Köznevelés, 1952 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1952-01-01 / 1. szám

FELEJTHETETLEN ÉLMÉNYEK Pedagógusaink küldöttsége több mint húsznapos tanulmányút után hazaérkezett a Szovjetunióból. A küldöttség tagjai a következő számtól kezdve folyama­tosan beszámolnak élményeikről és tapasztalataikról a Köznevelés hasábjain. Az alábbiakban — beveze­tésként — azokról a nyilatkozatokról számolunk be olvasóinknak, amelyeket a magyar pedagógus-küldöt­tek a moszkvai Rádióban mondtak el. A magyar pedagógus küldöttség tagjai a Szovjet­unióban tett emlékezetes látogatásuk alkalmából a moszkvai Rádión keresztül is a magyar nevelők "üdvöz­letét tolmácsolták a szovjet népnek. Mélyen megha­tódva álltak a moszkvai Rádió mikrofonja előtt, hogy beszámoljanak tanulmányaink csodálatos élményeiről. Beszámoltak arról, mit láttak a szovjet iskolákban, mi­lyen volt találkozásuk a szovjet tanítóval, a hős K­om­­szomol tagjaival. Hangjuk eljutott a hatalmas Szovjet­unió minden városába, de a moszkvai Rádió hullámain keresztül eljutott hazánkba is. Vadász Ferencné, a K­ M. főosztályvezetője, élete egyik legszebb élményéről, a Zoja Koszmogyemjanszká­­járól elnevezett iskolában tett látogatásáról számolt be. Moszkva timirjazevi kerületében van a 201. sz. leány­középiskola, melynek falai között tanult és készült a szovjet haza építésére és védelmére a Szovjetunió két hőse, a világifjúság két példaképe: Zója és Sura. Az iskola előcsarnokában Zója életnagyságú fehér már­ványszobra, büszke öntudatos alakja, okos, harcos te­kintete fogadja naponta az iskola tanulóit. Nagy üve­ges szekrényben őrzik a Zója és Sára édesanyjától ka­pott családi képeket, a két hős fiatal tiszta kitűnő bi­zonyítványait és sok szép dolgozatát. Vadász Ferencné többek között ezeket mondotta: A X. osztályban irodalmi órát látogattunk meg. Az óra tárgya a polgárháború irodalma volt. A néptömegek hatalmas alkotó­i erejét elemezték kiváló orosz írók mű­vei alapján. Mi magunk nem értettük a nyelvet, csak a tanulók arcát figyeltük. Valósággal átragadt ránk a feszült érdeklődés, amely a fehérhajú, halkszavú ta­nárnő felé áradt. Búcsúzáskor összegyűlt az iskola dísz­termében az alsó hét osztály egész tanulóifjúsága. Ezernyi kis kéz tapsolt a fejecskék felett, ezüstös csengő hangjuktól zengett a terem, amikor éltették Sztálin és Rákosi elvtársat. Zaja és Sára osztálya levelet adott át küldöttségünk egyik tagjának, Toldi elvtárs, Kossuth­­díjas iskolaigazgatónknak azzal, hogy a szegedi álta­lános iskola fiataljaival levelezésen keresztül kívánnak megbonthatatlan barátságot kötni. Üdvözletüket a szívünkben visszük haza Magyaror­szágra azzal a sok-sok csodálatos élménnyel együtt, amelyet itt a Szovjetunióban szereztünk. Ezek az élmé­nyek és tapasztalatok segítenek majd nekünk abban, hogy mi, magyar pedagógusok, hazánknak ilyen forrón szerető, ilyen mély és alapos tudású, ilyen öntudatos, fegyelmezett és ilyen életvidám, harcos fiatalokat ne­­­veljünk fel minden magyar iskolában, — fejezte be nyi­latkozatát Vadász Ferencné. Orosz Ferenc, a Szabolcs-Szatmár megyei Tanács Oktatási Osztályának vezetője arról beszélt, hogy mi­képpen gondoskodik a szovjet nép a gyermekről, az iskoláról. A szovjet emberek határtalan szeretettel és megbecsüléssel fordulnak a gyermeket, az ifjúságot ne­velő intézmények felé. Orosz Ferenc a következő élmé­nyéről számolt be: Leningrádban az Úttörők Házában a finom és­­ér­tékes gépek, műszerek egész sorát láttam, amelyeket a Kirov-gyár dolgozói ajándékoztak nagy-nagy szeretet­tel az úttörőknek Ugyanitt a szövőgyár dolgozóinak ajándékát is láthattam. Üzemek, hivatalok,­szervezetek dolgozói egész termeket rendeztek itt be. A kicsinyek termét Puskin meséinek gyönyörű, hatalmas és művé­szi illusztrációi töltik meg, — ezeket művészek aján­dékozták. Mily boldognak láttam itt a gyermekeket! Elevenség, élet, boldog mosoly tölti be valamennyi ter­met. Tudósok, művészek, írók, zeneszerzők, sztahano­visták, mérnökök látogatják az Úttörők Házát és hosz­­szan beszélgetnek a gyermekekkel. E beszélgetéseknek, a rendkívül­ alapos oktató, nevelő munkának, a gyerme­kek határtalan érdeklődésének a tudomány, művészet és technika iránt, igen komoly eredményeit láttam. A sok közül megnéztem például azt a televíziós készüléket, mellyel az úttörők a moszkvai kiállításon II. díjat nyer­tek. A modellező szakkör nemzetközi méretekben is I. díjat nyert repülő­ modelljét is láttam. Orosz Ferenc elmondotta még, hogy Moszkvában a Gyermekkönyv Házában Musztakov Sztálin-díjas ifjú­sági íróval találkozott. A gyermekek olvasószobájában volt és beszélgetett velük. Megmutatta azután azokat a leveleket, amelyeket „Aratás” című munkájára a gyer­mekektől kapott. A köszönet szavai mellett ott volt a gyermekek komoly és őszinte bírálata is. Járt a moszkvai Bábszínházban és megértette: Obrazcov elvtárs és ki­tűnő művészegyüttese sikereinek titka jórészt az, hogy nagyon szeretik a gyermeket, az iskolát. Toldi István Kossuth-díjas igazgató kedves és mara­dandó élményét közölte a Rádió hullámain: Az egyik moszkvai óvodát látogattuk s éppen a legkisebbek csoportjánál voltunk benn. Jegyzetelés köz­ben leejtettem egy füzetlapot. Mielőtt felvettem volna, egy kicsiny fiúcska mosolygó arccal nyújtotta át. Meg­lépett a kicsike figyelmessége és boldogan nevetett, mi­kor köszönetet mondottam neki.Én még boldogabb vol­tam, mivel egy kicsiny, alig 3 éves gyermeknek mond­hattam ki először orosz nyelven a „köszönöm” szót. Az egyszerű mozdulat neki már természetes volt, nekem nem. Én benne láttam azt a leendő ifjúságot, melynek erkölcsi többletéről annyit hallottunk s annak a mun­kának első eredményeit, melyet szocialista nevelésnek nevezünk. Toldi István boldogan számolt be arról, mikor az egyik iskola 500 főnyi, pirosnyakkendős pionír-csapata magyarul, csengő hangon kiáltotta: „Éljen Rákosi elv­társi” A moszkvai Gyermekkönyv Kiadó olvasótermé­ben boldog örömmel fedezte fel Petőfi Sándor össze­gyűjtött verseit is. A gyermekek érdeklődésére elmon­dották, hogy ismerik Petőfit és verseit. S hogy a főap- KÖZNEVELÉS

Next