A könyvtáros, 1959 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1959-02-01 / 2. szám

tét. Hosszú évek óta végzett szívós kuta­tásainak eredményeiről először 1949-ben számolt be A Petőfi-titok című könyvé­ben, s márr amikor hitelt érdemlő alapos­sággal jelölte meg a tragikus csatasíkon Petőfi halálának legvalószínűbb helyét: a Fehéregyházáról Héjjasfalvára vezető út mentén jobbra, az Istpánkút közelében. Azóta újab­b helyszíni vizsgálódások, újabb levéltári fölfedezések alapján és még finomabb forráskritikai elemzés se­gítségével sikerült első könyvének nyitva marad­t kérdőjeleire választ adnia, úgy­hogy ma már alig kételkedhetünk követ­keztetéseinek helytálló voltában. Dienes András új könyve a tudomá­nyos alaposság és körültekintés mintapél­dája. Szinte szemkápráztató, hogy mi mindent mozgósított állításáne­k alátá­masztására, a hadtörténeti irodalom fö­lényes ismeretétől, sportorvosi szakértői véleményekig és matematikai egyenlete­kig. S ami nélkül nem érhetett volna el sikert: rendelkezett a valóság fanatiku­sainak szenvedélyével, volt bátorsága szembeszállni tetszetős legendákkal és makacs előítéletekkel, kutatói szigorát az igazságkeresés pátoszával lelkesítve át. Ez a pátosz érződik mozgalmas stílusán, mely — ha olykor sarkalljuk is elragadta­tott szónoki kérdéseit — mindenesetre előnyösen különbözik a tudományos szakszerűséggel összetévesztett szárazság­tól. Műve egyébként nem korlátozódik a halál körülményeinek filmszerű leperge­­tésére, hanem monográfi­kus­ teljességgel ismerteti Petőfi egész katonaéletét, rész­vételét Bem hat veszélyes ütközetében, futárszolgálatait, összetűzéseit a vaskala­pos miniszterekkel stb. Ezekben a fejeze­tekben Dienes hiteles vonásokkal idézi fel csataterek és miniszteri előszobák hangulatát, ragyogó portrékat fest a sza­badságharc szereplőiről, Petőfi iránt el­lenséges tábornokokról éppúgy, mint Bem vezérkaráról . Az értékes művet százkilencvenkét fénykép és számos térképvázlat egészíi­k ki. — cs — Rónay György PETŐFI ÉS ADY KÖZÖTT Magvető, 249 old. Ara 17.— Ft. Rónay György­­ könyve érdekes kísér­let egy új irodalomtörténeti műfaj meg­valósítására. „Az újabb magyar iroda­lom életrajza (1849—1899)” — ez a kötet alcíme és az előszóban a szerző is hang­súlyozza, hogy nem „szabályos” iroda­lomtörténetet kíván írni. Nem ad részle­tesen kidolgozott portrékat, általában nem törekszik sem teljességre, sem az írók értékrendjéhez igazodó arányok szi­gorú megtartására. Részletesebben fog­lalkozik a lírával, mint a prózával, több szó esik pl. Justh Zsigmond dokumen­tumértékű naplójáról, mint Jókai híres regényeiről. Mi hát közelebbről az újabb magyar irodalom életrajza? Rónay egy-egy törté­nelmi periódus (a Bach-korszak, a ki­egyezés kora, a századforduló stb.) iro­dalmi termésének és irodalmi életének legjelentősebb jegyeit, vonásait, közös tü­neteit, kedvelt irodalmi témáit, fordula­tait és közhelyeit gyűjti össze. Nyomon követi a korszak irodalmi elveinek, ideál­jainak, irodalmi stílusának változó ala­kulásait, az irodalmi élet mozgó folya­matát. Nagy történeti, irodalomtörténeti anya­got mozgat látszatra játszi könnyedség­gel, de sohasem felelőtlenül, hatalmas ismeretanyaga birtokában is puritán ma­rad. Idézeteit, példáit nem abból a szó rossz értelmében vett „hagyományos” kelléktárból meríti, amely gyakran év­tizedeken át vándorol könyvről könyvre. A­­ kor másod-, harmadvonalának íróit is feldolgozta, kisebb jelentőségű írók ér­tékes önvallomásait, feljegyzéseit. Átér­tékelései éppen a könyv anyagszerűsége, anyaggazdagsága miatt válnak hitelessé és hatásossá. Nem osztozik azokkal, akik — a korábbi évek merev felfogásának ellenhatásaképpen — túlbecsülik Jókai jelentőségét. Figyelemre méltóan elemzi az egyes költői műfajok metamorfózisait. A törté­neti, társadalomtörténeti tények fokozot­tabb figyelembevételével meggyőzően mutatja ki, hogy egyrészt a ballada (pl. Kiss Józsefnél), másrészt az óda (pl. Ábrányinál) súlytalanná, üressé válik, amint a forma túlélte az élet igaz, ihlet­ből fakadó mondanivalót. Minden perió­dusban figyelemmel kíséri a realista tö­rekvéseket, ezek mellett foglal állást nemcsak esztétikai, de társadalomkritikai vonatkozásban is. Ebből következik, hogy tárgyalásában nagy szerepet kapnak Vajda János, Kemény Zsigmond, Arany László, Zilahy Károly társadalomkritikai művei. Ha nem is szabályos irodalomtörténet, az irodalmi élet folyamata kibontakozik a könyv lapjairól és a kötet címe sem szimbólum csupán: jól érzékelteti, hogy a század utolsó évtizedeiben minden elő­remutató jelenség már Ady felé közelít. Lehet, hogy a szerző egyes tételein a korszak szakértői vitázni fognak még, de az máris bizonyos, hogy a múlt század második felének irodalmi életéről min­den eddiginél élőbb, elevenebb kép ala­kul ki az olvasóban Rónay könyve nyo­mán. Vargha Kálmán 157

Next