Közérdek, 1892. július-december (4. évfolyam, 27-52. szám)

1892-07-03 / 27. szám

IV. évfolyam 27-ik szám. Marosvásárhelytt, 1892. julius 3. Társadalmi­, közgazdasági-, jogi-, közigazgatási- és vegyes tartalmú hetilap Megjelen minden vasárnap. Előfizetési dijak: Egész évre . . 6 frt — kr. Fél évre ... 3 fit kr. Negyed évre . . 1 frt 50 kr. Egy bóra . . . — frt 50 kr. Felelős szerkesztő és laptulajdonos: Hirdetések díja. Egy kétszer­ hasábozott garmond sor vagy annak P­álffy Mihály iinott térmértéke 15 kr. r l­ I I I f m ■ n a i y u9f*a Bélyegdíj minden baigtatás után 30kr Nyilt tér soronként 80 kr. Poliak T■ kiadó — min­k­a ima. 2 _______ Gitk bérautó l.vol.kat­­egárunk al. a«——aa—p—HMaMBaKBSUiFMtcMie gggSBBSBB —^«»cj­ji­rjr­'—/pm­in j­­ j» min—nw——1 Szerkesztőség: Bolyai utcza 15-ik szám, a­hova a lap szellemi részét illető köz­­­emények, valamint az előfizeté­sek és reklamációk int­ézendők. Kiadóhivatal: Pollák T. könyvnyomdájában. Hangok a hangról. Ha a fin de siecle általános jellem­vonásait egy szó alá akarnók vonni, az nem lehetne más, mint a gyorsaság. Századunk megérlelte minden téren a „bis dat, qui cito dat“ római mon­datot és a feltalálmányok akkor szá­míthatnak méltatásra, ha gyorsaságba felülmúlják elődjeiket. Az a jó­­fegyver, mely több töltést dob ki perczenként, az a jó hadsereg, mely gyorsabban mozog. Az a jó bíró, ki több aktát dolgozik fel. Az a bol­dogabb vidék, hol gyorsabban lehet közlekedni. Tapasztalat bizonyítja, hogy a gyors közlekedési eszközök emelik a keres­kedést, ipart, tudományt; terjesztik a czivilizácziót, műveltséget, közjólétet és emelik a vagyont. Olvassuk csak Jókay Magyar Ná­­bobját, Eötvös Falu jegyzőjét; vagy kérdezzük meg tisztes, szavahihető öregjeinket és mesének fogjuk tartani, hogy ezelőtt 46—56 évvel más köz­lekedési eszközt hazánkban nem ismer­tünk a sorspontos kocsiknál és ha va­laki a harmadik helységbe akart utazni, előbb végrendeletet csinált a hosszú útra, melyet ma első zónának nevezünk és melyre ma fél napra kirándulunk, mert ott jobb pohár bort mérnek. Ma mesés gyorsasággal és keleti ké­t nyelemmel utazhatunk szerteágazó si­­t­neinken.­­ Ha mégis volnának tekintélyesebb­­ városok, hova nem száguld még a­­ vasparipa — az üreg Kurucz Csanády­­ Sándor bátyánk nyelvén szólva — vagy­­ az, hogy ellenzéki képviselőt válasz- j­­anak, vagy az, hogy a kormánypárti­­ képviselőnek nem fekszik eléggé szívén­­ a város érdeke. A vasútnál nem kissebb fontosságú­­ a telegraph. Meglepni a phisica tör­­­­vényeinek rabszolgává alázása árán az­­ időt, a távolságot és másodperczek­­ alatt levelezni az ország egyik ha- i­tárából a másikba. Van még egy közlekedési eszköz, mely bizonyos tekintetekben fontosabb eredményeiben messzebbható, mint a vasút és sürgöny együtt, mert közvet­lenségen alapszik és olcsóbban, köny­­nyebben hozzáférhető. Ez a telepben a kereskedővilágban, a magánéletben vannak dolgok, melyek­nek gyors közlése fontos, néha létér­dek ; de melyeket még a távírdára sem szívesen biz az ember, mert onnét is kiszivároghat egy-egy kis titok. Ol­csóbb és gyorsabb a vasútnál, olcsóbb és gyorsabb a távírdánál, megbízha­tóbb mindkettőnél. Ma a főváros, (pardon székváros) telephonon át beszélget a monarchia másik felének fővárosával, Bécscsel.­­ Előnyösen érzi ezt úgy Budapest,­­ mint Bécs kereskedeleme, ipara, pénz­­­­piacza, hírlapirodalma, politikája és­­ társadalma egyaránt.