Korunk, 2019 (III. folyam 30.)

2019 / 2. szám = Utópia - Czigányik Zsolt: Utópia és utópizmus: egy irodalmi és politikai fogalompár nyomában

lom és a politika kapcsolatát vizsgálja. Jacques Ranciére Arisztotelészre hivatkozik; szerinte az ókori gondolkodó a költészetet „filozófikusabbnak” tartotta a történetírásnál, mert a költők az eposzban az események láncola­tát összefüggő cselekményként mutatják be, míg a történetírók csak elmond­ják az eseményeket, ahogy azok egymás után bekövetkeztek.­ A modern törté­netírás is felismeri a narratív kohézió szerepét az epikus költészet (és a fik­tív irodalmi művek) esetében. Hayden White nagyon jelentősnek tekinti a fiktív és valós történetírás párhuzamait.5 Szerinte a kronológiai sorrend nem elegendő a történelmi narratíva létrehozásához, ami az események struktu­rált szerkezetét jelenti, olyan kapcsolatrendszert az egyes események között, amit a puszta sorrendiség nem fed fel.6 A regényírók jellemzően igyekeznek egy koherens narratívát kialakítani, s ha a történészek (valamint a politoló­gusok és a szociológusok, illetve bárki, aki a társadalmi valóság működését meg szeretné érteni) koherens mintákat keresnek az általuk vizsgált valóság tényei között, felfedve az események kapcsolatait, akkor a két tevékenység eredendően hasonlít egymáshoz. A kohézió létrehozása alapvetően rokon az epikus költő vagy regényíró narratívaalkotó tevékenységével: azt jelenti, hogy a történész az adatait egy megfelelő struktúrát alkotva mutatja be. Természe­tesen fontos különbségek is léteznek: a történészek és általában a társada­lomtudósok nem foglalkoznak hipotetikus személyekkel vagy események­kel, céljuk az, hogy a megtörtént eseményekből alkossanak koherens nar­ratívát, míg a regényírók szabadon használhatnak fiktív szereplőket vagy helyszíneket. A történész felismeri az események összefüggéseit, a regényíró megalkotja. White érveléséből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy ha éles különbséget teszünk az irodalmi és történelmi, illetve társadalomtudományi narratívák között, akkor fontos párhuzamokat hagyunk figyelmen kívül. Az irodalomtudomány hozzá tud járulni a társadalomtudomány által szol­gáltatott valóságmagyarázatok narratív szerkezetének elemzéséhez és értel­mezéséhez. Az utópiák elemzése közben felmerülő problémák különöskép­pen nyilvánvalóvá teszik, hogy szükség van a társadalomtudomány és az irodalomtudomány együttműködésére, s a közös munka eredményei iga­zolják az együttműködés jogosságát. Az utópia ugyanis nem vagy nem csupán irodalmi fogalom. Az utópiaku­tatók között mára kialakult a konszenzus arról, hogy az utópia irodalmi for­mái egy nagyobb kategória, az utópizmus megnyilvánulásai. Ennek a kategó­riának három fő vonatkozását különítik el: az irodalmi megfogalmazások mellett figyelembe kell venni a politikaelmélet utópikus vonásait, valamit az úgynevezett gyakorlati utópizmust, az alternatív életformát folytató kö­zösségek gyakorlatát (pl. a kvékerek vagy a hippik, de tágabb értelemben a szerzetesi közösségeket is ide lehet sorolni).A Lyman Tower Sargent szava­ival élve „az utópizmus azokra az álmokra és rémálmokra vonatkozik, me­lyek arról szólnak, hogy különféle embercsoportok hogyan képzelik el az életüket, általában radikálisan eltérve attól a társadalomtól, melyben ezek az álmodozók élnek. S az utópizmus, a legtöbb társadalomelmélettől eltérő­en a gazdasági, politikai és társadalmi kérdéseken túl a mindennapi élettel is foglalkozik.”­ Ahogy korábban a fikcióval kapcsolatban már megállapítot­tuk, az álmodozást sem érdemes elutasítani, mint valami lényegtelen vagy gyermeteg tevékenységet. Steiner szerint a (még) nem létező elképzelése em­ber voltunk egyik fő megjelenési formája és a túlélés kulcsa. Az álmodozókm 2019/2

Next