A könyvtáros, 1958 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1958-09-01 / 9. szám

A NYOMTATOTT BETŰ MŰVÉSZETE Gondos kiállítású kis könyvecske fek­szik előttem, — a Magyar grafika har­madik számában megjelent, „A nyomta­tott betű művészete” című tanulmány különlenyomata; Szántó Tibor munkája. A szerző elsősorban a betű művészeinek és a tipográfusoknak ajánlja írását, műve azonban jóval több, mint a téma szak­embereket érdeklő összefoglalása. A gon­dolatközlés egyik legfőbb eszközének, az írásnak alakulását ismertetve kitér a betű- és a könyvművészet esztétikai prob­lémáira, kifejtvén az írás megjelenítésé­nek magasrendű művészi értékeit, s ez­által a tipográfia művészetének annyira elhanyagolt népszerűsítését is szolgálja. Az írás története: az emberi történe­lem tanúja. A társadalmi együttélés leg­ősibb fokán jelenik meg, s minél gaz­dagabban bontakozik, minél bonyolultabb tartalmaik és fogalmak kifejezésére, köz­lésére lesz alkalmassá, annál sajátosabb, speciálisabb művészetté válik. A kép­írásból kialakuló elvont jelrendszer las­sanként betűjelekké egyszerűsödik, s mint HARMADIK KÖNTV. A’TRÓJAI HADRÓL Járbinak Indulása. Az­ Első Ré­ í, kezdetik Pel'euron Thessalia* vak Királyim, kijáfont fel­indított­a az arany gyapjúnak el­nyerésére. Hessáliának országában (­ki Romániához tartozandó vólt, kinek lakosait Mirmidonoknak hittak­, most pedig azon tartományt Salomcuim­_____ _ nak nevezünk ) uralkodott abban az­­­ időben egy jámbor és fipsságot keretel Király Péliusz ’ feleletével Thécillel együtt , kiktől lármázott ama’ nagy emlékezetű vitéz Akhilles. Ezeket Mirmido­­noknak nevezték­, a’ kik Örok országot, az az, nagy Görög orkágot lakták Innét lármazzanak az Apru­­finusok , kik Trója vekedelmére fel­indúltak ez a­ nemzetség Siciliának szomszédságában lakott ; a’melly­­ Thetis város közöttök vagyon, az­ is nevezetes a’ Téli­un feleségéröl vett magának , a’ mint némellyek írjak. De igazábban, a’ Mirmidonokat Thessália la­­kosmak mondhattjuk, kiknek Urok vólt Akhilles, Pé­­léusnak az Attyának halála után Eilletvén, ki hatal­mas erővel hadakozott azután a’ Trójaiak ellen A­M. Kis Miklós, legszebb Kolozsvárott metszett betűi (XVII. század) ilyen jut el a föníciai ősforrásból görög, majd római közvetítéssel az európai kul­túra földjére. Az emberi művelődés sem­mi máshoz nem hasonlítható vívmánya, a nyomdai technika Gutenberg által való feltalálása óta századokon át mind­máig csodálatos szépségű virágzásokat ért meg a betű művészete — méltó folyta­tásaként a kézírásos szövegek máig cso­dált emlékeinek. Mert a gépi sokszorosí­tás nem szüntette meg az alkotó egyéni­ségének szerepét az írás tudományában, csupán azt tette lehetővé, hogy egy-egy zseniális betűtervező, tipográfus munká­jának gyümölcsei közkinccsé váljanak. A nagy betűművészek, mint például a kurzív (dőlt) írás feltalálója, a velencei Aldus Manutius, a francia Garamond, vagy a pármai hercegi nyomda kifejlesz­tője, Bodoni — betűtípusaikat mindmáig használja a nyomdaipar — a praktikum és az esztétikum együttes ösztönzésére ja­vítottak a hagyományos betűtípusokon, mind csiszoltabbá, finomultabbá alakítva egyben a tipográfiai szerkesztés módsze­reit is. * A betű művészeinek nevezzük a nyom­daipar e nagy munkásait és joggal. Kíná­ban, ahol az írás mindmáig őrzi ábrás karakterét, egyforma Tisztelettel adózik a nép betűíróin­ak és a képfestőinek. A reneszánsz nagy művészei, mint például Leonardo vagy a német Dürer, maguk is terveztek betűcsaládok­at, akár Rubens, aki a rajztudás egyik legelső fokmérő­jévé tette a szép­­ betűik rajzolásának mes­terségét. Nem­ kell hozzá különösebb bi­zonyíték, elég csak rápillantanunk Traja­­nus diadalívének vésett feliratára, egy gótikus szövegre, Dürer világhírű betű­kánonjára, Aldus Manutius „Hypneroto­­m­achia Poliphili’-jének eredeti módon tördelt oldalaim (egy, 1499-ben nyomta­tott példányát őrzi a mi Szépművészeti Múzeumunk is) vagy akár a francia Ga­ramond betűivel szedett, páratlanul szép ritmusú szövegre, hogy meggyőződ­jünk róla: a betűmetszés művészete nem kevesebb ízlést, harmónia-érzéket köve­tel alkotójától, mint a vizuális művé­szetek bármely ága. A címlap kompozí­ciója és a belső oldalak tükrének mére­tezése, a betűk vonal játéka és e­gymás­­hoz való viszonyuk, a sortávolságok kia­lakítása és az illusztrációk elhelyezése — a szöveg által tolmácsolt tartalmon túl, de azzal szoros összefüggésben, vele együtthaladva — olyan esztétikai élveze­ 693

Next