Közgazdaság, 1947. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1947-07-06 / 27. szám

KÖZGAZDASÁG Százki­lencven­ezer termelési terv a kisiparban Egy nemrég kibocsátott iparügyi miniszteri rendelet intézkedett arról, hogy a gyáripar mel­lett a kisipar különböző ágainak a hároméves terv keretében várható eredményeiről megfelelő termelési terveket kell készíteni. Míg a gyáripar­ban mindössze 4000 üzemmel kell számot vetni, túlnyomórészt olyan vállalatokkal, amelyek meg­felelő apparátussal rendelkeznek a kívánt fel­adatok megoldására. — a kisipar hároméves ter­vében nem kevesebb, mint 190 ezer önálló mester­rel állunk szemben s ezek jórészt sohasem vezet­tek könyveket vagy üzleti feljegyzéseket, nem­­rendelkeznek kellő áttekintéssel saját iparáguk termelési viszonyairól sem s nincs természetesen olyan­ szakértő személyzetük sem, amely a ter­melési tervek elkészítésében segítségükre lehetne. Pedig a kisipari ágak termelési terveinek el­készítése az iparügyi miniszteri rendelet értel­mében is az egyéni adatszolgáltatáson és az egyéni termelési terveken alapszik, am­elyekről­ az egyes ipartestületek­­ bevonásával most készí­tik el az önálló mestereknek elküldendő kérdő­íveket. Természetes, hogy ezek nem ölelhetnek­ fel az iparosok látókörén kívü­l eső bonyolult kérdéseket, hanem csak olyan, lehetőleg világo­san megfogalmazott kérdéseket foglalhatnak ma­gukban, amelyekre az önálló kisiparosok jelen­tékeny része, esetleg az ipartestületek támogatá­sával, meg tudja majd adni a kívánt felvilágo­sításokat. Cipőt, ritkát könnyen kaphat. ÍRJON rokonának, jóakarójának Észak- és Dél-Ameri­­kába, hogy küldjön önnek utalványt Transatlantic Gift Parcels Inc. 25 Beaver Street New-York 4 útján BORTEX raktárából: IV. Gerlóczy­pénz nélkül megkapja a utca 11 A gazdaság­i élet vezetői 3 SZABIlDSn&HEGS 99Majestice-ben pihennek, üdülnek, szórakoznak Penzió, étterem, szalon Telefonszám: 361-935 I M­A­G­Y­A­R KÉRD­ÉSEK Bolya Lajost A magyar-csehszlovák lakosságcsere pénzügyi vonatkozásai­ ­ 1946 február 27 én Budapesten aláírásra került a dem­ok­ratikus Magyarország első nemzetközi egyez­ménye, a magyar-csehszlovák lakosságcsere-egyezmény, amelyet a parlament ratifikált és amit mint 1946. évi XV. törvénycikket 1946 június 22-én kihirdették. A törvényerőre emelt­ lakosságcsere-egyezmény a közvéleményben nem nagy visszhangot vert. Egyrészt a kérdés idegen és távoli volt, másrészt az ország az infláció hínárjában vergődött és néhány emberen kí­­vü­l senki sem tudta, hogy tulajdonképpen miről van B2ó. " A magyar közgazdasági élet sem vett tudom­­­mást a lakosságcsereregyezményről és a KÖZGAZDASÁG­on kívül senki sem mérte le az egyezmény közgazdasági jelentőségét és kihatását. Az egyezmény maga keretszerződés volt, a gyakorlati vég­rehajtás szabályozását nyitva hagyta. De nyitva ma­radt az egyezményből, folyó gazdasági és pénzügyi fel­adatok szabályozása is. A gyakorlati végrehajtás, va­lamint a pénzügyi kérdések rendezése tehát újabb tár­gyalásokat involvált. Ezek a tárgyalások ez év január­jában Prágában meg is kezdődtek, majd azoknak meg­szakadása után Pozsonyban folytatódtak. Most a tárgyalások lezárultak és itt a lehetőség, de a kötelesség is, hogy megvizsgáljuk, milyen