Közlekedés, 1984 (74. évfolyam, 1-12. szám)

1984-06-01 / 6. szám

Rugalmas alkalmazkodókészséggel A NEHÉZ, FÁRADSÁGOS MUN­KA FELETTI SIKER ÖRÖME tük­röződött a szélfújta, napbarnított ar­cokon. A munka sikerét ünnepelni jöttek össze a Volán 21. sz. Vállalat dolgozóinak képviseletében május elseje előtt. Kiváló Vállalat lett múlt évi munkájával a 21-es Volán. Károlyi Sándor vszb-titkár nyitot­ta meg az ünnepséget, s emlékezett május elseje szerepére, a nemzetközi munkásszolidaritás fejlődésére, majd átadta a szót Tóth István igazgató­nak, aki ünnepi beszédében vissza­idézte a múlt év gazdasági sikereit, felvázolta miként sikerült alkalmaz­kodnia a vállalatnak a körülmények változásaihoz. Kiemelte, a rugalmas alkalmazkodókészségnek köszönhető, hoggy közel negyedével több, ponto­san 1 milliárd 150 millió volt a vál­lalat bruttó bevétele, s a saját tevé­kenységből származó ezeröt­millió is 14 százalékkal meghaladta az előző évi bevételt. A piaci pozíciókat sikerült meg­szilárdítani, melyet nem utolsósor­ban a jó végrehajtási munkával, a szerződéses határidők betartásával, a jó minőségben­ végzett munkával si­került elérni, hangsúlyozta az igaz­gató. A vállalat, bár alapvetően bel-­­­földi szállításra hivatott, bekapcso­lódott a fővárosi osztrák szálloda­­építésekbe, s ezzel az előző évinél két-háromszor nagyobb dollárbevé­tellel segítette a népgazdasági egyen­súly javítását. A NAGYOBB TELJESÍTMÉNYE­KET, a gazdálkodás hatékonyságá­nak javítását az eszközállomány jobb hasznosításával érték el. Jól mutatja ezt, hogy a száz forint eszközérték­re jutó teljesítmény és a vállalati eredmény is számottevően nőtt. Ta­karékos üzemanyag-felhasználás jel­lemezte a gépjármű, a rakodó- és földmunkagépek üzemeltetését,­­me­lyeknél 7,7-től 16,8 százalékos üzem­anyag-megtakarítást értek el. Mindez, s amikről még szólt ün­nepi beszédében Tóth István igazga­tó, eredményezte, hogy a jövedelme­zőség a tervezett 25,1 százalékkal szemben 29,1 százalékra alakult és 141 milliós vállalati eredménnyel zárták a múlt évet. A példás munka- és gazdálkodási eredmény lehetővé tette a bérszínvonal 3,9, az egy dol­gozóra jutó jövedelem 4,8 százalékos növelését. Eredményes évet zárt a szocialista brigádmozgalom, a munkaverseny is. 121 brigád 1431 tagja versengett a jobb eredményekért. A szolgálati he­lyek közötti versenyben az élüzem címet a rakodási üzemegység nyerte el, a forgalmi egységek versenyében a padragkúti főnökség lett az első. Kiemelkedő munkájukért, a Ki­váló Vállalat kitüntetés átvétele után, melyet a miniszter megbízásá­ból dr. Sárvári László főosztályvezető és az elnökség nevében dr. Gunics László osztályvezető adott át, a dol­gozók közül sokan jutalomban ré­szesültek. Hárman Kiváló Munkáért, hárman miniszteri dicséret kitünte­tésben részesültek, öten a Szakszer­vezeti Munkáért ezüst fokozatát, il­letve SZOT-okl­evelet kaptak. A Ság­­vári Endre szocialista brigád a Vo­lán-vállalatok kiváló brigádja címet kapta, majd az elismerésre méltó gépkocsivezetők, rakodógép- és dó­zelvezetők kitüntetésével zárult a vállalat kitüntetésének tiszteletére rendezett ünnepség. Jó alkalom kínálkozott arra, hogy megkérdezzük Tóth István igazgató­tól, hogyan kívánják az idén tovább erősíteni a 21-es Volán pozícióját? — Feladataink közül négy fő té­mában­­foglaltuk össze elképzelése­inket: előző évi munkánk folytatása a piaci pozíciók megőrzésével, a sa­ját tevékenység növelése részben al­vállalkozók bevonásával az egysíkú leterhelés ellensúlyozása céljából. Azt tervezzük, hogy év végéig elér­jük az 1 milliárd 149 milliós bevé­telt, s azon belül 1 milliárd 29 mil­liót a saját tevékenységből realizá­lunk. Terveinket számban csökkenő, de teljesítményben kismértékben nö­vekvő járműállománnyal és az idén is növekvő munkaerővel