Korunk, 1940 (15. évfolyam, 1-9. szám)

1940-01-01 / 1. szám - SZEMLE, BÍRÁLATOK - Berkó Sándor: Földi Mihály: Menekülők - Köves Miklós: Nagy István: Vékony az ajtó

"új___________________ Szemle, Bírálatok P­ÁLDI MIHÁLY: MENEKÜ­­­­LÖK. (Athenaeum-kiadás). A mai városi értelmiség érzelmi és eszmei zavarosságának szemléltető példája ez a jól megírt könyv. Tu­lajdonképpen nem is a fő- és mellék­es ősök sikerült vagy kevésbé sikerült megrajzolásáról s az érdekesen per­gő történet fordulatos meseszövésé- ről van benne szó; a regény két ,,menekülője“ nem személyével, nem egyéni életével hat ránk, hiszen maga az író is jelképnek szánta őket, két társadalmi osztály szim­bólumának. A kis Hegyi Eszter és a nagyvi­lági pénzvezér, Jánosi Mihály talál­kozásában, súrlódásaiban, összecsa­pásaiban próbált Földi Mihály mai társadalmi helyzetünk visszásságai­ra mutatni. A leány, akinek apját öngyilkosságba kergeti a kíméletlen felmondás, a cég legfőbb tulajdono­sának, a milliomos Jánosi Mihály­nak életébe sodródik. Az érett, csa­ládos férfit gondolkodásra készteti Eszter helyzete, a lesújtott kispol­gár tragédiája, aki oly kíméletlenül vergődik a tőke karmaiban , s oly lelkiismeretfurdalása támad, amely rövid időn belül nemcsak a világgal, de egész lényegével ellentmondásba kergeti. Inkább az érzelmek embere, mint a hűvös eszé; mi mást tehet, mint, hogy menekülni akar ebből az erkölcstelen társadalomból s maga sem tudja, hová? A szép Hegyi Eszter is „menekül“. Látja, hiába harcol önnön tisztasá­gáért és becsületéért, mindenért fi­zetség, ellenszolgálat jár, még leg­jobb barátai is becsapják, kihasz­nálják. s miért éppen ő legyen az „ártatlan bárány“ ebben a szennyes akolban? Az első jöttmentnek oda­veti testét és lelkét, pénzért, ruháért, életmódért s az ő „külön“ tragédiája, hogy ebben a társadalmi „emelke­désben" is a lecsúszást és a lejtő legalját látja. Hova juthat ő, akit minden ereje elhagy s az egyensúlyt el nem érheti? Egy rosszul sikerült öngyilkosság után végképp lemond a tiszta élet lehetőségéről, mígnem a mindennel meghasonlott Jánosi Mihály magával viszi őt egy isten­háta mögötti vidékre s örökre elme­nekülnek mindenből, ami a világhoz köthetné őket. Földi Mihály könyve igy válik negativ értelemben egy kilátástalan sorsú társadalmi réteg egyedül le­hetséges utjának megmutató­jává. (Berkó Sándor.) ]V­AGY ISTVÁN: VÉKONY AZ X ’ AJTÓ. (Három elbeszélés. Munkás Athenaeum kiadása, Kvái 1938.) Mint igazi szatirikusnak, Nagy Istvánnak témája mindig egy és ugyanaz: a társadalom. Bármi­lyen részlethez nyúl, mindig az egészről van szó és ha hellyel-közel a részletmegirásban valóságérzé­­künk túlzásról panaszkodik, vigasz­tal igazságtudatunk, miután felfog­tuk, hogy az általános síkon mégis csak így van ez. Az igazi szatírá­nak épp ez a jellegzetessége: a konkréten valóságoson túlmenően fi­gyelmeztet arra, ami társadalmilag lehetséges. Kiindulópontja az az alapérzés, hogy ha nincs is éppen így, ez mégis lehetséges, elképzel­hető — és ez is éppen elég. Jonat­han Swift ezen a határon is messzi túlment, amikor a munkanélküliség és tömegnyomor enyhítésére azt ajánlja: engedtessék meg a gaz in­góknak, hogy gyerekhúsból süttes­­senek pecsenyét és a szegényeknek hogy gyermekeiket e célra eladhas­sák, a gazdagoknak kellemesebb lesz, biztosítja az író, a szegények is hozzájutnak a kívánt keresethez és a társadalom is megszabadul a felesleges szaporulattól... Abszurd elgondolás — és mégis az igazat mondja meg az akkori társadalom­ról, amelyben a szegény angol nép milliói útszélen­­ pusztultak, csak azért, hogy a felső rétegnek „kisz kellemesebb“ legyen az élet. Nagy István nem megy el idáig (az abszurdumig) a példálózásban De történetei mégis reflektor-pél­dák, amelyeken át megismerhetjük társadalmunkat, egész mai korun­kat. íme: Jani, a munkáslegény (a Vékony ajtó c. elbeszélésben) elveszi M.

Next