Kortárs, 1970. július-december (14. évfolyam, 7-12. szám)

1970 / 12. szám - TUDOMÁNY ÉS TÁRSADALOM - Tertinszky Edit: Népművelés a Magyar Rádióban

Népművelés a Magyar Rádióban (1925-1935) Napjainkban sajtóban, ankétokon, egye­temeken, legkülönbözőbb kulturális fóru­mokon Sok szó esik a népművelésről és nem utolsó sorban a rádió népművelő szerepéről. Talán a parázs vita hevében sokan nem gondolnak arra, hogy a népművelés fogal­ma nem új keletű; már a húszas évek végén, a harmincas évek elején találkozunk ún. népművelő műsorokkal a rádióban. A nép­művelési címkét akkor Klebelsbergék tá­bora biggyesztette a falusiaknak szóló műsorokra; volt ebben valami lekicsiny­lés, vállveregetés, mert megkülönböztették a közép- és vagyonos osztályoknak szóló műsoroktól. Erre utal többek közt Kozma Miklós egyik elnöki utasításának kitétele: „Vigyázzunk, a nép ártatlan, gyermeteg lelkére.” Akadtak olyan, népművelést szol­gáló műsorok, melyek éppen a vidék több­szörös követelésére születtek, terebélye­sedtek és kezdték elhalványítani az osz­tálykorlátokat. Érdemes megvizsgálni mai szemmel a rádiózás őskorában szerkesztett néhány ilyen jellegzetes műsortípust és a műso­rok körül keletkezett vitákat, sajtóállás­foglalásokat. I. 1928 januárjában Nevelős­­Gyula mi­niszteri osztálytanácsos értesíti Kozma Miklóst, a rádió elnökét, hogy Klebelsberg Kunó „Szabad Egyetem” címen a falusi lakosság részére hetenként több alkalom­mal műsort állíttat össze. Kozma hosszú levélben válaszol a miniszternek, melyben elismeri e „fontos kultúrpolitikai progra­mot”, de hetenként kizárólag kétszeri adást javasol, a következő indokkal: „A magunk részéről elegendőnek ítéljük a heti két egy­­egy órás műsort; amennyiben méltóságod most, vagy esetleg később még egy órát kívánna az előadás céljára, úgy ebben is igyekszünk a legkészségesebben beleegyez­ni. A kora délutáni órákon kívül, az esti időpontban nem is tudunk több időt ren­delkezésére bocsátani, mert a rádiónak mégis elsődleges feladata, hogy zenét szol­gáltasson a fizető publikumnak, akiknek napközben elfoglaltságuk nem engedi meg, hogy zenét hallgassanak.” Kozma, mint a levélidézetből kiderül, nem nagy öröm­mel fogadja a sorozatot, nem bízik sikeré­ben és egyúttal az előfizetők csökkenésétől is tart. 1928. szeptember 1­6­-án már az új stúdió épületében (ma Bródy Sándor u. 7.) hang­zik el a sorozat első műsora. Ezt megelő­zik az „Új barázda” 1928. szeptember 10-i számában Lukinich Imre egyetemi tanár lelkes beköszöntő sorai: „Mikor­ he­tenként kétszer, vasárnap délután és csü­törtökön megszólalunk, íróink és tudósaink elismert képviselői útján közvetlenül érint­kezünk a néppel; azt is kérjük, hogy teljes bizalommal forduljon ki-ki óhajtásával, ötleteivel, esetleg bíráló megjegyzéseivel hozzánk. Meg vagyunk győződve, hogy a „Szabad Egyetem” hatásos, áldásos ténye­zője lesz a magyar­ tudomány és művészet te­r­j­esz­tésének. ” A kultuszminisztériumban e célra ala­kult rádió-szakbizottság olyan „illusztris” előadókat hív meg, akik közül egyesek az új fogalmak tömkelegével és az idegen sza­vak halmazával teszik élvezhetetlenné a műsorokat. A másik véglet — az emberek képességeinek lebecsülése — a magától értetődő dolgok agyonmagyarázása. Pl. Horn József dr. „A munka és munkameg­osztás” c. előadásában a következőket mondja: „Sokszor hangoztatott igazság, hogy gyakorlat teszi a mestert. Ez azt je­lenti, hogy a nehezebb munkát is köny­­nyebben, alaposabban végzi az ember, ha már huzamosabb ideig gyakorolja. Amit első ízben figyelmünk és erőnk teljes meg­feszítésével tudunk csak elvégezni, az a második esetben könnyebben megy és bi­zonyos idő múlva eltűnnek a nehézségek, a munkát kisebb erőkifejtéssel, jól, gyor­san tudjuk elvégezni.” A sajtótámadások pergőtüze kényszeríti a Magyar Rádió vezetőit, hogy kollégiu­mon tárgyalják meg a „Szabad Egyetem” műsorát. Szőts Ernő igazgató referátumá­ban kifejti, hogy a műsor címével sem ért egyet, mivel a program elsődlegesen parasz­toknak, tanyai magyaroknak szól, akik­nek érdeklődése, gondolat és érzésvilága más, mint a példaképül szolgáló angol BBC rádióban elhangzó „Szabad Egye­tem” adásait hallgató ipari munkásságé. Az ismeretanyagot ennek megfelelően kell kiválogatni, egyúttal az átadás módszerét megváltoztatni. Kifogásolja a műsorszer­kesztés egyenetlenségét; szerinte a félig szórakoztató, félig ismeretterjesztő sorozat nincs központi gondolat köré csoportosít­va, ezért nehezen rögződnek a hallottak. Néha meglepő asszociációkkal találko­zunk. Pl. Poldini: Farsangi lakodalom c.­ ­ 1982 -

Next