kívánjuk teljesíteni. FONTOS FELADATUNKNAK TARTJUK — folytatta az igazgató — a januártól hatályos pénzügyi in­tézkedések eredményrontó hatásának ellensúlyozását a vállalati gazdálko­dás minden területén. Célunk a 137,5 milliós eredmény, az ennek megfe­lelő közel 26 százalékos jövedelme­zőség elérése. Ennek teljesítése ré­vén lehetővé válik másik alapvető célunk realitása, a dolgozók életkö­rülményeinek javítása azzal, hogy 3,5 százalékkal növekedjen a bér- és jövedelem-színvonal. Szociális és munkavédelmi célunk, helyzetünk szerény mértékű javítása. P. S. Abbahagyták néhány pillanatra a küzdelmet az anyaggal, a volánnal, a földdel, a Fősped dolgozói a szállítómunkások, gépkocsivezetők és ünnepeltek. A Kiváló Vállalat cím elnyerése alkalmából, a Madách Színházban rendezett ünnepélyt Csák Lajos, vszb-titkár nyitotta meg. Üdvözölte a társvállalatok jelenlevő vezetőit, valamint az elnökségben helyet foglaló Fekete Tibort, az MSZMP V. kerületi bizottságának titkárát, Kuróczi Gyulánét, a KSZDSZ titkárát, Sárvári Lászlót, a KM főosztályvezetőjét, és Derzsi Andrást, a Fővárosi Tanács közleke­dési főigazgatóját. A Kiváló Vállalat cím elnyerését tanúsító oklevelet Kuróczi Gyuláné adta át. Sárvári László nyolc dolgozónak Kiváló Munkáért kitüntetést, és to­vábbi 8-nak ,,Miniszteri Dicséretet" adott át. „Szakszervezeti Munkáért” kitüntetést kapott egy dolgozó. A vállalat Kiváló Brigádja és a Kiváló Dolgozó kitüntetések átadása után dr. Boros Gábor, igazgató részletezte a Fősped elmúlt évi tevékenységét, eredményeit, gondjait. Mint elmon­dotta, a gazdasági terv minden mu­tatóját teljesítették. Piacon maradni a jövőben is, ez a vállalat, a dolgozó kollektíva cél­ja. Kettős ünnepet köszöntöttek a Fő­városi Autótaxi Vállalat dolgozói. Balázs József igazgató május else­jéről emlékezett ünnepi beszédében, majd a nehéz gazdasági körülmé­nyek között a múlt évben is kiemel­kedően helytálló kollektíva érdemeit méltatta, melyek eredményeként is­mét elnyerték a miniszter és a szak­­szervezet elnöksége elismerő okleve­lét. Amelyet, az oda ítélő szervek üd­vözleteinek tolmácsolása után dr. Sárvári László KM-főosztályvezető és Groll Béla kv-tag, az apparátus osztályvezetője adott át. Ezt követően miniszteri és válla­lati kitüntetések átadásával folyta­tódott a Főtaxi ünnepsége. Tizenöten kiváló dolgozó kitüntetést, harminc­heten igazgatói dicséretet kaptak, kö­zöttük két szakmunkástanuló, aki az országos versenyen első, illetve ne­gyedik helyezett volt. Nagy taps kö­szöntötte Papolczy Attilát, a múlt évi munkaversenyben győztes 3-as üzemigazgatóság vezetőjét, aki átvet­te az elsőségért járó 150 ezer forin­tos jutalmat és a vállalati pártbi­zottság vándorzászlaját. S az ünnep­ségen vette át az elismerést annak a kilenc szocialista brigádnak a veze­tője, amelyet a kollektíva a vállalat kiváló brigádja cím viselésére feljo­gosított. A szocialista és munkabrigádok múlt évi eredményes munkáját 1 millió 176 ezer forinttal ismerték el, míg az elismerő oklevél átvétele al­kalmából állami, szakszervezeti ki­tüntetést, vállalati elismerést kapott dolgozók összesen 1 millió forint ju­talomban részesültek. Tizenötödször Kiváló Vállalat Tizenötödik alkalommal nyerte el a Kiváló Vál­lalat kitüntetést a Hungarocamion. Április 28-án a Cinkotai úti telepen tartott munkásgyűlésen Klézl Róbert miniszterhelyettes adta át a kitüntetést dr. Mezei Gábor vezérigazgatónak. Az ünnepségen meg­jelent dr. Papp Béla, a KSZDSZ kv titkára is, aki több éves szakszervezeti munkájuk elismeréseként Tóth Jánosnak Kiváló Munkáért kitüntetést, Rakita Gábornak Szakszervezeti Munkáért oklevelet adott át. Ez alkalommal vehette át kitüntetését a vállalat kiváló brigádja címet elért nyolc szocialista brigád is. Kiváló dolgozó kitüntetésben 63 dolgozó