Közlekedés, 1971 (61. évfolyam, 1-24. szám)

1971-02-25 / 4. szám

Világ proletárjai, egyesüljetett __________A KÖZLEKEDÉSI ÉS SZÁLLÍTÁSI DOLGOZÓK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA___________ LXI. ÉVFOLYAM 4. SZÁM ÁRA: 50 FILLÉR 1971. FEBRUÁR 25. A szocialista brigádvezetők országos tanácskozása Mintegy 200 szocialista bri­gádvezető, mozgalmi és gazda­sági vezető gyűlt össze február 12-én, hogy értékelje a közle­kedési dolgozók eddig végzett munkáját és megjelölje a IV. ötéves tervből adódó feladato­kat. Maróti Károly elnök meg­nyitó szavai után Mátyási Ár­pád titkár tartott beszámolót a végzett munkáról és körvo­nalazta a közlekedési dolgozók és ezen belül a szocialista bri­gádmozgalom tennivalóit. A beszámoló — Szakszervezetünk Köz­ponti Vezetősége határozatá­nak teszünk eleget azáltal — hangsúlyozta az előadó —, hogy összehívtuk a szakszerve­zetünkhöz tartozó szocialista brigádok országos tanácskozá­sát. A tanácskozás jelentőségét kiemeli az a tény, hogy nemrég zajlott le pártunk X. kong­resszusa, amely összegezte po­litikai, társadalmi, gazdasági életünk fejlődésének eredmé­nyeit, jellemzőit — mondotta, majd a III. ötéves terv sike­res teljesítésének eredményeit vette sorra. Részletesen elemezte a köz­­használatú autóközlekedés nö­vekvő teljesítményeit, a köz­lekedéspolitikai koncepció végrehajtásának kezdeti ta­pasztalatait. Ezután rátért az autójavító ipar, a légi közle­kedés, a hajózás munkájának elemzésére, majd a városi köz­lekedés helyzetét ismertette. A tömegek mozgalma A gazdasági eredmények is­mertetése után arra emlékez­tetett, hogy a szocialista bri­gádmozgalom a közlekedés te­rületén az elsők között megin­dult. A Szovjetunió kommu­nista brigádmozgalmának a példájára több mint tíz évvel ezelőtt eresztett gyökeret ha­zánkban a szocialista brigád­mozgalom. Az elsők között ott voltak a közlekedési és szállí­tási dolgozók. — Ma már el­vitathatatlan tény — állapítot­ta meg Mátyási elvtárs —, hogy a szocialista brigádmoz­galom a legtömegesebb és leg­népszerűbb formája a szocia­lista munkaversenynek. Ma már a dolgozók valamennyi rétege megtalálta helyét ebben a formában. A szocialista brigádmozga­lom népszerűségére az alábbi adatok a jellemzőek: szakmánk dolgozóinak 21,2 százaléka van brigádban. 1960-ban 1939 bri­gád 21 924 tagja nyerte el a megtisztelő cím valamely fo­kozatát. Az 1970-es évben pe­dig 2467 brigád 28 525 tagja büszkélkedhetett a szocialista címmel. A versenymozgalom értékét csak növeli az a tény, hogy a brigádokban 3847 női dolgozó és több mint 7000 har­minc éven aluli fiatal. Jelentős erőforrás Érdemes megemlíteni, hogy a múlt év végéig a bronz foko­zatot 544, az ezüstöt 243, az arany fokozatot pedig már 109 brigád nyerte el. Tudjuk, hogy az eredmény csak úgy lehet tartós, ha a nagy tömegek ma­gukénak vallják. A mozgalom hatékonyságát bizonyítja, hogy a gazdasági vezetők többsége felismerte jelentőségét, és a benne rejlő erőt. Szilárdan tá­maszkodnak a szocialista kol­lektívákra, egy-egy feladat megoldásához bátran kérik se­gítségüket. És ezt a segítséget — a tapasztalatok szerint — meg is kapják. — A közlekedés területén el­­ért fejlődés példázza — hang­súlyozta az előadó —, hogy nö­vekedett a brigádok igénye, erősödött a kritikai szellem, fo­kozódott a vállalati ügyek irán­ti érdeklődés. Döntő többségük­re az a jellemző, hogy eleget tesznek a mozgalom lényegét kifejező jelszónak: szocialista módon dolgozni, élni és tanul­ni! Ezzel