A könyvtáros, 1960 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1960-04-01 / 4. szám

politika területén is. És ugyanilyen elő­zékenységgel vezette be a másodrangúak mellett a huszadrangú szépirodalmi di­vatjelenségeket is, nemegyszer rájuk pa­zarolt ötletekkel és nagyszerű szempon­tokkal kárpótolva magát a téma ere­dendő igénytelenségéért, és bravúros példát mutatva hajlékonyság és színvo­nal összebékítésére. (Ebben az előké­szítő korszakában — 1925­­ 31 —• főként a Napkeletnek, a Magyar Szemlé­nek, a Századoknak és a Protestáns Szemlé­nek volt egyik reprezentatív kritikusa, irodalomtörténésze, stilisztája. Jó kap­csolatai az utóbbi kettővel később is megmaradtak. ) A­lkotó munkája főleg három terüle­ten nyomult előre. Az irodalom­­tudomány frontján a kritika és a tudo­mány módszerein kívül a műfajok vál­ságjelenségei, a formabomlás tünetei ér­dekelték a legjobban. Hogy diagnózisa csak részben bizonyult igaznak (A líra halála, 1929), és hogy külföldi helyzet­­jelentése (Az újabb regényről, 1929) túl gyorsan ment át a hazai irodalmi köz­tudatba, mindez alig von le valamit is ezeknek a szokatlanul jól értesült és ha­tásos első, hosszabb lélegzetű írásainak az értékéből. Aztán újszerű szintézisek­kel készít eleven arcképeket a régi ma­gyar irodalom problematikus alakjai­ról (Berzsenyi lelkivilága, 1926, Kazin­czy emlékezete, 1931, A­­ fiatal Széchenyi, 1934, Bacsányi, 1936, A bihari remete, 1936), és ezekkel párhuzamosan, rende­sen egy-egy magyar újdonság vagy for­dítás megjelenésekor, a legállandóbban Sainte-Beuve-től inspiráltán, máskor meg egy Strachey-ve­l, Stefan Zweig-gal vagy a­­ nagyvilági műfaj bármelyik hí­rességével is mérkőzve egy kissé, vá­zolja fel egész sereg magyar és világ­­irodalmi kortársának a portréját és munkásságát, mindenkiét, aki időálló tekintélynek vagy biztató ígéretnek szá­mít. (Babitsról, Kosztolányiról, Szabó Lőrincről, Illyésről, József Attiláról többször is és sokféle szempontból írt. Aztán itt­ vannak A század gyermekei, 1939, A Proust-élmény nyomában, 1937, Az újabb angol líráról, 1939, Th. Mann — 1936, 1940 —, Hemingway — 1942 —, Graham Greene — 1942 — egy-egy könyvének kitűnően összefogott ismer­tetése, hogy csak néhány jellemző cikk- és tanulmánycímet és témát ragadjunk ki a rengeteg közül.) De a helyek félig szociográfiai, félig szépirodalmi igényű megelevenítésének is mestere volt (Vázlat Óbudáról, 1936), úgyszintén lényegre tapintó analógiái hal­mozásával, gyönyörködtető képzettársí­tásaival vagy fejlődési folyamatok vil­lámgyors lepergetésével a különféle ko­rok irodalmi életének a felidézésében is úgy tudott remekelni, mint a külföldi szellemtörténész-nagyságok közül is csak kevesen. Közben időt szakított magá­nak arra is, hogy összeállítsa Az angol irodalom kincsesházá­t. A brit, társadalmi és irodalmi élet egyik legreprezentatívabb szakaszának megtalálta magyar meg­felelőjét is, jobban mondva érintkezési pontjaikat; így született meg egészen nagy arányú és vibrálóan mozgalmas tanulmá­nya a magyar viktoriánusokról (1942). Ehhez hasonlóan terelődött a figyelme, még korábbi párizsi tartózkodása idején, Justh Zsigmondb­a, illetve a magyar szá­zadvégre is. (Ilyen című dolgozata [1937] szinte édestestvére az előbb említettnek.) Mint portréfestő a tragikusan kettős, meghasonlott vagy keverék alkatokhoz, átmeneti korok megtestesítőihez és for­málóihoz vonzódik (a fenti arcképeken kívül gondoljunk csak magyar humanis­táira: Janus Pannoniusra, Bornemissza Péterre, 1934), ezek közül is inkább az ér­telem embereihez (Szalai László, Csengery Antal, Trefort Ágoston, 1939, a külföldiek közül Swift, 1943), mint ahogy a stílus­­áramlatok közül is a racionalizmus jelent­kezései és módosulásai (a klasszicizmus, a reneszánsz, a humanizmus, a felvilágoso­dás) esnek közelebb szívéhez és eszéhez, ami azonban még éppen nem jelenti azt, mintha nem szentelne kellő figyelmet kora fölmelegített irracionalizmusának is, pontosabban szólva: a már divatjelen- 281

Next