Kötött Kéve, 1997 (3. évfolyam, 1-22. szám)

1997-05-21 / 10. szám

4 K-Mrm 1997. MÁJUS 21. (Vili.) MAGYAR NEMZETI VALLÁS Sorozatunk eddig - a “Kéve" III. évfolyamában - megjelent írásai: (1.) a 3. számban: A tatárlakai agyagkorong, (II.) a 4. szám­ban: A korong írásjeleinek megfejtése, (III.) a 6. számban: Nemzeti tudathasadás, (IV.) a 7. számban: A Mindenség, (V.) a 8. számban: A magyar írás, (VI.) a 9. számban: A Csodaszarvas A Turul Elmondtuk, hogy a Mindenség kétféle állapot megtestesítője, az egymásba alaku­ló Erőnyé (Energiáé) és az Anyagé. En­nek ismeretében jelképeztetett a Minden­ség Erőny-fele hímségként, anyagi fele pedig nőiségként. A méltóságteljesen magasban köröző, elérhetetlennek tűnő, ragadozó madár, a Turul a Mindenségnek az Erény­ felét jel­képezi, de jelképévé vált a Turul a Min­denség gyermekének, a Napnak is. Ennek megfelelően az éjszakai égbolt sötét szí­nével ábrázoltatik az Atya Istent, a Nagy Istent, az Öreg Istent jelképező Turul, az arany Turul pedig a Fiú Istennek, Magyar Napistennek, azaz a Magyarok Istenének a jelképe. Megjegyzendő, hogy a Turul, mint jel­kép - hasonlóan a Csodaszarvas jelképisé­­gének számtalan félreértelmezéséhez - megszámlálhatatlan rontott változatban, eredeti jelentését rég elfeledve lelhető fel napjainkban is. A mai címerekben (pl.: al­bán, német, orosz, osztrák, stb.) látható sötéttollú ragadozó madarak mind a Turul mai utódjai, bár használóik e madár őséről már nem sokat tudnak. A világszemlélet elanyagiasodásának terméke az a kutatói tevékenység is, mely minden áron valamilyen meghatározott madárfajként (napjaink divatja a kerecsen­­sólyom) kívánja meghatározni a Turul mi­benlétét. A törekvés akár jó szándékúnak is lehetne nevezhető, csak éppen semmi értelme az efféle kutakodásoknak, mert nem egy bizonyos madárfajhoz kötődő, hanem egy sokkal szélesebb értelmezés­sel bíró jelképről van szó. Az agyagszerű­ségbe fulladó fajta­keresgélés helyett te­hát el kellene inkább merülni a magyar jel­­képezés sok évtízezredes hagyományaiban, s akkor nem követtetné­­nek el újólag azok a félremagyarázások, amelyek egyébiránt már a szumir és az egyiptomi műveltségben is megjelentek. Ez utóbbi megjegyzés csak arra utal, hogy e két említett peremműveltségünk már an­nak idején jócskán leszakadt a romlatlan, eredeti, jelképező, magyar gondolkodás­­módtól. Fel kell idéznünk itt is, hogy a Turul és a Csodaszarvas megtermékenyítési jelene­tét ábrázoló néhány korábbi ötvösmunka ugyancsak az elanyagiasodott, az eredeti emelkedettséget már nélkülöző gondolko­dásmód terméke. A Turul - hasonlóan a Csodaszarvashoz - nem fogható fel állat-ősünkként, úgyne­vezett totemállatunkként. Hozzáteendő, hogy a magyarságnak egyáltalán nincs ál­lati őssel kapcsolatos képzete. Feltehetnők a kérdést: Mi a helyzet ak­kor Emese álmával? Mielőtt szót ejtenénk e történet kitaláló­ja, a Névtelen Jegyző írásáról, megjegyez­zük, hogy Atilla pajzsán fekete Turul áb­­rázoltatott, amely pontosan kifejezte Atil­la istenfiúi, napisteni minőségű tiszteletét, azaz tehát e jelkép ez esetben sem állati