Könyvtáros, 1980 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1980-02-01 / 2. szám

nagy magángyűjtemények megszerzésé­vel gyarapodtak. Csupán felsorolásszerű­en a legfontosabbak: id. Szinnyei József gyűjteményének megvásárlásával mint­egy 720 darab 1870 előtti színlaphoz, 151 zsebkönyvhöz és körülbelül 130 egyleve­­les „emlényhez” jutott hozzá a könyv­tár; képanyaga pedig például Bedő Ru­dolf hatalmas gyűjteményével szaporo­dott. Szorgalmasan gyűjtögették ereklyéi­ket a színházi emberek is. Fáncsy Lajos, a Nemzeti Színház első társulatának egyik vezető színésze — később rende­zője is — tizenhat kötetre való szín­lapot gyűjtött össze az 1829 és 1844 kö­zötti évekből. A színészek azonban sze­mélyes emlékeik, színházi életük rekvi­­zitumai mellett az utókorra örökítették levelezésüket, emlékirataikat is. Fenn­maradt például Prielle Kornélia levele­zése (azé a hányatott életű színésznőé, aki — ha igent mond Petőfinek — akár elfoglalhatta volna Szendrey Júlia he­lyét) ; Déryné 12 kötetre rúgó naplója és Jászai Mari 8 füzetes memoárja jelentő­ségét tekintve pedig önmagáért beszél. De bekerült a könyvtárba egy-egy veze­tő színész teljes hagyatéka is: így Szigli­geti Edéé, Egressy Gáboré vagy Rakod­­czay Pálé (az utóbbi egyébként a színház­­tudomány egyik előfutára). A magángyűjtemények sokasága mel­lett felbecsülhetetlen érték a könyvtár számára egy-egy színház teljes anyaga. A legrégebbi ezek közül a szomolnoki né­met műkedvelő társaság teljes írott és nyomtatott forrásanyaga, amely beszédes bizonyítéka a 18. század végétől a 19. szá­zad nyolcvanas éveiig fennálló színház működésének. A Nemzeti Színház könyv­tárának­ átvétele (1945) már a tár meg­alakulásának is egyik előfeltétele: olyan dokumentumok kerültek ugyanis ekkor a könyvtár birtokába, amelyek a nem­zet egykoron első színházának múltjáról, működéséről átfogó képet adtak. (Csak szövegkönyvekből 3171 darab, többek kö­zött Szigligeti Ede, Paulay Ede, Hevesi Sándor autográf bejegyzéseivel. ) Pau­lay jóvoltából például pontosan nyomon követhető Az ember tragédiájának 1883- as előadása!) A Nemzeti teljes anyagát követte a Vígszínházé 1950-ben, a teljes gyűjteményeket pedig a töredékesek. Az egykori Művész Színházét Várkonyi Zol­tán igazgató ajándékozta a könyvtárnak, de a színháztörténeti tárba került a Nép­színház 1875 és 1908 közötti, főként kéz­iratos anyaga is. S csupán jelezvén a sokszínűséget: az állomány más jellegű hagyatékok révén is gazdagodott, így Justh Zsigmond kéz­irataival, az Er­ke­­-hagyatékkal vagy azokkal a Haydnra vonatkozó aktákkal, amelyek az Eszterházy-irattárból kerül­­ te­ tek ide. (Az említett színháztörténeti vo­natkozású művek közül — a könyvtár belső profilozása értelmében — több a kézirattárban, illetve a zeneműtárban ta­lálható.) A gyűjtéstől a rendszerezésig Említettük, hogy a forrásanyag tudatos gyűjtésének és megőrzésének gondolata a múlt század végén ért meg. Az érdeklő­dés megnövekedésével — ajándékozások, de főként vásárlások útján — mind több hagyatékhoz jutott hozzá a könyvtár. Az értékek beáramlása természetszerűleg a „hordalékok” — azaz: a szoros értelem­ben nem a gyűjteményhez tartozó anya­gok­­ számát is növelte. Ugyancsak a múlt század végén vezették be a köte­­lespéldány-rendszert is, amelynek követ­keztében tovább duzzadt az állomány ... A gyűjtőköri elvek pontos körülírásá­nak igénye tehát már jó ideje a levegő­ben lógott. Végső tisztázására azonban csak az ötvenes években került sor, ami­kor az osztály munkáját már Keresztury Dezső irányította. (Ö egyébként 1970-ig, nyugdíjba vonulásáig állt az osztály élén.) Színészet- és színháztörténeti anya­gát az osztály — gyűjtőkörének megfele­lően — ekkortájt öt nagy csoporton be­lül rendszerezte. A szakkönyvtárban nem annyira a kö­tetek száma, mint inkább a viszonylagos teljesség tűnik fel. Körülbelül 6000 kö- Lendvay Márton mint Bánk bán Barabás Miklós rézmetszete

Next