Könyvvilág, 1985 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1985-07-01 / 7. szám

Tisztviet példány as olvasónak! Szász Imre: Ez elment vadászni... Halász, vadász, madarász, de nem a szóhármas állig felfegy­verzett, pusztán zsákmányoló, vadgyilkos értelmében. Termé­szeti ember inkább (ha úgy tet­szik: a természet embere), aki nem átallja a városba ragadtak nosztalgiáját friss levegőjű szenvedéllyé, vagy akár - ha nem is főkönyvelőmód pedáns, de azért hongazdaian hiteles - számításokra váltani. Mi sem áll tőle hát távolabb, mint a bármi­ mozogva vérszomjas puskás vagy a lódító vízkifosz­tó közhellyé csontozott, viccla­­pi képe. Hajnali lesre, pirkadó vízpartra igazabban illik az ilyen férfi. Szót ért a nyers sza­vú társakkal, ám, ha úgy kell, naphosszat, és hosszat néma. De persze, a füvek és fák, er­dei­ mezei, égi vadak nyelvén akcentus nélkül tud beszélni. A halaknak - a horgászfáma szerint - még a legtitkosabb táj­szólását is érti.­­ Könyve a „Magyarország felfedezése" sorozatba illeszke­dik. Csakugyan létezik valami­lyen felfedezetlen vadász-Ma­­gyarország? — Szociográfiailag termé­szetesen létezik. A vadászat ugyanis nemcsak passzió, ha­nem szakma is; ennek vizsgála­ta módot adhat bizonyos sajá­tosságok felismerésére. Ezek pedig - minthogy a vadászat társadalmi tevékenység - a tár­sadalom sajátos keresztmetsze­tét kínálhatják, kifejezhetnek bizonyos társadalmi viszonyo­kat, helyzeteket. (A vadászat egyébként átfogóbb képet nyújthat, mint - mondjuk - a hivatásos halászat, amelyről különben szintén szociográfiát szándékozom írni.) Tapasztala­tom szerint ugyanis a marginá­lis emberi tevékenységben - le­gyen az akár a sport, akár a va­dászat - sok minden úgy jelent­kezik, megnyúlva, mint a dél­utáni árnyék. Tehát nem a ma­ga valóságos arányaiban. Vi­szont sokkal kivehetőbben. Nem esik másik árnyék rá, egyenesen, élesen kirajzolt ben­ne minden. S minthogy így el­nyújtva tükröz, óhatatlanul jobban észlelhetők-láthatók ál­tala bizonyos jelenségek. S ezekre még akkor is érdemes figyelni, ha ily módon erre-arra a kelleténél nagyobb hangsúly esik, ha már a tünetről jelzést adunk ... — Kötete - a könyvfal tanú­sága szerint -„nem vadász­könyv, hanem könyv a vadászat­ról". Hogy kell ezt értenünk? Vé­gül is mit tartalmaz Ez elment vadászni... című munkája? — Jelzésképpen elegendő talán a könyv néhány fejezetcí­mét felsorolnom. Tehát: A va­dászat mint gazdálkodás; mint társas tevékenység; mint hiva­tás; mint hatalom; mint tükör; mint vendégfogadás; mint bű­nözés ... Ebből is kitetszhet, hogy például a magyar vadász­irodalommal nem foglalko­zom. Az ugyanis, megítélésem szerint sok értékes, jeles szerző­vel büszkélkedhet, s önmagáért beszél, nem szorul kommentár­ra. Legjobb darabjaiban nemes széppróza, de a kevésbé gördü­lékenyen megírt művek közt is számos természettudományilag helytálló akad, segíthet a ter­mészet pontos megfigyelésé­ben, s így a vadász is jól hasz­nosíthatja. Az én könyvem nem vadászregény, nem is kaland­jaim leírása (jómagam felnőtt koromban sosem vadásztam, mindig csak a kibic szerepét töltöttem be), s még csak nem is szakmunka a mesterség gya­korlásához. Szociográfiát ír­tam, azzal a szándékkal, hogy mennél átfogóbb képet nyújt­sak jelenünk­ közelmúltunk ho­ni vadászatáról, annak többféle vetületére kitérve.­­ Sok minden közszájon fo­rog a vadászatról, de - a sző­kébb szakmától eltekintve - leg­többen csak találgatunk. Ki va­dászik ma Magyarországon, s miért?A népgazdaság érdeke kí­vánja így vagy inkább a szemé­lyes érdek?