Könyvvilág, 1993 (38. évfolyam, 1-12. szám)

1993-07-01 / 8. szám

Most milyen az ég? Szervác József: Előszó Antológia Kiadó. „Történelem minden halál itt. / / Ez az ősz, ezek a másnapos fák, / e mezőváros, hol az utcák / mint a fajok, egymást porozzák, / hol annyi vak templomtoronyból / minden vers elmúlást kolom­­pol...” - kezdenek áradni a so­rok, s ha nem „profi”, nem „verset szakmányban skandáló” az ember, ha csak azért van kedve és mersze kiállni a költészet zuhogásába, mert szeretne végre bőrig, csontig ázni, ha fogalma sincs arról, hogy Szervác Józsefnek 1980-ban Sza­vak hazáig, 1987-ben Mi fájna? címmel jelent meg kötete, ha soha nem látta a címlapfotó mélybarna keretéből messzire néző, szakállas, kalapos szegénylegényt - akkor is tudja, hogy született poéta, igazi lí­rikus szavaira lapozott rá. Az Elő­szó című kötetben. Ahogy az első, rímtelen sor le­szakad a továbbiakról (de ismét­­lődve-variálva mégis fogva tartja őket), ahogy a páros rímek fölto­­rulnak (sőt néha hármasban jár­ják), ahogy az „egymást poroz­zák” költői képe világokat go­­molygat egybe, az mestermunka. Nem kell szégyellni a Mester előtt sem. Mert aligha kétséges, hogy­­ tanúsítja a cím, tanúsítja a kötet­­záró Szózat - ezúttal Vörösmarty Mihály a nagy tanár, az ő indokolt sötétenlátása a súlyos örökség. Midőn ezt írta­­ e gyűjtemény verseit­­, Szervác József fölött (tő­le véve a szót) „bombabiztos ég­boltok” hazudtak történelmet a „békebunkerbe”. S éppen ezért (ahogy Vörösmarty 1850-es Elő­­szó-látomása is külön sorba, mégis közvetlen szomszédságba állította ...... a vész előtt” és „A vész ki­tört ...” rémálmát) a „vész” állan­dó és köztes pillanatában íródtak e fekete strófák. A „midőn”-t, a keletkezés dátu­mát így sugallja a költői kommen­tár: „Íme az előző könyvem. Első ízben 1988 tavaszán adtam kiadó­nak. Azóta egy újabb paksamétám is ácsingózik a mecénások kegyei­re ...” Egy Ady Endrének címzett „magázódás” különben sem hagy­na kétséget a félmúltról: „Jelen­tem, Csák Máté földjén / isten let­tünk, kenyér gyanánt / hatalmun­kat zabáljuk, / jelentem, vörös proletárok / építik itt a Pimo­­dánt.” A „vész” a történelem, a szere­­lemtelenség, a magány, a telő idő, az „add föl” álarcában is közelít­het. A kötet egésze mindezen ré­szeket próbálja visszarettenteni, vagy legalábbis - szemükbe me­redve - fölmérni. A könyv legszi­lárdabb tartóoszlopai a szabályo­san, szinte mértaniasan elhelyezett nagyobb lélegzetű kö­ltemények. A kisebbek, a dalszerűek néha be­levesznek a konvencióba, az „egy­szerű ez” versközhelyeibe: az Au­gusztus, 1985 a szerelmesek között „őrt álló dacos dáliák”-kal az évti­zedek óta üres sablonlíra felejten­dő darabja (és így nincs is köze az Egyszerű ez József Attilájához). Ám az ilyenféléket is felpezsdíthe­ti a tehetség. „Lehet, a vérebet ve­szem / egy szép napon, szerelme­sem ...” - kezdi a Fenyegető, és maradna is ennél, ha az „egy szép napon”-t nem cikáztatná sor elejé­ről sor végére, újra elejére, és vé­gül teljes sorra, összesen nyolc­szor, míg játék lesz a