Közlekedés, 1982 (72. évfolyam, 1-12. szám)
1982-06-01 / 6. szám
A Budapesti Közlekedési Vállalat — az előző évekhez hasonlóan — ismét megszerezte a Kiváló Vállalat címet. A közel 25 ezer dolgozó kitűnően helytállt. A jelentős eredmények önmagukért beszélnek: csökkentek a menetkimaradások, mérséklődött a zsúfoltság, nőtt a járművek keringési sebessége, az energiatakarékosságban példát mutattak, hiszen 5,2 millió forint értékű gázolajat, 15,9 millió forint értékű villamos és kalorikus energiát takarítottak meg az elmúlt esztendőben. Javult a szociális ellátás is a BKV- nál: egy 250 személyes munkásszállás, 87 lakás és 28 milliós lakásépítési támogatás jelzi az eredményeket. — Könnyű dolgom van jó eredmény után nyilatkozni — fogadott Oláh Károly, a vszb titkára —, pedig a közlekedés mindig is feszültségekkel terhes marad, sokszor nincsenek megfelelő feltételek s én a legemelkedettebb pillanatokban is arra gondolok, hogy a dolgozóink milyen feszített, sokszor áldozatos munkája révén ünnepelhetünk. Nálunk mindenben a forgalom a meghatározó. Hogy milyen a Budapesti Közlekedési Vállalat mindennapi munkája, az a forgalmon mérhető le s azon is mérik mindig és mindenütt. Pedig mennyi minden kell ahhoz, hogy a forgalomban ne legyen zökkenő, fennakadás! Műszaki és biztonsági feltételek, s ezek megteremtése hihetetlenül nehéz! Csak be kell nézni egy szerelőcsarnokba, mondjuk éjszaka, s, látni hogy hatalmas a füst, hogy rossz a szellőzés! A műhely egyik sarkából nem lehet átlátni a másik sarkába! És ez csak egy példa mindabból, ami nem látszik, aminek nem szabad meglátszani a forgalomban. — Csak a nehézségek vázolása miatt mondom el, hogy a járművezetőknél nagy a létszámhiány. Akik nálunk dolgoznak, azok a munkanap 93—94 százalékát teljes intenzitással töltik ki. Néha még pár perc pihenő sem jut a végállomásokon és máris indulni kell. A csúcsforgalomban mégis „elverődnek” a járműveink. A dolgozók sokszor fél 3-kor kelnek, s bizony nehéz a korai kelés. A munka-pihenőnap rendszerről csak annyit, hogy ha feltöltött a létszám, akkor minden jó. De jöhet egy influenza-járvány, s ha megemelkedik a táppénzes állomány, máris többet kell dolgozni a többieknek! Vállalatunk 1972-ben kapott állami támogatást és 1978-ban is, most már 15 ezer forint a forgalmi juttatás a buszvezetőknek. Viszont a villamos és HÉV-állománynál nem állt helyre a stabilitás. Bizonyos szakmáknál hiányok mutatkoznak: a járművezetőknél 300—350 ember hiányzik. Az összforgalomban dolgozókkal együtt ez a szám már 450—500. S az egész vállalati létszámhiány majdnem 1000 ember! — S mindennek ellenére jók az eredményeink! Miért? Mert az emberek komolyan veszik a belső érdekeltséget és a vállalati ösztönzőket. Kitűnően dolgoznak. Nézzük csak: most 34 üzemünk megpályázta az élüzem címet! És tegyük hozzá: nehéz feltételek között. Hangsúlyozni kell azt is, hogy a munka- és újítási verseny szabályzatunkat évről-évre finomítjuk. Egységnek fogjuk fel ezt a kettőt! A mi véleményünk, hogy egymásért kell elsősorban jól dolgozni. És így is dolgoznak a brigádjaink. Élen járnak a belső üzemanyag takarékosságban, a gumitakarékosságban, a munkavédelmi, biztonsági versenyben! Közös a cél: az üzemegységi feladatokból vállalnak, kérnek részt a szocialista brigádok. Azt vállalják, ami nekik megfelel. 11 brigádformában versenyeznek, a munkabrigádtól kezdve a Magyar Népköztársaság kiváló brigádja cím eléréséig. Mondjam a számokat is? 1101 brigád 12 700 taggal versenyez — a vállalat teljes létszáma, mint köztudott, csaknem 25 ezer! — és közülük 882 brigád 10 226 tagja ért el valamilyen brigádfokozatot! A tavalyi eredmények alapján a 34 pályázó üzemből 12 elérte az élüzem címet. 