­­ Kötetemben szerepel a vadászat 1980. évi termelési ér­téke; ez akkor 1,5 milliárd fo­rint volt. (Az egész mezőgazda­ságé ugyanakkor 180 milliárd forint körül járt.) Az összeg te­hát egyáltalán nem jelentékte­len, a népgazdaság nagyon is érdekelt a vadászatban. Ami kérdése másik részét illeti, visz­­szaélés, sajnos, az élet minden ágában tapasztalható. Ám a va­dászattal kapcsolatos rosszhi­szemű általánosítások tévesek. Statisztikailag kimutatható, hogy a legkülönbözőbb társa­dalmi rétegek képviseltetik ma­gukat a vadásztársaságokban. Ezek az önkéntes egyesületek általában a saját erejükből él­nek. Megesik azonban, hogy ez vagy az a gazdasági vezető, funkcionárius, főorvos stb. pri­vilegizált helyzetbe kerül, és vissza is él ezzel. Az itt-ott ki­erőszakolt vadászatokat pél­dául igen ellenszenvesnek tar­tom. Az viszont - szerintem - természetes, hogy egy-egy va­dászat alkalmával jó - és nem etikátlan - kapcsolatok, barát­ságok szövődnek... — Kivételezett helyzetbe, per­sze, nemcsak a vadászat révén lehet jutni, s a társadalomerköl­­csileg kifogásolható kapcsolatte­remtésre is sok más alkalom adódik. . . Gondolom, a társa­ságok rokonszenves kisközössé­gek is lehetnek.­­ A vadásztársaságok ki­­alakítását-kialakulását, a hiva­tásos vadászok helyzetét, a kül­földiek vadásztatását, a vad­­gazdálkodás gondjait, lehetősé­geit egyaránt igyekeztem feltár­ni. S mindennek társadalmi ve­­tületét is természetesen. Az eredményeket éppúgy, mint a visszaéléseket. Legendaoszlató szándékkal, s a megalapozatlan gyanakvások elhárítására. So­kan valamiféle újdzsentriséget, feudális szagot szimatolnak a társaságok körül. Közülük nem kevesen épp azért, mert nem tudnak e közösségbe bejutni. Mások meg amiatt gondolkod­nak így, mert tájékozatlanok. Vannak, akik úgy vélekednek, ők nem ölnek állatot. Ez utób­bi érthető álláspont, habár a megölt állat húsát valameny­­nyien szívesen fogyasztjuk. Akinek azonban módja nyílik arra, hogy belülről megismerje e társaságokat, tapasztalhatja: az oly sok tekintetben atomizá­lódó magyar társadalomban ezek még mindig a közösségi cselekvés alkalmát kínálják. Méghozzá a szó eredeti, nem kívülről serkentett, hanem be­lülről, önként szerveződő értel­mében. A szép eredmények egyik forrása éppen az, hogy még manapság is annyi ember hajlandó nemes passziójáért, szórakozásáért - számolatlan órában-napban - társadalmi munkát végezni. Igaz, a régi, meleg, „fapados” közösséget ma már hiába keresnénk. So­kan gépkocsival érkeznek a va­dászat színhelyére, s amint vé­ge a hajtásnak, „puskázásnak”, a terítéket sem kivárva, ugyan­így hajtanak haza. Az ebéd, a vacsora közbeni, férfias hu­morral átszőtt, jó beszélgetések azonban még most is élnek. Könyvem anyaggyűjtése köz­ben pedig annyi további, intel­lektuális véleménycserére nyílt alkalmam, hogy a vadászat ré­vén beleláthattam társadal­munk számos emberi, erkölcsi, politikai, gazdasági gondjába, örömébe. Még számomra is meglepetést hozott a vadászok őszinte ön- és társadalomvizs­gálata, az a mód, ahogyan ta­pasztalataiktól eljutottak az ál­talánosabb következtetésekig. Azt persze, már korábban is tudtam, hogy az igazi vadász logikusan gondolkodik. Nem szükségképpen intellektuáli­san, de megfigyeléseit az ok­okozat sorrendjében összerak­va. Ha itt vagy ott - tegyük fel, szokatlan helyen - meglát egy fácánt, abból már sok mindent képes megállapítani. (Jóma­gam vadászgörénnyel járok üregizni, s ma már nagy való­színűséggel megállapítom a gö­rény viselkedéséből, van-e nyúl a várban. Ha rájövök arra, amit addig nem tudtam, az igazi va­dászgyönyörűség.