Korunk, 1939. július-december (14. évfolyam, 7-12. szám)

1939-12-01 / 12. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Berkó Sándor: Fiatal költők

lásai után s meglepő az is, milyen homo novus nemcsak a mai magy­ar­­ pedagógiai irodalomban, de a kö­zép­iskolai­­ oktatásban is, amikor pl. olyan új tantárgy bevezetését ajánlja, amit már több mint fél év­százada tanítanak az egyik fajta magyar középiskolában. Makkai azonban mindig újból fedezte fel a világot. S ha a vérbeli gondolkodó­nak ez is a lényeges cselekedete, nála azért torzul el a felfedezés, mert­ túlságosan felszínes. A leg­közvetlenebbül talán a stílusa iga­zolja ezt. Bonyolult körmondat­ai és indokolatlan­ szó-szaporítása a hiány­zó mélység leple. (Szeremley László)­­F­IATAL­ KÖLTŐK. Úgy lát­­­szik, akár ördögök is po­tyoghatnak az égből, fiatal költőink továbbra is a régi buzgalommal munkálkodnak versesköteteik meg­jelentetésén,, mintha a jelenlegi ál­lapotok rájuk a legkevésbé sem vo­natkoznának... A nagy „túl­termelésiből ragad­juk ki annak a két fiatal költőnek a könyvét, akik a szokásos átlagon felül állanak s mingjárt indulásuk kezdetén ígéretes teljesítményt nyújtanak. Benjámin László A csillag nem jöréje címmel adta ki első versesköte­tét. Komoly reményeikre jogosító köl­tő, formai kiforrottsága, nyelvezeté­nek tisztasága, vizuális képei hamar megragadják az olvasó figyelmét. Sajnos, szociális meglátásai sem mentik azonban attól, hogy ne hiá­nyoljuk friss költői intuiciój­át, pu­ritán szerkesztési módját s egyálta­lán mindazt, ami a vers vérmérsék­letét és levegőjét teszi. A hús­zegy­­nehányéves kel­tőnél persze figye­lembe kell venni a kiegyensúlyozat­lanság hátrányait, de előnyeit is, hiszen éppen akkor lenne „gyanús“, ha „kész“ lelki és formai sémákkal állana elénk. Már­pedig Benjámin László ösztönösen eruptív költő, akinél az átélések folyamata, sorsot és szerepet jelent. Kötetének leg­szebb verséből (Ha már barbár n®m lehettem a címe) föltétlenül idézni kell a két utolsó szakaszt, mintegy dokumentumként a fiatal költő te­hetsége mellett: Ha már itt vagyok — és lejjebb, mint apám szándéka ejtett — legalább szakács lett volna belőlem, gazdag asztal szakácsa, ki vastag libát és kacsát boncol és sok drága ételt költ s is­meri be ebédek ízét és szagát; ha szolgál, nem ingyen szolgál, úgy él, mint a többi polgár s növeszti hasát. iStrudi Györgye versei (Kitagadva) az élmények közvetlen megfogalma­zásával hatnak. Ez a, közvetlenség sokszor hátrányára van a költőnek: megelégszik a ,,nyers“ és tapintha­tó érzelmekkel, amelyek végül is elsikkadnak a forma virgonc, köny­­nyedén bukó és íve­lő játékosságá­ban. Talán felületesség? Vagy ké­nyelem ? Mindenesetre, számára nem okoz olyan problémát egy vers megírása, mint Benjámin Lászlónál s valószínű, hogy termékenyebb köl­tő is. Verseit mégis valami nyugta­lan,, cinikusan fájdalmas léle­cérzés hullámai járják át; élményekben és tapasztalatokban gazdag költő, a fiatalosan szárnyaló Benjáminnál izmosabb és terhesebb gondolatok­kal s érezni, hogy az ő szociális igé­nyei inkább gyökereznek az egyéni élet sorsában, mint „ésszerű“ meg­látásokban, vagy egyszerű rokon­­szenvben a mély rétegek iránt. Lá­tásköre tág és sokszínű,, kár, hogy lírája ennek ellenére is monotóm­ is­métlésekkel teli, a legkevésbé színes és változatos. Talán kellő elmélyü­léssel más verseket is írna a mélyen emberi hangulatok áramkörében. Hiszen, aki olyan sorokat ír le, hogy: léptei a levelek számlálják, vagy: orvosságos nagy kanállal — párbajt vivnék a halállal, az nyil­vánvalóan tehetséges költő, az ön­fegyelemmel és önkritikával sok szénét és művészi értékűt nyújthat. Feltétlenül idéznünk kell befejezé­sül Tücsök című versét­. Egy tücsökkel bíbelődöm lankás domb ölén.

Next