Közművelődés Fejér megyében, 1981 (4. évfolyam, 1-2. szám)

1981 / 1. szám - Közoktatás és közművelődés. Nagy Lajosné: A közoktatás és közművelődés kapcsolódásairól - Dr. Pataki Károlyné: Úttörőmozi

34 közoktatás és közművelődés náci elnökhelyettese, Horváth Sándor megyei úttörőtitkár, Posta Erzsébet városi úttörőelnök, Pap László, a Hazafias Népfront megyei elnök­ségének tagja, Móder József tanulmányi fel­ügyelő, Rákos Csabáné, a városi pedagógus szakszervezeti bizottság titkára. A vállalkozás lényege, hogy a kéthetenkénti szabad szombatokon a Petőfi filmszínházban ér­dekes, értékes filmeket vetít a Moziüzemi Vál­lalat — „úttörőmozi” jelleggel. Mit jelent ez? Igen nagy nevelési lehetőséget, a felelősségér­zet tudatának kialakítását, a tanuló iránti biza­lom megnyilvánulását, egy-egy feladattal a jól végzett mozgalmi munka elismerését és nem utolsó sorban a szabad idő hasznos eltöltését, a kötelező irodalmak megismerését filmen keresz­tül. Az alapprogram, a filmvetítés kiegészül a filmekhez kapcsolódó ismeretterjesztő előadá­sokkal, melyeket a TIT szakemberei tartanak a vetítés előtt — továbbá a filmrendezőkkel tör­ténő találkozásokkal — a különböző tantárgyak anyagrészeivel való koncentrációval, valamint a látott filmek beépítésével a tanórába, az út­törőfoglalkozásokba. Van azonban e kezdemé­nyezésünknek olyan célja is, amely a filmek nyújtotta élményen, ismereteken túl, mélyeb­ben fekvő, nehezebben elérhető célokat is meg­próbál átfogni. Ezt a vállalkozást az „úttörő­mozi” kifejezés fejezi ki leginkább. Úttörőmozi, a nagyhírű úttörő vasút analógiájára, amelyre a vele kapcsolatba kerülők szép emlékekkel gon­dolnak, az úttörővasút szinte legendás a mun­kára nevelésben. Szeretnénk, ha az úttörőmozi példa lenne a szocialista művelődési szokások kialakítására. Vagyis az úttörővasúthoz hasonlóan egy intéz­mény, egy szervezet „jön be”, épül be az út­törőcsapat munkaformái közé — válik termé­szetessé gyerekek százai számára, hogy ez az ő mozijuk, abban ők dolgoznak, őrsök vetélked­nek a ruhatárosi, pénztárosi, rendezői munka­körök betöltéséért. Tehát a filmszínház, a fel­nőtt intézmény, „úttörőmozi” lett, amit a gye­rekek sajátjuknak éreznek. Ha törekvéseink beválnak, feltevéseink iga­zolódnak, akkor a művelődésnek ez a formája ily módon stabilan beépül a gyerekek szokás­­rendszerébe, s ez nagyon lényeges, ezen a terü­leten a művelődés igénye személyiségük vi­szonylag szilárd jellemzőjévé válik — s remél­jük, ez a felnőtt korra is átmenthető majd, ma­radandó lesz. A kezdeményezés érdekes, újsze­rű, s az országos fórumok a Mozihíradó, rádió, Népszabadság, Képes Újság érdeklődését is ki­váltotta. A közművelődés statisztikái, számadatai a tö­rekvések tartalmi eredményét nem fejezik ki pontosan, de némi támpontot a számszerű mu­tatók azért erre is adnak, 820 tanulónak 60 szá­zaléka rendelkezik úttörő-mozibérlettel. A ki­lenc órakor kezdődő előadást a Petőfi Sándor Általános Iskola tanulói teljes egészében „le­foglalták”, ezért egy második előadással is kí­sérleteztünk 11 órakor, ahol szintén nagy a ta­nulóink száma, de itt már található más isko­lák növendéke is. Ezen a téren a jövőben előbb­re kell lépni. A tervezett tíz előadás címei: Hahó, Öcsi; Hahó, a tenger; Az arany ember; Légy jó mind­halálig; Bogáncs; Kölyök; Robinson Crusoe; Alba Regia; Lúdas Matyi. A továbbiakban még jobban szeretnénk be­vonni a gyerekeket a film­választásba. A fil­mek válogatásában nyilván egyesíteni kell a gyerekek igényeit és tervezett céljainkat. Az igényeket nem lehet elhanyagolni, nem lehet, csak didaktikai elgondolásokat figyelembe ven­ni. Tudatosan kell tanulóink érdeklődését, igé­nyeit irányítani, alakítani. Egy alkalommal került sor találkozóra Pa­­lásthy György filmrendezővel, s ez a találkozás már a kisebb létszámot érintő, meghittebb, klubszerű beszélgetések igényét is felvetette. Ez lehetővé tenné a filmek megtekintésével együtt a film világának, eszköztárának, hatás­­rendszerének alaposabb megismerését. Ez is egyik feladatunk a következő évben. Örömmel tapasztaltam, hogy egyre több a szülővel érkező tanuló, a közös élmény megint sok nevelési lehetőséget rejt magába. Az úttörő­mozi munkájának előterében a tanuló, háttér­ben a pedagógus áll, az a lelkes pedagógus, aki bízik abban, hogy megint történt valami új, valami nagyszerű gyermekeinkért, tanulóinkért. Jó nézni szabad szombatonként a mozi felé igyekvő úttörőket, tanulóinkat, akik mindig gazdagabban térnek haza a két óra élményével. Többen megkérdezték, mit csinálok szabad szombaton? Velük vagyok, de másként, mint a hétköznapokon, új lehetőség a megismerésre és további öröm, hogy tehetek értük valamit, amiben bízom, hogy örömet jelent számukra, formálja, neveli őket.

Next