Közlekedés, 1984 (74. évfolyam, 1-12. szám)
1984-06-01 / 6. szám
Rugalmas alkalmazkodókészséggel A NEHÉZ, FÁRADSÁGOS MUNKA FELETTI SIKER ÖRÖME tükröződött a szélfújta, napbarnított arcokon. A munka sikerét ünnepelni jöttek össze a Volán 21. sz. Vállalat dolgozóinak képviseletében május elseje előtt. Kiváló Vállalat lett múlt évi munkájával a 21-es Volán. Károlyi Sándor vszb-titkár nyitotta meg az ünnepséget, s emlékezett május elseje szerepére, a nemzetközi munkásszolidaritás fejlődésére, majd átadta a szót Tóth István igazgatónak, aki ünnepi beszédében visszaidézte a múlt év gazdasági sikereit, felvázolta miként sikerült alkalmazkodnia a vállalatnak a körülmények változásaihoz. Kiemelte, a rugalmas alkalmazkodókészségnek köszönhető, hoggy közel negyedével több, pontosan 1 milliárd 150 millió volt a vállalat bruttó bevétele, s a saját tevékenységből származó ezerötmillió is 14 százalékkal meghaladta az előző évi bevételt. A piaci pozíciókat sikerült megszilárdítani, melyet nem utolsósorban a jó végrehajtási munkával, a szerződéses határidők betartásával, a jó minőségben végzett munkával sikerült elérni, hangsúlyozta az igazgató. A vállalat, bár alapvetően bel-földi szállításra hivatott, bekapcsolódott a fővárosi osztrák szállodaépítésekbe, s ezzel az előző évinél két-háromszor nagyobb dollárbevétellel segítette a népgazdasági egyensúly javítását. A NAGYOBB TELJESÍTMÉNYEKET, a gazdálkodás hatékonyságának javítását az eszközállomány jobb hasznosításával érték el. Jól mutatja ezt, hogy a száz forint eszközértékre jutó teljesítmény és a vállalati eredmény is számottevően nőtt. Takarékos üzemanyag-felhasználás jellemezte a gépjármű, a rakodó- és földmunkagépek üzemeltetését,melyeknél 7,7-től 16,8 százalékos üzemanyag-megtakarítást értek el. Mindez, s amikről még szólt ünnepi beszédében Tóth István igazgató, eredményezte, hogy a jövedelmezőség a tervezett 25,1 százalékkal szemben 29,1 százalékra alakult és 141 milliós vállalati eredménnyel zárták a múlt évet. A példás munka- és gazdálkodási eredmény lehetővé tette a bérszínvonal 3,9, az egy dolgozóra jutó jövedelem 4,8 százalékos növelését. Eredményes évet zárt a szocialista brigádmozgalom, a munkaverseny is. 121 brigád 1431 tagja versengett a jobb eredményekért. A szolgálati helyek közötti versenyben az élüzem címet a rakodási üzemegység nyerte el, a forgalmi egységek versenyében a padragkúti főnökség lett az első. Kiemelkedő munkájukért, a Kiváló Vállalat kitüntetés átvétele után, melyet a miniszter megbízásából dr. Sárvári László főosztályvezető és az elnökség nevében dr. Gunics László osztályvezető adott át, a dolgozók közül sokan jutalomban részesültek. Hárman Kiváló Munkáért, hárman miniszteri dicséret kitüntetésben részesültek, öten a Szakszervezeti Munkáért ezüst fokozatát, illetve SZOT-oklevelet kaptak. A Ságvári Endre szocialista brigád a Volán-vállalatok kiváló brigádja címet kapta, majd az elismerésre méltó gépkocsivezetők, rakodógép- és dózelvezetők kitüntetésével zárult a vállalat kitüntetésének tiszteletére rendezett ünnepség. Jó alkalom kínálkozott arra, hogy megkérdezzük Tóth István igazgatótól, hogyan kívánják az idén tovább erősíteni a 21-es Volán pozícióját? — Feladataink közül négy fő témábanfoglaltuk össze elképzeléseinket: előző évi munkánk folytatása a piaci pozíciók megőrzésével, a saját tevékenység növelése részben alvállalkozók bevonásával az egysíkú leterhelés ellensúlyozása céljából. Azt tervezzük, hogy év végéig elérjük az 1 milliárd 149 milliós bevételt, s azon belül 1 milliárd 29 milliót a saját tevékenységből realizálunk. Terveinket számban csökkenő, de teljesítményben kismértékben növekvő járműállománnyal és az idén is növekvő munkaerővel kívánjuk