Korunk 2010 (III. folyam 21.)

2010 / 6. szám = Látképek Szerbiából - HISTÓRA - SÁPY SZILVIA: Tinódi Lantos Sebestyén, a literátus műveltségű énekmondó

A diákok a subjectorral együtt mindennap jelen voltak a misén és a vesperáson.­ Ti­nódi Sebestyén minden bizonnyal azok közé a szép hangú, jó zenei képességű gyerekek közé tartozhatott, akik az isten­tiszteleten és a temetéseken részt vettek az éneklésben, a zsoltározásban, és a mi­sén a plébános vagy a megyéspap mellett ministráltak is. Amikorra Tinódi befejezte a tanulmá­nyait - kb. tizenöt-tizenhat éves korára -, olyan gyakorlati ismereteket sajátíthatott el, amelyek a misézéshez és a lelkipászto­ri feladatok ellátásához nélkülözhetetle­nek voltak. Ebben a tudásban nemcsak azok a tanulók (scholaris) részesedtek, akik papi pályára készültek, hanem azok is, akik a későbbiekben világi állásokat töltöttek be. A káptalani iskolában Tinódi olyan alapműveltség birtokába jutott, amely a középkor kulturális örökségére épül. Ennek nyomai históriás énekeiben is felfedezhetők. Latin nyelvtudásáról árulkodnak vers­­főszövegei. A Dávid királyról szóló histó­ria versfőiből az alábbi szöveg olvasható ki: „SEBASTIANVS LITERATVS DE TIM­OD LATINISTA CONDAM MAGNI­­FICI DOMINI VALENTINVS TERER DE ENNIING IN CASSA FECIT ANNO D Ezerötszázban és negyvenkilencben.”2 Latin nyelvtudásának további bizonyíté­ka, hogy a Zsigmond királyról szóló kró­nikáját Thuróczy János és Bonfini leírása alapján szerkesztette meg.3 Olvasmányai között szerepelt Vergilius. A középkor val­lásossága nem szorította ki Vergilius köl­tészetét, műveiből számos példa bekerült Donatus és Priscianus grammatika tan­könyveibe.A Tinódi a Cronica előszavában egy helyen az Aeneis első énekéből idéz: „Tanúbizonyság erről az tenger vizébe Eneas társait mint biztatja volt, hogy az ott való nyomorúságok végre emlékezetre öröm lészen.”­ Ismerte meg Guido de Columna Trójai históriáját, amely forrása lett a Jázonról és Médeáról szerzett széphistóriájának, valamint a Gesta ro­­manorumot, amelynek egyik elbeszélését beépítette a Sokféle részögésről szóló énekébe.­ Tinódi Sebestyén költészetét - első­sorban énekmondó mivolta ellenére - áthatja a papi hivatáshoz köthető közlés­mód. Költészetében az énekmondói és papi szerepkör összefonódik, ami visel­kedését, szemléletét, külvilághoz való vi­szonyát jelentős mértékben befolyásolja.­ Vallásossága mindegyik művében meg­nyilatkozik. A hitben való megtántoro­­dást, a vallástalanság terjedését, az Isten­től való elfordulást tekinti minden nem­zeti és egyéni szerencsétlenség forrásá­nak. Véleménye szerint a nemzet súlyos gondjai csak akkor oldódnak meg, ha a társadalom visszafordul Istenhez, és er­kölcsös életet él.­ Őszintén feltárja a kor­szak visszásságait, elfogulatlan a társada­lom különböző rétegeivel szemben. Nem­csak az egyszerű vitézeket feddi meg, de a hatalmasokat is: Szegény községet ne nyomorgassatok, És ne nyúzzatok! Inkább sok jókkal őket tápláljátok, Ellenségtől megoltalmazzátok, Igaz jövedelmen maradjatok, Lesztek jámborok!” Még a király cselekedeteiről is el­mondja véleményét, akkor is, ha az kedve­zőtlen az uralkodóra nézve. Erre a Cronica előszavában is utal, amikor ajánlásában bocsánatot kér Ferdinand királytól: „Ha pedig ez én írásomba vagy tudatlanságom­ból, avagy másnak gonoszul magyarázásá­ból oly vétek volna, ki te felségednek nem tetszenék, azt az úristenért és az te kegyelmességödért énnéköm szegín mél­tatlan szolgádnak megbocsássad, és ezt jó nevén fogadjad, kiben nincsen semmi két­­ségem.”10 Tinódi tevékenysége éppen arra az időszakra esett, amikor a reformáció taní­tásai elterjedtek, meggyökeresedtek az or­szágban. Felmerülhet a kérdés: vajon me­lyik felekezethez tartozhatott? Katolikus volt-e vagy protestáns? Erre a kérdésre nem igazán lehet egyértelmű választ adni. Egyrészt azért nem, mert vallási kérdések­ben mértéktartó volt és óvatos. Műveiben gondosan elkerüli a vallási ellentétek fe- 3­ 71 | história

Next