Könyvvilág, 1985 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1985-07-01 / 7. szám

Világérzés és hanghordozás Beszélgetés Németh G. Bélával­ ­ A közeljövőben jelenik meg Né­meth G. Béla irodalomtörténész új műve, amely hatodik tanul­mánykötete és tizenegyedik könyve. Olvasói hozzászoktak, hogy mindig tömör, találó, sok asszociációt keltő címeket ad. Ez a mostani nagyon egyszerű, mondhatni szándékosan puritán cím.­­ A cím valóban szándéko­san tárgyias és szürke. Nem akartam a benne lévő anyagot azon az alapon, hogy az esztéti­kai szemlélet azonos, egy szint­re hozni, mert felvetettem a kö­tetbe nem irodalmi, hanem szé­lesebb értelemben vett művelő­déstörténeti, gondolkodástörté­neti tanulmányokat is. Ezek nem fértek volna bele egy szo­rosabban vett esztétikai megkö­zelítést sugalló címbe. - Mégis, ha „költőibb" címet adott volna a kötetnek, az mi lett volna? - Világérzés és hanghordo­zás. Az utóbbi ez esetben szigo­rúan esztétikai szakszó, tulaj­donképpen a kanti modalitás­nak feleltetem meg, mivel nincs erre pontosabb magyar kifejezé­sünk, ez közelíti meg leginkább. Azt a viszonyt, azt a hangnemet fejezi ki, amelyben az író az anyagáról beszél. Tudjuk, hogy ugyanannak a történetnek a szö­vegét a mindennapi életben is százféleképpen lehet elmonda­ni. Vidáman, ironikusan, tragi­kusan, elégikusan, attól függő­en, hogy az anyaghoz milyen a viszonya a beszélőnek. Ez döntő kérdés, mert az irodalom, hogy úgy mondjam, speciálisan erre van kijelölve az emberi életben. Azt, ahogyan érzékeljük ma­gunk körül a világot - jónak, rossznak, keserűen reményte­lennek vagy sztoikusan elfogad­hatónak, megjavíthatónak, vagy legalábbis jobbá tehetőnek stb. -, mindezt a modalitást az iroda­lom tudja a legjobban kifejezni. Amíg határozottan irányítottak a tételes vallások, vagy amíg annyira hittünk bizonyos jövőt előre jósló filozófiákban, addig ez nem játszott olyan nagy sze­repet, háttérbe szorult az egész modalitás. Nem véletlen, hogy éppen Kant fedezi föl, aki any­­nyira akar egy kész, tételes világ­nézetet, hogy meg is alkotja, de ugyanakkor azt is kimondja, hogy mindez nem bizonyítható. Persze alapvető kérdés, hogy kétkedni merjünk, sőt kétked­nünk kell! Mint minden, így az emberi világérzés is állandóan változik, minden kornak, sőt minden személyiségnek megvan a maga világérzése, és minél több világérzést ismerünk, an­nál gazdagabb lesz a saját világ­­érzésünk.­­ Ilyen rövid beszélgetésben még felsorolni is lehetetlen a kö­tet írásait, de néhány fontos elvre, szempontra rámutathatunk. Akiknek a világérzését elemzi, ér­telmezi, azok között a klasszikus nagyok éppúgy jelen vannak, mint elfeledett írók, akiket kevés­sé vagy rosszul ismerünk. Kötet­kezdő tanulmánya Arany János Buda halála című művével fog­lalkozik, de igen jelentős a kései Mikszáthról szóló írása is. Vagy itt vannak a „kismesterek": Pete­lei István, Justh Zsigmond... - Örülök, hogy így vetette fel a kérdést. Ahhoz, hogy a századvéget alaposabban meg­ismerjük, azokat az írókat is új­ra meg kell vizsgálnunk, akiket már túlságosan is beskatulyáz­tunk. Ilyen például Arany vagy Mikszáth. Vegyük Mikszáthot! Egyesek szerint cinikusan el­­anekdotázza a problémákat, nem ért semmit, mások a 48-as hagyományok hős védelmező­jét látják benne és istenítik. A két véglet mellett még szá­mos sémát sorolhatnánk föl. Csak éppen egyet nem vettünk észre mögöttük: az emberi lét alapkérdéseivel küszködő Mik­száthot. A kései Mikszáth tele van