Közlekedéstudományi Szemle, 1983 (33. évfolyam, 1-12. szám)
1983 / 1. szám - Bajusz Rezső: Az ágazati célprogramok információs rendszere, különös tekintettel az összehangolt áruszállítási folyamatok megvalósítására
KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE XXXIII. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 1983. JANUÁR Az ágazati célprogramok információs rendszere, különös tekintettel az összehangolt áruszállítási folyamatok megvalósítására * DR. BAJUSZ REZSŐ AZ ÁGAZATI CÉLPROGRAMOKRÓL A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium.—összhangban a közlekedéspolitikai célkitűzésekkel és a tudománypolitikai irányelvekkel — a VI. ötéves tervtől kezdve a kutatásirányítási tevékenységében alapvető változásokat hajtott végre. A korábbi 17 ágazati célprogram művelését megszüntette, s a közlekedés egészével kapcsolatos rendszerszemléletű komplex KfF tevékenységet négy ágazati célprogram keretében végezteti. A célprogramok legfőbb célja a közlekedési rendszer súlyponti területeinek a népgazdasági igényekkel és lehetőségekkel összehangolt fejlesztése. Ennek érdekében korszerű módszerekkel komplex elemzéseket és döntési változatokat kell készíteni a népgazdasági és az ágazati tervek összehangolására, a más-más ágazatoktól igényelt fejlesztések meghatározására, valamint összehangolt alágazati tervcélok kialakítására. Ennek érdekében hozták létre a Közlekedéstudományi Intézetet, amely egyrészt végzi a négy ágazati célprogrammal kapcsolatos K + F tevékenységet, másrészt— mint rendszerintézmény — tervezi, szervezi, koordinálja és szintetizálja más kutatóhelyek ezzel kapcsolatos tevékenységét. A négy ágazati célprogramot kiegészíti a hat alágazati célprogram, amelyek egy-egy alágazat fejlesztésével, hatékony működtetésével kapcsolatos K + F tevékenységet foglalják össze. A hat alágazati K + F célprogramból kettőt: a közúti közlekedés, valamint a városi közlekedés fejlesztését a Közlekedéstudományi Intézet bázisintézményként végzi. Mindezeken túlmenően gondoskodni kellett arról, hogy az országos K+F programok (energiagazdálkodás, környezetvédelem stb.) közlekedési kapcsolódásait a Közlekedéstudományi Intézet által koordinált kutató-fejlesztő tevékenység keretében végezzék. Az ágazati —alágazati — és országos programokhoz kapcsolódó kutatási-fejlesztési tevékenység hatékony művelése megköveteli, hogy egységesen kezelhető, elemezhető olyan információs rendszert hozzunk létre, amely kiszolgálja a K + F tevékenységet, és ezen túlmenően az ágazati adatbank fokozatos kifejlesztésének alapját is képezheti. A probléma-komplexum bonyolultságát kívánom érzékeltetni az ágazati célprogramok legfontosabb célkitűzéseinek vázlatos ismertetésével. Az I. ágazati célprogram témája: A terület- és településfejlesztés kölcsönhatásai a közlekedés és hírközlés fejlesztésével. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzések eredményeként megoldandó: a területi- és településszerkezet, valamint a közlekedési hálózatok és létesítmények közti feszültségek feltárása forgalmi, műszaki, kapcsolati és környezeti szempontból; módszer és modell kidolgozása a várható személy- és áruszállítási szükségletek komplex előrebecslésére a terület- és településfejlesztéssel összhangban; országos és regionális szintű integrált közlekedés hálózatfejlesztési tervkoncepció kidolgozása a várható személy- és áruszállítási szükségletek alapján az optimális munkamegosztás követelményeinek figyelembevételével; javaslat készítése a közlekedésfejlesztési tevékenység szervezeti feltételeinek, valamint a fejlesztési tevékenység folyamatának továbbfejlesztése. A II. ágazati célprogram témája: A tömegközlekedés és az egyéni közlekedés működésének és fejlesztésének összehangolt feltételrendszere. A célprogramban rögzített kutatási célkitűzések eredményeként megoldandó: a társadalmi szükségletek és a személyi mozgásigények közötti összefüggések feltárása, figyelemmel a személyköz i Szerző előadása a „Közlekedés-hírközlési szervezési és számítástechnikai szakkollégium”-on (1982)