Korunk 2012 (III. folyam 23.)

2012 / 2. szám = Világok vége - TÉKA - BIRÓ ANNAMÁRIA: Zukunft próza?

m 2012/2 nyev szemtanúja, melyek nemcsak rögzí­tésre alkalmasak, hanem az utókor érdek­lődésre is számot tarthatnak. A forrásér­ték szempontjából válogattak a korábbi közreadók, ezzel magyarázható az is, hogy a korszak legfontosabb időszakának (1848-49) naplókötetei olvashatók teljes egészükben. Ha a Hász-Fehér Katalin ál­tal vezetett szegedi kutatócsoport napló­kiadási stratégiáját nézzük, első pillantás­ra úgy tűnik, hogy ezt a hagyományt kí­vánják folytatni, hiszen a megjelentetett kötetek csaknem fele a történetileg és po­litikailag ugyancsak jelentős 1867-es esz­tendőben keletkezett.­ A köteteket végig­olvasva azonban meggyőződhetünk arról, hogy a naplófolyam történeti anyagban, elemzésben, értelmezésben vagy akár egy-egy szereplő leírásában sem tudja be­váltani a hozzá fűzött reményeket. Na­gyon kevés olyan eseményről olvasha­tunk itt, amiről a korabeli sajtó ne tudósí­tott volna, ezek pedig általában megbíz­hatatlanok is, hiszen szóbeli közlésekből, az arisztokrácia információs csatornáiból származnak. Gyulay maga is felhívja a fi­gyelmet arra, hogy tisztában van a külön­böző forráscsoportok információértéké­vel. Az 1867-es koronázáson több - több­nyire személyes, már-már kicsinyesnek is nevezhető - okból nem vesz részt, az ese­mény naplójában különféle források be­vonásával jelenik meg. A levelekben ka­pott beszámolók mellett fő forrása a kora­beli sajtó: „Örvendek, hogy nem voltam jelen [ti. a koronázáson], sok pénzembe került volna, és el tudom képzelni így is az egész innapot, miután már láttam anélkül is Coronatiot, újság nem lett vol­na előttem. Újságból mindent el lehet ol­vasni, mintha éppen ott lett volna az em­ber, csak egy kis képzelő tehetség, azzal pedig bírok, anélkül nem szűkölködöm.”­ Ugyancsak tudatos alkotói stratégiára vall a társasági szóbeszédek, pletykák, korábban hallott történetek feljegyzése. Gyulay ezekben az esetekben nem a tör­téneti hitelességet kéri számon, és nem is törekszik erre. Forrásnak szánja ugyan munkáját, ám nem történeti forrásnak: „A szóhagyományokat jó följegyezni a költérek számára, kik azokból szedik vi­rágaikat, azon forrásból merítik vizenyős­­ségüket” - írja egy ugyancsak 1867-es kötetben.10 A szegedi kutatócsoport lemondott a kötetek forrásként való olvasatáról, a naplófolyamot az identitásépítés, a sze­mélyes történelem, olvasástörténet, az idő tagolásának módszerei és nem utolsó­sorban a fikció felől közelíti meg. „...lehetséges egy olyan olvasat, amely nem forrásként, hanem az írásfolyamat, a kevert műfajúság, a sokrétű kompozíció, az esetleges fikcionalitás figyelembevéte­lével, elsősorban szövegként közelít a műhöz.”"­ A kötetek ilyesfajta olvasatá­nak jogosságát maga a naplóíró is alátá­masztja: a köteteket nagy ívű, egymással összefüggő kompozícióba rendezi, mely nagyban eltér a naplók megszokott, na­pok és évek által megszabott tagolásától. Minden kötetet címmel látott el, a nyom­tatott könyvekhez hasonlóan paratextu­­sokat rendel a szövegekhez: mottók, aján­lások vetítik előre egy-egy kötet tartalmát (függetlenül a majdan megtörténő esemé­nyektől), folyamokba és alfolyamokba rendezi köteteit, a rendezgetés folyamán pedig újraolvassa és korrigálja egykori feljegyzéseit. Dátumtól független, terjede­lemhez kötődő beosztásokat alakít ki. Ez a rendszer az 1867-es kötetekben már eléggé stabil, a korai kötetekben csupán egy-egy a későbbiekben rögzült elemét fedezzük fel.12 A szerző ilyenkor szer­kesztői szerepkört vesz fel, előre kijelöli a tekintélyes (tízesével következnek: 11, 22, stb.), nagyságos (százasával 111, 222, stb.) és az iránylapokat (melyek meghatá­rozásában az egybeesés fogalma jut jelen­tős szerephez, mikor az illeték a napi dátummal egybetalál). A napi illeték szintén nincs előre leszögezve, az a nap­lóírás folyamán alakul ki, ám amikor rög­zül a szám, onnantól kezdve szabályozó erőként működik, a napi penzumot min­denáron teljesíteni kell: „Amíg a szabály tart, addig nincs izgalom, addig meg kell írni mindennap a 12 lapot.”13 Az általa felállított rendhez való görcsös ragaszko­dás, a napi illeték mindenáron való telje­sítése időnként nehézzé teszi az olvasást, és gyakran elgondolkodunk a nyelvi játé­kokat is szívesen űző, új szavakat terem­tő Gyulay kitételén: a naplászat nem más, mint naplopás. A gróf próbálja kijelölni azokat a kereteket, amelyben ez a kény­szeresnek tűnő alkotási mód is elfogadha­tónak tűnik. Ezért a professzionális írók 98

Next