része­sült. A kitüntetett kollektívák és dolgozók összesen 2 686 000 forint jutalmat kaptak. Képünkön dr. Klézl Róbert miniszterhelyettes át­adja a kitüntetést a Hungarocamion vezérigazgató­jának. A Volán 10-es Vállalat Hogy mitől lettünk kiválóak... Az asztal túlsó oldalán Forráskúti Tibor, a 10-es Volán vszb-titkára. Csak egy kicsit gondolkozik el a kér­désen, s aztán mintha önmagának mondaná, még egyszer felteszi a kér­dést: — Hogy mitől lettünk kiválóak? Ez bizony összetett dolog, mert a je­len gazdálkodási körülmények kö­zött nincsenek tiszta választóvona­lak. Mi a nehezebb kategóriába tar­tozunk, mert közel 5000 ember tar­tozik hozzánk. A működési terüle­tünk nem könnyű, kevés az ún. áru­kibocsátó hely, itt nincsenek bá­nyák, tehát az átlagosnál jobban meg kell küzdeni a létért. Csakis minő­ségi munkával lehet a felszínen ma­radni! — Elkezdték a decentralizálást.­­— Sőt, már lassan be is fejezzük, 1986-ban. Minden egyes üzemegység saját mérleget készít. És saját tervet, amelyhez saját bér- és költséggaz­dálkodás járul. Több Volán-vállalat csinálja már ezt a decentralizációt, például az egri, a szolnoki. És persze mi is. Menekülünk a központosítás­tól. — Hogyan lesz a decentralizálás eredményes? — Úgy, hogy a munkásember ke­zébe kell adni a tervet, hogy vala­mennyien lássák és tudják, mit kell csinálniuk, mit várjanak önmaguk­­tól. A mi üzemegységeink 300—1200 embert foglalkoztatnak. A feladatok lényege: saját érdekeltség és ember­közelség! Érthető, nem? És mennyi­vel könnyebb mindezt egy-egy üzem­egységben megértetni, mint mondjuk együtt az ötezer emberrel. Külön­­külön többre megyünk. Mi már 1980- ban elkezdtük a decentralizációt, te­hát elmondhatjuk, hogy túl vagyunk a nehezén. A tavalyi és az idei év kiváló eredményeket hozott. — Ez a szemlélet egyben erő is? — De még milyen! Vagy mondjuk úgy, ez az egyik olyan erő, ez az új szemléleti m­ód, amely felébresztette a kollektívát. A belső érdekeltség, az ösztönzés és plusz a munkaver­­seny-mozgalom hatalmas mozdító erő. Nézzük csak az eredményeinket, anélkül, hogy dicsekednénk. Az idén és két esztendeje kiváló vállalati cí­met kaptunk és közben oklevéllel tüntettek ki. Márpedig ez jelent va­lamit. Hogy ez a hatalmas munkás­sereg tud valamit, amit jól csinál. Valójában most igazi a szocialista versenymozgalom nálunk. Igen, az önállóságban már különböző para­métereket lehet összehasonlítani. Ke­mény harc folyt nálunk az elmúlt évben is a kiváló üzemegység címért és ennek hősei — nyugodtan mond­juk ki — a szocialista brigádokba tömörült dolgozók. — Hány üzemegység lett kiváló? — Három. A szegedi személy- és a teherforgalmi üzemegység, vala­mint a csongrádi üzemegység! De ter­mészetesen a házi munkaversenyben hátrább sorolt üzemegységekben dol­gozó brigádok is — a nagyszerűen helytállók — megkapták a vállalat kiváló brigádja címet. — Hadd örökítsük meg őket. — Íme, a névsor. Május 1. szocia­lista brigád, szentesi főnökség, Fe­kete József brigádvezető, Kossuth szocialista brigád, hódmezővásárhe­lyi üe., Bugyi Dezső brigádvezető; Komócsin Zoltán szocialista brigád, teherforgalmi üe., Gercsó István bri­gádvezető; Rába szocialista brigád, teherforgalmi üe., Csamangó Imre brigádvezető; Satalov I. szocialista brigád, ipari üe., Kócsó Antal bri­gádvezető; Egység szocialista brigád, személyforgalom, Laczi Szilveszter brigádvezető; Petőfi szocialista bri­gád, műszaki üe., Makra György bri­gádvezető; Ifjú Gárda szocialista bri­gád, személyforgalom üe., Polacsek Erzsébet brigádvezető; Satalov II. szocialista brigád, műszaki üe., Dóczi János brigádvezető; Kamaz szocialis­ta brigád, csongrádi üe., Ürmös Ist­ván brigádvezető; Április 4. szocia­lista brigád, ipari üe., Császár Imre brigád­vezető; Kollektív munka szo­cialista brigád, központ, Bozsóné