félelem, és félelem a játék. „Engedjétek hozzám a bűnt” - ez Szervác József jellegzetes, an­­tikrisztusi alapszava (Ne félj). Ha ez, vagy hasonló tartalmú - felki­áltójel nélküli, higgadt - mondat feszíti versírásnak, abból mindig tett lesz, alkotás: egy nem vétekte­­len férfi versben számol el a világ bűneivel, mivelhogy őt a bűn, a Bűn - a Földet megőszítő - nem fogja. Szerep szerint a szembeszegü­léshez a gyerekemberség, a ka­maszemberség alteregó­ énje segít hozzá, ami-aki mintegy ki is vonja az idő, az öregedés hatalma alól a költőt, noha nem fosztja meg aszúsodó tudásától, fájdalmasabb tapasztalataitól. A férfikorból - a Férfikor mellett - ezért a gyermek­szólító, mívesen mondókás költe­mények (például: Lányának ír me­sét) és a szerelmet félő-zengő Mar­gó-ciklus legszebbjei ragyognak ki. A Kedvedre szerzett költemény kölyke, diákos erotikuma így csöndesedik el: „Akartad, írjak örömökről. / Bennem, lásd, egy vásott kölyök női / / egyre haj­lábbra, serdül egyre / kölykebbé, egyre gyerekebbre, / / osztódva osztom, míg a végin / harmat le­szek öled pihéin.” Ez a gyermek-, gyermekifjú sze­rep sokkal hitelesebb kifejezést kap a művekben, mint a költőlét körülelmélkedése az Előszóhoz fű­zött szabadversszerű utószófélé­­ben. Kár vicsorogva nekirontani azoknak a bizonyos „szakmány­ban skandálóknak”, a­­ nyilván létező - „vérs­zabálóknak”. Hi­szen előszó nem nekik íratik. Elő­szók nem nekik íratnak. Szervác meghentereg néha a nyersebb szavakban, mámorítja, hogy „a költő öngyilkos fajta”, holott se költő, se öngyilkos, se öngyilkos költő a fajtaságot bizo­nyítani soha nem fogja. Ne az utószó felől olvassuk a kötetet. Olvassuk az eleje, az Elő­szó felől, vagy a vége, a Szózat fe­lől - mivel e két irányból tart befe­lé, önmaga lényegéhez, ahol esőbe cikkantott, porba suhintott, ha­rangszóba kongatott, borba fojtott betűkkel-hangokkal valami olyas­mi sejlik, hogy ne add föl. (tarján) Minden költő volt egy­szer elsőkötetes. Nem baj, de bánat, hogy a korai lá­zak, hevületek, izgalmak az évek mozgásával elma­radnak, hogy ki-ki önma­ga maradhasson, semmi több. Olyan legyen, amivé magát kifaragta. Tóth Erzsébet indulása, akkor, 1979-ben, az Egy végtelen vers közepe című kötettel bízvást több volt egy kezdő lírai belépőjé­nél, beszámolójánál. Kész diadalnak festett, ritka örömünnepnek, és önnön erényein, tehetségén, érvé­nyén azzal is túlmutatott, hogy egy új nemzedék tagjaként szállt a síkra. Valljuk be, egyik leg­többet ígérő egyéniségeként. „Szelíd csikónyakát fölemeli a reggel, / Kedves Gazdám, és most mi lesz?” - ennek a friss hangnak kötetnyitó mottója volt. Az ilyen kérdésekre persze, fájdalom, csak „estefelé” adható helyes válasz. Akkor „reggel” a szép reményekre jogosító kötet és költője azonnal elnyerte az elismerés és a szakmai befogadás szavait. Tóth Erzsébet költői világa kez­dettől többet adott, mint egy pusz­tán irodalmi program megvalósí­tását. Heves és szenvedélyes, val­­lomásos és politizáló, vérbeli köz­életi lírát művelt - remélem a szó nem csupán a