Korunk 1967 (26. évfolyam)

1967 / 2. szám - TÉKA - Heller Ágnes. Az arisztotelészi etika és az antik ethos - Henrik Pontoppidan: A halottak országa

lémáját, ahol tartományról tartományra különbözők az életkörülmények és a hagyományok, amely neoka­­pitalista fejlődésen megy át, s ez csak fokozza a kü­lönben is fennálló egyensúlyhiányt. Ez pedig különö­sen erősen megmutatkozik a fejlett Észak és az el­maradt Dél kontrasztjaiban, s ilyen körülmények kö­zött nyilvánulnak meg az ipari korra jellemző klasz­­szikus szociológiai folyamatok, például új technoló­giai kategóriák jelentkezése, az archaikus szokások és értékek válsága, a társadalmi előítéletek szívós ellent­­állása, a falusi lakosság alkalmazkodása a városi élet körülményeihez, a falusi személyiség sajátos sponta­neitásának elvesztése, a polgári kultúra kialakulása.“ Mindezek a folyamatok mélyenszántó szociológiai vizsgálódást kívánnának meg, ennek azonban hiányoz­nak az intézményes keretei. Luigi Berlinger cikkének egyetlen adata éles fényt vet erre a helyzetre: az olasz egyetemek több mint négyszáz jogtudományi katedrá­jával szemben, amelyek nagyrészt a régi formalista jogot adják elő, mindössze hat szociológiai tanszék létezik, s a többi modernebb társadalomtudomány sincs sokkal bőségesebben képviselve. Az olasz egye­temek nem képeznek például gyakorló közgazdászo­kat, kutató-szociológusokat, szakosított pszichológu­sokat. A szociológiai kutatásokban ily módon — ahogy arra Alessandro Pizzorio rámutat — valamilyen fur­csa „skizofrénia“ mutatkozik. Egyes, egyetemeken kí­vüli intézetek átvették az amerikai szociológiai ku­tatások leíró módszereit, de a kutatómunkát semmi­lyen elméleti megalapozás nem támogatja. „Lényegé­ben az olasz társadalom kérdéseit eddig nem gondol­ták át szociológiai szempontból — állapítja meg Piz­zorio —, amint az Dél-Amerikában történt. Például Argentínában kidolgozták az argentínai szociológiát, feltárták az ország történetét és jelenlegi állapotát, meghatározták a megfelelő kategóriákat, részben az Egyesült Államok szociológiájára, részben a marxiz­musra támaszkodva, amelynek ott igen erős befolyá­sa van, és ily módon dolgozták fel az argentínai ada­tokat, olyannyira, hogy valósággal meglepték a ta­pasztalt amerikai szociológiát, és világszínvonalra emelkedtek.“ Ilyen körülmények között az olasz marxisták, akik — mint ismeretes — a legkülönfélébb társadalomtu­dományi és humanisztikus diszciplínákban játszanak jelentős szerepet mind a főiskolákon, mind azokon kívül, teljes tudatában vannak nemcsak felelősségük­nek, hanem lehetőségeiknek is. Erről tanúskodik Michelangelo Notariani Az elméleti kutatás új útja című cikke, amelynek jellegzetes felcíme (A marxiz­mus az elefántcsonttornyon kívül) arra utal, hogy az elvont teoretizálás veszélyét túlhaladva az olasz mar­xista társadalomkutatók egyrészt Labriola, Gramsci és Togliatti hagyatékára, másrészt a modern társada­lomtudományi kutatásokra támaszkodva, a korszerű tudományos kutatás módszereivel szoros kapcsolat­ban felsorakoznak az új feladatok megoldására. A nagy elődök mellett olyan nevekre hivatkozhatnak ezen a téren, mint a már elhunyt Antonio Banfi, mint Cesare Luporini, Galvano della Volpe, Mario dal Pra, Paolo Rossi, Eugenio Garin és mások. „Ha téka rendezetten működő eszmélet tudja, a lemondások által ne­mesülve, követni és érvényesí­teni az élet törvényeit. Az iga­zi nagyság — egyszerűség, szuggerálja ez a tömör és szi­gorú asszony-regény. (Európa, 1966.) Heller Ágnes Az arisztotelészi etika és az antik ethos Az arisztotelészi erkölcstan az antik görög etika csúcspont­ja. Két erkölcsi világkép: a po­lisz-közösség és az egyéni ér­zés- és gondolatvilág egymás­­ratevődése. Az első etika, amelyben az ember erkölcsi jellege messzemenően szerep­hez jut. Gerince a középér­­ték-elmélet, amely egyfajta „különös“ fogalommal azonos képlet. Ennek kapcsán méri föl a szerző az arisztotelészi gondolatmenetet, ennek törté­neti előzményeit, bemutatja elméleti jelentőségét, és levon­ja az aktuális következtetése­ket. Elemzése mércéjéül Marx emberfelfogását állítja, ami itt nem modernizálás, hanem módszertani megoldás, amely gazdagabbá, értékesebbé teszi a könyvet. (Akadémiai Kiadó, 1966.) Henrik Pontoppidan A halottak országa Az őszi avar fölött magányos gordonka hangja száll: egy szétbomlófélben lévő társada­lom vigasztalan körképe tárul elénk a Nobel-díjas kritikai realista író regényének lapjain. Pontoppidan leszámolt a szá­zadvégi dán polgárság illúziói­val. A gazdasági prosperitás, a viszonylagos jólét nem ele­gendő a boldogsághoz, vonja le a máig érvényes tanulságot könyvének végén. (Európa, 1966.)

Next