Közgazdasági Szemle – 1920.

III. Közlemények - Méhely Kálmán: A közgazdasági oktatás fejlődése

ől() Közlemények és ismertetések: kell gondoskodni, nemcsak a hallgatók, hanem elsősorban a tanár szá­mára, hogy tudja, mit és hogyan adjon elő. A legnehezebb pedagógai feladat valamely új ismeret magját elvetni úgy, hogy az termékeny talajra és ne sivár sziklára essen és tiszta termést és ne gyomot és gazt teremjen. Az exakt tudományoknak a maguk küz­delmes korukban megvoltak a kiváló népszerűsítői: Faraday, T­o­ri­da 11 stb., akik ki tudták szitálni a mellőzhető részletismereteket és a tudományok szellemét nektárra tudták lesüríteni. A szokványos közgazda­ságtanoknak és társadalomtanoknak egyaránt megélője a scholasztikus iskolaszagúság, a léleknélküli felsorolás és leírás, fogalomosztályozás és definiálás. Az ezen tudományok iránti vágyódást és érdeklődést eltik­kasztja és elkedvetleníti a meg nem érthető és be nem gyökeresíthető fogalmak tömegének beszajkóztatása. A „tudomány teljessége" iránti tisz­telet számára nem szabad az ébredező érdeklődést és a hasznos isme­retek közlését feláldozni. A tudományos rendszereket ám hadd tanulják azok, akik magasabb tudományos kiképzésre törekednek. Kezdőknél azonban a kedv és érdeklődés felébresztése mellett inkább bizonyos álta­lános tájékoztatás szükséges a közgazdasági és társadalmi élet legfonto­sabb nagy jelenségeinek helyes megértése irányában, rámutatva az azoknál fölismert törvényszerűségekre. Az ilyen első bevezető ismertetés, mint a kristály, tömör, tiszta, világos, frissen ragyogó legyen és fényt és világosságot sugározzon. Inkább az érzelmet igyekezzen meghódítani, mert az érzelem megnyerése az útja az értelemhez való férkőzésnek. A közgazdaságtan egyik legnépszerűbb terjesztője Werner Lombar­t, bár gyakran a lendület és a szellemeskedés túlzásokba ragadja. A nagy Levasseur és Ler­oy-Beaulieu is föl tudtak emelkedni arra a magasságra, hogy a francia alsóbbfokú iskolák számára közgazdasági tankönyvet írjanak. Nem ismerem e könyvüket, de azt hiszem, Werner Somba­rt ragyogó ecsetje, színezőkészsége és frissesége alapvető kel­lékek az első fogalmak megérzékítésére hivatott bevezető tankönyvnél. A középiskolákban a 111. osztályban a történelemmel kapcsolatosan heti­­ órában adják a közgazdasági alapismereteket, a VIII. osztályban pedig heti 2 órában az első félévben újból a közgazdasági alapismereteket, itt már valószínűleg mélyítve és gazdaságpolitikai alkalmazásaival kibő­vítve, a második félévben pedig a társadalomtani ismereteket. Minthogy ezzel a VIII. osztály heti óraszáma 32-re emelkedett, hetenként két napon át az oktatás 5 óra helyett 6 óra, vagyis reggel 8-tól délután 2 óráig tart. Ez tarthatatlan megoldás. Teljesen lehetetlenség egyhuzamban 6 óra hosszat előadásokra figyelni. És minthogy, a legutóbb jött tantárgyé rend­szerint az utolsó hely, előfordulhat, hogy éppen a leginkább összefoglaló gondolkodást kívánó e két új tantárgy kerül a már teljesen kimerült hallgatóság elé, ami igen alkalmassá teszi őket arra, hogy fölösleges megterhelésként kezeljék, hogy ellenszenvessé váljanak a­­tanár, a hall­gatóság, a szülők, a nagyközönség előtt. Ezt pedig nem szabad meg­engedni. Ezek az ismeretek annyira fontosak, hogy különleges gondos­sággal kezelendők. Méhely Kálmán.

Next