Korunk 2002 (III. folyam 13.)

2002 / 3. szám = Tudomány - hatalom? - MŰ ÉS VILÁGA - VÁRI GYÖRGY: Elbeszélhetőség, törékenység, sorstalanság

Mű és világa 106 képes rá, hogy az egészet látszatként fogja fel: ez a felszabadultság és súlytalanság érzé­séhez vezet, mely a referenciális igazság kötelmeitől megszabadult embert jellemzi...”­ - írja szintén de Man Nietzschét elemezve. Az igazsághoz csak indirekt módon lehet eljutni. Arról van szó, hogy Köves, mint retorikailag tudatos olvasó a metaforával szemben a metonímiát, az iróniát részesíti előnyben, és nem arról, hogy a retorikával szemben a grammatikát választaná. Ez a fel­ismerés legitimálja Kertész azon törekvését is, hogy szakítson a „humanista frázisokkal”, melyek Auschwitzot „világtörténelmi tragédiának” stb. nevezik. Ez a direkt tulajdonítás szükségképp hordozza magában a hazugságot. Auschwitz Kertész értelmezésében nem tragédia, hanem éppen a tragédia lehetőségének elvesztése. Antigoné sorsa például tra­gikus, hiszen önmaga választotta. Úgy döntött, hogy Kreón rendelete ellenére eltemeti testvérét, és vállalja tettéért a halált. Itt az egyéni sors egyéni választás eredménye, a bu­kás ezért tragikus, önmagán túlmutató jelentősége van, pátosza. A hős halála értékvesz­tés. Azonban - szemben például a középkor zsidó mártírjaival, akik hitükért vállalták a halált - a holocaust áldozatai már nem hitükért haltak meg, zsidóságukat esetenként fel sem vállalták, nem erkölcsi döntés következménye volt haláluk, nem váltak döntésük és haláluk által mindenkitől különbözővé, nem adatott meg nekik az istenektől csak rájuk mért sors lehetősége. Nem lehettek jók avagy rosszak, illetve semmilyen összefüggés nem volt, nem lehe­tett haláluk és jellemük között. Haláluk tömeghalál, tucathalál volt, ezért nem válhatott önmagán túlmutatóvá, jelentésessé. Ami Auschwitzban tragikus, az épp a tragédia dekonstrukciója. Épp ezért Auschwitzot nem lehetséges tragédiaként elbeszélni. Hayden White híressé vált esszéjében, A történelmi cselekményesítés és az igazság problémájában­ azt kutatja, hogy amennyiben a történelmi tények nem adottak, és csak egyféle módon elbeszélhetők („úgy, ahogyan az valóban megtörtént”), szelektálhatunk­­e bizonyos események különféle elbeszélései közt, és ha igen, mi alapján. A „versengő elbeszélések” legitimációjának kérdése Auschwitz mint egészen speciális esemény ese­tében válik igazán súlyossá. Egy etikai imperatívusz (a holocaust nem beszélhető el idill­­ként, bohózatként stb.) ismeretelméleti megalapozását kell megtalálnunk. Fenn kell tar­tanunk annak a pozitivista történetírói hitvallásnak a kritikáját, mely szerint egy ese­ményről csak egyfajta, „valós” történet mondható el, ugyanakkor el kell (a kell szót itt a legszigorúbban kanti, imperativikus értelemben véve) kerülnünk a történelmi relativiz­mus csábítását is, mely szerint bármely eseményről bármely elbeszélés elmondható. „Ez felveti azt a kérdést, hogy milyen viszonyban állnak magukkal az eseményekkel a külön­böző műfajok és cselekménytípusok, amelyekkel azokat különböző - tragikus, epikus, komikus, romantikus, idilli, bohózati vagy hasonló - értelemmel láthatjuk el.”­ Noha White - helyesen - azt állítja, hogy „például egyetlen történelmi esemény sem a termé­szetéből adódóan tragikus, legfeljebb tragikusnak tekinthető egy meghatározott szem­pontból, vagy az események egy rendszerezett csoportjának kontextusából, ahol az ki­vételes fontosságú szerepet tölt be”,­ ugyanakkor nem hiszi, hogy „bárki elfogadná, ha Kennedy elnök életét komédiaként cselekményesítenénk”.­ Vagyis ha nem is határoz­zák meg, az események befolyásolják a róluk elmondható történetek számát és minősé­gét. De még mindig megválaszolatlan a kérdés: hogyan, mi módon teszik ezt? Mely ese­ményekről mely történeteket mondhatjuk el, és melyeket nem? „A cselekményfajta megválasztása - írja Hayden White - meghatározhatja, hogy milyen események szere­pelhetnek a történetben, és egyben mintát adhat a szerepek kijelölésére, amelyeket az így megalkotott szín szereplői játszhatnak.”10 Vagyis a cselekményesítés bizonyos mód­jai kizárnak bizonyos eseményeket. Ugyanezt a másik szemszögből tekintve úgy mond­hatjuk, hogy bizonyos eseményeket nem lehet beleilleszteni bizonyos narratívákba, nem

Next