Korunk 2012 (III. folyam 23.)

2012 / 1. szám = A hitel vására - TÉKA - PAKSA RUDOLF: A történészcéh modern üdvtörténete

m 2012/1 írást és a nácizmus következményeit. Utóbbi részben helye lett volna a holokausztkutatásnak is. A bielefeldi is­kolát viszont nem ezekben, hanem az ah­hoz legközelebb álló gazdaságtörténeti irányzatok mellett ismertettük volna. A kötet ötödik fejezete a századfordu­lótól 1945-ig követi nyomon a magyar történetírás fejlődését. Ebben a megszo­kott módon előbb intézményi áttekintést kapunk, majd a történetírói irányzatok bemutatása következik. A harmadik alfe­­jezetben pedig a kézikönyvek és szak­­módszertanok után a legjelesebb történet­írókat irányzatokba osztva ismerhetjük meg. A szellemtörténeti részben Szekfű és Hóman, a művelődéstörténetiben Domanovszky, a társadalomtörténetiben Mályusz, Hajnal és Szabó, a szélsőjobbol­daliban Baráth és Málnási, végül a mar­xistákat tárgyaló részben Molnár, Révai és Mód kapott helyet. A merev kategori­zálást sugalló fejezetcímek ellenére Romsics nagyon is árnyaltan értékeli e történetírók munkásságát. Különösen jól látszik ez a fogalmi reflektáltság a szel­lemtörténetről szóló részben, amit eleve a fogalom problematikusságának bemuta­tásával indít. Az irányzatok sokszínűsége már önmagában is sugallja a választ a gyakran feltett kérdésre, hogy miért is te­kinthető a Horthy-korszak a magyar törté­netírás aranykorának. Ezt támasztja alá a szerzők munkásságának nemzetközi mér­cével is figyelemre méltó színvonala is. Nem kevésbé érdekes azonban a dualiz­mus talán legtehetségesebb történetírójá­nak, Marczali Henriknek az esete, akit zsidó származása, a nemzeti mítoszokat vitató realizmusa és sikeressége miatt a századfordulótól folyamatosan értek nemtelen támadások, majd a Horthy-kor­­ban félreállítás, s végül kirekesztés lett osztályrésze. A Horthy-korszak historio­gráfiájában csak kicsit is jártas olvasó azonban szükségszerűen találni fog hi­ányzó vagy „nem elég részletesen kifej­tett” témákat. Ez meglátásunk szerint ab­ból fakad, hogy ez a korszak a magyar his­toriográfián belül „túlkutatott”. A recen­zens szerint például a szélsőjobboldali történetírást tárgyaló fejezetet érdeme­sebb lett volna az azt megalapozó Szabó Dezső, Németh László, Farkas Gyula faj­védő jellegű írásaival kezdeni, mivel ezek hiányában inkább csak a nyilas történet­­írást ismerhetjük meg. A marxista törté­netírókat bemutató részben pedig helyet kaphatott volna Erdei szárszói beszéde is. De nyilván a tengernyire duzzadt Szekfa­­irodalom ismerői is fognak találni ezt-azt, amit ők másképp vagy legalábbis bőveb­ben írtak volna meg. Romsics azonban a lényegi kérdéseket jól fókuszálja, a hivat­kozott bőséges szakirodalom pedig az ér­deklődő olvasót továbbvezeti a részletek megismerése felé. Az 1945 utáni időszakot tárgyaló feje­zetben Romsics túllép a szintézisekkel szemben támasztható követelményeken, s új kutatási eredményeket is közöl. En­nek hátterében személyes tapasztalatai mellett az ABTL-ben végzett kutatásai és minden bizonnyal a Kosáryval folytatott beszélgetései állnak. Ez a fejezet tehát nem csak személyes érintettségük miatt érdekelheti a historiográfusokat. Itt azon­ban - a Horthy-korszakkal épp ellentéte­sen - a vonatkozó szakmunkák hiánya nehezíti a szintézisírást. Romsics mégis magabiztosan és a személyes motiváció­kat is kiemelve mutatja be a polgári törté­netírás térvesztését és az egyre nagyobb szerepet játszó kommunista előretörést a demokratikus átmenet éveiben. Ezután a Rákosi-korszakra jellemző „nemzeti kom­munista” kánon kialakulását ismerteti, amit a részletesebben bemutatott Kádár­­korszak követ. Romsics a nemzeti történe­ti kánon látószögéből szépen ábrázolja a történetírás 1960-as évektől megfigyelhe­tő újraszakszerűsödését, amit az ideológi­ai kötöttségek és az azt képviselő kemény­vonalasok 1956 utáni visszaszorulása tett lehetővé. A Kádár-korszakról szóló fejezet intézménytörténeti áttekintése után a szerteágazó történeti kutatások korsza­konkénti és tematikus áttekintésére vállal­kozik, amit a nagy szintézisművek ismer­tetése követ. Romsics teljességre törekvő áttekintése jó összefoglalás, bár feltehető­leg minden történész kevesellni fogja a szakterületéről írtakat. A nemzetközi el­ismerésnek örvendő oszmanista kutatá­sok például kimaradtak, miközben a jeles ókorászok, sőt az utódállamokban és a nyugati emigrációban alkotó magyar szer­zők - egyébként nagyon is üdvözölhető módon - bekerültek. A rendszerváltás utáni időszak törté­nettudományi viszonyairól Romsics csak röviden szól, ismertetve az intézmény­szerkezet változásait (pluralizálódását és az oktatás jelentős bővülését), valamint a megváltozó szakirodalmi feltételeket (megszűnő tudományos sorozatok és 118

Next