Korunk, 2019 (III. folyam 30.)

2019 / 2. szám = Utópia - Czigányik Zsolt: Utópia és utópizmus: egy irodalmi és politikai fogalompár nyomában

két műfaj olyan közel áll egymáshoz, hogy nem mindig világos, mi az utó- 21­pia, és mi a disztópia”.44 A különbség gyakran nem a szerzői szándékon mú­lik (ami amúgy is egy problémákkal terhelt fogalom, ahogy fent már tárgyal­tuk), hanem az olvasói értelmezésen. Számos jelentős utópia (például Morus műfajteremtő könyve) értelmezhető disztópiaként, míg például „amerikai diákok az 1950-es és 1960-as években Huxley disztópikus művét, a Szép új világot a szex és a drogok széles körű hozzáférhetősége miatt utópiaként értelmezték”.45 Az utópiát és a disztópiát gyakran jelenítik meg egymás ellenpontjaként, de nincs feltétlenül akkora ellentét a kettő között, amit ez a szembeállítás sugall, mert sok tekintetben kiegészítik egymást. Azzal a kijelentéssel is könnyű egyetérteni, hogy „az utópia már nem a harmónia vonzó látomása­ként, hanem fenyegetésként jelenik meg”.46 ami alatt azt is érthetjük, hogy a disztópia túlsúlya a posztmodern korszak általános elbizonytalanodásának és a metanarratívák, a „nagy elbeszélések” iránti bizalmatlanságának jele.47 Az utópia mindig biztos az értékeiben, a disztópia pedig a kevésbé magabiz­tos korok műfaja. De ha nem is vagyunk biztosak abban, hogy mi a jó, s még kevésbé, hogy miként érjük el, legalább abban biztosak vagyunk, mi az, amit nem akarunk - ennek kikristályosodási pontja a disztópia. A közvélekedés gyakran köti az utópiát a jövőhöz, nemegyszer tévesen, azt gondolva, hogy az utópia a jövő társadalmát írja le. Hasznosabb, ha az utópiának a jelenhez való kapcsolatára figyelünk, ahogy a létező társadalmi formákra reflektál, azok értelmezését és kritikáját nyújtva. Ebben az értelem­ben jelenthet az utópia reményt az emberiség számára olyan időkben is, amikor a klímaváltozás, a tömeges migráció vagy a növekvő társadalmi fe­szültségek egyre súlyosabb veszélyekkel fenyegetnek. Az utópizmus megér­tése annak mind irodalmi, mind társadalomtudományi kontextusában hoz­zájárulhat ahhoz, hogy elkerüljük a disztópikus jövőt, s fenntartsuk az em­beri civilizáció lehetőségét a következő ötszáz évben is. ■ JEGYZETEK 1. Vö. Ruth Ronen: Possible Worlds in Literary Theory. Cambridge University Press, 1994. 15. 2. George Steiner: Bábel után. (Ford. Bart István) Corvina, Bp., 2005. xv. 3. Ruth Ronen: 2. 4. Jacques Ranciére: The Politics of Literature. Substance 2004. no. 1. 13. 5. Lásd Hayden White: Metahistory. The Johns Hopkins University Press, Baltimore, MD 1973; valamint The Content of the Form. The Johns Hopkins University Press, Baltimore, MD 1987. Magyarul: A történelem terhe. Szerk. Braun Róbert. Osiris, Bp., 1997. 6. Vö. Hayden White: The Content of the Form. 5. 7. Részletesen lásd Lyman Tower Sargent: The Three Faces of Utopianism Revisited. Utopian Studies 1994. No. 1. 1-37. 8. U<5: Utopianism: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2010. 5. 9. Trencsényi Balázs et al. (szerk.): Negotiating Modernity in the ‘Long Nineteenth Century’. I. A History of Mod­ern Political Thought in East Central Europe. Oxford University Press, 2016. 5. 10. Ernest Gellner: Language and Solitude. Cambridge University Press, 1998. 3. 11. Uo. 6. 12. Eu görügül „jó”, míg az ou tagadást fejez ki. Vö. Miguel Abensour: Persistent Utopia. Constellations 2008. No. 3. 406. 13. Lásd elsősorban W. K. Wimsatt - M. C. Beardsley: The Intentional Fallacy. The Sewanee Review 1946. No. 3. 468-488. 14. Roland Barthes: A szerző halála. In: Uő: A szöveg öröme. (Ford. Babarczy Eszter) Osiris, Bp., 1996. 50-55. 53. 15. Uo. 16. Vö. M. H. Abrams: The Mirror and the Lamp. Oxford University Press, New York, 1971. 25. 17. Northrop Frye: Varieties of Literary Utopias. In: Uő: The Stubborn Structure. Methuen, London, 1980. 114. 18. (Ford. Szári Péter) Balassi, Bp., 2001, lásd főleg 156-166. 19. Lyman Tower Sargent: Authority & Utopia: Utopianism in Political Thought. Polity 1982. No. 4. 570. 20. George Urban: The Devil in History: A Conversation with Leszek Kolakowski. Encounter 1981. No. 1. 12.m 2019/2

Next