Könyvtáros, 1967 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1967-03-01 / 3. szám

irodalmáról pedig objektív hangjával tűnik ki: problémákat vet fel, újabb kér­désekre és hipotézisekre ösztönöz. Később mindkét lehetőséget beteljesítette: Bóka egyszerre villantott fel eleven ötleteket és mutatta fel egy-egy kérdés filológiai biztonságú megoldását; egyszerre alko­tott maradandót a kísérletező esszé és a tudományos tanulmány műfajában. Leg­jobb írásai e két szemléletmód erényeit egyesítették: A lírikus Arany, a harcos költőt felfedező A másik Juhász Gyula, a Vörösmarty akadémikus, a Bródy kis­regényei irodalmunk kulcsproblémáihoz nyúlnak, tárgyismeret és ötletgazdagság ölt bennük testet. Ezekre az írásokra épülnek utolsó éveinek nagyszerű ered­ményei. Az irodalomtudomány XX. szá­zadi problémái című tanulmány a kor világképének átalakulását dolgozza fel. Ezt az alakulóban, forrongásban levő vi­lágképet, írói magatartást nyomozzák azok az esszék, miket Kuncz Aladárról, Kosztolányiról, Füst Milánról és Ignotus­­ról írt. Bóka két kötete majdnem annyi, mint egy irodalmi lexikon, legalábbis a hu­szadik századból mindenkiről írt, akivel a magyar irodalomtörténetnek érdemes foglalkoznia. De éppígy érdekelte az elmélet, a stilisztika, a nyelvtudomány. Francia útirajzai a műfaj remekei, „arcképvázlataiban” pedig sajátos műfajt: szubjektív­­emlékező miniatűr esszét alkotott. Könnyen írt, de komolyan fogta fel feladatát: az esszéírást, a kiritikát szolgálatnak, közérdekű hivatásnak és személyes vallomásnak tudta. Verseket és regényeket is alkotott, mégis: esszéiben nem kevésbé zárja ki önmagát, mint más munkáiban. Bóka tudta, hogy a tanulmány maga is irodalom. Sőt­ér István könyve: a Tisztuló tükrök a modern magyar irodalom arcképcsar­noka. Többnyire portrékat ír, foglalkozik a századforduló mestereivel, a Nyugat nagy nemzedékével, legtöbbet azonban a két világháború közötti kor alkotóival, saját nemzedéktársaival. Irodalomeszményét a kötet ars poetica jellegű bevezetője fogalmazza meg. Sőtér a klasszicizmus ideálját választotta. Az ő értelmezésében azonban ez a fogalom elvesztette iskolás jellegét és egy magasrendű szintetikus élet- és művészeteszmény kifejezője lett. „A klasszicizmus nem a hidegség művé­szete, hanem a nyugalomé, a szépségé, a gyönyöré, a bőségé” — vallotta egyik ré­gebbi írásában. Ezért fordult oly szívesen azokhoz, akik mintegy e modern klasszi­cizmus intellektuális és igényes magatartását fejezték ki: külföldön Gide-hez, Gi­­raudoux-hoz, itthon Babitshoz, József Attilához. Ezért vonzódik a századforduló kemény és tárgyias realistájához, Török Gyulához, s ezért ír oly értő és értékelő módon realista nemzedéktársairól: Déryről, Hevesi Andrásról, Keszi Imréről, Németh László és Illyés drámáiról. Sőtér klasszicizmusa olyan szemlélet, mely magába fogadta a modern irányzatok kísérletező vagy játékos elemeit is, illetve ezeket az elemeket is klasszicista eszméinek szolgálatába tudta állítani. Ezért méltányolhatja azokat a költőket, írókat, akik az avantgárd lázadástól, vagy a játéktól jutottak el a törvények megfogalmazásáig: Kassákot, Szabó Lőrincet, Szerb Antalt, Gellérit. Róluk mindannyiukról találó portrékat rajzol. Eszményeit — s talán nem véletlenül — mégis akkor fedezi fel másokban a legjobban, amikor a tárgyilagosság művészei­ről, az esszé és a tanulmány mestereiről szól. Horváth Jánosról, Szerb Antalról, Ha­lász Gáborról, Gyergyai Albertról, Kardos Lászlóról és Révai Józsefről igényes és eleven arcképeket olvasunk. Sőtér könyve szándékosan megkomponált egység, egyáltalában nem alkalmi tanulmánykötet. Eszményvilága — mit előbb a klasszicista jelzővel illettünk — jelenti a kötet rendező elvét: hozzá méri a jelenségeket, általa kapnak a tárgyalt írók megítélést és magyarázatot. Tanulmányainak nagy része eddig sem volt isme­retlen, így együtt mégis eleven és egységes szervezetet alkotnak: a magyar esszé­irodalom egyik legrokonszenvesebb és legszínvonalasabb könyvét. Az „esszéíró nemzedék” mellett persze még más körök, más irányzatok is tevé­kenykedtek: így Horváth János nemes objektivizmusának követői, a nyugatos eszté- 4* 171

Next