Korunk 2003 (III. folyam 14.)

2003 / 1. szám = Európai integráció - magyarok, románok - KOŁAKOWSKI, LESZEK: Rövid glossza a szellemről szóló költeményhez (Gömöri György fordítása)

ban fogant világ elkerülhetetlen következménye. Isten maga a Jóság, de nem teheti meg, hogy az erkölcsi rossz ne működjék (ha egyszer az embernek van szabad aka­rata), még fizikai értelemben sem (amennyiben a dolgok általános összefüggése azok kölcsönös pusztulását okozza). Igen, jól ismerjük ezeket a magyarázatokat, de ezek sohasem tudták csillapítani az érzékeny és bölcs lelkek nyugtalanságát. Az, amiről a hit beszél, sohasem jelenhet meg olyan nyilvánvalóan, mint mond­juk az a tény, hogy a Nap a Föld körül kering. (Állítólag vannak emberek, akik sze­rint fordítva van, de ez biztosan tréfa. Elég, ha kimegyünk az utcára, hogy lássuk, mi az igazság.) A hitetlenség tere mindig nyitva kell hogy álljon, vannak különböző dol­gok, amelyeket nem ismerhetünk, non est nostrum scrie. Létezik a hit butasága csakúgy, mint a hitetlenség butasága. A hitnek és a hitet­lenségnek is megvan a bölcsessége. Ezt igen hosszan lehetne fejtegetni, de itt nincs rá helyünk. Amikor Milosz azt mondja: „Én is­­ egyik nap hiszek, másik nap meg nem”, ez nem azt jelenti, hogy egyik napon bölcs, a másikon meg ostoba. Nem, ő hol a hit, hol a hitetlenség bölcsességében él. íme egy példa. A hitetlenség butasága így szól: „Hisz neked megtanították a tört­számok szorzását, meg azt is, hogy a víz hidrogénből meg oxigénből tevődik össze, hogyan hihetsz akkor angyalokban, az eredendő bűnben meg efféle szamárságok­ban?” A hit ostobasága meg így szól: „Mit képzelsz, okosabb vagy az egész egyház­nál, meg minden tudós atyánál? Hisz Newton is hitt Istenben, de még Darwin is meg sok fizikus. Te pedig okosabb akarsz lenni náluk?” Azt viszont, hogy mit mond a hit és a hitetlenség bölcsessége, nem fogjuk itt fontolóra venni. Elégedjünk meg azzal, hogy mindkettő jelen van Milosznál. Soha még egyetlen lengyel író szavára nem figyeltek annyira, mint a Miloszéra, nem értékelték azt annyira, és ez nem csupán a Nobel-díjjal szerzett rangjának kö­szönhető, hanem annak is, hogy a világért érzett gondja s a világról való gondolko­dás ott csillog minden szavában. Vallomásait pedig, amelyeket rajta kívül más nem tesz meg, nem szépíti önelégedettség, sőt inkább tele vannak iróniával. Legalábbis ebben az esetben állíthatjuk, hogy a szerzőt igazságosan, érdemei szerint ítélik meg. Gömöri György fordítása

Next