18 szocialista brigád megkapta a vállalat kiváló brigádja címet. Kettő pedig a vállalat kiváló ifjúsági brigádja lett. — Miről szóljak még? Elsősorban a kommunista szombatokról. Ez tavaly 24 ezer munkanapot jelentett, 200 ezer órát. — Ilyen eredmények mellett érthető, hogy örül a BKV kollektívája az elismerésnek. Továbbra is ,„kirakatban” dolgozunk, a főváros lakosságának mindennapi jó vagy rossz véleményét tesszük zsebre. Azonban szeretnénk hinni, hogy közmegelégedésre dolgozunk. (tt) Élre állni, amikor a legnehezebb AZ AFIT I. SZ. AUTÓJAVÍTÓ Vállalat évek óta nem tudott beleszólni a legjobbak versenyébe. S most, amikor nehezebbé váltak a gazdálkodás körülményei, amikor a termékszerkezet-váltáss a Csepel tehergépkocsi-nagyjavítás megszűnése miatt más munka után kellett nézni és részt vállalni a lakossági szolgáltatásban is a személygépkocsijavító szervizek létrehozásával — most Kiváló Vállalat lett. Múlt évi eredményeiket röviden összegezni leginkább úgy lehetne, hogy 1981- ben kiemelkedő eredményt értek el a munkatermelékenység növelésében. Javult az eszközkihasználás, kedvezően alakult a minőség és növekedett a lakosságnak végzett szolgáltatás. Jelentősek voltak a szociálpolitikai és a munkavédelmi helyzet javítására tett intézkedések. Javult a vállalat szervezettsége, piaci kapcsolatai megalapozottabbak. Mindezekről részletesebben szólt dr. Borbély Mihály igazgató a kitüntetés átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, melyen a díszes oklevelet Arató Árpád, a kv titkára adta át a vállalat kollektívájának. Az újjávarázsolt kultúrterem széksoraiban a vállalat dolgozóinak képviseletében a legjobbak foglaltak helyet. Meghívást kaptak annak a 81 brigádnak a képviselői, akiknek, öszszesen 612 brigádtagnak, döntő részük volt a múlt évi, országoselismerést hozó eredményekben. A brigádkollektívák közül kettő a vállalat kiváló, kettő a vállalat kiváló ifjúsági brigádja címet is kiérdemelte. Meghívták az ünnepségre azt a 45 dolgozót, akik múlt évi eredményes munkájukért május elseje alkalmából, illetve a nőnapon kiváló dolgozó kitüntetést kaptak. Az üzemegységenként rendezett ünnepségeken — a 2-es üzemegység másodszor szerzett élüzem címet — összesen 624 ezer forint jutalmat osztottak szét. Hallgatva a vállalat igazgatójának rövid ünnepi beszédét, visszaidéződött az utóbbi két-három, súlyos gondokkal terhes, mégis kimagasló eredményt hozó év. — Az a feladat állt előttünk, hogy a megváltozott igényekhez rugalmasan igazodva új tevékenységbe kezdjünk. Az évről évre csökkenő nagyjavításhoz igazodó termékszerkezet-váltás termelésszervezési feladataival kellett megbirkóznunk. Tehergépkocsi nagyjavító üzemegységeinkben áttértek a karbantartásra, a motorfelújító egységnél átszerveztük a munkát a Rába— MAN típusok javítására. Eredményeként a tíz évvel ezelőtti 9 százalékos tehergépkocsi karbantartás aránya a múlt évben elérte a 32 százalékot. Tanácsi és tröszti támogatással bekapcsolódtunk a lakossági szolgáltatásba és a Váci úti, valamint a mátyásföldi telepen 300 ezer órás kapacitású személygépkocsi szervizt hoztunk létre. A DINAMIKUS FEJLŐDÉST jelzi, hogy az árbevétel 47 százalékkal nőtt, s eközben 15 százalékkal javult a termelékenység. A nyereség 72 százalékos emelkedése lehetővé tette, hogy a váltás három éve alatt a dolgozók