Közlekedéstudományi Szemle, 1993 (43. évfolyam, 1-12. szám)
1993 / 1. szám - Gyurkovics Sándor: A közlekedés általános feladatai
KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE XLIII. évfolyam 1.szám 1993. január A közlekedés általános feladatai* DR. GYURKOVICS SÁNDOR Megpróbálok átfogó képet adni a közlekedés jelenlegi helyzetéről, az előttünk álló fő feladatokról és a várható jövőről. Emellett megemlítek olyan aktuális kérdéseket is, amelyek ugyan a közlekedés kormányzati irányításában nem a legfontosabbak, de bennünket jelenleg mégis erősen foglalkoztatnak. A Közlekedéstudományi Egyesület országos kecskeméti vándorgyűlését nagyon fontosnak tartom és lényegesnek ítélem meg, hogy a közlekedési szakembereket megfelelően informáljam ágazatunk helyzetéről, jövőjéről. Ezen a vándorgyűlésen négyféle funkciómban is jelen vagyok. Ez alatt azt értem, hogy elsősorban a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára vagyok, de egyben a Közlekedéstudományi Egyesület társelnöke, az 1996. évi Világkiállítási Tanács tagja és a közelmúltban megalakult Infrastruktúra Bizottságának az alelnöke is. Ez a négy funkció tulajdonképpen nem négy különböző dolog, hanem nagyon is egy. Azt hiszem, akkor szolgálom legjobban a közlekedés érdekeit, ha megpróbálom a hallgatóságot gondjainkról, problémáinkról tájékoztatni, és főleg jövőbeni munkánk társtetteseivé megnyerni, hiszen ebben az országban a nemzetgazdaságot és azon belül az infrastruktúrát nem a kormányzat, nem a vállalkozók, nem az egyszerű dolgozók, nem a külső drukkerek, nem a nemzetközi környezet, hanem valahogyan az egész együtt tudja kimozdítani jelenlegi nehéz helyzetéből. Erősen hiszem, hogy ki is fogja mozdítani. A jelek valóban biztatóak, akkor is, ha - különösen az infrastruktúra területén, valamint az infrastruktúra által érintett területeken a nehézségek néha nehezen tolerálhatók. Erről a későbbiekben majd még mondok néhány mondatot. Az előttünk lévő néhány éves nehéz időszakot ki kell bírnunk, mert a dolog természetéből következik. *A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára előadásának kivonatos szövege, melyet 1992. augusztus 27-én Kecskeméten tartott a KTE Orságos Vándorgyűlésén, hogy meg kell szenvednünk a jövőt. A hallgatóságot nézve azt látom, hogy többnyire korombeliek, vagy koromhoz közelállóak vannak itt. Hiszem, hogy a dinamikus fejlődésnek, a valóban lendületes előrehaladásnak az időszaka még a mi aktív életünkben bekövetkezik. Ha a közlekedéssel kapcsolatos jelenlegi időszerű kérdésekről akarunk szólni, akkor tulajdonképpen azt mondhatom, hogy ezeket közlekedéspolitikánk tartalmazza, az a közlekedéspolitikánk, amelynek különböző részei gondolom sokak előtt ismertek, de amely csak most kerül a Parlament elé, most válik véglegessé, most válik majd olvashatóvá. Ez a közlekedéspolitika tükrözi azt, hogy hogyan képzeljük el egyrészt a közeljövőben, az elkövetkező években három-négy évben (egy nagyon nagy küszöbérték nekünk az 1996-os világkiállítás) és az azt követő években összesen körülbelül tíz évre kitekintve a közlekedésünk fejlődését. Mit tartunk ebben lényegesnek a közlekedés különböző alágazataiban, mit tarunk prioritásnak a közlekedés különböző alágazataiban, milyen eszközöket keresünk annak érdekében, hogy a jelenlegi kétségtelenül nagyon nehéz helyzetünkből kilábaljunk. Érdekes egybeesés, hogy közlekedéspolitikánkat - gondolom - ezekben a percekben tekinti át a kormány a mai ülésén. Utána következik majd annak parlamenti tárgyalása. A parlamenti tárgyalás után részletesen megismerheti a közlekedéspolitikát a közlekedés valamennyi dolgozója, és a nagyközönség is. Elemeit azonban azokban az előadásokban, amelyek itt a minisztérium környezetéből hallhatók, Önök már most is hallani fogják. A közlekedéspolitika úgy válik teljessé, hogy az általános közlekedéspolitikát kiegészítik az egyes alágazatokra vonatkozó fejlesztési koncepciók is. Ezek közül egy már elkészült, ez az utakról szól. Egy készülőben, nagyon előrehaladott állapotban van. Ez a vasút fejlesztésének koncepciója. Készülőben de talán kevésbé előrehaladott állapotban van a magyar repülőterekkel kapcsolatos koncepció. Remélem, hogy az idő kény