Közlekedéstudományi Szemle, 1963 (13. évfolyam, 1-12. szám)
1963 / 7. szám - A FŐVÁROSI MÉLYÉPÍTÉSI TERVEZŐ VÁLLALAT KÖZLEMÉNYEI - Erdélyi Zsófia: A parkolás helyzete Budapesten
XIII. ÉVFOLYAM. 1963. 7. SZÁM eltérést csak a szombat és vasárnap eredményei mutatnak. Szombati munkanapon a hétköznapokhoz képest az az eltérés, hogy már 1300 órától kezdve rohamosan csökken a járművek száma. Vasárnap a parkoló járművek száma a Belvárosban kevés (7. ábra). Megvizsgáltuk a napi parkolás alakulását külön az állami és a magántulajdonban levő gépkocsiknál. Megállapítható, hogy a napi lefolyás alakulásában nagy a szerepe az állami gépkocsiknak ; a magángépkocsik parkolási igénye a késő délutáni órákban is nagy. Mindezek alapján megállapítható, hogy a személygépkocsik számának növekedésével a parkolási csúcsidőszak meghosszabbodása, illetve eltolódása várható. Ugyancsak a fentiekkel összhangban áll a szállodák előtt végzett felvételek eredménye is. A szállodák előtt ugyanis a reggeli, illetve esti órákban a legnagyobb a parkoló járművek száma. A parkolási időtartamok alakulására vonatkozó összefüggések A rendszámfelírásos felvétel lehetőséget nyújtott arra, hogy a járművek parkolási időtartamára vonatkozóan összefüggéseket kapjunk. Megállapítható, hogy jelenleg a járművek aránylag rövid ideig parkolnak. Az V. kerületben végzett felvételek eredménye pl. azt mutatta, hogy a járművek 52,8%-a negyedóránál rövidebb ideig parkol és csak 15,4% parkol 1 óránál tovább (8. ábra). Megállapítható az is, hogy az úttesten kívül fekvő parkolóhelyet elsősorban azok használják, akik hosszabb ideig várakoznak gépkocsijukkal. Leszűrhető továbbá az az összefüggés is, hogy a magántulajdonban levő gépkocsik általában hosszabb ideig parkolnak, mint az állami tulajdonban levők. Ez utóbbi észrevételből viszont az következik, hogy — mint ezt előzőekben már említettük — mivel a magántulajdonban levő személygépkocsik száma egyre nő, a jövőben az átlagos parkolási időtartam növekedésével kell számolni (9. ábra). Bár a gépkocsik ma még általában aránylag rövid ideig parkolnak, nem kapunk ilyen kedvező képet akkor, ha azt vizsgáljuk meg, hogy az összes parkolásra felhasznált idő hány %-a esik a hosszabb ideig parkoló járművekre. Az V. kerület eredményeit vizsgálva az adódik, hogy bár a járműveknek csupán 15,4%-a parkol 1 óránál hoszszabb ideig, ezek a járművek az összes parkolásra fordított idő 54,8%-át használják fel. Ez az arány a parkolási időtartam növekedésével még kedvezőtlenebbül alakul. Ezek a tényezők teszik szükségessé a gépjármű darabszám növekedésével a parkolási idő korlátozását a nagyvárosok belvárosában. A parkolási időt ott korlátozzák, ahol már nincs további parkolóhelyek létesítésére lehetőség, tehát a meglevő parkolóhelyek igénybevételét úgy szabályozzák, hogy minél több gépkocsi részére biztosítsanak — ha rövid időre is — parkolási lehetőséget. A parkolási idő korlátozása többféle módon történhet. Vannak városok, ahol bizonyos területen (zónában) korlátozott a parkolási időtartam (pl. Párizs). 5. ábra. A József nádor tér az V. kerület egyik legnagyobb parkolóhelye 6. ábra. Várakozó járművek a közelmúltban megépített Vörösmarty téri parkolóhelyen 295