Korunk, 2019 (III. folyam 30.)

2019 / 2. szám = Utópia - TÉKA - Tapodi Zsuzsa: A történelmi regény változatairól

gyan teremthetünk magunknak mégis elviselhető életet”. (171.) A ház és haza történelmi válto­zásait és a róluk szóló narratívákat megelevenítő regények, Vasagyi Mária Fabella domi, avagy rege a HÁZról és körülötte egy s másról és Végel László Neoplanta, avagy az ígéret Földje című városregény ér­telmezésekor, a Hayden White-i elmélet jegyében, a történelem ki­­ismerhetetlenségét látja példázva a kritikus - mert az egymás mellett élő, sokszor egymásnak ellentmon­dó narratívák megkérdőjelezik a megnyugtató bizonyosságokat. A re­gény narrátorai által megjelenített figurák nem kerülhetik el az erköl­csi buktatókat. Végei egyik hősét idézve: „Ebben a városban kétféle ember létezik, az egyik beleszületik a bűnbe, a másik meggyőződésből vállalja. Néha alig van különbség a kettő között.” (Idézi B.E. 187.) Az eldönthetetlenség - amint az elem­zés meggyőzően bizonyítja - a szö­veget szervező elvvé válik. „Mi tör­ténik Neoplanta lakóival? Hogyan sodródnak háborús és emberelle­nes bűntettek, hazugságok bűvkö­rébe? Hogyan lesznek részesei ezeknek? Egyik elbeszélőnek és be­fogadónak sincsenek konkrét vála­szai ezekre a kérdésekre­­ csak kü­lönböző történetek vannak.” (187.) Kontra Ferenc Angyalok regénye és Böndör Pál Bender & Társa. Egy vers végjegyzetei rövid történetek­ből építkező regények. Kontra Fe­renc szövegének metaforikus, inter­­textuális jellegét emeli ki a kritikus, míg Böndör művében az önreflexív iróniát értékeli. A naplótöredékek­ből, jegyzetekből összeálló Böndör­­szöveget, bevallom, én nagy-nagy élvezettel olvastam. Ezért érzem a konklúzióként megfogalmazott „Jó kisprózák. Regénynek vérszegény kísérlet” (202.) minősítést túl szi­gorúnak. Arról nem is beszélve, hogy a posztmodern világiroda­lomban Milorad Pavic vagy Italo Calvino tollából olvasható szótár, étlap, tarot-kártya, zsoltár formájú regény is, a klasszikus moderni­­tásból pedig a félig lábjegyzetekből összeálló regényszöveg hívószóra a román irodalmat ismerő olvasók számára egyből beugrik Camil Pe­­trescu Prokrusztész-ágya is. A meghökkentő című kritika, a Szabó Magda tangabugyiban el­utasító értékelésével viszont egyet lehet érteni. Lovas Ildikó Cenzúra alatti, Készülődés szabómagdaság­­ra című regényéről ezt olvashatjuk: „A nagyapa története valójában egy nagyon vékonyka váz, néhány szim­bolikus vonással (az aradi multikul­turális együttélésnek a Szabadság­szobor ledöntésével emblematikus­­sá váló pusztulása, a vagonlakók létének említése, a Szabó-regény olvasása) megrajzolva, nem tartja meg a regénykompozíciót. Ezen Lo­vas azzal próbál segíteni, hogy el­beszélőjével sokszor újramondatja a történetet, úgy, hogy egyáltalán nem vagy csak minimális új moz­zanattal bővíti.” (218.) A regény va­lóban vérszegény cselekményű, és nem kárpótolja az olvasót elmé­lyült jellemábrázolással vagy filo­zófiai eszmék transzpozíciójával sem. Az ember tragédiája címmel Péterfy Gergely kitömött barbárjá­nak fő tanulságaként a szerző „a magyar felvilágosodás szellemi/ művészeti mozgalmának katasztró­fájáról, az új, gondolkodó (magyar) ember csődjéről” (236.) megfogal­mazódó regénybeli gondolatokat emeli ki. A kritika záró passzusá­ban olvashatjuk a kiváló összefog­lalást: „Kazinczy Ferenc aláírta, hogy átengedi Angelo Soliman bő­rét a múzeumnak preparálás, azaz 111 .

Next