Korunk 2012 (III. folyam 23.)

2012 / 1. szám = A hitel vására - TÉKA - PAKSA RUDOLF: A történészcéh modern üdvtörténete

A dualizmus korának a századfordu­lóig tartó időszakát vizsgáló fejezet há­rom részre oszlik. Az elsőben az oktatási expanzió és az intézményesülés történe­tét, a másodikban a történészek által kép­viselt ideológiai és módszertani irányza­tokat, a harmadikban pedig a millenniu­mi kiadványokat mutatja be. A történészi nemzedékeket és az intézményi hátteret (egyetemi tanszékek, kutatóintézetek, fo­lyóiratok, sorozatok sorsát) nyomon kö­vető fejezet adatgazdagsága szépen doku­mentálja a ma is működő intézményrend­szer születését. A kötet egyik visszatérő eleme az egyes korszakok ilyen jellegű adatsorainak áttekintése. Emellett legin­kább az olyan apró érdekességek szúrnak szemet, mint hogy milyen kiemelkedő ta­nári kara volt néhány neves korabeli gim­náziumnak. Thaly Ocskay-könyve kap­csán pedig kiderül, hogy ekkoriban is lé­tezett a sorok között olvasás, s a történé­szek lényegében már témaválasztásukkal is elkötelezték magukat egy-egy korabeli politikai irányzat mellett. Arra is érdemes felfigyelni, hogy a szerző rámutat, Pauler elméleti írásai ellenére egyetlen pozitivis­ta művet sem írt, sőt gyakorlatilag félreér­telmezte azt azzal, hogy pozitivizmus címén antikvárius adatgyűjtögetést folytatott.15 A korszak történészi irányza­tainak elkülönítése alapvető és az olvasót jól orientálja az egyébként gyakran bo­nyolult - mert többtényezős - viszony­­rendszerben. Ipolyi programadó írása kapcsán azonban megjegyeznénk, hogy a „műveltségtörténeti és nemzeti történeti szempont egyesítése” szerintünk többet takar a kifejtettnél. Ez ugyanis a magyar történelmet nemzetközi beágyazottságá­ban értelmező „műveltségtörténeti” és a magyar história öncélúságot hirdető „nemzeti” irányzat összebékítésére tett kísérlet is. Hasonlóképpen a Lánczy- Thaly-vita kapcsán is úgy érezzük, hogy Romsics leegyszerűsíti a történetet, ami­kor azt kizárólag kuruc-labanc ellentét­ként értelmezi. Meglátásunk szerint emellett volt egy másik dimenzió is, ami a szakszerű forráskritika és a romantikus mítoszgyártás ellentétéből fakadt. A Fraknói tevékenységét bemutató résznél pedig többet is olvastunk volna a Magyar Könyvszemle és a Római Történeti Inté­zet alapításáról, működéséről. A negyedik fejezet a 20. századi euró­pai történetírást hét alfejezetre bontva tárgyalja. Az elsőben Romsics átfogó ké­pet ad a fontosabb történetírói irányza­tokról, a másodikban az egyetemes törté­neti kézikönyvekkel és szintézisekkel foglalkozik, a harmadikban pedig a meg­erősödő ismeretelméleti szkepticizmust mutatja be. A két utóbbi alfejezetben a szkeptikusokat szembeállítja a világtörté­nelmi szintéziseket produkáló, ismeretel­méleti optimizmussal jellemezhető szer­zőkkel. S bár olykor kritikával illeti a szintézisalkotók túlzó általánosításait és néha erőltetett párhuzamait, nem kétsé­ges, hogy Romsics hozzájuk áll közelebb. A szerző azon állítását, miszerint a két vi­lágháború közt terjedő filozófiai idealiz­must és történelmi relativizmust három irányzat (a marxizmus, a neopozitiviz­­mus és a strukturalizmus) utasította el, viszont kiegészíthetjük: a negyedik ilyen irányzat a náci fajelmélet volt. Az ezután következő négy alfejezet a nagyobb történetírói irányzatokat mutatja be. Elsőként a szellemtörténetet és a né­met történetírást, majd a marxista, illetve marxizáló történetírást, harmadjára a francia Annales-iskolát, végül a lényegé­ben az angolszász történetírás egyik jelentős vonulatát képező posztmodernt és „új történetírást”. A fejezetek ilyetén felosztása véleményünk szerint nem a legszerencsésebb, így ugyanis a német történetírást bemutató fejezet közepébe szervetlenül ékelődik a kultúrtörténetre való globális kitekintés, valamint a nyúl­farknyi nemzetkarakterológia. Utóbbinak logikus folytatása lehetett volna a Julius Evolától Hamvas Béláig ívelő úgyneve­zett tradicionalisták bemutatása, ez azon­ban hiányzik, ahogy az ezeknél jóval je­lentősebb holokausztkutatás is. A poszt­­modernről szóló fejezet jó összefoglalása a témának, noha néhány kategóriája (progresszív történetírók, Past and Pre­sent köre) a „levegőben lóg”, mivel az an­golszász és amerikai történetírásról má­sutt nem olvashatunk. Pedig különösen hasznos lett volna röviden kitérni az amerikai történetírásra is, amelybe Ma­gyarországról amúgy is nehéz betekintést nyerni. Hayden White nézeteit pedig vé­leményünk szerint érdemes lett volna rész­letesebben ismertetni, mivel a Metahis­­tory magyarul mindmáig kiadatlan. Véle­ményünk szerint az említett problémákat megoldotta volna a német történetírást bemutató negyedik alfejezet kettéválasz­tása, így a kultúrtörténettől elkülönítve lehetett volna tárgyalni a náci történet-

Next