A könyvtáros, 1958 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1958-09-01 / 9. szám

járva, újakkal­­ kellene pótolni. Még keve­sen vagyunk, agyonütnének az utasok, ha a kerekekhez nyúlnánk. Majd a jövő!’’ A dzsentrit leleplező társadalomkriti­­­kája mélyebbre hatoló és egyértelműbb legtöbb írótársáénál. A műveltségtől vi­­szolygó, kaszinózó vidéki úritársaságot, a korrupciótól bűzlő megyei politikai éle­tet, az új hivatalnoki kaszt zsarnokosko­­dásait Tolnai sem ostorozza keserűbb hévvel.­­ Egyébként Gozsdu antifeudalizmusa messzebbre is fut, mint­­ a vele induló íróké, sőt sok tekintetben túlmutat a li­berális polgári gondolkodáson, amikor például arról ír, hogy egyes tudós polgári forradalmárok „álmodoznak az általános boldogságról, s a felhalmozott tőke zsar­noksága által teremtett nyomor iránt ér­zéketlenek”. Az író társadalmi szerepéről, a haladó eszmék, a felvilágosodott gondolkodás szolgálatáról számunkra nagyon rokon­szenves nézeteket vall. Egyik sajátos té­mája a modern gondolatok apostolainak nehéz sorsa a tiszakálmáni Magyaror­szág társadalmi és világnézeti zsákutcá­jában. Az író elégedetlensége és jobbat­­akarása azonban még inkább erkölcsi, mint társadalmi indulatokban jelentke­zik. Társadalomkriti­ka jártaik sajátos színe a világnézeti elmaradottság, a kor­látoltság jellemző tüneteinek bemutatása. Az elsők közé tartozik, aki hangot ad iro­dalmunkban a Büchner-féle vulgáris ma­terializmusnak, a természettudományos fejlődés-gondolatnak. Egyszer azt is le meri írni, hogy „az istenen és ördögön kezdik nálunk a nevelést, holott az egy­szeregyen kellene”. * Gozsdu Elek életében a Tantalus után ritka ünnepi alkalom lesz az írás. Amint Kiss József írja róla: egy nagy és becsü­letes sikerrel tarsolyában faképnél hagy­ja az irodalmat és megy a kenyér után. Bíró lesz Temesvárott, s a bíró és az író között az író húzza a rövidebbet. Ez­után már csak elvétve jelenik meg egy­­egy Gozsdu-novella a Vasárnapi Újság­ban, a Magyar Szalonban és főképp A Hétben. Idősebb korában még két drá­mát is ír, amelyek­­ közül a A kár­er cí­műt érdemes megemlíteni az agrárprob­léma irodalmi felvetése miatt. Kár, hogy ez a földosztás kérdésével induló darab aztán a fértfiibecsület mondvacsinált prob­lémájának vakvágányára fut. Barátai és kortársai nagyjából azonos tényezőiket említenek visszavonulásának okairól. Justh Zsi­gmond leír naplójában egy Gozsdu és Bródy Sándor társaságá­ban vitával, álmodozással töltött éjsza­kát. A Gozsduról rajzolt portré azt hang­súlyozza, hogy nem bízik önmagában; „nagy tehetség önbizalom nélkül, nincs erős egyénisége ... csak álmodozni sze­ret”. Azoknak is igazuk lehet, akik arról beszélnek, hogy a fiatal Bródy is részes elsüllyedésében, aki élesebb színekkel ír rokon témákról. Nyilvánvaló, hogy nemcsak erről van szó. Nem Gozsdu volt az egyetlen, aki a múlt század végén el­akadt a politikai, világnézeti perspekti­­vátlanság hinárosában... De ha torzó is ránk maradt életműve, jó néhány elbe­szélése ma is eleven, elbeszélő­ irodalmunk legjavához tartozó alkotás. Ezt mutatja a műveiből nemrég Nemes rozsda címen kiadott kis kötet is. Pók Lajos EGY IRODALMI REJTÉLY MEGFEJTÉSE A Könyvbarát egy régebbi számában glosszát írtam és helyreigazítottam benne a Magvető­nél megjelent Cocteau-kötet utószavának téves adatát a kitűnő francia akadémikus születési évét illetően. Kiigazításomra Gyergyai Albert hosszabb cikkecskével válaszolt a Nagyvilág júliusi számában, közölvén, hogy a lexikonok, irodalomtörténetek adatai ellentmondóak. Én az 1889-es adatot a „Crapouillot” folyóirat kortárs-életrajzokat tartalmazó különszámá­ból vettem, azaz egy olyan kiadványból, amely­be maguk a szereplő személyek adták szüle­tési és egyéb adataikat. Biztos voltam a dol­gomban, ennek ellenére — a vita végleges le­zárása érdekében — levelet írtam a Francia Akadémia főtitkárának, aki augusztus 7-iki levelében megerősítette, hogy Jean Cocteau 1889 július 5-én született. Ezzel az említett „irodalmi rejtélyt” meg­­fejtettnek nyilváníthatjuk. B. L. E. 602

Next