­­ # Bosszantóan csodálatos, hogy míg egyes városokban minden üzletben, magánlakásban találunk már távbeszé­lőt, addig egész megyékben ez olyan új dolog, hogy egy élelmes anglias pénzért mutogathatna egy telephon készüléket. Nem ok nélkül jöttek e gondolatok tollunk alá. Vasút, telegraph és telephon tekin­tetében Erdély szenved a legmostohább viszonyok között. Vasút irányunk alig van több két fontosnál. Sürgönyeink legtöbbjét a távoleső utolsó sürgönyállomásról kül­­döncz kézbesíti. Kényelmes lassúság­gal a mi drága küldönczdijjainkért. Telephon, az pedig legtöbb helyen a jövő óhajtás titkában található. Vidékünk vasúti viszonyairól egy kü­lön czikkben lévén szándékunk fog­lalkozni, most csak a hangról pár han­got: a telephonról. Szakítsunk ki csak egy útirányt, melyben a telephon hiányát legjobban érezik. Induljunk ki Marosvásárhelyről. Van ki­. táblánk, törvényszékünk, járásbí­róságunk, pénzügyigazgatóságunk ka­tonaságunk, takarékpénztárunk, stb. stb., mindegyik külön joggal követel­heti a telephen nyújtotta előnyöket. Ott van Nyárádszereda, egy ritka élénk forgalmi város, biróságja és ta­­karékpénztárja révén — mely nagy vidéket dominál — megvárhatja a te­lephon bevezetését. Ott van Szováta, melynek gyógy­­erejü fürdője van. A fürdő em­elkednék Erdély büszkeségét képezné rövid idő alatt, ha telephon vezettetnék be. Ott van Parajd, melynek kifogy­­hatlan sóbányái vannak és telephon nélkül elszigetelve áll. Ott K­o­r­o­n­d, melynek világhírű forrásvizei és fürdője megérdemelné, hogy Csehország hires fürdőivel száll­jon versenyre. Nincs telephon össze­köttetése. Ott van Székel­y-U­d­v­a­r­h­e­l­y, mely az egész székelységnek kereske­delmi, szellemi és társadalmi góczpontja Égető szükség, hogy Marosvásár­hely- Nyárádszereda- Szováta- Parajd- Korond • Székelyudvarhely egymással egy telephon hálózattal köttessék össze. Elszámlálhatatlan előny háramlanék az egész vidékre, fellendülne az egész környék ezáltal. Gyorsabb az érint­kezés, pezsgőbb az élet, egészségeseebb a vagyonforgalom. Hol vegyék elő a költséget ? Hol A „K­Ö Z É R D E K“ EREDETI TÁROZAJA. — — Mujkosék Pesten. Alighogy le nem késtünk a vonatról.­­ A harmadik csengetés előtt jó két órával­­ már izgatott léptekben méregettük a pálya­ , ház perionját. Ott voltunk négyen: Ginzery Boldizsár, Lépháti Menyhért, Szentbüröki Ber­talan és én. Ezek az urak részint nem ültek vonaton, részint nem is igen láttak, mert távoli, fél­reeső vidékükön nincs az a prüszkölő loko­motív, a­melyik fel tudna törtetni éktelen szik­­labéreteikre. A pályaudvar külső részén, a­hol a fogatok voltak felállítva, a három falusi út kocsijai szintén vesztegeltek, mert a kocsisok is ki­váncsiak voltak rá, meglátni a „gőzöst“, no meg, hogy miképpen meg fognak ijedni lovaik­­ attól a lábatlan szörnyetegtől. Az utazó kollegák mindegyre megkopogtat­­ják a pénztár ablakát, hadd adnának nekik már jegyet. Mikor már csak félóra választott el az első csengetéstől, Lépháti Menyhért komoly ostrom alá vette a pénztárt, követel­vén „egy másodosztályú jegyet, a gyorsvo­nathoz, a­melyik a királyi jubileumhoz visz.“ Az udvarias pénztáros egy sunnyi mosoly kíséretében kevés türelemre kérte. Mikor jegyváltáshoz csengettek, akkor ve­szem észre, hogy úti bőröndjeiket mindnyájan künn hagyták a kocsikon. Egyik váltotta a jegyeket, a másik hurczoltatta be a koffereket, míg Boldizsár bácsi hallatlan flegmával fo­gyasztotta a jó meleg sört. Mikor beszálláshoz csengettek, egyszerre bentermett a kupékban az egész társaság, de oh fátum, a bőröndök most a váróterem­ben maradtak. Gyorsan hordárt szalasztunk utánuk s az már hozzá is lihegve, ökölnyi verejtékcseppeket locsintva a vonat lépcsőjére. Elhelyezkedtünk úgy a hogy lehetett, ud­­variaskodva, hogy ki üljön szembe s ki hátul. Én mint legfiatalabb, a