Korunk 2002 (III. folyam 13.)

2002 / 3. szám = Tudomány - hatalom? - MŰ ÉS VILÁGA - SZÁNTAI JÁNOS: Fény hull arcodra, erdélyi magyar film? (Filmszem)

111 pontosabban elfilozofál azon, hogy vajon igen, vajon nem, s ha igen, miért nem. Úgy gondolom, ilyen alapállásból kiindulva nemigen lehet megközelíteni a dolgot, ugyanis már a kérdés feltevésének pillanatában vissza lehetne kérdezni, hogy igen, kérem tisz­telettel, no de vajon létezik-e olyasmi, hogy Jakab-Benke Nándor? Vagy csak karok, lá­bak, egyéb testrészek és belső szervek összessége az, amiről szó lehet. Nos, ha a statisz­tikai adatokat vesszük alapul, akkor az említett két filmes rekordtermés alapján kellene az erdélyi magyar film fogalmát meghatározni. Ezek szerint tehát akkor erdélyi magyar egy film, ha erdélyi magyar a rendezője és a forgatókönyvírója, erdélyi magyar színés­­szek játszanak benne erdélyi „magyar” tájakon? Vagy ha magyar a rendezője, erdélyi magyarok a színészek és a tájak, erdélyi magyar az író, a forgatókönyvíró, az egyik pro­ducer és magyar-román a pénz? Ha nagyon szigorú akarnék lenni, azt mondhatnám, csak akkor van értelme erdélyi magyar filmről beszélni, ha valahol Erdélyben létezne egy filmstúdió, ahol játékfilmek készülnek. Ahogy például léteznek Erdélyben dokumentum­­film-stúdiók, ahol erdélyi magyar dokumentumfilmek készülnek. (Számomra némileg is­mert példaként álljon itt a kolozsvári Videopontos Stúdió esete.) Ez lenne tehát az erdé­lyi magyar film meghatározása, amely mondjuk szócikként bekerülhetne egy filmlexi­konba. Szőts Istvánnak is valami hasonló foroghatott a fejében, amikor a negyvenes-öt­venes években több ízben tárgyalt Gróza Péterrel egy kolozsvári magyar-román filmstú­dió létrehozásáról. (Az persze jelen pillanatban kevésbé fontos, hogy ez a projekt, Szőts István annyi tervéhez hasonlóan, annak idején dugába dőlt.) Ha tehát ezt a meghatáro­zást vesszük alapul, akkor Jakab-Benke Nándornak tulajdonképpen igaza van, amikor azt feltételezi, hogy erdélyi magyar film tulajdonképpen nincs, csak Erdélyben, erdélyi­ek részvételével készült filmek léteznek. Úgy is lehetne fogalmazni, hogy az annak ide­jén Kolozsváron megszületett erdélyi magyar film hetven év alatt saját maga árnyékává vált. 2. Fény hull arcodra Király László 1974-ben írt novellája, a Fény hull arcodra, édesem tömörségében balladisztikus, hangulatában szürreális alkotás. Történeti időn és téren kívül kirajzolódó vagy pontosabban alakuló állapotok részben egymásra tevődő rétegeiből áll össze a kép, amely vajmi kevés teret enged a cselekményességnek. Adott egy falusi tanító, aki ön­ként eltemetett világának koporsójában él, az idő megszűnt számára létezni, legalábbis mint olyan dimenzió, amelyben a történések egymásutániságának kitüntetett szerep jut. A tanító lassan üregesedő szemében az idő csak annyira fontos, amennyire egy barlangmélyi cseppkőnek a víz, a mindennapi tapasztalás számára érzékelhetetlen telés (lásd múlás) mérőeszköze. Ebbe a megkövesedett tér-időbe lovagol be valahonnan a he­gyek közül egy menekülő (első?) ember- vagy angyalpár, hogy egy éjszaka alatt exhu­máljon mindent, amit a tanító oly rég eltemetettnek vélt. A tanító szeme láttára változik meg a világ, a tér-idő hirtelen valóban telni kezd (lásd kiteljesedés), az istállóban fejüket lógató hegyi lovacskák igazi hátasokká (táltosokká?) válnak. A tanító lóra kap, és az is­meretlen céljukat egyre hajszolok nyomai mentén tovavágtat. Őket követi, vagy csak ve­lük párhuzamos irányban halad valameddig, hogy aztán más ösvényre térjen? Nem tud­ni. Király László majd minden biztos vonatkoztatási pontot eltöröl az olvasó elől. És még­is, a novella így válik teljes, összhangban működő egésszé. Gulyás Gyula filmrendezőnek, Csíki László (forgatókönyv)írónak és Kántor László producernek tehát alaposan neki kellett gyürkőznie, hogy a Király-féle majd moccanat­lan vízióból működőképes vizuális produktumot hozzanak létre. A novellát olvasva azon­nal világossá válik, hogy az anyagból nehezen lehet 90 perces mozgóképsort összehoz­ni. A filmkészítők (elsősorban a két forgatókönyvíró, Csíki László és Gulyás Gyula) te- Mt­ és világa

Next