Könyvtáros, 1965 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1965-10-01 / 10. szám

nem észrevétlen (igen ritka a lábjegy­zet!), és ezért munkája az átlagos kép­zettségű olvasónak is ajánlható, megér­tése alig igényel nagyobb erőfeszítést, mint a napisajtó figyelmes olvasása. Az áttekinthetőség elsősorban annak köszönhető, hogy Colletti csak az első há­rom fejezetben követi szorosan a törté­neti időrendet, amíg a­­ nácizmus törté­neti előzményeit, a nemzetiszocialista párt megalakulásának folyamatát, a ha­talomátvételt és az új álla­mrend megszi­lárdulását írja meg. Eztán azonban szem előtt tartja, hogy a hitleri Németország­nak nem történetét, hanem portréját akarja adni. Külön fejezetet kap a hábo­rús gazdaság, az SS szerepe, a náci ter­jeszkedés, a katonai hódítások időszaka, de ezután pl. nem a visszavonulás és ve­reség következik, hanem két fejezet a si­kerek eredményéről: egyik „­Európa új rendjéről”, más szóval a megszállt orszá­gokban gyakorolt diktatúráról, a másik a náciellenes mozgalmakról, és csupán az utolsó, tizedik fejezet foglalkozik az ad­digiak szükségképpeni következményével, a hitleri birodalom bukásával. Kétségtelen, hogy a kis terjedelmű könyv csak mintegy madártávlati képet ad a tárgyról, de a kép arányos, sehol nem időz a zsurnalisztikai érdekességek­nél (amelyeknek más művekben van lét­­jogosultságuk), a náci devizapolitiká­nak pl. több helyet szentel, mint Hit­ler és Éva Braun házasságának, é. i. t. Kétségtelen továbbá, hogy egyik-másik időszakról például a háborúról, újat nemigen mond, de van néhány fejezete, amely a magyarul eddig megjelent mun­káknál jóval bővebb tájékoztatást nyújt: pl. ilyen „A nemzetiszocializmus hata­lomra jutásának történelmi és ideológiai előfeltételei”, vagy „Az NSDAP megala­kulásától a hatalomrajutásig 1919— 1933” c. fejezet. (Gondolat, 385 1., 24,50 Ft) Lékay Ottó :KÉZIKÖNYVTÁR A MAGYAR IRODALOM TÖRTÉNETE IV. Ha azt vizsgáljuk, mi újat tartalmaz elődeihez képest és miben különbözik tőlük az új nemzeti irodalomtörténet, melynek immár negyedik kötete is ke­zünkben van, a legtöbb meglepetést ép­pen ez a rész kínálja. Beöthy Zsolt irodalomtörténete Arany Lászlót még csak imitt-amott, futólag emlegette mint népmesegyűjtőt és műfor­dítót, s a Nagy—Pintér is csupán, két gyenge lapot szánt neki — az új munka külön fejezetben (mégpedig az egyik leg­szebb fejezetben) tárgyalja, tizennyolc lapon! Asbóth János és Toldy István, Papp Dániel és Justh Zsigmond s an­­­nyian mások: ha egy-egy esszét vagy disszertációt írtak is már róluk, portré­juk most először ágyazódott be az iro­dalomtörténeti folyamat ábrázolásába­. Persze vélhetné valaki: könnyű volt ezekről újat mondani, hiszen többnyire „századvégi” írók, és ez a kor tudvalé­vően egyik leginkább elhanyagolt része irodalmunknak, hiszen még tisztességes neve sincs (egyébként az új irodalomtör­ténet sem tud ilyet adni neki, mert „A nemzeti-polgárosult irodalom differenciá­lódásának második szakasza: az utolsó századnegyed”: jó-jó, de nem elég tö­mör) —• valóban igaz, hogy a századvég irodalmáról szinte „minden új”, de mennyi fáradsággal járt ezt az újat a fel­színre hozni! És ha csak a feldolgozott anyag kínál­na újdonságot — de újszerű, legalább a kötet jobb lapjain, a tárgyalásmód is: nem bánik fösvényen a színekkel, szíve­sen kirándul egy-egy hasonlatért, szem­­nyitogató asszociációért, gyűjti az élveze­tes idézeteket, s elbírja a filozofikus meg­állapítások súlyát. Gozsdu Elekről példá­ul nemcsak azt tudjuk meg, hogy élt et­től eddig s ilyen és ilyen regényeket és novellákat írt; megtudjuk azt is, hogy kedvelte Whistler és Booklin festészetét, hogy felesége piperés dáma volt, „arany­páva” (Gozsdu szavával), ő maga Kis Jó­zseffel járogatott vadászni, s a kávéház­ban, ahol baráti társaság várta, a nihiliz­mus, Dosztojevszkij és Turgenyev volt a vitatéma, „este 8—9 órától éjfél után egy óráig” — melyik régebbi irodalomtörté­neti kézikönyvben találunk ilyen eleven színfoltokat? Újszerűségre törekedve, az irodalom­­történeti mű szerzői sokban mégis ra­gaszkodtak a hagyományoshoz, a nem­zedékek szavazataival kialakult érték­rendhez, és sikerült elkerülniük azt a ko­rábban divatos türelmetlenséget, mely például Kemény Zsigmondiél jóformán csak mint reakciós mumusról volt haj­landó tudomást venni. Ez a nagy író most megkapja a klasszikusoknak járó terjedelmes fejezetet és illő értékelést (ha majd további kutatások kellőképpen 627

Next