Közlekedéstudományi Szemle, 1993 (43. évfolyam, 1-12. szám)

1993 / 1. szám - Gyurkovics Sándor: A közlekedés általános feladatai

KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE szere miatt a közeljövőben ez is elkészül. Kidolgozás alatt van a közlekedésbiztonsági koncepció is, amely szintén nagyon fontos és nagyon időszerű. A különböző fejlesztési koncepciókkal együtt ki kell dolgozni az egyes alágazatokra vonatkozó törvényeket is. Nem tudom megtagadni saját jogászi mivoltomat, úgyhogy nézzék el nekem, hogy itt egy kicsit elidő­zöm. Szeretném emlékezetükbe idézni azt, hogy az el­múlt félévben néhányszor megjelentünk a parlament előtt és ez a néhány megjelenésünk három ügyben ép­pen a közlekedést érintette. Ezek a témák a követke­zők: - a lágymányosi híddal kapcsolatos országgyűlési határozat, - az útalapról szóló törvény, amely tulajdonképpen megteremti az alapfeltételeket ahhoz, hogy egész közúthálózatunkat átalakítsuk és korszerűsítsük, - a koncessziós ágazati törvény, amely tulajdonkép­pen - elnézést a kifejezésért - „egy nagy kaland”, hiszen Magyarországon, a magyar történelemben eddig alig-alig volt koncesszió. Tulajdonképpen mindössze két korábbi koncesszióról beszélhetünk csupán, és ebből az egyik érdekes módon épp a közlekedés területén található, a GYSEV és a Fertő vidéki HÉV koncesszója. Készült egy koncessziós kerettörvény, első törvényi kísérletként. Ez a törvényi kísérlet óriási jelentőségű, de tudnunk és látnunk kell, hogy ennek a kerettörvény­nek szembesülnie kell a gyakorlattal. Ebből következik, hogy a kormányzatnak a nem távoli jövőben újból át kell majd tekintenie a kerettörvény néhány rendelkezé­sét. Ezután az Igazságügyi Minisztérium előadásában a Portar..Cunnek is meg kll tárgyalnia a változtatáso­kat. A módosítás elkészítésében természetesen minisz­tériumunknak is közre kell működnie. Jelenleg azonban erre a kerettörvényre épül a mi ágazati koncessziós törvényünk, amely tulajdonképpen egy sajátos hibrid, amely a kerettörvény által megengedett, viszonylag szűk mozgási körben a különböző közlekedési alága­­zati alaptörvények módosításával, kiegészítésével építi be az ágazatra jellemző szabályokat a magyar jogrend­szerbe. Ez a múlt. Törvényi szinten valójában azonban nem a múlt, hanem a jelen és a jövő az aktuális fel­adat. Tulajdonképpen ezeknek a jogszabályoknak a végrehajtása, a végrehajtás megszervezése, az egyes gyakorlati kérdéseknek a megfogalmazása, tehát tar­talmi kitöltése; ez most a nagyon nehéz, folyamatos feladatunk. Említettem az útalapról szóló törvényt. Ez óriási jelentőségű. 1992. II. félévben a Parlament újra fogja tárgyalni e törvény egyes rendelkezéseit. Ez az újra­tárgyalás nem az útalappal kapcsolatos törvény gyen­geségének, hanem annak az egyszerű ténynek a kö­vetkezménye, hogy a benzin árából az útalapba ke­rülő, tehát az utakra fordítható összeget minden évben a költségvetés határozza meg. Nagyon közeli küzdel­münk eredményének a függvénye az, hogy a benzin árából 1993­-ban mekkora lesz az az összeg, amely átkerülhet az útalapba. Ennek nagysága alapvetően meghatározza majd, hogy milyen célokat lehet meg­valósítani az útalapból. Nem a jogcímekre gondolok, hiszen az a törvényekben meghatározott, hanem arra, hogy milyen mennyiségű munkát lehet a rendelkezésre álló pénzből elvégezni. Nagyon lényeges, hogy az az összeg, amelyet a benzin árából megkapunk, ne le­gyen alatta az infláció mértékének. Nem arról van szó, hogy az üzemanyag áremelését akarjuk sugallni, csak azt kívánjuk, hogy a hozzánk kerülő forint­­összeg 1992-höz viszonyítva ne veszítsen értékéből. Valójában ez az összeg nem fog különösebb terhet jelenteni a közlekedőknek, az útalapban azonban az utak fejlesztésének és fenntartásának jelentős forrása. Az útalap felhasználásával összefüggésben két rész­letkérdést kell újragondolnunk. Az egyik a kerék­­párutakkal kapcsolatos - a mi érzésünk szerint kicsit nagyra sikeredett - összegnek a reálisabbá tétele. A félreértések elkerülése végett mondom, hogy rendkívül fontosnak tartjuk a kerékpárutak építését és azt, hogy ami a tízéves útfejlesztési programunkban kerékpárút fejlesztéseként megjelent, az meg is valósuljon. Még­pedig mielőbb valósuljon meg, elsősorban a közleke­dés biztonsága érdekében, másodsorban a könyezetvé­­delem édekében, hamadszo az emberek életminőségé­nek javításáért. De ez az összeg azért ne legyen több, mint ami reálisan és ténylegesen, egy nagyon gyorsí­tott kerékpárút-fejlesztési programban felhasználható. A mi érzésünk az, hogy ha az útalap éves összege előbb-utóbb fölnövelhető mondjuk a jelenlegi árakon 20 milliárd forint körülire, akkor nem is a közeli jö­vőben, de hosszú távon sem vagyunk annyira gazda­gok, hogy az útalap 5 %-át - mint tesszük azt 1992- ben - minden évben kerékpárutak építésére használjuk fel. Ez természetes is, hiszen 100 méter kerékpárút építése lényegesen kevesebbe kerül, mint 100 méter közúté S SavanQH-pro­for­r,­ összegnül sokszorosan hosszabb kerékpárút építhető, mintha azt az összeget közutak építésére fordítanánk. Kerékpárút építési prog­ramunk ennél kisebb ráfordítással is csodálatos, és e programban felvázolt elképzeléseket így is meg fogjuk valósítani. A másik rendezendő téma, hogy - elsősorban a mezőgazdaság és részben a vasút igényei miatt - olyan rendelkezés került az útalapba, mely szerint az üzemanyag árbevételéből vissza kell téríteni az úta­lapnak azt a részét, amelyet az említett szervezetek járművei egyértelműen nem a közúton használtak fel. Erre a visszatérítésre egy kivételével már döntés szü­letett. A visszatérítés mechanizmusának kialakítása is folyamatban van. A repülőgépek által felhasznált üzemanyag árbevétele azonban a törvény szó szerinti értelmezése alapján­­ ma még közutak fejlesztésére fordítandó összeget is tartalmaz. Ez nyilvánvalóan olyan hiba, melyet ki kell javítani. A repülőgépek nem veszik igénybe a közutat, és így az helyes, ha a köz­utak fejlesztéséhez és fenntartásához nem is kell hoz­zájárulniuk. Idei programunk kiemelt kérdése a vasúti törvény benyújtása a Parlamenthez és ezzel kapcsolatban az állam és a vasutak új kapcsolatrendszerét szolgáló ke­retmegállapodásoknak a megalkotása és elfogadtatása. Mint említettem, feltehetőleg a Parlament elé kerül a közúti közlekedésről szóló törvény módosítása is. A módosítás szövegezése folyamatban van, alapvető vál­toztatás azonban itt nem várható. A cél az, hogy azo­kat az intézkedéseket, amelyek 1988. óta - tehát a

Next