanterv nem magánügy, szögezte le a helyet­tes államtitkár. Egy szűk réteg nem határozhatja meg. Társa­dalmi kérdés, mi legyen benne. Átdolgozás helyett újra kell írni az alapelveket, majd teljes egé­szében kerüljön a parlament elé. Fontos a világnézeti nyitott­ság. Ne beszéljünk semleges­ségről, mert az nem létezik. Mindenkinek van saját világné­zete, de ugyanúgy a másságot is el kell fogadni. A vizsgarendszer minden is­kolatípusban azonos követel­ményeket állít. A negyedik, a hatodik, a nyolcadik, a tizedik és a tizenkettedik évfolyam vé­gén adnak számot a diákok tu­dásukról. A kötelező alapvizsga a tize­dik évfolyam végén teszi pró­bára a gyerekeket. Minden is­kolatípusban egyformán. Két évvel odébb pedig az érettségi, ami később, a feltételek megte­remtése után majd kétszintű lesz. Vizsgaügyben divergencia helyett konvergenciára, egysé­gesítésre törekszik a miniszté­rium. A Tankerületi Oktatásü­gyi Központok infrastuktúráját felhasználva alakítják ki a vizs­gaközpontokat. Éppen ideje, hogy a rossz be­idegződés, a sokszor bántóan pedagógusellenes közhangulat megváltozzon. Az alattvalók­ból, a nemzet napszámosaiból egyenrangú társak, alkotó egyéniségek legyenek. A tele­pülés vezetőin nagyon sok mú­lik. Jó iskolát kialakítani csak úgy lehet, ha szövetségesek a szülők, az önkormányzat, ha közügy a felnövekvő nemzedék tudása, az értékteremtés, a jövő. A jól felszerelt intézmény­ben, anyagilag megbecsült, ki­egyensúlyozott pedagógusok között örömiskolában tanulhat, okosodhat, fejlődhet a gyerek. A pozitív légkör nemcsak ne­kik, mindnyájunknak előny. Magyar Emőke Dr. Báthory Zoltán (Fotó: Haraszti Norbert) Kos (III.21.-IV.21.) Szerelem: Új arcokat sze­retne látni, akik elfogadják, akik nem tudnak semmit a múltjáról. Hivatás: Nagy elha­tározásokkal vág neki a hétnek. Rendezni próbálja elmaradt ügyeit, keresi a lehetőséget, hogy bebizonyíthassa felettese­inek: számíthatnak önre. Bika (IV.21.-V.20.) Szerelem: Nem hajlandó megalkudni. Aki nem vállalja önt a mostani nehéz feltételek között, annak le is út, fel is út. Akkor is szakít, ha ez önnek fáj jobban. Hivatás: Ki se látszik a munkából. A felfordulás ak­kora, hogy már szinte gátolja a feladatok elvégzésében is. Ikrek (V.21.-VI.21.) Szerelem: Bár nem túl ra­gaszkodó a szerelemben, szíve­sen venné, ha ez a kapcsolat tar­tós maradna. (Talán érzi, hogy párja már nem kötődik szoro­san önhöz?) Hivatás: Lát, fut, intézkedik, elemében van. Egyedül annyit dolgozik, mint három kollégája együtt. Rák (VI.22.-VII.22.) Szerelem: Áldozatot akar hozni szeretteiért. Valami nagy jótéteményt fontolgat, pedig jobb lenne, ha egyszerűen csak megértené partnerét. Ez volna számára a legnagyobb ajándék. Hivatás: A munkahelyén nem igazán áll jól a szénája. Figyel­jen jobban a határidőkre! Oroszlán(VII.23.-VIII.23.) Szerelem: Talán ez az a hét, amikor végre magába száll, és rájön, eddig mit, hol rontott el. Még nem késő, mindent helyre lehet hozni. Hivatás: A munká­ban is új életet kezd, nem veszi félvállról a teendőket, sőt egyre inkább átveszi a kezdeménye­zést, a vezető szerepet. Szűz (VIII.24.-IX.23.) Szerelem: Álarc mögé bújik, és igyekszik elrejteni még a gondolatait is mások elől. ő, szegény, talán nem is önbe sze­relmes, hanem a szerepbe, amit ön játszik. Ha rájön, lehet, hogy odébbáll! Hivatás: Halmozód­nak az elintézetlen dolgok, mert belebonyolódik a részletekbe. Mérleg (IX.24.-X.23.) Szerelem: Hirtelen lángra lobban a szíve valaki iránt, akin nincs „semmi érdekes”. Talán szalmaláng az egész, de ki tudja? Néhány Mérlegnél min­denesetre tartós kapcsolattá válhat. Hivatás: Anyagi bizton­sága érdekében akár külön­munkára is hajlandó. Skorpió (X.24.-XI.22.) Szerelem: Az érzelmek ve­szik át a szerepet éltében. Most nincs észérv és józanság. Még akkor sem, ha a kapcsolat nem legális. Hivatás: Örömét leli abban, amit csinál. Egyre in­kább körvonalazódik a cél, amit maga elé tűz - elsősorban, hogy magának bizonyítson. Nyilas (XI.23.-XII.21.) Szerelem: A tiltott gyümölcs íze izgatja. Nem sok esélye van a kapcsolat elmélyítésére. Ta­lán nagy a korkülönbség? Hiva­tás: Vége az álmodozások ko­rának, elérkezett a cselekvés ideje. Elsősorban tudását sze­retné gyarapítani, valamilyen tanfolyamra jelentkezik. Bak (XII.22.-1.19.) Szerelem: Most néhány meg­hitt órára vágyik, amikor kire­­kesztheti a hétköznapokat, át­adhatja magát a szerelemnek. De a napi gondok estig kísérik, és nem tud feloldódni. Hivatás: Rengeteg problémát tartogat ez a hét. Főleg mások miatt fő a feje, de mindig talál kiutat! Vízöntő (1.20.-II.20.) Szerelem: Megpróbál ki­mászni abból a slamasztikából, amibe saját meggondolatlan­sága miatt került. Nem lesz könnyű, a héten talán sikerül. Hivatás: Ne hagyja, hogy más irányítsa az életét! Ahhoz, hogy közelebb jusson kitűzött céljá­hoz, határozottnak kell lennie! Halak (11.21.-III.20.) Szerelem: Az utóbbi időben mintha figyelmetlenebb volna a partnerével. Ezt ő a szerelem elmúlásának fogja fel, ami el­keseríti. Ebből vita kerekedhet. Hivatás: Ahhoz, hogy bizo­nyíthassa tehetségét, nagyobb mozgástérre van szüksége. Ezt egyedül kell kiharcolnia! Horoszkóp * Horoszkóp * Horoszkóp 1994. szeptember 12-18-ig

Next