szorosan összefügg, hogy az utóbbi időben alig ta­lálkoztunk a brigádokban g­e­­nerációs gondokkal, probl­é­­mákkal. Tehát a közös cél ér­dekében egyet akar az idős, a fiatal, a férfi és a nő. Növekvő aktivitás Feltétlenül szólni kell arról is, hogy a szocialista brigádo­k­­ban megnőtt a politikai akti­vitás. Aktívan kapcsolódtak be az üzemi és a közéletbe. Év­ről évre növekszik az oly­an propagandisták száma, ak­­ik brigádokban dolgoznak. Egyre többen vállalnak társadal­mi munkát. Növekszik részvéte­lük a párt­, a szakszervezet és a KISZ tisztségviselőinek a so­­rában. Az is örvendetes té­r­v, hogy egyre többen vállal­ak funkciót a különböző állami te­rületeken is. A kulturális színvonalban is az egyenletes fejlődés a mér­vadó. Ennek egyik fokmérője, hogy szakszervezetünk elnöksé­gének felhívása a felszabadulá­si szellemi vetélkedőre, nagy visszhangra talált. Bizonyítja ezt, hogy az összes brigádoknak közel hatvan százaléka, vagyis 1300 szocialista kollektíva ne­vezett be a vetélkedőre. Az előadó beszédében rámu­tatott, hogy a jó eredmények ellenére is akadnak fogyaté­kosságok. Ez egyben arra is fi­gyelmeztet, hogy a mozgalmi szerveknek és a gazdasági ve­zetőknek jobban kell segíte­niük a vállalások megtételében, a brigádok tevékenységének ki­bontakoztatásában. Főleg a kulturális jellegű és a „szocia­lista módon élni”­­ vállalás a problematikus. Vannak viszont jó tapasztalatok e téren, és azokat kell szélesebb körben ismertetni. Az előadó részletesen szólott az új kitüntetési és elismerési rendszer alkalmazásáról és be­fejezésül sikert és egészséget kívánt a tanácskozás résztve­vőinek, és valamennyi brigád­nak. Eleven vita A beszámolót eleven vita kö­vette, melyre jellemző, hogy húszan szólaltak fel. A vitá­ban az alábbi elvtársak kap­tak szót: Udvary Károly (Vo­lán 1.), Dady István (MALÉV) Bosnyák József (BKV Troli), Boross Istvánné (Volán 20.), Orlős Sándor (Autótaxi), ifjú Kaiser György (Volán 1.), Cse­pel Rudolf (IV. Autójavító), Papp András (Volán 6.), Aradi József (AUTÓKER), Koszta György (Volán 20.), Both Vil­mos (Volán 14.), Kurucz János (Volán 12.), Fenyvesi István (BKV), Koliba Lajos (Miskolci Közlekedési V.), Szűcs János (BKV), Hamermann Géza (Vo­lán 23.), Bartel János (Hunga­­rocamion), Csizmár Béla (Vo­lán 3.), Scheibner Károly (FOSPED), és Kőhelyi Gyula (Volán 17.). Szólásra jelentkeztek még­ Balogh Sándor (BKV Bácsoi a 6.), dr. Bánki Béla (Volán 1.) Hetényi József­ (BKV Fürst­­garázs), Szappanos Mihály (Vo­lán 20.) és Varjas László (Hun­garocamion), őket a KSZDSZ Közgazdasági és Munkaügy Osztályának munkatársai a közeljövőben meghallgatják. A beszámoló és a vita alap­ján állásfoglalás született amely többek között hangsú­lyozza, hogy fokozni kell a la­kosság számára biztosított szol­gáltatás színvonalát, kulturál­tabbá téve a közlekedést, a menetrendeket pontosan be­tartva. Törekedni kell a ter­melékenység, a munka haté­konyságának a fokozására és a túlmunkaidő csökkentésére. Ugyanígy elő kell segíteni a szocialista tudat kialakítását, elmélyítését. Kitüntetések átadása Kiss Dezső közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes — előbb tolmácsolta a résztve­vőknek dr. Csanádi György miniszter elvtárs személyes üd­vözletét és jókívánságait, majd­­ miniszteri kitüntetéseket adott át. A „Közlekedés Kiváló Dol­gozója” kitüntetést kapta: Kiss László szállítóm­unkás. Volán 1. sz. Vállalat, Csizmár Béla gépkocsivezető. Volán 3. sz. Vállalat, Kelemen József cso­portvezető. X0­. sz. Autójavító V., Ribán Sándor csoportvezető. ,,AURAS” Autóalkatrész-gyár. Hetényi József gépkocsivezető, BKV.