kétségekkel az élet értékei iránt. Állandóan küzd értük, de kétségek közepette küzd! Per­sze itt nem csupán Mikszáthról van szó. A magyar irodalomról azt szoktuk mondani - és bizo­nyos korszakairól joggal el is mondható -, hogy alapvetően közéleti kötöttségű. Ez így is van, ezt nem kell cáfolni. Azonban ez oly mértékig ural­kodó és minden mást vissza­szorító közhellyé lett, hogy el­felejtettük: az irodalomnak vi­lágszerte egy alapvetően más funkciója is van. Az emberi lét­nek ama kérdéseit, amelyeket régebben elsősorban filozófiák vagy vallások vetettek föl, az egyedi ember világérzését dol­gozza föl. A magyar irodalom mindig is kifejezte ezeket is, Berzsenyitől, Kölcseytől Ara­nyon át máig, tehát nem csak közéleti volt!­­ Idővel minden egyedül üd­vözítőnek kikiáltott ,fővonal” hamissága kiderül. Egy-egy köl­tőből bizony sokszor maradan­dóbbnak bizonyulnak a lét és nemlét kérdéseivel való gyötrel­­mes küzdelemben született ver­sek, mint­ némely közéleti-politi­kai költemények. Gondoljunk csak József Attila kései költésze­tének mai népszerűségére! Egy­általán semmiféle egyoldalúság nem tesz jót sem az irodalomtör­ténésznek, sem a műélvezőnek. - Mindenfajta egyoldalúság elszegényít, galád dolog az író­val szemben. Bizonyos koncep­ciók fő- és alárendelt vonalakról - mintha bizony az irodalom va­lami vasúti rendszer lenne, ahol vannak vicinális vonalak és fő­vonalak, és persze, az utóbbia­kon kell utazni! - nagyon meg­bosszulták magukat, mert pél­dául olyan nagy költő, mint Ba­bits egy ideig másodsorba szo­rult. - Elméleti szempontból is fontos Babits-tanulmányának talán éppen azért adta a Babits, a szabadító címet. - Igen, mert éppen ebben a tekintetben szabadított föl ben­nünket Babits, megmutatta hogy közéleti kérdésekhez sem tudunk nyúlni enélkül, ellenke­ző esetben publicisztikává vagy utópiás tantétellé válik az iroda­lom, holott az irodalomnak en­nél sokkal bonyolultabb a fel­adata. Vagy itt van Kosztolányi. Igen nagy költő, akinek csak há­lásak lehetünk, hogy az emberi élet kétségeit is ki tudta monda­ni óriási művészettel, aki a halál kérdésével, a semmi kérdésével úgy mert szembenézni, mint raj­ta kívül csak József Attila; nem véletlenül becsülték olyannyira egymást. De a kései József Atti­la még mindig gyanús egyesek szemében, Kosztolányiról pe­dig akad, aki máig nem akarja elismerni, hogy a legnagyobbak közé tartozik. ... - A kötet egészéről elmondhat-­­tó, hogy az előbbiekben említett­­ egyoldalú irodalomfelfogás kor­rigálása jegyében született. Lesz­nek bizonyára ellenvélemények, hiszen például a Justh Zsigmond naiv parasztmítoszát kritizáló ta­nulmánya, hogy csak egy példát említsek, kihívás számba megy. A könyvben összegző igényű mű­velődéstörténeti tanulmányok is olvashatók. Ez, gondolom, nem­csak abból következik, hogy né­hány éve megalakult a Bölcsé­szettudományi Karon a Művelő­déstörténeti Tanszék, és azt Né­meth G. Béla vezeti.­­ Szemléletem mindig is olyan volt, hogy azt vallottam: európai művelődéstörténeti háttér nékül nem lehet meg­mozdulni, különben rettenetes aránytévesztések jönnek létre. A görögök azt mondták, hogy az összehasonlítás mindennek az anyja. Ez így van az iro­dalomtörténetben is. Liptay Katalin (Németh G. Béla: Századutóról, századelőről. Magvető. Elvek és utak. Kb. 700 oldal, kötve 52 Ft.) Körösfői-Kriesch Aladár: Ember a Halál nyomában. A szimbolizmus enciklopédiája c. Corvina-kö­tetből Tichy Gyula: Szeszély és akarat, 1909 KÖNYVILÁG

Next