Korunk 2011 (III. folyam 22.)

2011 / 3. szám = Élettörténetek antropológiája - VILÁGABLAK - K. HORVÁTH ZSOLT: A barbárokra várva (Drang nach Westen)

és az ember találkozása, illetve az a purifiká­­ciós rítus, melynek értelmében a Jámbor ne­vű tolvajkutyából Kántor nevű rendőrkutya lesz, maguk a feltárt bűntények csak hátte­ret adnak ehhez. Ennek apoteózisa az a jele­net, melyben immáron rendőrként elfogja korábbi gazdáját, aki előbb magához édes­getni akarja, majd - a korábbi szokásához visszatérve - tűzzel megfélemlíteni, kínozni a kutyát. Akkor zárul le a megtisztulás több­lépcsős mozzanata, mikor Kántor már nem ijed meg a tűztől, s a rendet megvédendő ko­rábbi gazdáját elfogja, leteríti; ezzel legyőzte korábbi önmagát, s átlépett egy más minő­ségbe a kutya. „Jól van! Okos vagy! Hát ezért engedted be hozzánk tolvajt [­ a korábbi gazdát], mert akkor még féltél tőle... De most már senkitől sem félünk!” - állapítja meg többes szám első személyben Csupati a szimbiotikus átalakulást az első rész végén. A fentebbiek alapján már adódik, hogy ma­guk a bűnözők is funkciókat jelenítenek meg: személyük, hovatartozásuk olykor fon­tosabb, mint az általuk elkövetett bűntett. A bűn és a szocialista bulvár kapcsán már utaltunk rá, hogy egyes önmagukon túlmu­tató bűncselekményeket a hatalom előszere­tettel formált exemplummá, melyet a popu­láris kultúra különböző regiszterein keresz­tül terjesztett el. Ilyen volt többek között az ún. „nagyfa-galeri”40 idézett, Horváth Sán­dor által feltárt története vagy Szöllősi György jól ismert esete. Ide tartozik még az a normalizálási, sőt kriminalizálási hullám is, melynek keretében 1973 nyarán a bala­­tonboglári temetődombon álló kápolnát ki­­bérlő Galántai György ellen indított eljárást a magyar belügy. Néhány évig ugyanis a bu­dapesti Underground művészek kisebb cso­portja itt töltött néhány napot, ám életvite­lük, művészi megnyilatkozásaik feszegették az akkor „beszigorító” belügy és rendőrség tűréshatárait, ezért higiéniai és más ürü­gyekkel betiltották az itteni rendezvényeket, dacára annak, hogy Galántai szabályosan bérelte a kápolnát az egyháztól. Ez önmagá­ban nem volt elég, a „rend” helyreállításá­nak a szélesebb közönség számára is meg kellett történnie, így a fent említett Szabó László elrettentő cikket írt Galántaiékról a Népszabadság 1973. december 16-i számá­ba (a kulturális mellékletbe), az ugyancsak hatásvadász, bűnügyi történetet idéző Hap­pening a kriptában címmel.41 Az exemplumtól különböző, másik cso­portot képez, de mégis fontos például Labancz Anna fel nem tárt, meg nem oldott gyilkossági esete, mely épp titokzatossága miatt, ha lehet, még az átlagosnál is jobban felszította a társadalmi képzelet tüzét. A szép ápolónő gyilkosát - mint már utaltunk rá - nem sikerült megtalálni, ám az informá­­cióelvonásos tájékoztatáspolitikához szo­kott magyar közönség ebben többet látott: a hatalomnak valamiért titokban kellett tarta­nia a gyilkos kilétét. Simmelnek van igaza, a titok lényege épp a hozzáférhetetlenség, mely autoritást kölcsönöz a titokbirtokos­nak, aki így a teleológiailag irányított nem tudás állapotában tartja a másikat.42 A nem tudásra adott társadalmi válasz, mint aho­gyan többször fejtegettük már, nem a hallga­tás, hanem a pletyka, a legendaképzés, az összeesküvés-elmélet. Se szeri, se száma azoknak a megoldásoknak, „biztos helyről származó” információnak, melyek tudni vélték, ki és miért ölte meg a gyönyörű fia­tal nőt, s persze azt is, miért kellett minden­nek titokban maradni. A terjengő pletyká­nak tehát egyetlen módon lehetett volna gá­tat vetni: ha a rendőrség feltárja a feltehető­en mégoly banális megoldást, ám ez bizo­nyítékok híján nem állt módjában. A fikció azonban, mely ilyetén formán nem igazság­köteles, gyógyírt nyújthat: így került a Kán­tor második részébe apró betétként, utalás­ként az ügy. Itt a szép ápolónőt Lontay Má­riának hívják, s „természetesen” egy fűtő­ként dolgozó, ám valójában zavart és hiszté­rikus, filozófiával foglalkozó festőművész tette el láb alól - szerelemféltésből. Ám ugyanilyen allúziókkal bekerült egy furcsa művésztársaság is, melynek szervezőjét, Szőnyi Ilonkát igen gunyorosan jellemzi Káldy nyomozó (Láng József): „amolyan szellemi izé, művészlélek, intarziákat tervez stílbútorokhoz, húszéves, összehozott egy művészi szalont, ahogy ő mondja.” A rend­őrség látókörébe épp emiatt kerül, ugyanis nagyon vegyes összetételű a társaság, amennyiben „van ott kezdő festő, kezdő köl­tő, zugújságíró, és van egy teozófus, ugyan-

Next