Gu­lyás Margit brigádvezető, Táncsics Mihály szocialista brigád, teherfor­galmi ne., Sáfár Imre brigádvezető és végül a Petőfi Sándor szocialista brigád, makói főnökség, Ambrus Miklós brigádvezető. — Ez 14 kiváló brigád. — S azért csak ennyi, mert csu­pán az aranykoszorús brigádok 10 százaléka érheti el ma ezt a címet. Több a kiírás szerint, nem! Pedig 21-en pályáztak. Na, de az új szabá­­lyozás majd csak pénzösszeget szab, és több lehetőséget enged. Ez az a szabályzat, amely nagy hasznára vá­lik majd a szocialista brigádmozga­lomnak. Minden brigád önértékelést ad magáról, és a brigádtestület­­kül­döttértekezlete határoz a címekről. Bizony, folyik a ,,szőrözés”, hogy me­lyik brigád milyen címet érdemeljen ki. Minálunk félidőben, vagyis­­augusztusban részértékelést tartunk és áprilisban kész a döntés. S el kell mondani, hogy már rég nem a pén­zért megy a verseny ! Mi csak a ver­senyformát rögzítjük, a többi a bri­gádok dolga! És a magukra vállalt versenyformát jobban be is tartják. Hiszen az az övék! — ösztönzési módszerek? — Első helyen áll az üzemanyag­megtakarítás. Egy gépjárművezető egy év alatt maximum 30 ezer fo­rintot vehet fel ezen a címen Az igaz, hogy ezek többsége helyijára­tos. De írjuk csak meg, hogy nem az országos norma, hanem a szűkített, szigorúbb helyi normák alapján dol­goznak. És ennek ellenére van ahol 25 százalékos az üzemanyag-megta­karítás. Nálunk az a mondás járja: mindenki kezében-lábában benne van a lehetőség! Az országos statisz­tika minket az első helyek egyikére sorol. És azt is mondjuk el, hogy ugye a túlfogyasztás és a megtakarítás különbözete után fizetünk. Tehát a takarékosság kihat mindenkire. És persze a beállítók, a műszakiak, a művezetők is részesülnek üzem­anyag-megtakarításból, hiszen ez ná­lunk zárt rendszer, az eredményben nekik is részük van. — Mi ösztönöz még? — A különböző innovációs pályá­zatok. Most nem azt mondjuk, ezt és ezt kellene újítani, hanem megad­juk a feladatokat, a lehetőségeket a megújulásra. Innovációs pótbért is adunk például, fiatal szakemberek­nek. Vagy egy kitűnő példa: Wábits Győző karbantartó mérnök kidolgoz­ta — s ezért 50 ezer forintot kapott — azt az innovációs módszert, amely megbontás nélkül az egyes kerekek­re mutatja ki a fékerő hatását. Ez nagyon nagy dolog! Egyből meg le­het állapítani, melyik kerék a rossz, hol hatástalan a fékerő. Vagy egy másik módszer: a nemzetközi élő­állat-fuvarozásban kidolgoztak szak­embereink egy konténeres módszert. És ezekből az látszik: megújulási kedv van a szakemberek között. Akarnak és tudnak is újat adni! És mi már tudjuk, persze nem az el­nevezés fontos, hanem a szándék, és nyitott fülekre talált az elképzelés! Szellemi mozgás van! Ösztönzés a jobbra, a még jobbra! És még egy fontos dolog. Mindig azt mondjuk, hogy mi nem átlagot akarunk elérni, hanem önmagunkhoz képest kell év­ről évre javulni. Ez vonatkozik az egyes emberekre is, a vállalatra is. Minden év tegyen túl a másikon. S ez csak közös munkával érhető el. S ez mindenkinek személyes érde­ke. .. Takács Tibor VW-KOOPERÁCIÓ AZ NDK-VAL Az NDK 1978-ban tízezer Golf tí­pusú autót vásárolt a VW-től. Most­ új együttműködési szerződés megkö­téséről tárgyalnak. Elképzelések sze­rint az NDK 1988-tól a VW licence alapján évi 286 ezer motort gyárta­na. Ebből 100 ezret visszaküldenének az NSZK-ba, míg a többit az NDK saját autógyártásában használná fel. RÉGÉSZETI PARK Szicília déli partvidékén hozzák létre a közeljövőben Olaszország el­ső régészeti parkját. Itt a település két és félezer éves múltra vissza­tekintő régészeti leleteit és a későb­bi idők templommaradványait te­kinthetik meg a látogatók. A park­ban múzeum is épül, ahol kiállítják majd a palermói múzeum büszkesé­gét, egy görög ifjú szobrát. KÖZLEKEDÉS 3

Next