Korunk 1967 (26. évfolyam)

1967 / 2. szám - TÉKA - Jack London: Martin Eden - Rolf Hochhuth: A helytartó

téka Jack London Martin Eden Megjelenése a Horizont-so­rozatban nem szorul különö­sebb indoklásra. Jack London írói erényei (és természetesen, hibái), kalandos-színes élete közismert. Ha műveinek egy részét az idő és az irodalom­­történeti kritika kirostálta is, maradt még rangos alkotása a rostában, mint a Martin Eden, amelyben az író élet­rajza izgalmas, cselekményes mese keretében, egy mélyen realista szemléletmód, szenve­délyesség és szociális lázongás jegyében fonódik össze a re­gényhős életrajzával. (Irodal­mi Könyvkiadó, 1966.) Rolf Hochhuth A helytartó A darab a közelmúlt leg­nagyobb színpadi világsikerét aratta, ugyanakkor erőteljes támadások özönét indította el. XII. Pius pápáról, „a hely­tartóról“ bizonyítja be törté­nelmi tanulmányok és doku­mentumok alapján, hogy tu­dott a tömeggyilkosságokról, és reális lehetőségei ellenére sem fordult szembe a fasizmus embertelen akcióival. Az idő­szerű és robbanó hatású mon­danivaló: ítélet a mindenkori helytállás és felelősségtudat nevében a passzivitás cinkos­­sá­ tevő bűne felett. A Kalász Márton fordításában megje­lent teljes szöveg (előadása nyolc órát igényelne) mély ol­vasói élményt is nyújt. (Eu­rópa, 1966.) Igaz az, mint szilárdan hisszük — írja Notariani —, hogy csakis a nem elsekélyesített materializmus igen­lése — a marxizmus pedig ilyen materializmust kép­visel —, csak a nyitott, dialektikus materializmus igenlése találhatja meg újra a történelemértelmezés premisszáit, amelyek egyaránt összeegyeztethetetlenek a száraz relativizmussal és a metafizikával, akkor új­ra felfedezhetjük a filozófiának azt az emberi dimen­zióját, amelyet valóban kompromittált a pozitivizmus opportunista semlegessége és olimpikus ikerpárja: az idealizmus.“ Az Il Contemporanee szerkesztősége e szám anya­gának tanúsága szerint nem téved abban a meggyő­ződésében, hogy informatív cikkei „hasznosak lehet­nek egy későbbi vizsgálódás előkészítéseként“, mely­nek fő irányvonalait felvázolják. A lapszám anyaga és utalásai ennél többet is ad­nak. Egyrészt néhány konkrét területet jelölnek meg, ahol a marxisták egyetemeken és kutatóintézetekben és azokon kívül máris dolgoznak. Másrészt a cikkírók és a bevezető szerzője nem elégszenek meg a szűk­látókörű vagy instrumentalista empirizmus és a túl­haladott társadalomtudományi idealizmus puszta bí­rálatával. Az alkotó marxizmus és a dialektikus ku­tatás egységében megjelölik azt az utat, amelyen to­vább kell az olasz marxistáknak haladniuk. Az első nagy olasz marxista, Labriola hagyatékának feltárása, Gramsci és Togliatti filozófiai, szociológiai, kultúrfilo­­zófiai és esztétikai nézetei pedig olyan szilárd alapot biztosítanak, amelyre támaszkodva az olasz marxisták a nemzetközi marxista tudományos front egyik osz­tagaként az olasz gondolkodás hagyatékára is alkal­mazni képesek a kritikai értékelés, a pozitív értékeket átmentő „túlhaladás“ feladatát. Ezzel a hiányosságo­kat el nem hallgató, de optimista tartással veszik számba az olasz marxista társadalomkutatók a szo­ciológia, a lélektan, a gazdaságtan és az esztétika te­rén reájuk váró hivatást. Cs. Gy.

Next