bérszínvonala 10,8 százalékkal növekedjen. Az ünnepség kitüntetések átadásával folytatódott. Kovács Béla, az Autófenntartó Ipari Tröszt vezérigazgatója a miniszteri és tröszti kitüntetéseket, Arató Árpád, a kv titkára a szakszervezet, többek között Koncsik József vszb-titkárnak a Szakszervezeti Munkáért ezüst fokozatát adta át. A részvevők lelkes tapsa köszöntötte a négy vállalat kiváló címmel kitüntetett brigádkollektívát. Az M 1-es üzemegység Petőfi Sándor brigádja kiemelkedő, egyenletesen fejlődő tevékenységével, a munkafegyelem példamutató megtartásával érdemelte ki a legmagasabb vállalati elismerést. A DH-munkarendszerben hiba nélkül dolgozó brigád a termelékenység növelésére tett vállalását 103 százalékra teljesítette. Példás termelőmunkájukon felül tavaly 877 óra társadalmi munkát is végeztek, s jelentős mértékben segítették az üzemegységet a veszteségidő és a gépkocsi javítási idő csökkentésében. A 2-es üzemegység Petőfi Sándor brigádja is vállalat kiváló címet kapott. A komplex ifjúsági brigád termelési feladatain túl nagymértékben hozzájárult az üzemegység átszervezésének sikerre viteléhez. Szívesen és sokat segítettek gyermekintézményeknek. Fejlett közösségi magatartásukat egy év alatt 3056 óra társadalmi munka teljesítése fémjelzi. AZ AUTÓJAVÍTÓ IPARBAN jól ismert a 3-as üzemegység József Attila brigádja, a szintén vállalat kiváló címet kapott kollektíva. A taksok brigádja a múlt évben is nagyszerűen helytállt. Nagy segítséget nyújtottak a termeléskiesés nélküli belső átszervezésben. Értékes felújítási, fejlesztési és beruházási munkákat végeztek el, 12 megvalósított újítást is elkönyvelhettek a múlt évben. Az üzemegységben végzett társadalmi munkán felül dolgoztak a vállalati üdülőkben, részt vettek kórház, bölcsőde, óvoda karbantartásában, összességében 1820 óta társadalmi munkát végezve. A vállalat kiváló ifjúsági brigádja címet kapta a Mása Batrakova brigád. A Budapest felszabadításában hősi halált halt szovjet pilótanő nevét viselő, fiatal szakmunkásokból álló kollektíva a múlt évben kifogástalan minőségi munkával 114 százalékos tervteljesítést ért el. Fiatalokhoz illően részt vettek a KISZ akcióprogramjaiban is. Lelkes közösségi magatartásukról is közismertek, szívesen vállalnak társadalmi megbízatást és tisztséget. Múlt évi társadalmi munkájuk hatvaneggyel meghaladta a kétezer órát. Pócza S. 2 KÖZLEKEDÉS A mérce magasan marad A kaposvári Volán dolgozói május elsejét ünnepelve kettős ünnepet ültek: múlt évi eredményeik alapján átvehették a Volán Tröszt vezérigazgatójának és bizalmi testületének zászlaját és dicsérő oklevelét. A vállalat teljesítményét méltatta dr. Csúcs András, a tröszt képviselője is, amikor átadta a zászlót és az oklevelet. — A kaposvári Volán dolgozói a jó eredményt elért Volán-vállalatok között is előkelő helyet foglalnak el — mondotta. Bors István igazgató a kívülállók számára is megvilágította a siker okait. Időben felismerték, hogy nem lehet a régi módon dolgozni, s ezért arra törekedtek, hogy kihasználják a gazdasági egyensúlyt biztosító lehetőségeket. Az óvatos, mértéktartó tervezés mellett rugalmassá tették az üzletpolitikát, növelték a belső szervezettséget. A vállalat dolgozói — főként a szocialistabrigádok — a maguk területén, saját eszközeikkel mindent megtettek az eredmények növeléséért. Nagyrészt ennek köszönhető, hogy a személyszállítás 4,6, az áruszállítás 6,9 százalékkal emelkedett az előző évihez képest. 