terheket ró a magyar közgazdaságra a lakosságcsere-egyez­mény végrehajtása, hoz­ valami előnyöket egyálta­lában,­­ ha, igen, milyeneket. (Pozsonyban márciusban olyan előzetes megegyezés alapján ültek össze a tárgyalófelek, hogy a tárgya­lások megkezdése után két héttel, azaz április 8-án minden körülmények között megindul a lakosságcsere, amennyiben a tárgyalófelek eddig az időpontig meg­egyezésre jutnak. A tárgyalások során azonban ki­tűnt, hogy már a tárgyalási anyag nagysága miatt sem­­ elégséges ilyen rövid idő a megegyezésre s úgy látszott, hogy a tárgyalások újból megszakadnak. A magyar kormány azonban azért, hogy bizonyítsa kész­ségét a lakosságcsere végrehajtására, hozzájárult ah­hoz, hogy előzetes, részletes megegyezés nélkül a la­kosságcsere megkezdődjék. E hozzájárulás folytán a szerelvények április 11-én kölcsönösen megindultak, Csehszlovákiából Magyarországra és Magyarországról Csehszlovákiába. Az új helyzet a végrehajtó szerveket azonnali intézkedésre kényszerítette. A csere lebonyo­lítása ennek ellenére zökkenőmentesen indult, s, ké­sőbbi kisebb torlódásoktól eltekintve szabályszerűen,, folyik ma is. Jelenleg a pénzügypolitika számára a szállítás finanszírozása jelent feladatot. Azonban itt megkétszereződtek a feladatok, mert az előzetesen megállapított napi két szerelvény helyett napi négy szerelvény érkezett. A t­öbb­le­t szer­el­vények kiállítását a MÁV-nak kellett vállalnia, a kincstár­nak pedig fizetni a napi négy szerelvényben érkező családok vasúti fuvrozását és kirakását. Ez igen nagy terhet rótt a MÁVra, mert a rendies szerelvé­nyek kiállításához a csehszlovák államvasutak 80 szá­zalékos segítséggel hozzájárultak, itt pedig a MÁV állatott (kocsikat és­­embereket.. Kétszer annyi­­teher­gépkocsival kellett ellátni a fuvarozást is, mint ahogy tervezték, s így a kiadások a tervezetet jelentékenyen meghaladták. Havi 10—15 millió forint átlag-költségvetés­­ keretében bonyolódik le a lakosságcsere. Az igazi pénzügyi feladat és pénzügyi megterhe­lés az lesz, amikor a kincstárnak a lakosságcsere­­egyezmény keretében áttelepítettek életlehet­ősé­get ke­l biztosítani. A lakosságcsere-egyezmény keretében a tár­gyalásokról­ felvett jegyzőkönyv tanúsága szerint Ma­gyarországról 70.000 ember települhet át. Ez kb. 20.000 család ,azaz 20.000 gazdasági egység. Ugyanennyi tele­­píthető át Csehszlovákiából Magyarországra. A ma­gyar közgazdaságnak tehát 20.000 gazdasági egység számára kell életlehetőséget biztosítani. Ez a szám azonban még növekedszik a menekültek számával. Ha a menekültek számát megközelítőleg 32­ O00-re tesszük, ez legalább 10.000 gazdasági egységet jelent. A lakosságcsere-egyezmény végrehajtása mi­lyen igényeket támaszthat a magyar kincstár­ral és a magyar közgazdasággal szemben? — ezeket a kérdéseket kell megvizsgálni. Az egyezmény VI. cikke értelmében az áttelepülők minden ingóságukat magukkal hozhatják. Az ingóság fogalma alá tartozik az áttelepültek készpénze, min­dennemű bankszerű követelésük, kötött betétjeik, ma­gánjogi követeléseik, ingóvagyonukban szenvedett ká­rok folytán támadt igényük, háborús károk térítésé­nek összegei stb. Míg a Vegyesbizottság 26. véghatá­rozata értelmében az áttelepültek összes