teljesíteni. FONTOS FELADATUNKNAK TARTJUK — folytatta az igazgató — a januártól hatályos pénzügyi intézkedések eredményrontó hatásának ellensúlyozását a vállalati gazdálkodás minden területén. Célunk a 137,5 milliós eredmény, az ennek megfelelő közel 26 százalékos jövedelmezőség elérése. Ennek teljesítése révén lehetővé válik másik alapvető célunk realitása, a dolgozók életkörülményeinek javítása azzal, hogy 3,5 százalékkal növekedjen a bér- és jövedelem-színvonal. Szociális és munkavédelmi célunk, helyzetünk szerény mértékű javítása. P. S. Abbahagyták néhány pillanatra a küzdelmet az anyaggal, a volánnal, a földdel, a Fősped dolgozói a szállítómunkások, gépkocsivezetők és ünnepeltek. A Kiváló Vállalat cím elnyerése alkalmából, a Madách Színházban rendezett ünnepélyt Csák Lajos, vszb-titkár nyitotta meg. Üdvözölte a társvállalatok jelenlevő vezetőit, valamint az elnökségben helyet foglaló Fekete Tibort, az MSZMP V. kerületi bizottságának titkárát, Kuróczi Gyulánét, a KSZDSZ titkárát, Sárvári Lászlót, a KM főosztályvezetőjét, és Derzsi Andrást, a Fővárosi Tanács közlekedési főigazgatóját. A Kiváló Vállalat cím elnyerését tanúsító oklevelet Kuróczi Gyuláné adta át. Sárvári László nyolc dolgozónak Kiváló Munkáért kitüntetést, és további 8-nak ,,Miniszteri Dicséretet" adott át. „Szakszervezeti Munkáért” kitüntetést kapott egy dolgozó. A vállalat Kiváló Brigádja és a Kiváló Dolgozó kitüntetések átadása után dr. Boros Gábor, igazgató részletezte a Fősped elmúlt évi tevékenységét, eredményeit, gondjait. Mint elmondotta, a gazdasági terv minden mutatóját teljesítették. Piacon maradni a jövőben is, ez a vállalat, a dolgozó kollektíva célja. Kettős ünnepet köszöntöttek a Fővárosi Autótaxi Vállalat dolgozói. Balázs József igazgató május elsejéről emlékezett ünnepi beszédében, majd a nehéz gazdasági körülmények között a múlt évben is kiemelkedően helytálló kollektíva érdemeit méltatta, melyek eredményeként ismét elnyerték a miniszter és a szakszervezet elnöksége elismerő oklevelét. Amelyet, az oda ítélő szervek üdvözleteinek tolmácsolása után dr. Sárvári László KM-főosztályvezető és Groll Béla kv-tag, az apparátus osztályvezetője adott át. Ezt követően miniszteri és vállalati kitüntetések átadásával folytatódott a Főtaxi ünnepsége. Tizenöten kiváló dolgozó kitüntetést, harmincheten igazgatói dicséretet kaptak, közöttük két szakmunkástanuló, aki az országos versenyen első, illetve negyedik helyezett volt. Nagy taps köszöntötte Papolczy Attilát, a múlt évi munkaversenyben győztes 3-as üzemigazgatóság vezetőjét, aki átvette az elsőségért járó 150 ezer forintos jutalmat és a vállalati pártbizottság vándorzászlaját. S az ünnepségen vette át az elismerést annak a kilenc szocialista brigádnak a vezetője, amelyet a kollektíva a vállalat kiváló brigádja cím viselésére feljogosított. A szocialista és munkabrigádok múlt évi eredményes munkáját 1 millió 176 ezer forinttal ismerték el, míg az elismerő oklevél átvétele alkalmából állami, szakszervezeti kitüntetést, vállalati elismerést kapott dolgozók összesen 1 millió forint jutalomban részesültek. Tizenötödször Kiváló Vállalat Tizenötödik alkalommal nyerte el a Kiváló Vállalat kitüntetést a Hungarocamion. Április 28-án a Cinkotai úti telepen tartott munkásgyűlésen Klézl Róbert miniszterhelyettes adta át a kitüntetést dr. Mezei Gábor vezérigazgatónak. Az ünnepségen megjelent dr. Papp Béla, a KSZDSZ kv titkára is, aki több éves szakszervezeti munkájuk elismeréseként Tóth Jánosnak Kiváló Munkáért kitüntetést, Rakita Gábornak Szakszervezeti Munkáért oklevelet adott át. Ez alkalommal vehette át kitüntetését a vállalat kiváló brigádja címet elért nyolc szocialista brigád is. Kiváló dolgozó kitüntetésben 63 