Korunk, 1940 (15. évfolyam, 1-9. szám)

1940-02-01 / 2. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Berkó Sándor: Cs. Szabó László: "Fegyveres Európa"

182 Szemlei Bírálatok szószámlálva úgy találta, hogy Jó­nás beszédei bizony­­kicsiráztak né­hány ninivei szivében s úgy gondol­ta ráér. De Jónást bizony elfutot­ta a kétségbeesés s hogy az még meg­nőj­­ön, egyre forróbbat lehelt az Ur­rá a sivatagból, sőt egy kis férgé­vel még ama tök indáját is elfarag­­tatta, amelyik neki egy-egy percre árnyékot adott. Csüggedésében mind­járt perelni is kezdett az Úrral, aki most már leckébe kezdett prófétá­jával s kemény szavakkal tanitotta, hogy az ő dolga csupán a prédiká­­lás s a bűnök számontartása, az Úr dolga majd a cselekedet, ami kellő időben le is száll a földre. Példákkal bizonyította, melyben a tök és Ni­nive egyéb érdemei is benne foglal­tattak... Ez a rövid meséje a rövid könyv­nek, remek versezettel, elomló bő­séggel s magasra törő költői szolgá­latokkal. Egy utóvers is csatlako­zik az íráshoz s ebben Babits mély mellverések között, magát Jónással azonosítván, az Urat kiáltja, hogy am­ig rossz torkából s a hatalmasok kegyéből telik s m­ig egy sötétebb hal gyomrában el nem tűnik, kiált­hassa a régi hangot s bátran szól­hasson. Valaha nem hihettük, hogy lesz idő, amikor Babits felejthetetlen szép sorain kívül más is marad utá­na, mint a ninivei por és hamu. Prédikálni kellett ellene, mert a szekér, mit darabig előre ráncigált, jó időre vissza is csúszott a lejtőn, legázolva sok érdemes s felfelé tartó embert. Az idő keserű levében fet­­rengve, megkisebbedett igényekkel, megszakített szabadság-rezzenése­inkben ajánljuk Jónás könyvét azoknak, akik a versben, a szom­júságban, a fejbevertségben italt keresnek és üdítő forrásra találnak. (Pap Gábor) I­S. SZABÓ LÁSZLÓ: „FEGY­­­VERES EURÓPA“. „1937­ és 1939 közt az író minduntalan megsérti a műfaji határokat, ház helyett hevenyészett sátorban lakik, regény helyett naplót, sőt széljegy­zeteket ír, nem ábrázol, hanem lel­tároz, nem adatot gyűjt, hanem emléket, nem az ember érdekli, ha­nem a világ“ — állapítja meg Cs. Szabó László is azt a sajnálatos tényt, amelyet most megjelent úti­­naplóival kapcsolatban (Nyugat ki­adás) a maga védelmére idéz. Pe­dig hiába védekezik. Ha már csak­ugyan tekintetbe kell vennünk e hibrid műfaj időszerű (?) keletke­zését, akkor elsősorban erre az írói kényszervallomásra kell gondol­nunk, amely, tartalmi súlyánál és erkölcsi felelősségtudatánál fogva,, föltétlenül a mai ember elé kíván­kozik. Ha már az író­ figyelme nem az ember, hanem a világ felé fordul (miért ez a merev megkülönbözte­tés?), akkor valóban mutassa is meg azt a világot, amelyet — föl­áldozva érte a normális, tolmácsoló műfajt — „csak széljegyzetekben" tud elénk csillantani. Ha Cs. Szabó László­­új könyvé­ről őszinte véleményt akarunk mon­dani, csak azt ismételhetjük meg, amit előbbi, hasonló zsánerű köny­vének bírálatakor (Magyar Néző, Nyugat kiadás) elmondottunk. El­végre maga az író sem gondolhatja komolyan, hogy néhány bécsi, pá­rizsi arckép pársoros — bár szelle­mes — fölvázolásával, az új fran­cia festészet idézésével néhány többnyire magánbeszéd jellegű kis fejezettel az európai ember lel­­kiismeretfurdaló és világot megmu­tató szándékát igazolja és el tudja oszlatni e műfaj iránti kételyein­ket? Hogy az ő saját hasonlatával él­jünk: a könyv elolvasása után­ úgy éreztük, mintha valaki többször is be akarna nyitni az ajtón, ám min­dig visszafordul s kopogtatás nélkül távozik. Talán a kritikus túlságo­san leszűkíti e műfajon belül meg­oldandó írói vallomáskényszer tar­talmi határait? Aligha, legföljebb ezzel is az író segítségére szeretne lenni, hiszen, ha ez a vallomáskény­szer csakugyan kielégül egy-két útirajzos pillanatfelvételben, akkor mi igazolja a­­ műfajt? Ha pedig

Next