legrosszabb emléke­ket idézi nyilvánvaló volt, hogy e képességekkel előbb-utóbb köz­íróként és irodalomszervezőként is porondra lép, így történt. (Az ese­mény folyamatáról ő maga - igaz, jó tíz évvel később - részletesen beszámolt az Élet és Irodalom ha­sábjain.) Azután 1982-ben, talán kissé mérsékeltebb kritikai visszhang­gal, megjelent második kötete, a Gyertyaszentelő. Nem sokkal ké­sőbb az Egyesült Államokba uta­zott, több ízben, majd végleg haza­tért. Néhány megjelent verse dön­tően új élményekről tanúskodott, de a folytatás elmaradt. Tegyük hozzá, az eddigi elismerések, zajos sikerek nem hoztak számára sem irodalmi díjakat - bár kiérdemelte -, sem biztos egzisztenciát, bár so­hasem volt dologkerülő. Tóth Er­zsébet hosszú évekre elhallgatott. Szerencsénkre és szerencséjére azonban, egynémely hűséges bará­tai nem hagyták véglegesen kivo­nulni, noszogatták és versekért nyaggatták. És íme, tizenegy évi csönd után új kötete jelent meg Tóth Erzsébetnek. Beszédes már a címlap is: a költő alakja kiszorul a képből, balra, illetve a hátsó borí­tót nézve, jobbra; azaz, kiterítve a kettőt, középen áll tehát, mégsem látjuk. Arca és gerince a könyvge­­rincre került. S bár színes a kép, ez a szín a szürke. A háttérben rács - ha díszes is -, az előtérben korlát, de mondható kapaszkodónak is. Milyen hát a mai Tóth Erzsébet, merre kanyarodott költészete? El­sietett lenne a hamari válasz. Min­denesetre, s ami legfontosabb: költő mivolta nem szűnt meg. Már hangvétele sokat változott, beszé­de egyszerűbb, keresetlenebb, egy­ben józanabb lett. A képek és ová­­ciók bő áradása elapadt. Szép ez, igaz és jól van így. A már említett interjúban - szerepel a kötet füg­gelékében is - még sokszor fellob­ban a tűz, felcsattan a hang, a szenvedély nekifeszül a száraz, ko­nok tényeknek, de a költemények­ben finomabb fogások, recitati­vók, elégikus kompozíciók szere­pelnek döntő súllyal. A szerkesz­tés is komoly ökonómiára vall, ám az egyes darabok keletkezésének időrendje már bajosan rekonstru­álható. Valamiképp azonban mégis tel­jes az egység, mert valamennyi költemény témája a múlt, nézeté­nek iránya a visszatekintés. Szerel­mekre, felidéző helyszínekre, han­gulatokra, merész vágyakra, ön­nön nőiségére és a barátokra, köl­tőtársakra. Ezért viszonylag sok az ajánlott vers. Nem rovom fel hibá­jául. Különösen, hogy köztük az Érezném a levegőben című - hogy csak egyet említsek - felrázó hatá­sú lírája. Másik alapvető darab­nak látom az Azt a zöld pengét gyors képsorát, a kukoricalevéllel nyakát metszeni kész kislányról, akihez, úgy érzem, Tóth Erzsébet­nek egyre több köze lesz. Egészében pőrén őszinte, hite­les, nemegyszer megrendítő hatá­sú ez az új kötet, érdemessé és je­lentőségteljessé avatja a költő visz­­szatérését. A köteteimben jelzett május valóban ott virul, az olvasó is rápillanthat. Nem vibráló rönt­genképre, hanem a friss illatú, vi­rágba borult határra. Deák László Zöld pengék suhogása KönyvVilág 13 Tóth Erzsébet: Arcod mögött május Antológia Kiadó, 66 oldal, fűzve 186 Ft.

Next