dolgozó részesült. A kitüntetett kollektívák és dolgozók összesen 2 686 000 forint jutalmat kaptak. Képünkön dr. Klézl Róbert miniszterhelyettes átadja a kitüntetést a Hungarocamion vezérigazgatójának. A Volán 10-es Vállalat Hogy mitől lettünk kiválóak... Az asztal túlsó oldalán Forráskúti Tibor, a 10-es Volán vszb-titkára. Csak egy kicsit gondolkozik el a kérdésen, s aztán mintha önmagának mondaná, még egyszer felteszi a kérdést: — Hogy mitől lettünk kiválóak? Ez bizony összetett dolog, mert a jelen gazdálkodási körülmények között nincsenek tiszta választóvonalak. Mi a nehezebb kategóriába tartozunk, mert közel 5000 ember tartozik hozzánk. A működési területünk nem könnyű, kevés az ún. árukibocsátó hely, itt nincsenek bányák, tehát az átlagosnál jobban meg kell küzdeni a létért. Csakis minőségi munkával lehet a felszínen maradni! — Elkezdték a decentralizálást.— Sőt, már lassan be is fejezzük, 1986-ban. Minden egyes üzemegység saját mérleget készít. És saját tervet, amelyhez saját bér- és költséggazdálkodás járul. Több Volán-vállalat csinálja már ezt a decentralizációt, például az egri, a szolnoki. És persze mi is. Menekülünk a központosítástól. — Hogyan lesz a decentralizálás eredményes? — Úgy, hogy a munkásember kezébe kell adni a tervet, hogy valamennyien lássák és tudják, mit kell csinálniuk, mit várjanak önmaguktól. A mi üzemegységeink 300—1200 embert foglalkoztatnak. A feladatok lényege: saját érdekeltség és emberközelség! Érthető, nem? És mennyivel könnyebb mindezt egy-egy üzemegységben megértetni, mint mondjuk együtt az ötezer emberrel. Különkülön többre megyünk. Mi már 1980- ban elkezdtük a decentralizációt, tehát elmondhatjuk, hogy túl vagyunk a nehezén. A tavalyi és az idei év kiváló eredményeket hozott. — Ez a szemlélet egyben erő is? — De még milyen! Vagy mondjuk úgy, ez az egyik olyan erő, ez az új szemléleti mód, amely felébresztette a kollektívát. A belső érdekeltség, az ösztönzés és plusz a munkaverseny-mozgalom hatalmas mozdító erő. Nézzük csak az eredményeinket, anélkül, hogy dicsekednénk. Az idén és két esztendeje kiváló vállalati címet kaptunk és közben oklevéllel tüntettek ki. Márpedig ez jelent valamit. Hogy ez a hatalmas munkássereg tud valamit, amit jól csinál. Valójában most igazi a szocialista versenymozgalom nálunk. Igen, az önállóságban már különböző paramétereket lehet összehasonlítani. Kemény harc folyt nálunk az elmúlt évben is a kiváló üzemegység címért és ennek hősei — nyugodtan mondjuk ki — a szocialista brigádokba tömörült dolgozók. — Hány üzemegység lett kiváló? — Három. A szegedi személy- és a teherforgalmi üzemegység, valamint a csongrádi üzemegység! De természetesen a házi munkaversenyben hátrább sorolt üzemegységekben dolgozó brigádok is — a nagyszerűen helytállók — megkapták a vállalat kiváló brigádja címet. — Hadd örökítsük meg őket. — Íme, a névsor. Május 1. szocialista brigád, szentesi főnökség, Fekete József brigádvezető, Kossuth szocialista brigád, hódmezővásárhelyi üe., Bugyi Dezső brigádvezető; Komócsin Zoltán szocialista brigád, teherforgalmi üe., Gercsó István brigádvezető; Rába szocialista brigád, teherforgalmi üe., Csamangó Imre brigádvezető; Satalov I. szocialista brigád, ipari üe., Kócsó Antal brigádvezető; Egység szocialista brigád, személyforgalom, Laczi Szilveszter brigádvezető; Petőfi szocialista brigád, műszaki üe., Makra György brigádvezető; Ifjú Gárda szocialista brigád, személyforgalom üe., Polacsek Erzsébet brigádvezető; Satalov II. szocialista brigád, műszaki üe., Dóczi János brigádvezető; Kamaz szocialista brigád, csongrádi üe., Ürmös István brigádvezető; Április 4. szocialista brigád, ipari üe., Császár Imre brigádvezető; Kollektív munka szocialista brigád, központ, Bozsóné