A Könyvtáros, 1961 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1961-04-01 / 4. szám

A kritikai realizmus a regény műfajá­ban is értékes alkotásokat teremtett. Re­viczky Apai öröksége és A püspök atya­­fisága Iványi Ödöntől a korszak nagy té­májával, a dzsentri lecsúszásával foglal­kozik. Acsády Ignác regénye (Fridényi bankja) a nagyvárosi élet, a pénzvilág és a politikai intrikák leleplező képét nyújt­ja. Az első kettőnek van új kiadása és jó értékelése is (Komlós Aladár, Re­viczky Gyula, ill. Rejtő István, Iványi Ödön), Acsády szépírói művét azonban még nem fedezte föl a könyvkiadás, mely eddig csak nagy históriai munkájá­nak (A magyar jobbágyság története) megjelentetéséről gondoskodott. Ki­adásra várnak Iványi Ödön elbeszélé­sei is. A századvég egyik legérdekesebb írója Justh Zsigmond. Naplójának közzététele a negyvenes évek elején ráirányította a figyelmet (Halász Gábor adta ki), regé­nyei, a Gányó Julcsa és a Fuimus csak újabban kerültek az olvasó keze ügyébe. A marxista kritika Justh Zsigmondban a feudális életforma csődjének élesszemű ábrázolóját értékeli, aki őszinte, bár né­miképp misztikus rajongással fordult a nép felé (mint ezt parasztszínházának ér­dekes kísérlete is bizonyítja), másfelől azonban rámutat társadalomszemléleté­nek, arisztokrata utópiáinak naivitására és ízlése sznob kinövéseire. (Vö. Benkő László bevezetőjével a Foimus új kiadá­sához.) Ambrus Zoltán jelentősége nem an­­­nyira a társadalombírálat, mint inkább a lélektani elemzés realizmusában és a stílus eszményi kiegyensúlyozottságában van. A könyvkiadás először bátortala­nul nyúlt műveihez, és az 1951-ben meg­jelent válogatás utószava inkább elriaszt, mint kedvet ébreszt olvasásához. Az újabb gyűjteményes kötetek (Giroflé és Girofla, Tóparti gyilkosság) már mél­tóbban képviselik ezt a tartózkodóan fi­nom és biztoskezű, bár kissé hűvös és egyszínű írót, aki a magyar novellát franciás rangra emelte, és az újgazdag Berzsenyi bárókról írt elbeszélés-soro­zatával a társadalmi szatírában is mara­dandót alkotott. Különleges hely illeti meg a századfor­duló írói között Eötvös Károlyt. A negy­vennyolcas függetlenségi párt egyik ve­zére, a tiszaeszlári perben az ártatlanok ügyének bátor védelmezője az irodalom­ban mint kiapadhatatlan anekdotázó, a reformkor és a szabadságharc dicső em­lékeinek rajongó krónikása lépett fel. Az irodalomtörténet sokáig nem tudott mit kezdeni sajátos írásművészetével, mely romantikus mesélőkedvet kitűnő realista megfigyelésekkel egyesít, s bár szüntelen kitérői és végtelen kacskaringói fittyet hánynak minden írói szabálynak, mégis eleven hatást ér el és szivén üt, és csak az újabb kiadások (Megakad a várme­gye, Utazás a Balaton körül, Házassági viszontagságok) juttatják megérdemelt írói rangjához. Némileg rokon jelenség vele az idősebb kortárs, Teleki Sándor, aki szabadságharcos csatáinak és emig­­rációs kalandjainak emlékképeit kitűnő humorral és friss ábrázoló készséggel idézi fel anekdotázó tárcáiban. (Váloga­tott kiadásokat, bevezető tanulmánnyal, 1. a Magyar­ Századok sorozatban.) A legtöbb jóvátennivalója a marxista irodalomtudománynak Tömörkény Ist­vánnal szemben volt. Ennek a nagy író­nak, az alföldi paraszt tudományos hitelű és művészien megindító ábrázolójának műveit a múltban — Ady, Juhász Gyula és Móra Ferenc cikkein kívül — csak Ortutay Gyula disszertációja méltatta, a könyvkiadás írásainak összegyűjtésével sem törődött. Hogy mennyi feledett re­mekművét rejtegették a korabeli újsá­gok, csak azóta tudjuk felmérni, hogy a Szépirodalmi Könyvkiadó, Czibor Já­nos gondozásában, hét vastag könyvben közzétette válogatott elbeszéléseit. Egyéb gyűjteményes kiadásai közül kiemelke­dik a Magyar Klasszikusok sorozatkötete, amely végre az őt megillető helyre, a klas­­­szikusok közé állítja Tömörkényt. (Kispé­­ter András bevezetője jó áttekintést nyújt sajátosan magyar és népi gyökerű írásművészetéről.) A hanyatló nemesi életforma és a pa­raszti világ ábrázolása mellett a nagyvá­rosi problémák, a polgár és a munkás osztály ellentéte, a proletárnyomor sötét képei is megjelennek a századvég irodal­mában. Ennek az iránynak nagy úttö­rője Bródy Sándor, akinek hatása már a következő korszak, a Nyugat íróit ösztö­nözte. Jelentősége megkövetelné gazdag, bár vegyes értékű életművének feldolgo­zását; ennek hiányában válogatott novel­­lás kötetei (A sas Pesten, Húsevők) kí­sérőtanulmányainak útmutatásával kell egyelőre beérnünk. Elbeszélésein kívül megjelentek legjobb regényei (Az ezüst kecske, A nap lovagja, Két szőke as­­­szony stb.), személyes vallomásokkal ve­gyített Rembrandtja, színműveinek gyűj­teménye és egy kötet publicisztikai írá­saiból (Cilinderes Tiborc).­­ Nagyvárosi tematikával lépett fel Heltai Jenő és Molnár Ferenc is, de Bródyénál felülete­sebb szemlélettel, gyakran engedve a szó­rakoztató irodalom csábításainak. Az a bírálat, mely néhány éve a könyvkiadást érte egyes polgári írók kritika nélküli fölkarolása miatt, nagyon is jogos, ha arra gondolunk, hogy Heltai Jenő kü­lönböző munkáiból 1945 és 1959 között huszonkét kiadás látott napvilágot, míg 237

Next