ingóságaikat, értve alatta a háztartási felszereléseket, élő és holt leltárukat, magukkal hozhatják, a felsorolt pénzbeli vagyonukat áthozni nem áll módjukban. Ezért a po­zsonyi tárgyalások során a tárgyaló delegációk között olyan megállapodás jött létre, hogy ezen követelések transzferálására Csehszlovákiában gyűjtőszámlát léte­sítenek, amelyre, a felsorolt címeken járó összegeket befizetik, s a számlán összegyűlt pénz felett a magyar kormány rendelkezve. Csehszlovákiában 150 millió cseh­szlovák korona erejéig árut vásárolhat s azt Magyar­­országra importálhatja. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az áttelepülők felhasználható na­gyobb mennyiségű készpénzt e transzferszámlára be nem fizetnek, s így a számlán nagyobbára a kötött betétek bizonyos százaléka, a magánjogi, pénzügyi kö­vetelések, a háborús károk térítése, s egyéb kárigé­nyek ellenértéke fog szerepelni. Ezt az összeget Cseh­szlovákiában felhasználva, Magyarországon annak fo­rintellenértékét, mint az áttelepültek vagyonát, nekik átadhatja s ezáltal életük megalapozásánál, ezzel már segítségükre lehet. Ez a tétel azonban jelentéktelen mind az áttele­pültek általános szükségletei mellett, mind pedig ahhoz a követeléshez viszonyítva, amely a magyar kormány számára az ingatlanokért járó kártérítés fejében meg­nyílik. A pozsonyi tárgyalásokon megegyezés jött létre arra nézve, hogy a Csehszlovákiából Magyarországra áttelepültek személyenként legfeljebb 2,37 kát. hold föl­det hagyhatnak vissza. Ha 70.000 áttelepülő személyt veszünk, ez kb. 170 000 hold földet jelent, ami 300 mil­lió forint értéknek felel meg. Miután az áttelepülés pillanatában az áttelepült ingatlanvagyona arra az államra száll, amelyet elhagyott, a Csehszlovák államra száll 170.906 hold föld, a magyar államra pedig legfeljebb 40—50.000 hold föld. A magyar kormány követelése ezen a címen tehát leg­­alább 200 millió forint a csehszlovák állammal szem­ben. Amennyiben ez rendelkezésre állna a kincstár pénzügyi te­rheit nagyon megkönnyítené. A­­lakos­ságcsere-egyezmény VII. cikke szerint az ingatla­nokért járó­­kártérítés a lakosságcserelebonyolítás után kerü­l tárgyalásra s így jelenleg egyezményjogi­­lag ez az összeg likviddé nem tehető. Felmerült a kérdés, hogy a kincstár milyen szerv segítségével hajtja végre az áttelepültek elhe­lyezésével kapcsolatos pénzügyi feladatait. Legkézenfekvőbbnek látszott egy áttelepítési alap létesítése, amelynek dotálására a kincstár valamely állandó jö­vedelmét kötötték volna le. A terv azonban nem lát­szott kivihetőnek egyrészt azért, mert a kincstárnak az infláció idején szinte nem is volt leköthető jöve­delme, a forint bevezetése után pedig minden hozzá­férhető jövedelmére az ország felépítéséhez szüksége volt, másrészt a lakosságcsere különlegessége folytán támadt rendkívüli feladatok ellátására az áttelepí­tési alap nem látszott sem elég mozgékonynak, sem elég kielégíthetőnek. Felmerült az a gondolat, hogy az áttelepülteket — akiknek szövetkezeti ha­gyományai közismertek voltak, — magukat is be kell vonni gazdasági életük megszervezé­sébe szövetkezetük útján. A szövetkezet lOHhont néven meg is alakult. Most amikor a lakosságcsere jegyzőkönyve hatályba lép, s mikor ennek folytán