őst, hanem isteni eredetet, elhivatottságot, küldetést jelentett. Ami a Névtelen Jegyzőnek Emese álmá­ról papírra vetett sorait illeti az arról ta­núskodik, hogy a magyar gondolkodás­­módnak megfelelő jelképes értelmezésnek - akarva vagy akaratlan - már nem volt a birtokában az ismeretlen nevű zsidókeresztény püspök, aki egyébként így ír: “...isteni, csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reászáll­­va teherbe ejtette őt.” Kiváncsiak lennénk, hogy mit szólt vol­na a történetíró püspök, ha az áldott álla­potban lévő Szűz Máriáról és a galamb­alakban megjelenő Szent Lélekről írtak volna hasonló módon. Ugy­e ízléstelen?! De semmi sem lehetetlen, mert a magyar történelem “állatorvosi lova”-ként számontartott “Honfoglalás” című ficam­film gondolkodás nélkül “rászállatja” a Turult Emesére a rendező, a forgatókönyv­író, a tanácsadó tudós és a Névtelen Jegy­ző, mint ötletadó nagyobb dicsőségére. A Névtelen Jegyző Emeséről írt történe­téről még tudnunk kell, hogy némely kró­nikaíróink később született írásaikból - mint oda nem illőt - teljesen kihagyták, voltak olyanok, akik elfogadhatóbbá kí­vánván tenni a történetet, közelítvén vala­melyest a jelképes értelmezéshez már csak arról írtak, hogy a Turul Emese keblére hajtotta a fejét. De voltak ellenkező irá­nyú kilengések is, melyeket nem idézünk. Összességében Emese álmát nem csak ügyetlen, vagy rosszindulatú megfogalma­zása miatt volt fölösleges kitalálnia a Név­telen Jegyzőnek, hanem azért is értelmet­len volt, mert Álmossal nem kezdődött semmi, minthogy Álmos “csak” folytatá­sa volt egy hatalmas és szent nemzetség­nek. Végül ismét vessünk képzeletben egy pillantást a Nagy Napciklus jegyeire, Nem­zetünk Égre írt eredetmondájára. A Vízitáj (Vízöntő) után - a Tavaszpont haladási irá­nyát követve - a Csodaszarvas (Bak) je­gye következik, melyet Magyar (Nyilas) követ. Ezzel vége is a Nagy Napciklus “te­lének”. A következő jegy a Turul (ismer­tebb nevén a Sas, mai közismert, kiforga­tott nevén a Skorpió). Ezzel a jeggyel lé­pünk át a “Sötétség Birodalmá”-ból a “Világosság Birodalmá”-ba, a Nagy Nap­ciklus “tavaszába”. Kelt: a Vizitáj (Vízöntő) 25. éve Napis­ten havának 2. napján. Rövidebben leírva: 25. Napisten 2-án. A ma használatos naptár szerint: 1997. május 23-án. (A magyar időszámításról, illetve naptárról a későbbiekben ejtünk szót.) Szathmáry Atilla Az ősvallási tanfolyam következő előadásainak tartalmából Régi magyarok szabad és boldog élete és közjogi szellemi szabadsága. Ős­magyar vallási ünnepek­, népszokások. Ősvallásunk és a magyar ősmondavilág kapcsolatai. Az emberiség aranyko­ri istenének széttöredezése. Miként költözött a mennyország az égbe és mi­ként vált az ég az istenek lakóhelyévé? Csillagos egünk csodái ősvallásunk tükrében. Zsidó vagy Magyar volt-e Joshua /Jézus/ a zsidókereszténységről. /Van-e görög, római, germán, héber és magyar isten?/ Miként került a pokol a föld alá? És számos más vallási talány megfejtése. Tanfolyam nemzeti ősvallásunk alapjairól KKV: 1132 Bp. Váci út 16. fszt. 8. Tel:06 1/302-3061 06 20/418-386

Next