kofferemre ültem, mert túl volt zsúfolva a kocsi. Szentbüröki Bertalan nagyot húzott egy üvegből, melybe bivaltejes kávét töltött az anyukja. Nagy látás-futás volt a vonat mellett a szomszéd fülkékből vészeskedés hallatszott, mert egy pápaszemes német gouvernántné­­nak véletlenségből az ölébe ült egy vidéki lapnak nagyvilágias modorú tárczaírója. Fütyültek, piros lobogót lengettek, mehet­et kiabáltak, trombitáltak, de a vonat helyt ál­lott, mert berekedt primadonna kétségbe­esetten gesztikulált, hogy nem tudja a kis pincsi­ kutyáját megfogni, hogy magával vi­­hesse. Az élelmes kalauz aztán elcsípte az ideges kis kutyát bőrén ,és nagy tapintattal éppen az ölébe dobta a primadonnának. A vonat zakatolva, Lassan, vontatottan el­indult, a kőszénfüst b­eszállott ablakunkon,a fojtó rekkenőség gőzfürdőt­­csinált kupénkban, írt móduik az utitársak. Szentbüröki Bertalan a piáidét jobban ma­géra húzta, mert figyelmeztette az anyukra, hogy a vonat ezugon szokott lenni s a be­teges gyomra ott könnyen meghűlhet. Gin­zely Boldizsár porköpent viselt, mig Lépháti Menyhért szivartáskát lógatott nyakában. Mikor bejött a konduktor a jegyeiket át­lyukasztani, mindnyájan leállottak és udvari­asan bemutatva magukat, kezet fogtak, átad­ták jegyeiket neki és azt mondották, hogy akár nála is hagyhatják, „látjuk hogy úri­ember­rel van dolgunk“. A konduktor megköszönte a bizalmat és az átlyukasztott jegyeket visz­­szaadta. A­hol csak megállott a vonat, mindenütt ki­­szállottak, Kerelőszentpálnál pláne sörért ki­áltoztak, pedig ott alig­ha ismeri a sört az „állomásfőnök“ is, mivelhogy még csak „őr­ház“ rangja van annak a megállóhelynek. A szivarok kegyetlenül fogytak, az izzadt­ság majd megölt, a vitatkozással még segí­tettek az izzadásnak a megölésben, mert hi­ába magyarázgattam nekik, hogy a menet­rendben a melyik óra mellett levő perczek számai alá vannak húzva, az éjszakai időt jelent­ők addig nem ismerték el az éjszakát, a­míg nem vacsorálnak. Még a nap alig pihent le, már a kupé lámpáját meggyújtották nem kis mérgelődésünkre, „mert az ablakot előbb be kellett volna tenni, mert a szunnyogok mind bejönnek.“ Menyhért bácsi felállott az ü­lésre, hogy fújja ki a lámpát, de az nem akart neki engedelmeskedni, ő meg magas álló helyzetéből mindegyre a szembenülőkre delingezett addig, a­míg ezek le nem nyomták. Kolozsváron úgy belejöttek a sörözésbe, hogy mikor harmadikat csengettek, alig tud­tam felkapni őket. Mikor a vonat elindult, indítványoztam, hogy menjünk az étkező kocsiba. Legalább huszonhárom kocsin kellett átvezéreljem őket s folyton ügyeljek, nehogy a folyósokon hűsölő kisasszonyok valamelyikének kisüssék a sze­mét vehemensül égő szivarukkal. Elérkeztünk az étkező kocsiba, letelepedtünk egy aszta körül. Boldizsár bácsi a polczon levő t­ve-­ gekből egyet levett , addig vizsgálgatta fenn­­­állva a vignettákat, a­mig egyet tántorodott egy ablakot az üveggel kitört s kiejtette ke­zéből a butéliát. A kávészinruhás pinczér ugyancsak mérgesen végignézett és nem ké­sett a korrektül kiállított számlát előterjesz­teni, mikor a megrendelt bort előhozta. A további útiéleményeket most abban­­hagyom, mert én hazamentem és aludtam a bőrülésen; ők ottmaradtak. A hajnalhasad­­tával ismét utánuk kellett kínlódnom huszon­három kocsin. Pláne dőlingeztek, még éne­kelt is, mikor visszamentünk. Az alföldi ta­nyák házait mind gyermekjátéknak nézték, a rónák végtelensége elszédítette mindnyájukat, elkezdtek bóbiskolni. Rákosnál ébredtek fel, jött Kőbánya azaz hogy mi mentünk Kőbányára s végre elegánsul bedübörgött az a szörnyeteg viskigyó Buda-

Next