Korunk 2008 (III. folyam 19.)

2008 / 3. szám = Blog, napló, irodalom - MŰ ÉS VILÁGA - BENKŐ KRISZTIÁN: Szinekdoché és önkívület

m 2008/­ ban a szinekdochét kapcsolják össze a belső fogalomkörével (esszencialitás, in­tegráció stb.). A belga ,41” kutatócsoport retorikai rendszerében is fontos szerepet töltött be a szinekdoché, 1977-ben megje­lent A költészet retorikája című könyvük szerint a jelentettek szinekdochikus vi­szonyban állnak egymással, és a „jelen­tett folytonosságának az a biztosítéka, hogy a jelentők érvényességi köre metszi egymást”.­ Magyar retorikai kézikönyvek a rész/egész, faj/nem helyettesítések mel­lett az egyes szám és többes szám, illetve a határozott és határozatlan számnév föl­cserélését is a szinekdoché eseteként ír­ják le. A szinekdoché trópus egyaránt al­kalmazható a nyelvi megformálás és az elbeszélés szintjén, a valóság bármely nyelvi reprezentációja (leírása) magában foglalja ugyanis, hiszen olyan­­ hierar­chiára (fontossági sorrendre) épülő válo­gatás eredménye, amely egy reprezentált egész bemutatására szolgál. A szinekdo­ché ugyanakkor annak az alapvető tétel­nek is alaptrópusa, mely szerint „az iro­dalmi hagyomány emléke kitörölhetet­len, új művet csak régiekhez képest lehet készíteni”, vagyis mind a kihagyás (detractio), mind az utalás (allusio), mind a közvetlen idézés a rész-egész viszony ismeretén alapul, mindez a szinekdoché befogadóra utaltságát is előtérbe állítja, hiszen a szerzői intertextusok, melyek mindig valamely nagyobb szövegössze­függésre (egészre) utalnak, rész(let)ként történő felismerését az olvasó végzi el, mindez író és olvasó közös örökségét feltételezi.­ Hayden White Metahistory című könyvében a négy mestertrópust olyan „mélystruktúra” részeinek tekinti, amely különböző történetírói stílusok alapjául szolgál. A Nyugat diskurzusában olyan tropológiai szekvenciát feltételez (mely eredetileg a történelmi szövegeken ala­pult), aminek következtében időről időre változott az elbeszélés domináns trópusa. A szekvencia tételezése White-nál Vico és Foucault értelmezésére vezethető vis­sza, bár a trópusok sorrendjében vélemé­nye eltér az övékétől. White-nál a metafo­rát és metonímiát követő szinekdoché a modernség sajátossága, mely végül a posztmodern iróniának adta át helyét, Vicónál viszont a szinekdoché a metoní­­mia és metafora között helyezkedik el, Foucault archeológiai elméletében pedig a szinekdochétól haladunk a metafora vagy katakrézis felé az egymást követő korok episztemológiájában.10 Wilhelm von Humboldt történelem­­bölcselete annak a „modern” korszaknak a része, melyben - White szerint - az ál­talunk tárgyalt, rész-egész viszonyra épü­lő szókép vált meghatározóvá. Humboldt­nál „a történelmi reprezentáció [...] szinekdochikus művelet, amelyben min­den eseményt úgy fognak fel, mint ami az egésszel összefüggésben van, ahogy a mikrokozmosz a makrokozmosszal”. A német filozófus szerint „a történelmi rep­rezentációnak vagy mimézisnek, repro­dukciónak kell lennie, de nem az esemé­nyek reprodukciójának a maguk egyedi­ségében, hanem annak a formális kohe­renciának, amelyet az események teljes szerkezete alkot, ami, ha részletesen ki­dolgozzák, a »történelem filozófiáját« eredményezi”." A mikrokozmosz- mak­­rokozmosz szimbolikája és a szinekdoché közötti kapcsolat motiválttá teszi a szó­kép vallási kontextusba, A rajongók eseté­ben az apokalipszis kontextusába való belehelyezését. A mikrokozmosz az ant­­ropomorfizált keresztény világmodellben a makrokozmosz, vagyis a világminden­ség kicsinyített mása, másolata: az embe­ri test a világmindenség tükörképe. A kozmikus ember egyaránt megjelenik eb­ben a felfogásban a világ kezdeteként, mint akit Isten saját képmására teremtett (Tér 1,26), illetve az élet végső céljaként: így valósul meg a makrokozmosz és a mikrokozmosz, vagyis Isten és ember párhuzama. Ez a fajta célképzet a Bibliát záró Jelenések könyvé­ben teljesedik ki, amely a földi élet minden szenvedéseiért kárpótlást nyújtó mennyei Új Jeruzsálem elnyerését ígéri. Az apokalipszisnek ez az a sajátossága, amely lényegi összefüggés­be hozza a 19. századi történelmi elbe­szélés szinekdochikus stílusával, egyúttal 90

Next