Korunk 2018 (III. folyam 29.)

2018 / 7. szám = Anyanyelv és irodalom - HISTÓRIA - Bezsenyi Tamás - Angyal Miklós: A mikrotörténelem kriminalisztikai olvasata

lalására).­ Továbbá a nyomozói önképet elfogadó történészek is elsősorban a fik­ciós detektívirodalomból ismerik és értelmezik a nyomozati munkát; kevés olyan történetfilozófust lehet találni, aki részt vett valódi nyomozati munkában. A forrásokat komparatisztikai céllal forgattuk, mert a leghasznosabbnak azt találtuk, ha összevetjük a történészi, illetve a nyomozói munka sajátossá­gait. Mindenekelőtt az eltérő szerepfelfogásokat érdemes megvizsgálni: mi ve­zérli a nyomozót és a történészt egy-egy bűnügy megismerése során? Ha erre a kérdésre választ kapunk, akkor ironikus módon a megismerést szervezeti kényszerként is interpretálhatjuk. „Talán azt hiszi, hogy kíváncsiságból nyo­mozunk, mondjuk, egy betörő után? Mi azért nyomozunk utána, hogy becsuk­juk. Rendnek kell lennie, uram”– - így válaszol Capek elbeszélésében a rendőr Rybka úr kérdésére, aki meg akarja érteni, vajon a hazafelé látott lábnyomok miért szűnnek meg a háza környékén. C­apek hősének, Bartosek rendőrfogal­mazónak a szavaival élve a nyomozók számára a rejtélyek valójában a racio­nális világba vetett hit próbakövei,­ amelyeket a modern társadalomban intéz­ményesített formában (rendőrség, tudományos akadémiák) kell megvédeni. A bűnügyek megoldásához azonban, ha nem is rejtélyesek, pusztán „csak” szabálysértőek, ugyanúgy intézményesített forma szükséges, amin keresztül értelmezi a hatóság a szabály áthágásának okát, eredményét, vagyis a nor­­malitástól való eltéréseket (besurranó tolvajtól a gyilkosig) kell mértékegység jelleggel bekategorizálnia. A rejtély és a szabálysértés közötti különbségtétel összefüggéseire a mikrotörténet kapcsán még visszatérünk. A következőkben bemutatjuk, hogy a mikortörténészek mennyiben tekinthetők nyomozónak, ügyésznek vagy akár az olasz mikrotörténeti hagyomány okán vizsgálóbírónak vagy bírónak. Az értelmezés közben felhasználjuk valódi nyomozók „arc poeti­cáját”, és összevetjük történészekével. Az önképértelmezés érdekében törvényi szabályozásokat, illetve igazságszolgáltatási rendszereket is vázolunk. Mi vezérli tehát a történészt? Mielőtt rátérnénk a konkrét kérdésre, szét kell választanunk a historikus két alapvető feladatát, mert - ahogy Engel Pál középkorász panaszolta - a közvélekedés egybemossa a történész kutatói és elbeszélői feladatkörét. „Amikor kutatóként dolgozom, szeretnék valamit ki­deríteni. Valamit, amit nem tudok, vagy amiről úgy gondolom, hogy rosszul tudjuk.”­ E munka során a történész megfigyeléseket végez, problémákat old meg, aminek mindig az ismeretbővítés a célja.7 A laikus olvasó viszont a má­sik feladatkörrel, pontosabban annak eredményével, az írásművel találkozik, amelynek fogalmazása során a történész a már meglevő adatokból, informáci­ókból „komponál valami minőségileg mást: egy »sztorit«”.8 A létrejött „sztori” pedig „magán viseli a szubjektív ítéletalkotás elemeit”.9 Engel álláspontja alapján a történésznek munkája hitele érdekében hozzá kell tennie az ered­ményekhez a saját világképét. Más, mindenekelőtt Hayden White által inspi­rált történészek, filozófusok elképzelései szerint nem is tehet mást a szöveget író kutató, hiszen „lehetetlen történeti munkát írni anélkül, hogy narra­­tivizálnánk”.10 White álláspontja az, hogy emiatt nincs valódi különbség a tör­ténész, a bíró, a pszichiáter vagy a pszichológus között, pusztán annyi, hogy a történészek professzionálisan (mint munkát) végzik a múlt megismerését, amiért egyébként őket is az állam fizeti." Simon Zoltán Boldizsár érvelése ab­ból a szempontból fontos, hogy felteszi a kérdést, Vizsgálóbíró-e a történészi­ 2 írásában John Dunn politikatudós kissé odavetett megjegyzésébe kapaszko­dik, aki egy történésztársáról úgy nyilatkozott, hogy ő is „vérbeli történész”, aki „a múltat [...] önmagáért szereti oly véghetetlenül”.13 Tehát Dunn­­ kimon­datlanul - White foglalkozási kategóriákon alapuló definícióját cáfolja rész­ben, hiszen kijelentése alapján a pszichológust pedig a lélek érdekli olyan na­gyon, nem pedig a történelem, tehát a múlt szerepe pusztán a lélek megérthető.

Next