Kortárs, 1996. január-június (40. évfolyam, 1-6. szám)

1996 / 5. szám - Ambrus Lajos: Szent Öreg Kutya - Mednyánszky László, 1852-1919

évek legelején a hajdani nagyőri vadaskertből pompás, a kor színvonalát messze meghaladó, tervezett várkertet építtet, szóval a Szirmay nagytatáról, aki valóságos polihisztora volt a kör­nyéknek. Szirmay Boldizsár főként filozóf­ gondolkodó volt, és szerfölött titokzatos életet élő fér­fiú, akitől a családi legendárium szerint efféle szentenciákat lehetett tanulni (Czóbel István fe­leségétől, Mednyánszky testvérhúgától, Margittól, Nagyőr utolsó várúrnőjétől tudjuk), hogy teoretikus, bölcseleti összefüggéseket keresve kell élnünk; az életet csak ekként lehetséges felelősséggel és mélyen átélni. Viszont legnagyobb sajnálatunkra nem ismerjük Szirmay Boldi­zsár avantgárd kéziratainak sorsát, egyetlen textus sem maradt tőle, legfeljebb lappanganak valahol; biztosan csak azt tudni, hogy a nagyőri uraság, feltehetően Közép-Európában első­ként, jelentős terjedelmű, összefüggő elméleti munkát írt—a buddhizmusról. A tény önmagá­ban is figyelemre méltó volna, de hogy a napóleoni háborúk idején Magyarország egyik eldu­gott „rongyos” falujában a különböző idegen nyelvű szakirodalomból valaki teoretikus követ­kezetességgel eljuthat az abszolút nyugalom és kívánságnélküliség állapotába, és erről az intel­lektuális folyamatról még bölcseleti igényű elméleti munkát is alkot, az több mint feltűnő. De a familiáris hagyomány szerint a Szirmay nagytata feszélyt nem tűrő, korlátlan szabadság­­vággyal rendelkező férfiú is lehetett, aki váratlan gyalogtúrákat tett a környéken, és szeszélyes, hirtelen fel-felbukkanó vándorlási kényszerrel élte le az életét. Közben karakteres művészet­­teóriás rendszereket építget magában, Waterloo környékén mi sem természetesebb; naplóját, varietas delectat, néha franciául, de inkább görögül vezeti — mindez azonban a jótékony sze­­pességi homályba vész, így hát a jeles férfiú valójában csak hipotetikus szerző — a bibliográfus Szinnyei sem tud róla. Szirmay bizonyára nem volt hajlandó életjelt adni magáról, művét pe­distához híven, ta közlésre érde­­említhetjük a kra­­idézett nevetfürge­­őri uraság, Czóbel­lát is, aki azonkívül, ta magát a szivárvá­­rológia akkor épp tudományába, ho­­monográfiát is írt fogalmakról, ame­­nesis unserer Kul­­ki is adott a század­­csőben. Beckó és Nagy őr—­kastélyok, díszletek, tájak, inspirációk, hagyományok. Családi „hívá­sok” — Mednyánszky állandó vándorlásaiból, rendszertelenül ugyan, de vissza-visszatér ide. És a hideg, ködben úszó felföldi táj egyik alapmotívuma lesz piktúrájának. „Kopasz koponya — írta róla naplójában a ködlovag Justh Zsigmond —, cafatos nagy sza­káll, fejéhez arányim kicsiny, tompa orr, piciny, kékes, gyermek kifejezésű, fátyolozott sze­mek. Rendetlen, piszkos, elhanyagolt ruházat. Cinikus külső: testben-lélekben, így is, úgy is a cinikusra játssza magát, pedig nagy szívébe belefér egy világ. A saját végtelen szenvedése, tragikuma megtanította szánni, szeretni a gyenge bábot, az embert. Az emberi szenvedés re­­ligiója beszél képeiből, a jóságos szelíd szemeiből , a lelkéből. Egy ősrégi faj vonalán az utolsó állomás. Benne kulminál századok finomulása, betegsége, tán vétkei.” Maga Justh is, aki a „fi­nomult, anémikus, idegbajos faj” egyik utolsó példánya volt, jelzi a szomorú, közvetlenül tra­gikus családi sorsot. Mednyánszky nagybátyját, akinek nevét viseli, ’49 nyarán Haynau még Pozsonyban kivégezted; másik nagybátyja, Cézár, Görgei tábori főpapja az emigrációban lesz dig, jó budd­­nem tarthat­­mesnek. De dy által isfel­­ségű” nagy­ István alak­­hogy beleás­­nyos sume­­nem divatos romkötetes a szépészeti lyet Die Ge­­tur címmel fordulós Lip-

Next