24 óra, 2015. március (26. évfolyam, 51-76. szám)

2015-03-06 / 55. szám

2015. MÁRCIUS 6., PÉNTEK CSAK FIATALOKNAK Kezd kirajzolódni a Sziget fesztivál A szupersztár DJ, Martin Garrix zárja majd a bulit Robbie Williams koncertjére az első 10 ezer, kedvezmé­nyes árú jegyet már el is kapkodták. Munkatársunktól Mintegy harminc név közt a számos új arc mellett több, ko­rábban hatalmas bulikat csa­pó visszatérő zenekart is kö­szönthetünk, sőt van néhány, melyek nélkül már nem is len­ne Sziget a Sziget, jelenleg a DJ Magazin top 100-as listájá­nak 4. helyén áll az az ifjú ti­tán, akinek fellépése önmagá­ban egyet jelent egy elképesz­tő bulival, a Sziget utolsó esté­jén ráadásul egy minden eddi­­­ginél látványosabb tűzijáték-, fény- és lézer show is várható. Sziget Fesztiválköztársaság End Show-ját ezúttal Martin Garrix zenéje kíséri. A Nagy­színpadon köszönthetjük ismét a fergeteges bulijairól híres Go­gol Bordello zenekart is. Legújabb lemezével érkezik a Katie White énekesnő és Ju­­les De Martino multiinstru­mentalista-producer alkotta in­­­ die-dance-pop duó, a The Ting Tings. Szintén tavaly megje­lent ötödik nagylemezével jön a Szigetre a brit indie-folk éne­kes-dalszerző csodagyerek, Mike Rosenberg, művésznevén Passenger. Legfrissebb, januárban meg­jelent negyedik nagylemezével érkezik újra a Szigetre - kemé­nyebb zenét kedvelőknek - az Enter Shikari, akik a fesztivá­lok legnagyobb bulijaiért fele­lősek. Nem kell itthon bemu­­ tatni a Gorán Bregovic Wed­ding And Funeral Band-et, és Bregovic - a Cigányok ide­ je, illetve az Underground cí­mű filmekből ismert - dala­it, melyek ma már világszerte a Balkán örökzöldjeiként ter­jednek. A Che Sudaka töréne­­te egy igazán tanulságos szto­ri arról, hogy milyen mélyről milyen magasra lehet jutni, és arról, hogy igazán lazán is le­het szociálisan húzós témák­ról dalolni. Punkkal, skával, reggae-vel, raggával, salsával és közben ugrálva, ahogy bu­lizni jó. Nagy nevekkel (és tömegekkel) töltenék meg az idén is a Sziget fesztivált: régi motorosok és ifjú titánok is érkeznek Budapestre a nyáron Bábokkal meséltek a biztonságról picorka A Turul óvoda apróságaihoz látogattak a rendőrök A tatabányai Turul óvodában báboztak a rendőrök. A bizton­ságról meséltek a gyerekeknek. 2015-ben elsőként a tatabá­nyai Turul óvodába látogattak el a Komárom-Esztergom Me­gyei Rendőr-főkapitányság munkatársai 2015. március 4-én a már évek óta nagy siker­rel futó Picurka mese program­jukkal, melyet ebben az évben a Nemzeti Bűnmegelőzési Ta­nács is támogat. Székely Zol­tán r­endőr alezredes bábjáték segítségével magyarázta el a kicsiknek, mi a biztonságos és mi nem. A főkapitányság bal­eset-megelőzési szolgálati gép­járművel érkezett az óvodába, melybe a gyermekek is bele­ül­hettek. Buóczné Miklán Erzsébet rendőr őrnagy a biztonságos közlekedés szabályaira taní­totta az óvodásokat az Orszá­gos Baleset-megelőzési Bizott­ság által kapott játékokkal. A rendőrök ajándékokat ad­tak a kicsiknek. A közlekedé­süket biztonságosabbá tevő láthatósági eszközöket és ki­festőt kapott minden kisgyer­mek. ■ A gyerekek nyelvén szólnak fontos dolgokról Hangverseny a Csillag háborújával gyarapodás Az Egressy művészeti iskola növendékei ismét bemutatkoztak A közelmúltban „Négy évszak: Tél” címmel kamarazenei kon­certet adtak a Komáromi Egres­sy Béni Alapfokú Művészeti Is­kola szervezésében, pályázati támogatással. A programban a francia és XX. századi magyar szerzők művei mellett klasszi­kus művek is felcsendültek a növendékek és tanárok előadá­sában. Elsőként Berthomieu: Arcadie című 4 fuvolára írt mű­ve hangzott el a tanári kamara­­együttes előadásában. Majd a reneszánsz korszakból gitárra és énekhangra komponált da­rabot, Thomas Campian rene­szánsz dala adtak elő a növen­dékek. A következőkben egy rit­kán hallható Bozza-mű követ­kezett az iskola fuvola kamara­­együttese előadásában. Ez a hangverseny lehetőséget adott a megyei kamarafesztivál­ra készülő együttesek számára is. Két vonós kamara hangzott el, Weiner Leó Rókatánca, és egy világhírű hegedűs csapat a Bond „Robbanás” című dala, amit vastaps kísért. Élvezetes műsorral készültek az ütősök is: R.J. Williams: Star Wars részle­te csendült fel Menyhárt László tanár úr átiratában. Mint megtudtuk, a III. Jóté­konysági Egressy Bál