­ A legjobb hivatásos vadászok szinte tudó­sai, művészei szakmájuknak. De a természet megismerése a nem hivatásos puskás számára is szép öröm. — Századunk embere mind több, számára megoldhatatlan kérdéssel találkozik. S mert nincs módja válaszolni, csele­kedni, gyakran pótcselekvések­hez folyamodik. Nincs-e a feltá­madt vadászszenvedélyben vala­mi ehhez hasonló? Nem a civili­zációból próbál a természethez menekülni korunk vadásza? — Kétségtelenül van ebben valami. A városból, a túl sűrű társadalomból az emberek vi­lágszerte kihúzódnak, ha tehe­tik. Ki a sportban, ki a horgá­szatban, ki a kertészetben, ki az erdőjárásban, ki pedig a vadá­szatban véli a maga nyugalmát, kikapcsolódását, tevékeny pi­henését megtalálni. Nosztagia is van ebben, kétségtelenül. Vonzódás ősi környezetünk­höz, a természethez. Menekü­lés a társadalom, az urbanizá­ció bonyolult világából az egy­szerűbb helyzetekhez, az egyér­telműbb, áttekinthetőbb tör­vényszerűségekhez. Ám sza­badidőnk értelmes kitöltését én nem érzem pótcselekvésnek. Közhely: az efféle váltás fel­tölthet bennünket energiával, erőt adhat hétköznapjaink új­rakezdéséhez. Ami a vadásza­tot illeti, ennek - lírai, pedagó­giai és erkölcsi mozzanatokat egyaránt tartalmazó - meghatá­rozását, nagy vadászírónk, Széchenyi Zsigmond tollából idézem. Szerinte „A vadászat: vadűzés és erdőzúgás. De több erdőzúgás!...” Könyvem ennél tágasabb, teljesebb meghatáro­zásra törekszik, de Széchenyi Zsigmond költői szavait is ér­demes megjegyezni. — Szász Imrét olvasói szép­íróként ismerhették meg, később azonban - így tetszik legalábbis - eltért a regényformától, s hor­gászkönyveket, útirajzot, kriti­kákat írt. Most meg itt ez a szo­ciográfia, s - amint említette - újabb hasonlóra készül. Kiáb­rándult talán a szépirodalom­ból? — Ezt azért nem állíthatom. Csupán arról van szó, hogy szépirodalmi munkáimban - ilyen-olyan névvel, természete­sen sok mindent megváltoztat­va - többnyire magamat írtam meg regényalakként. Másféle munkáimban vállaltam-válla­­lom a közvetlen vizsgálatot, nem állítok tehát az élmény s magam közé semmiféle képzelt vagy akár csak részben kitalált figurát. Két horgászkönyvem csakugyan a horgászatról szólt, a harmadikban csak ürügyet kerestem arra, hogy a nomád életformáról, az ember és a ter­mészet kapcsolatáról szóljak. A szociográfia alkalmat ad ar­ra, hogy legalább abban biztos legyek: mindvégig az általam tapasztalt tényeket rögzítettem, s legjobb szándékom szerint: igazat mondtam. Az más kér­dés, hogy sikerült-e, sikerül-e általános igazságokig is eljut­nom. Ám ezt már nem nekem kell eldöntenem. A regényszerű formát egyébként most sem ve­tettem el. Könyvet írtam az Eötvös Kollégium 1945 utáni esztendőitől a feloszlatásig. Személyes élményem volt mindez, ezért is választottam a félig regény, félig dokumentum formát, így talán elfogulatla­nabb és hitelesebb lehetek. S e rendkívül összetett témát is jobban össze tudtam így fogni. — Vadászok kísérőjeként, a horgászat művelőjeként, gondo­lom, nemcsak a jó beszélgetése­ket kedveli, hanem éppúgy a hosszú, töretlen csendet. Melyik vonzza jobban? — Egyszerű lenne azt vála­szolnom, hogy hol az egyik, hol a másik. Valójában azonban, amint telik az idő fölöttem - apám volt ilyen -, mindjobban vonzódom a remeteséghez. Mindinkább csak azokkal jö­vök össze, akikhez a munkám fűz vagy azzal a pár emberrel, aki régi barátom. Velük szíve­sen beszéletek, köztük elenge­dem magam. Keresem a csen­det, szeretek magamban lenni. Úgy élek mostanában, akár egy régimódi csillagász, remény­kedve, hogy egyszer majd - annyi vizsgálódás után - talá­lok odafenn valamit. Ha nem is egy eleddig ismeretlen csilla­got, de visszfényét legalább va­lamilyen jelenségnek. Egysze­rűbben: jelenségeket látok, eze­ket vizsgálgatom. Nádor Tamás­ Fotó: Soltész Éva KÖNYVILÁG

Next