1980-hoz viszonyítva 9 millió forinttal nőtt a nyereség, s a tröszti átlagot meghaladva, 7,8 százalékkal emelték a béreket. Sikerült tovább javítani a dolgozók élet- és munkakörülményeit, növelni a munkások általános és szakmai műveltségét. Az utóbbiért most kapta meg a vállalat a TIT országos elnökségének aranykoszorús plakettjét. Az igazgató nem hagyott kétséget az iránt, hogy a megkezdett útról nem térnek le, s annak ellenére, hogy a lehetőségek szerényebbek az előző évinél, nem teszik alacsonyabbra a mércét. Az eddig bevált üzletpolitikával, szigorú költséggazdálkodással, a rendszeres munkát adó megrendelések elnyerésével és megtartásával biztosítani akarják az új sikereket. Szegedi Nándor A 15-ös Volán működési területe az egyik legiparosodottabb megye — Veszprém —, ugyanakkor nagy jelentőségű üdülőkörzet is. Mindez meghatározza a személy- és áruszállítás feladatát. — Mi az elért eredmények, a kiváló vállalat kitüntető cím elnyerésének titka? — Erre a kérdésre kerestük a választ Demény Zoltán igazgatóval és Freund Béla vszb-titkárral beszélgetve — Vállalatunk ez évi kitüntetése egy folyamat eredménye —, kezdte a választ Demény Zoltán. — Az elmúlt években célul tűztük ki a minőség, a hatékonyság javítása, a személyszállítási feladatok kulturáltsága és a szolgáltatásaink színvonalának javítása mellett a közületek fuvarfeladatai átvételével nagyobb növekedési ütem megvalósítását. Ennek érdekében már 1979-ben megkezdtük az előkészítő munkát. Több kisebb fuvarfeladat után a legnagyobb jelentőségű a Bakonyi Bauxitbányától átvett bauxitfuvarozás. Ez az elmúlt év áprilisában történt. Mindez igen jelentős súly- és bevételnövekedést jelentett. — Valóban, a szervezés, a fuvarfeladatok átvétele, az egészséges kockázatvállalás és a jó együttműködés hozta a sikert — kapcsolódott be a beszélgetésbe Freund Béla. 1980 végén szakszervezeti testületeink igen komolyan vették az 1981. évi terv indítását. Javaslatunkra a gazdasági vezetés a terveket négy variációban készítette el. A bizalmi testület alapos megfontolás után fogadta el ezek közül a legjobb variációt. Különösen hosszú vita folyt a létszámgazdálkodás és bérezés kérdéseiről. — Amint azt Freund Béla is mondja — vette vissza a szót az igazgató — nagy jelentőséggel bírt a szakszervezeti testületek segítő közreműködése. A mozgósító, nevelő munkájuk, a dolgozók alkotókészségének kibontakoztatása jól érzékelhető volt. Csupán egy példát: a népgazdaság számára az energiagazdálkodás igen fontos kérdés. Vállalatunk a szakszervezet támogatásával szinte elsőként élt a megtakarított üzemanyag árának 100 százalékos kifizetési lehetőségével. Ennek eredménye az elmúlt évben 730 ezer liter üzemanyag-megtakarítás. — Valóban konkrét, a termelést segítő tevékenység alakult ki — folytatta a vszb-titkár. — Éltünk jogainkkal, és év közben folyamatosan számoltattuk be a gazdasági vezetőket a termelés és a gazdálkodás kérdéseiről. Megtettük konkrét észrevételeinket, javaslatainkat. Természetesen nem csupán a gazdasági feladatok esetében, hanem szociális kérdésekben is. Konkrétan: a szakszervezet kezdeményezte, s vállalatunk vezetése messzemenően támogatta és támogatja a 80 főt foglalkoztató rehabilitációs üzem építését. Úgy gondoljuk, az idén el is készül. A dolgozókról való gondoskodás jegyében az elmúlt évben 6,9 millió forintot fordítottunk a lakásépítési és vásárlási igények támogatására. De jelentős az óvodai, bölcsődei férőhelyek megváltására adott összeg is. Filep Zoltán Kiváló a 15-ös... Demény Zoltán igazgató átveszi dr. Tőzsér Istvántól az oklevelet