adatok birtokában az áttelepí­tés pénzügyi törvények kidolgozását meg lehet kezdeni, a szövetkezet munkájának ideje elérkezett. Nem alakult ki azonban egységes álláspont abban a kérdésben, hogy a szövetkezet, amennyiben állami feladatokat lát el eredményes munkájához szüksé­ges tőkét honnan szerezze be.! Az érdekeltek megértő támogatása folytán most már megegyezés jött létre abban, hogy a 150 millió csehszlovák koronára tervezett u. n. ingó-transzfert a már fentebb kifejtettek értelmében a szövetkezet bo­nyolítja le. A szövetkezet már rövid időn belül olyan anyagi erőhöz juthat, amire az áttelepülteken részben segíthet, de ez a transzfer-összeg a szükségletekhez mérten elenyésző. A fedezet csak úgy teremthető elő, hogyha a kincstár az áttelepültek számára a szövetke­zeten keresztül előleget ad azon követelésére, amely az áttelepültek ingatlanvagyonának ellenértékeképpen a csehszlovák kormánnyal szemben a jelzett legalább 200 millió forint erej­déig egy későbbi időpontban megnyílik. Az előleg nem lehet csekély összegű és a szükség­letek szerint folyamatosan elérheti, s el is kell, hogy érje az előrelátható teljes összeget. Amennyiben ez nem elégséges, azt meghaladóan is pénzt kell előte­remteni arra, hogy az áttelepültek életerős gazdasági egységekként állhassanak be a magyar közgazdasági életbe. Közismert tény, hogy az áttelepültek minőségi emberanyagot jelentenek. A földmívesek nagyon jó gazdák, az iparosok s kereskedők, jó szakemberek, az értelmiség nagyfokú tapasztalatokkal és közéleti múlt­tal rendelkezik. Élénken él mindannyiukban a szö­vetkezeti eszme, s egyáltalában a közösségi gondolat. Az épülő Magyarországnak ezekre az emberekre igen nagy szüksége van. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar vidéken az áttelepültek, kezdeti ne­héz helyzetük ellenére is, tekintélynek örven­denek , s bizalmat ébresztettek mind a hivatalos körök, mind pedig a közösségek felé. Meg kell tenni minden erő­feszítést, hogy életük az új körülmények között, biz­tosíttassák és produktív gazdasági egységként állhas­sanak be az ország építésébe, mert bizonyos, hogy minden befektetést az országnak többszörösen vissza­fizetnek. Az áttelepülteket jelenleg a már eddig is megvolt gazdasági egységekbe helyezik be. Olyan telephelyekre kerülnek, amelyeket egyrészt a svábok, másrészt a ki­települő szlovákok hagynak el. A meglévő gazdasági egységekbe azonban az áttelepülők teljes számban el nem helyezhetők. 6—7.000 családon túl a meglévő gaz­dasági egységekre több család el nem helyezhető. 6—12.000 család elhelyezéséről új gazdasági egziszten­ciák megteremtésével kell majd gondoskodni. Ilyen új gazdasági egységeket egyrészt kisebb intenzív mező­­gazdasági üzemek, másrészt mezőgazdasági ipari üze­mek létesítésével lehet teremteni, avagy iparunk olyan kifejlesztésével, hogy az áttelepülteknek, avagy az itteni honosoknak új életlehetőségeket biztosíthasson, akik helyére az áttelepülő mezőgazdák kerülnének. Haladéktalanul ki kell dolgozni a tervet, amely szerint ezek elhelyezendők lesznek és biztosítani kell a pénzügyi fedezetet a terv végrehajtására. Ez kétségtelenül óriási feladat és nem tudjuk, hogy a kincstár ezzel a feladattal hogyan birkózik meg. Me* "Tel

Next