Közlekedéstudományi Szemle, 1983 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1983 / 1. szám - Bajusz Rezső: Az ágazati célprogramok információs rendszere, különös tekintettel az összehangolt áruszállítási folyamatok megvalósítására

KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE XXXIII. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 1­9­83. JANUÁR Az ágazati célprogramok információs rendszere, különös tekintettel az összehangolt áruszállítási folyamatok megvalósítására * D­R. BAJUSZ REZSŐ AZ ÁGAZATI CÉLPROGRAMOKRÓL A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium.—össz­hangban a közlekedéspolitikai célkitűzésekkel és a tudománypolitikai irányelvekkel — a VI. ötéves tervtől kezdve a kutatásirányítási tevékenységé­ben alapvető változásokat hajtott végre. A koráb­bi 17 ágazati célprogram művelését megszüntette, s a közlekedés egészével kapcsolatos rendszer­­szemléletű komplex K­fF tevékenységet négy ágazati célprogram keretében végezteti. A célprogramok legfőbb­­ célja a közlekedési rendszer súlyponti területeinek a népgazdasági igényekkel és lehetőségekkel összehangolt fejlesz­tése. Ennek érdekében korszerű módszerekkel komplex elemzéseket és döntési változatokat kell készíteni a népgazdasági és az ágazati tervek összehangolására, a más-más ágazatoktól igényelt fejlesztések meghatározására, valamint összehan­golt alágazati tervcélok kialakítására. Ennek érdekében hozták létre a Közlekedés­­tudományi Intézetet, amely egyrészt végzi a négy ágazati célprogrammal kapcsolatos K + F tevé­kenységet, másrészt— mint rendszerintézmény — tervezi, szervezi, koordinálja és szintetizálja más kutatóhelyek ezzel kapcsolatos tevékenységét. A négy ágazati célprogramot kiegészíti a hat alágazati célprogram, amelyek egy-egy alágazat fejlesztésével, hatékony működtetésével kapcsola­tos K + F tevékenységet foglalják össze. A hat alágazati K + F célprogramból kettőt: a közúti közlekedés, valamint a városi közlekedés fejlesztését a Közlekedéstudományi Intézet bázis­­intézményként végzi. Mindezeken túlmenően gondoskodni kellett ar­ról, hogy az országos K+F programok (energia­­gazdálkodás, környezetvédelem stb.) közlekedési kapcsolódásait a Közlekedéstudományi Intézet által koordinált kutató-fejlesztő tevékenység kere­tében végezzék. Az ágazati —­alágazati — és országos programok­hoz kapcsolódó kutatási-fejlesztési tevékenység hatékony művelése megköveteli, hogy egysége­sen kezelhető, elemezhető olyan információs rend­szert hozzunk létre, amely kiszolgálja a K + F tevé­kenységet, és ezen túlmenően az ágazati adatbank fokozatos kifejlesztésének alapját is képezheti. A probléma-komplexum bonyolultságát kívá­nom érzékeltetni az ágazati célprogramok legfon­tosabb célkitűzéseinek vázlatos ismertetésével. Az I. ágazati célprogram témája: A terület- és településfejlesztés kölcsönhatásai a közlekedés és hírközlés fejlesztésével. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzé­sek eredményeként megoldandó: a területi- és településszerkezet, valamint a közlekedési hálóza­tok és létesítmények közti feszültségek feltárása forgalmi, műszaki, kapcsolati és környezeti szem­pontból; módszer és modell kidolgozása a várható személy- és áruszállítási szükségletek komplex előrebecslésére a terület- és településfejlesztéssel összhangban; országos és regionális szintű integ­rált közlekedés hálózatfejlesztési tervkoncepció kidolgozása a várható személy- és áruszállítási szük­ségletek alapján az optimális munkamegosztás követelményeinek figyelembevételével; javaslat készítése a közlekedésfejlesztési tevékenység szer­vezeti feltételeinek, valamint a fejlesztési tevékeny­ség folyamatának továbbfejlesztése. A II. ágazati célprogram témája: A tömegköz­lekedés és az egyéni közlekedés működésének és fejlesztésének összehangolt feltételrendszere. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzések eredményeként megoldandó: a társadalmi szük­ségletek és a személyi mozgásigények közötti összefüggések feltárása, figyelemmel a személyköz­­ i Szerző előadása a „Közlekedés-hírközlési szervezési és számítástechnikai szakkollégium”-on (1982)

Next