Korunk 2011 (III. folyam 22.)

2011 / 3. szám = Élettörténetek antropológiája - VILÁGABLAK - K. HORVÁTH ZSOLT: A barbárokra várva (Drang nach Westen)

félig elmondott, félig elhallgatott bulvárban: ha ugyanis a bűnözés társadalmi probléma, melyet az egyenlőtlenségek, a szegénység és a deviancia vezérel, akkor a szocialista tár­sadalomban is léteznek azok a klasszikus problémák, mint a meghaladásra ítélt kapi­talizmusban. Hogyan lehetne ezzel nyíltan elszámolni a nyilvánosság előtt? Egy korábbi részben (Ex accidente lux) már utaltunk rá, hogy az információelvonás tünetei a korszakban abban a felfokozott szóbeliségben, mindenben konspirációt látó túlértelmezésben, túlbonyolításban érhetők tetten, melyek egy-egy a társadalmi elvárá­sokhoz képest alultárgyalt eset kapcsán kor­bácsolták fel a társadalmi képzeletet. Az egyik legnevezetesebb eset a miskolci ápoló­nő, Labancz Anna halála volt, melyet azért sem tárgyalhatott akkoriban részletesen a rendőri riportázs, merthogy a gyilkos sze­mélye (máig) felderítetlen és bizonyítatlan maradt, s így minden híradás a rendőrség si­kertelenségét hangsúlyozta volna, holott az mégiscsak a belső rend legszilárdabb táma­sza kellett volna hogy legyen.17 A másik, szintén nagy port kavart, bár egészében fel­tárt, rendőrileg sikeres, ám büntetőjogi érvé­nyén jóval túlmutató ügy Szöllősi György esete.18 A csepeli munkás különböző nyuga­ti országokból érkező diplomatának adta ki magát, s csábított, utóbb ölt meg lányokat, s így a gazdagság és a szabadság révén olyan általános, a Nyugat iránti vonzódás vágyát testesítette meg, mely szimptomatikus volt: a bűnügy egy társadalmi probléma szinek­­dochéjává vált. Mindkét eset azért tünetsze­rű, mert a hagyományos riportázs a fentebbi okok miatt nem volt elegendő, érezhető mó­don felkorbácsolta a társadalmi képzeletet, így valamilyen más megoldásban kellett gondolkodni, így lett mindkettőből fikció. Az utóbbi jóval ismertebb, Jó estét nyár, jó estét szerelem címmel kisregény, tévéfilm, majd musical készült belőle (erről egy kö­vetkező részben részletesen fogunk szólni), míg előbbi egy a belügyminisztérium által szorgalmazott, bár hangsúlyozottan megtör­tént eseteket szabadon feldolgozó sorozat, az 1975-ben, Szamos Rudolf regényéből ké­szült Kántor. Történetek a híres nyomozóku­tyáról című ötrészes bűnügyi sorozat egyik betétdarabja lett. A tét - csakúgy, mint a Jó estét nyár­nál - itt is a megjelenítésben, a fikcionalizálásban s az ebből fakadó gyöke­res átértelmezésekben rejlik. 3. A szekszárdi születésű, már egyete­mista kora végén a Magyar Rádiónak dolgo­zó Szamos Rudolf korai repertoárjához tar­toztak az ún. rövid kis „agitkák”, melyek a Szakszervezeti ismeretterjesztő előadások sorozatában jelentek meg.19 Mind a terme­lés, a munkásösszefogás és az áldozathoza­tal értelmét emelték ki, műfajukat, nyelve­zetüket, világlátásukat tekintve egyértelmű­en a propaganda jellegzetes alakzata, az agi­táció címszava alá sorolhatóak.20 Szekszárdi kötődését jelzi, hogy jóllehet 1951 és 1955 között rádiózott, 1953-ban a téeszesítés elő­nyei mellett agitált az Egy beszélgetés törté­nete című kis brosúrájában,21 majd 1956 májusától a Földművesszövetkezet elnevezé­sű, a Tolna megyei földművesszövetkezet lapját szerkeszti egészen decemberig. Az 1956-os forradalmat 22 (a kor hivatalos zsar­gonjában: ellenforradalom) követően Szek­­szárdról visszatér Budapestre, s az induló Élet és Irodalom munkatársa lesz, amely az újrastrukturálódó tájékoztatáspolitikát te­kintve nem kis bizalomról, illetve megbíz­hatóságról tesz tanúbizonyságot. Ekkoriban készíti el az életmű kevéssé ismert, ám a korszakban ugyancsak méltatott riportszoci­ográfiáját, a Barakkvárost (1960), melynek témája a Horthy-korszak kezdetén emelt Mária Valéria Telep lebontását követően az ennek helyén felépülő József Attila lakóte­lep. A Kádár-rendszer nagy hangsúlyt fekte­tett arra, hogy lakás- és lakhatáspolitikája ne csak pragmatikus társadalompolitikai kér­dés legyen, hanem olyan ideológiai ügy is, mely a sajtón és a populáris kultúrán ke­resztül sokakhoz eljut. A Mária Valéria és az annak pontos helyén épült József Attila la­kótelep mint hely és mint minőség a város szövetében már létében is jól kifejezte a két rendszer közötti ellentétet. Ezt jelenítette meg a sajtóregiszterhez tartozó riportázs műfajában Szamos Barakkvárosa, majd a populáris film logikájának megfelelő, leegy­szerűsített, ideológiailag motivált, romanti­kus képpé tupírozta Keleti Márton Hattyú-

Next