­­ Dicsérő oklevelet kaptak: Töreki Ernő, gépkocsivezető, a Volán 15. sz. Vállalat, Riz­­maier Nándor gépkocsivezető, a Fővárosi Autótaxi V., Dady István csoportvezető, a MA­LÉV, Túras Sándor hajójaví­tó, a MAHART, Ruszta György csoportvezető, a Volán 20. sz. Vállalat, Mondok Bálint villa­moskocsi-vezető, BKV, Grimm József gépkocsivezető, a Hun­­garokamion és Csével Rndo­f, a IV. sz. Autójavító Vállalat dolgozója. • • Összefoglalás Tóth­­ István, szakszerveze­tünk főtitkára összefoglalójá­ban hangsúlyozta, hogy a X. pártkongresszus szelleméből egyenesen fakad, hogy most összehívtuk a szocialista bri­gádok vezetőit. Ugyanis készülünk szakszervezetünk XXVIII. kongresszusára, és az elfogadásra kerülő javaslato­kon, dokumentumokon most dolgoznak a szövegező bizott­ságok. Ebben az előkészítő nagy körültekintést igénylő munkában segítettek most a felszólalók, mert nagyon őszin­tén és reálisan beszéltek a tag­ságot foglalkoztató kérdések­ről . Mindenekelőtt az adja meg a tanácskozás nagy politi­kai értékét, hogy közös nyel­ven beszélünk, őszintén és tárgyilagosan mondtak itt vé­leményt a gépkocsivezetők, szállítómunkások, igazgatók és szakszervezeti tisztségviselők. Valamennyi felszólaló szavá­ból kicsendült, hogy a rendsze­rünk hívei, támogatói és har­cosai. Jó volt hallani, hogy az emberek egyre inkább magu­kénak érzik vállalatukat, mun­kahelyüket, és a tulajdonos fe­lelősségével figyelik a dolgo­kat. Így van ez rendjén, mert nagyon is fontos, hogy milyen a munkahelyi közérzet. Ahol ez rendben van, ott a dolgo­zók sokszor a csodákkal hatá­ros erőfeszítésekre képesek. Tóth elvtárs vitazárójában részletesen kitért azokra a javaslatokra, amelyeket a XXVIII. kongresszus munká­jában is felhasználnak. Vége­zetül pedig annak fontosságát hangsúlyozta, hogy valameny­­nyi vállalatnál szorgalmazni kell: a vezetők minden feladat megoldásához kérjék a szocia­lista brigádok tagjainak a vé­leményét. Jó lenne ezt már a tervek készítése során elkez­deni. Sokkal jobban magáénak érzi a tervet az a kollektíva, amelyik részt vett annak kiala­kításában. Majd pedig ígéretet tett arra, hogy szakszerveze­tünk a jövőben is rendszere­sen összehívja a szocialista brigádvezetők országos tanács­kozását. Szöveg és kép Abrankó Endre Mátyási Árpád titkár a beszámolót mondja Kiss Dezső közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes kitün­tetést nyújt át Dady Istvánnak, a MALÉV szocialista brigád vezetőjének Tóth István főtitkár összegezi a hasznos tanácskozás gazdag tapasztalatait. Mellette (jobbról) Maróti Károly, szakszerveze­tünk elnöke és Vigh János titkár A tanácskozás részvevői élénk érdeklődéssel hallgatják a beszámoló után a brigádvezetők felszólalásait 1971. március 26-27. Szakszervezetünk XXVIII. kongresszusa A Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezeté­nek Központi Vezetősége a szakszervezet soron követ­kező, XXVIII. kongresszusát 1971. március 26-ra és 27-re összehívja az alábbi, javasolt napirenddel: 1. A Központi Vezetőség beszámolója a XXVII. kong­resszus óta végzett munkáról és a soron következő fel­adatokról. Előadó: TÓTH ISTVÁN főtitkár. 2. A Számvizsgáló Bizottság jelentése. Előadó: SZIKLÁSI DEZSŐ, a Számvizsgáló Bizott­ság elnöke. 3. Az írásos és a szóbeli beszámoló vitája. 4. A Központi Vezetőség és a Számvizsgáló Bizottság megválasztása.

Next