Gulyás Margit brigádvezető, Táncsics Mihály szocialista brigád, teherforgalmi ne., Sáfár Imre brigádvezető és végül a Petőfi Sándor szocialista brigád, makói főnökség, Ambrus Miklós brigádvezető. — Ez 14 kiváló brigád. — S azért csak ennyi, mert csupán az aranykoszorús brigádok 10 százaléka érheti el ma ezt a címet. Több a kiírás szerint, nem! Pedig 21-en pályáztak. Na, de az új szabályozás majd csak pénzösszeget szab, és több lehetőséget enged. Ez az a szabályzat, amely nagy hasznára válik majd a szocialista brigádmozgalomnak. Minden brigád önértékelést ad magáról, és a brigádtestületküldöttértekezlete határoz a címekről. Bizony, folyik a ,,szőrözés”, hogy melyik brigád milyen címet érdemeljen ki. Minálunk félidőben, vagyisaugusztusban részértékelést tartunk és áprilisban kész a döntés. S el kell mondani, hogy már rég nem a pénzért megy a verseny ! Mi csak a versenyformát rögzítjük, a többi a brigádok dolga! És a magukra vállalt versenyformát jobban be is tartják. Hiszen az az övék! — ösztönzési módszerek? — Első helyen áll az üzemanyagmegtakarítás. Egy gépjárművezető egy év alatt maximum 30 ezer forintot vehet fel ezen a címen Az igaz, hogy ezek többsége helyijáratos. De írjuk csak meg, hogy nem az országos norma, hanem a szűkített, szigorúbb helyi normák alapján dolgoznak. És ennek ellenére van ahol 25 százalékos az üzemanyag-megtakarítás. Nálunk az a mondás járja: mindenki kezében-lábában benne van a lehetőség! Az országos statisztika minket az első helyek egyikére sorol. És azt is mondjuk el, hogy ugye a túlfogyasztás és a megtakarítás különbözete után fizetünk. Tehát a takarékosság kihat mindenkire. És persze a beállítók, a műszakiak, a művezetők is részesülnek üzemanyag-megtakarításból, hiszen ez nálunk zárt rendszer, az eredményben nekik is részük van. — Mi ösztönöz még? — A különböző innovációs pályázatok. Most nem azt mondjuk, ezt és ezt kellene újítani, hanem megadjuk a feladatokat, a lehetőségeket a megújulásra. Innovációs pótbért is adunk például, fiatal szakembereknek. Vagy egy kitűnő példa: Wábits Győző karbantartó mérnök kidolgozta — s ezért 50 ezer forintot kapott — azt az innovációs módszert, amely megbontás nélkül az egyes kerekekre mutatja ki a fékerő hatását. Ez nagyon nagy dolog! Egyből meg lehet állapítani, melyik kerék a rossz, hol hatástalan a fékerő. Vagy egy másik módszer: a nemzetközi élőállat-fuvarozásban kidolgoztak szakembereink egy konténeres módszert. És ezekből az látszik: megújulási kedv van a szakemberek között. Akarnak és tudnak is újat adni! És mi már tudjuk, persze nem az elnevezés fontos, hanem a szándék, és nyitott fülekre talált az elképzelés! Szellemi mozgás van! Ösztönzés a jobbra, a még jobbra! És még egy fontos dolog. Mindig azt mondjuk, hogy mi nem átlagot akarunk elérni, hanem önmagunkhoz képest kell évről évre javulni. Ez vonatkozik az egyes emberekre is, a vállalatra is. Minden év tegyen túl a másikon. S ez csak közös munkával érhető el. S ez mindenkinek személyes érdeke. .. Takács Tibor VW-KOOPERÁCIÓ AZ NDK-VAL Az NDK 1978-ban tízezer Golf típusú autót vásárolt a VW-től. Most új együttműködési szerződés megkötéséről tárgyalnak. Elképzelések szerint az NDK 1988-tól a VW licence alapján évi 286 ezer motort gyártana. Ebből 100 ezret visszaküldenének az NSZK-ba, míg a többit az NDK saját autógyártásában használná fel. RÉGÉSZETI PARK Szicília déli partvidékén hozzák létre a közeljövőben Olaszország első régészeti parkját. Itt a település két és félezer éves múltra visszatekintő régészeti leleteit és a későbbi idők templommaradványait tekinthetik meg a látogatók. A parkban múzeum is épül, ahol kiállítják majd a palermói múzeum büszkeségét, egy görög ifjú szobrát. KÖZLEKEDÉS 3