bevétele­iből és a támogatásokból az is­kola hangszerparkját bővítik majd, valamint egyéb iskolai programokat szerveznek. ■ A növendékek gyakran kapnak bemutatkozási lehetőséget 5 MAHASZ TOP 10 5.SAMSMITH:________________ _____________________Like I Can 6. DÁVID GUETTA feat. EMELI SANDÉ: What I Did Fór Lőve 7. FRíTZ KALKBRENNER: ___________________Back Home 8. MEGHAN TRAINOR:_________ __________________Lips Are Movin 9. COMPACT DISCO:______________ ____________________Te meg én 10. PITBULLfeat NE-YO: TimeOfOur Lives 1 MARK R0NS0N feat BRÚNÓ MARS: ti ___________________Uptown Fűnk 2. MAR00N 5: _____________ ________________________Sugár 3. THEAVENER:_______________ _________________Fade Out Lines 4. ALESSO feat TÖVE L0: _______________________Heroes Nemigen javult a diákok iskolai teljesítménye elérhetőek a tavalyi kompe­tenciamérés eredményei, az el­múlt évekhez képest nem válto­zott jelentősen a diákok teljesít­ménye. Pénteken nyilvánosságra hozta az Oktatási Hivatal (OH) a 2014-es kompetenciamérés eredményeit. A 6., 8. és 10. osz­tályos diákoknak egy szövegér­tési, illetve egy matematikai fel­adatsort kellett megoldaniuk. A részvétel kötelező: a tava­lyi évben 4348 iskola 244 577 diákja írta meg a tesztet. Ahogy 2008 óta, 2014-ben sem válto­zott jelentősen a diákok teljesít­ménye az előző évekhez képest. Az eredményekről fenntar­tói, iskolai és telephelyi összesí­tés is készült, emellett egy jel­szó megadásával az egyes diá­kok eredményeit is meg lehet nézni. Az OH április 30-ig rész­letes elemzést is készít majd az eredményekről. A teszt egy hétfokozatú skálán méri a diá­kok képességeit. A teljesítmény matematikából a 6-ról a 8. évfo­lyamra jelentősen, utána a 10. osztályok kisebb mértékben nő - szövegértésből egyenletesebb a fejlődés. Az úgynevezett „Telephelyi jelentés” azért hasznos, mert nem csak az iskolák abszo­lút eredményei látszanak belő­le, hanem az is, hogy az isko­la mennyire tudja kompenzál­ni a diákok szociokulturális és gazdasági hátrányait. A szülők és a diákok ezekről egy tanu­lói kérdőíven számolhatnak be, amelynek kitöltése önkéntes. Az ezek alapján képzett csalá­­diháttér-index révén összeha­sonlíthatóvá válik az azonos, vagy hasonló körülmények kö­zött élő diákokat oktató iskolák teljesítménye. A szövegértési teszt azt vizs­gálja, hogy a tanulók mennyire képesek az adott szöveget meg­érteni, a mindennapi élet so­rán használni és alkalmazni. A feladatsorban különböző szö­vegek szerepelnek, egyenként 7-15 kérdéssel. A matematikateszt során azt nézik, hogyan képesek a diá­kok mindennapokban használ­ni az iskolában tanult matema­tikai ismereteket. Egy-egy fel­adathoz 1-4 kérdés tartozik, amelyek egyre nehezednek. A kérdések között vannak vi­szonylag egyszerű, egy lépés­ben megoldható, de hosszabb számításokat igénylő, vagy ön­álló matematikai módszer leírá­sát kérő feladatok is. Kompetenciamérést először a 2000/2001-es tanévben, ős­­szel végezte az 5. és 9. évfolya­mon, aztán a 2002/2003-as tan­évben a mérés átkerült a 6. és 10. évfolyam végére. Ezekhez csatlakozott 2004-ben a 8. évfo­lyam, így alakult ki a mai méré­si rend, írja az eduline.hu. ■ Több mint 4700 középiskolás utazhat határon túlra ünnepel­ni március 15-én a Rákóczi Szö­vetség támogatásával.A szerve­zet MTI-hez eljuttatott közlemé­nye szerint a március 15-i diák­utaztatási program keretében 105 középiskola pályázott si­kerrel Kárpát-medencei utazá­si támogatásért, így több mint 4700 magyarországi középisko­lás diák utazhat a nemzeti ün­nepen valamely határon túli magyar településre és ünnepel­het közösen ott élő diáktársai­val. Az iskolák közül március 15-én 41 intézményből utaznak Felvidékre, 42-ből Erdélybe il­letve Partiumba, 12 iskola uta­zik Vajdaságba, 3 középisko­lai csoport Szlovéniába és ket­tő Horvátországba. Iskolánként egy autóbusznyi diák utazhat, amihez a Rákóczi Szövetség az utazó diákok számától függően legfeljebb 200 ezer forint érté­kű kerettámogatást ajánl fel a sikeres pályázóknak. A szerve­zet 1994 óta hirdeti meg márci­us 15-i diákutaztatási program­ját, amelynek a fő célja, hogy minél több közvetlen kapcso­lat alakuljon ki a magyarorszá­gi és a határon túli magyar diá­kok, tanárok, illetve iskolák kö­zött. A pályázatra bármely ma­gyarországi középiskola jelent­kezhetett. ■

Next